Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

kens01

Mit? Mivel?

A kerékpárodon rengeteg mozgó, súrlódó alkatrész van, amelynek kopását kenéssel tudod minimalizálni. Emellett a kenéssel korrózióvédelmi feladatokat is ellátsz.

Kenőanyagokat két csoportba osztjuk Zsírok és olajok. Mindig kenőzsírt használj a csapágyazásokon, meneteken, rugókon és ékeken. Kenőolajt használj a láncon, bowdenen, fék és váltó forgáspontjain.

Az alkalmazott kenőanyag minősége és mennyisége egyaránt fontos. Szereléskor minden menetet (pl pedáltengely menetes vége) zsírozz be. A szorosan illeszkedő felületet (pl hajtókar-hajtóműtengely) és rúgót (pl rúgóstag) szintén kenned kell a berágódás ellen!

Fontos, hogy zsírzás-olajzás előtt meg tisztítsd az alkatrészeket. Egyrészt az elöregedett kenőanyagok maradék bomlástermékének hatására korrózió léphet fel. Másrészt az apró porszemek a felületen berágódást okoznak.

A fékpofák, kerékabroncsok és a műanyag belső hüvellyel ellátott bowdenkábelek nem lehetnek olajosak, mert tönkremennek!

Amennyiben elveszítettük az alkatrészek porvédősapkáit pótoljuk. Azok nem csak por ellen védenek, hanem a kenőanyagot is védik!

Nagyobb, hosszabb (többnapos) túrák után érdemes átkenned a fontos helyeket (főleg azokat, amelyeket olajozni szoktál), ill. ősszel, mielőtt a kerékpárodat elteszed télre minden kenési helyen mej végig. Tavasszal így csak ellenőrizned kell, és már mehetsz is biciklizni. Sürgősen kenned kell, ha nyikorgást hallasz, azaz, ha sír a lánc az olajért.

Kenési helyek:

* fékek forgáspontjai, csuklói

Amennyiben szükséges, olajspray-el kezeld (szilikon, teflon stb.), ügyelve, hogy a fékpofák és az abroncsok ne legyenek olajosak.

* láncterelő-, láncvezető görgők siklócsapágyait

* hátsó sebességváltó összes forgáspontja

* első láncváltó minden forgáspontja

* lánc és a lánckerék

A láncot 50-100 km kerékpározás után érdemes kenned (túra után). Ha nincs kenve, akkor csökken a váltás pontossága. A láncot és a lánckereket először WD-40-el fújd le (ez egyfajta zsíroldó), majd ezek letörlése után (lánclemosás után is!) kend be a láncot olajjal. (Száraz illetve nedves körülményekhez készült olaj létezik. Az esetek nagy részében a száraz a megfelelő.) A felesleget töröld le, mert az olajtól tocsogó lánc vonzza a port, piszkot.

* fékkarok forgáspontjai

* küllőanyák töve

Időnként fújd be csavarlazítóval. Így elkerülhető a küllő és küllőanya „összetapadása”. A kerékabroncsokra ne fújj olajat!

* csapágyak (kerékagy, középagy, kormányfej, pedál)

A kúpos és szétszedhető csapágyakat rendszeres időközökben szét kell szedned és újra kell kenned! (Évente egyszer, vagy hosszú esős saras túra után.) Ha a kerékpáron kenőnyílással ellátott csapágyak vannak, akkor zsírzópréssel mindaddig nyomjunk friss zsírt a csapágyba, míg az a régi szennyezett zsírt ki nem szorítja.

* Nyeregcső, kormányszár

Ezeket rendszeres időközökben szereld ki és zsírozd be, nehogy berágódjanak a nyeregcsőbe vagy a villanyakba. Alumínium váz esetén, ha idegesítő „ciripelő” hangot hallasz a nyeregcső felől, ne izgulj valószínűleg nem a váz repedt el. Zsírozd be a nyeregcsöved és elmúlik.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.