1998 pieniny-hegysegEbben a részben mi várhat ránk? Kellemes bringázás, igazi tutajozás, egy működö gejzír és Kassa.

Poprád - Spisská Bela - Cervny Klástor (tutajozás) - Stara Lubovna - Lubotin - Bártfa - Giraltovce - Turany - Herlány - Kassa - Moldava nad Bodvou - Tornanádaska = 336 km+ 2150 m szint

Határozottan tudom javasolni a Magas Tátrától Keletre is a Pieniny nemzeti park, illetve Bártfa felé kerekezni. Keleti irányba nem is célszerű a Poprád – Eperjes főúton bringázni, ráadásul a Pieniny Nemzeti park és Bártfa csodálatos.

Poprádtól a folyóparti úton, a Tátrára búcsúpillantásokat vetve pedálozunk Késmárra (22 km). A városban a váron kívül a templomba is érdemes benézni, hiszen itt található Thököly Imre sírja: a vár 1583-tól volt a Thökölyek birtoka. Itt született 1657. szeptember 25-én Thököly Imre, felső-magyarországi és erdélyi fejedelem. Kellemes meglepetést okoz a magyar feliratú márványtábla és a koporsót díszítő szalagok.

 Kesmark Thokoly-sírja

Spisská Belá (Szepesbéla) környékéről, illetve a Poprád folyó völgyéből két úton kelhetünk át a Dunajec folyótól elválasztó Szepesi Magura 800-1000m magas gerincén.

  • A 949 m magas Magurské nyergen át: Spisská Vestől a néhol foltozott, töredezett út lépcsőzetesen, 10%-os meredek és lankás szakaszok váltakozásával kapaszkodik fel 949m magasra. Útközben a hegyfelől fenyők kísérte emelkedőről szép kilátás nyílik a Szepesi dombokra; barátságos vidék. A tetőről a lejtő a Dunajechez vezet, ám jobbra, nagyon rossz minőségű aszfaltúton 2 km gurulással, fantasztikus hangulatú, panorámás és fenyvesben is vezető erdei úton gurulhatunk át a 802 m magas Toporeci nyeregbe.
  • A könnyebb átkelést mindenképp az alacsonyabb, 802 m magas Toporeci nyereg leküzdése jelenti. Toporec faluig alig emelkedik az út, bár - 1998-ban - sajnos néhol foltozott, kátyús (de úgysem száguldunk). A falut 1 km-rel elhagyva, ha hátranézünk még egy utolsó búcsút inthetünk a Magas-Tátra havas csúcsainak. Talán az utolsó 1-2 km emelkedik jobban: 8% meredek lehet. A lejtőn az elvétve talált kátyúk miatt jobb óvatosnak lenni; Velka Lesná után már elengedhetjük a fékeket.

Haligovcétől végre megpillantjuk a szép alakú sziklás csúcsok jellemezte Pieniny határhegységet. A völgy végében látható csúcs, a Trzy Korony (ahová - ha belefér a programba - gyalog is érdemes felmenni) már lengyel területen emelkedik, éppen a Dunajec folyó fölé.

Egy kis tutajozás Cerevny Klástornál
Cerveny Klástor településről április 15 és október 31 között indulnak tutajok reggel 8 és este 6 óra között; egy út kb. 90 percig tart. Egy tutaj tulajdonképpen kivájt farönkökből áll, melyeken keresztbe rögzített deszkák jellemzik az ülést. A tutajt elöl-hátul 1-1 csáklyás ügyesen irányítja. Az út a szurdokon át 60-70 percig part. Útközben - én szlovákok közé kerültem -, ha szerencsénk van, még hangulatos szlovák dalokat is hallhatunk. A tutajon huszan ültünk. Élvezetes volt, ahogy a csáklyás néha megvárta, ahogy a víz a kanyarban a folyó szélére sodorta a tutajt, majd ott csáklyával fordította a helyes irányba. Visszaúton a busz, vagy iránytaxi helyett a folyóparti sétaúton kb. 1,5 - 2 óra alatt vissza lehet sétálni a kiindulóponthoz. Ára felnőtteknek 9 euró.

 1998 tutajozas1

További információ ITT, vagy ITT olvasható!

Stará Lubovná felé kellemes, lankás folyóvölgyben pedálozunk ritkábban látogatott falvakon át; errefelé néha (talán inkább vasárnapokon, templomba járáskor) még népviseletbe öltözött néniket, lányokat is látni. Stránány házait elhagyva kb. 1-2 km-es emelkedő végén egy kisebb nyeregbe érünk; a tetőről utoljára láthatjuk a Pieniny legendás hegyét, a Trzy Koronyt.

Laza gurulás, tekerés végén érkezünk a Poprád folyóparti Ólublóra (Stará Lubovná), ahol szép várat és körülötte falumúzeumot (skanzent) találunk. A várát 1292 után építették III. András magyar király kezdeményezésére. Az építményhez 1,5 km hosszú, végén meredek aszfaltút vezet. További információ ITT

Bártfa felé egy ideig többnyire sík, folyóparti úton haladunk, majd Lubotintól a lengyel határ szomszédságában lankás emelkedőn pedálozunk kilométereken át. Obrucné házai után egy kilométeres meredek részen érünk fel a tetőre. A magas hegyeket elhagyva fokozatosan észre lehet venni, hogy a hőmérséklet is magasabb, mint a Tátra oldalában, és az emelkedők mentén sem fenyők, hanem lombos fák kísérnek már. A lejtőn számomra elmúlt a szlovák táj hangulata, jellegzetessége; akár a Pilisben is lehetett volna. Malcovig gyorsan gurulunk, ám onnan már hajtani is kell az alig lejtő, vagy sík úton.

 1998 Bartfa0002

Bártfa egyik kedvenc Szlovák városom. Ilyen kellemes hangulatú főtérrel eddig még egy városban sem találkoztam. Akárcsak pár száz évvel korábbi időket írnánk. A téglalap alakú tér alsó végében áll a templom, előtte a városháza, körbe-körbe pedig felújított, egyes esetekben díszített, hangulatos polgárházak. (A városban szép, rendbe hozott várfalat is találni.) A környéken, a várostól ÉK felé több régi fatemplom, skanzen is a turistákat várja.

Bártfától ha el akarjuk kerülni a forgalmas Eperjes - Kassa főutat, vagy mert tovább akarunk még egy kicsit kelet felé nézelődni, „célba vehetjük" a Velká Domása fürdőtavat. A Topla völgyében teljesen sík úton lehet tekerni; az út menti hegyek már az 500m-es magasságot is alig érik el. Giraltovce és Turany nad Ondavou között ugyan fel kellett kapaszkodni egy kis buckára, ám utóbbi falutól látszólag már tóparton kerekezhetünk. Anno mi is ennek örültünk, ám a valóságban a tó alsó részén 2 km-es, igazán nem hiányzó emelkedő árán jutottunk a dombtetőre. Turany után 6-8 km-rel jobbra letérő mellékúton szabadstrandot találunk; kerekezés után / közben jól esik a lubickolás.

 1998 Velka-Domasa to

A Velka Domása tó melletti dombról legurulva nemsokára egy kisebb tavacska (Malá Domása) tükröződik a jobb oldalunkon. Délnek tartva, Vranov nad Toplouban már a kisebb dombok is ellapulnak. (Ha van elég időnk, felkereshetjük még a keletre fekvő Zemplinská Sirava tavat, illetve a Vihorlát hegységet is felfedezhetjük.)

Mivel Vranout Kassával összekötő egyik út mentén, a hegység lábánál, Herlányban található Európa egyetlen szabályos időközönkét feltörő artézi forrása / gejzírje, feltétlenül útba kell ejteni. Az emelkedő kellemes hegyoldalban vezet; a tetőn található nyugalmas padra ülve magával ragadó érzés a teljes nyugalmat, csendet, erdők illatát, levélzizegést hallani, érezni, élvezni.

A herlányi gejzírt az évek folyamán már szépen kiépítették, így ne azt várjuk, amit az amerikai Old Faithfulról készült képeken látunk. A gejzír 32-36 óránként 30 m magasra tör föl; a "műsor" kb. fél órán át tart. A kitörés időpontját ITT jelzik előre, de a gejzír mellett óra is található.

Mi látogatásunknál jóval frissebb beszámoló a gejzír élményről ITT található!

Bidovcétől az E50-es főúton hajtunk Kassáig, eközben 2-3 dombot is meg kell másznunk. Bártfa mellett, a kassai belváros az, ami a városok közül nagyon emlékezetes maradt számomra: gyönyörűen felújított házak, széles sétálóterület, középen parkkal, padokkal. A mandula alakú főtér közepén található a templom; köztük pedig a könnyű- és komolyzenére szökő szökőkút. Pár percre mindenképp érdemes megállni és pár dal erejéig élvezni a "műsort."

 1998 kassa0001

Kassától a Tornanádaskai határ felé először 2*2 sávos forgalmas főúton hajtunk; a leállósávban persze bőven elférünk, ráadásul a kerülőút bőven hosszabb lenne. Ha ellen tudunk még állni honvágyunknak, Moldava Bodvoutól szép kitérőt tehetünk a karsztos, sziklás Háj és Szédelő völgyébe; a hegységben érdemes gyalogtúrát tenni, azonban a völgyekbe kerékpárral is behajthatunk.

További infó, képek ITT!

Propad-Kassa-Tornanádaska


Kapcsolódó cikkek:

Kerékpártúra javaslatok Szlovákiába 1. rész: Kelet és Közép-Szlovákián át a Tátrába
Kerékpártúra javaslatok Szlovákiába 2. rész: Közép- Nyugat Felvidéken át a Tátrába
Kerékpártúra javaslatok Szlovákiába 4. rész: A Tátra