Kerüld meg Afrikát a Börzsönyben
  Ilyen nincs és mégis van!

var palocfold 4 3 00

A Cserhátban jártunk.

Az előző részekben figyelmetekbe ajánlottuk a kevésbé ismert Palócföldet, a határzár miatt - igaz csak elméletben - megismerkedtünk Hrušov környékével. Most viszont itt az alkalom hogy nyeregbe szállva felfedezzük Terény környékét.

A településre reggel nyolcra érkeztünk meg. A leendő kerékpáros központnál a kőművesek szorgalmasan rakják a téglákat és szépen alakot ölt a kerítés.

var palocfold 4 3 03

A szálláshely

- A kerékpár kölcsönzőt június elején nyitjuk – mondja vendéglátónk Fáyné Tornóczky Judit, az egykori mélyépítő mérnökből lett turisztikai vendéglátó, majd elkalauzol minket a néhány házzal arrébb található Árdai vendégházba, ami egy igen öreg parasztház. Berendezése egy másik világba röpít minket. Nem giccses, kellemesen ötvözi a mai modern kor követelményeit, és adja vissza a régi világ hangulatát. Falait Fáy Aladár gyönyörű akvarelljei díszítik.

var palocfold 4 3 02

A Csipkemúzeum és a kávézó

Átsétálunk a Hunnia Csipkemúzeumba. Érdemes megnézni, a hölgyeknek biztos nagyon fog tetszeni. Engem az a rengeteg munka fogott meg, ami egy-egy elkészített alkotásban van. Az udvaron kicsit fentebb egy kávéház várja a vendégeket.

- Csak jönnének már, lenne vége ennek az őrületnek! - mondja kalauzunk.

Mint említettem, az Interreg pályázatának segítségével épül itt egy kerékpáros központ, ahova bringások betérhetnek felfrissülni, vagy a turisták itt kerékpárt bérelve két kerékre váltva fedezhetik fel a vidéket. Nyolc hagyományos trekking kerékpár és nyolc villanybringa várja az érdeklődőket. A trekkingek ránézésre megbízható, kellően felszerelt kerékpároknak tűnnek. Ha nyűg szállítani, nyugodtan otthon maradhat a saját kerékpár nem fog senki sem csalódni az itteni bérkerékpárokban.

var palocfold 4 3 01

Az épülő kerékpáros központ és a hozzá tartozó kölcsönzős bringák

Kerékpártúránk útvonalát a még folyamatosan fejlődő huskbike.eu weboldalról néztük ki. Mivel előző nap elég tisztességesen esett így egy aszfaltos túrára vágytunk, ami Magyarnándor kör néven található fent. Ez egy rövid, 25 km-es aszfaltos kör, aminek útvonalát letöltöttük a telefonra. A sors úgy hozta, hogy hegyikerékpárokkal érkeztünk a helyszínre, amit nem igazán aszfaltos száguldásra terveztek. Judit, segítőkészen felhívta a figyelmünket néhány látnivalóra, amit miatt érdemes letérnünk kissé a nyomvonalról.

Terényről indulva egy kellemes emelkedővel melegítjük be a lábainkat. Nem is igazán vesszük észre, annyira lefoglal a táj, illetve az abba való gyönyörködés. Környékre jellemző – és ez nagyon megfogott – hogy rövid, nem túl magas dombok követik egymást, és mivel rengeteg a mezőgazdasági művelésű terület így jól belátni a környéket. Hangulatos, ahogy a hullámzó vidéken a dombok között kanyarognak az alacsony forgalmú aszfaltozott utak. Amíg ezen elmerengtem megérkeztünk a Szanda-várhoz vezető földúthoz.

var palocfold 4 3 04

Szanda-vár a meghatározza a környék látképét

Az előző egész napos eső ellenére ha nem is porzott, de száraz volt. Mi pedig – ahogy korábban említettem – hegyikerékpárokkal érkeztünk. A matek egyszerű volt: Irány a vár! Kellemes, nem túl hosszú mászás várt ránk, ami nagyon megérte, mivel csodálatos a kilátás.

var palocfold 4 3 05

Az út ilyen is, olyan is. Néha még olyanabb.

Az aszfaltra visszatérve folytattuk utunkat tovább Magyarnándor felé. Az út minősége igen hektikus volt. Hol új, tükör aszfalton haladtunk, hol elhasznált, széttöredezett úton. Nem teljes szakaszokat, csak kilométer szelvényeket újítottak meg. Trekking bringákkal kényelmes, de vékony kerekű országútikkal közlekedve nem biztos, hogy csak a táj szépségeit fogjuk figyelni.

Magyarnándor előtt a korábbi ajánlást figyelembe véve elhagytuk az aszfaltot és meghódítottuk az itt található kilátót, ahova egy kellemesen kanyargó földutacska vezetett. Megérte felmenni, így utólag is köszönjük a tippet.

var palocfold 4 3 06

Magyarnándor fölött álló kilátó

A kilátóból egy tavacska látszódott, amit meg szerettünk volna nézni, így a tervezett utat elhagyva Magyarnándor melletti horgásztóhoz hajtottunk. Itt már beindult az élet, rengeteg horgász töltötte a szombati napját a vízparton.

A térképet nézve úgy döntöttünk kihagyjuk Mohora települést és földutakon értük el Cserháthalápot (jelenleg csak hegyikerékpárral járható a beszántások miatt), ahonnan visszatekertünk Terénybe, 27 km-t tekerve.

var palocfold 4 3 07

Bevallom számomra is fehér folt volt eddig ez a környék, és nem bántam meg, hogy meglátogattam. Rengeteg alacsony forgalmú út található erre, amelyek még fölfedezésre várnak. Biztos vagyok benne, hogy még az idén visszatérek új élményekkel gazdagodni.

A huskbike.eu oldalon elérhető Terényi kerékpártúra útvonalak:

• Sasbérci kör (34 km)
• Szandavár terepen (32 km)
• Magyarnándor kör (26 km)
• Vadregényes balassagyarmat kör (71 km)
• Palotási tó kör (65 km)