galamboki_focipalyaAz útvonal megtervezése, mire készülhetsz fel



 

Az alábbi kis ,,tudástárat” 2008 körül szedtem írott formába. A tapasztalatokat 10-15 évnyi jó, vagy kevésbé jó élmények ihlették.

 

  • Most hol tartok?

Az elején. Felszerelésből nem tudom mit vigyek magammal! Szeretném, hogy minden nálam legyen amire szükségem lehet, de nem akarok sok cuccot cipelni. A túra előtt már több nappal azon jár az agyam, mit vigyek, mit ne. Aztán addig halogatom a pakolást, hogy az utolsó pillanatokban szórom össze.

 

  • Mi marad ki a ,,tökéletesen” összeállított felszerelésből?

Minden, illetve semmi! A csomag súlyát szeretném a minimálisra csökkenteni. Talán már kezdem elérni. Több olyan holmi is otthon marad már, melyeket azelőtt vittem magammal. Igen, hiányoznak, de hiányuk nélkülözhető. Gondoljunk őseinkre. Volt idő, mikor csak egy szinte üres tarisznyát kanyarítottak a vállukra és több hónapos útra indultak. Ennyire azért ne rugaszkodjunk el a jelen civilizált valóságától, legyünk kényelmesebbek. A lista összeállítása szerintem jó, apróbb módosításokat mindenki megteszi a saját igényeinek megfelelően. Nálam a kisebb módosítás az jelenti, hogy sikerült beszerezni egy függőágyat, ami könnyebb a sátornál. Persze ennek is vannak hátrányai. Kevésbé véd, mint a sátor, de jobb a kilátás. Nincs mindenhol fa, de le lehet tenni a földre is. A derékaljat alig tudom bele tenni, így visszatértem a polifoamhoz. Ez könnyebb, de nem olyan kényelmes.

 

  • Hol a tuti megoldás?

Olyan nincs. Indulj el és élvezd az utad adta élményeket, pihenj majd otthon!

 

Amit továbbra is többre tartok minden felszerelésnél, a legjobb edzéstervtől, az az elme ereje. Szellemileg készülj fel a kihívásokra, igyekezz minden felmerülő problémát a fejedben elképzelni és ezeknek a megoldását is! Ezeket többször átgondolva már el is indultál az egyik járható úton.

 

Olvasd a túra ajánlatokat, élménybeszámolókat, meríts bátran az ötletekből!

 

Az alábbi öt témát feszegetem e cikk keretén belül:

  1. Az útvonal megtervezése, mire készülhetsz fel
  2. Cél kiválasztása
  3. Felkészülés szellemileg
  4. Fizikai felkészülés kerékpártúrára
  5. Evés, ivás, pihenés a felkészülés alatt

kelenfoldon

1. Az útvonal megtervezése, mire készülhetsz fel

 

Megvan a célpont? Igen?

 

Akkor mérd le milyen messze van! Amennyiben a legnagyobb biztonságra törekszel, akkor csak a kerékpárutakat és mellékutakat keresd. A térképen egy színes tollal jelöld ki az utat! Napi 70-100 kilométer megtételével számolj, nagyon figyelj a domborzatra! Az indulás napján ez lehet több is, feltételezve, hogy otthonról indulsz és ismerős a környék. Ekkor lehet haladni. (Ismeretlen területen, főleg külföldön, sok időt veszíthet az utas mikor lekeveredik a jó útról.) Az útvonal tervezésénél nagy segítséget adhat a GoogleMaps http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=hu&msa=2

 

Vastagabb pénztárca esetén a panziók nagyon jó pihenési, étkezési, tisztálkodási lehetőséget biztosítanak. (Előre lehet szállást is foglalni!) Így sok időt meg lehet takarítani, amit aztán a kilométerek fogyasztására lehet felhasználni. Nem kell reggeli és vacsora után szaladgálni. Nem kell sátort állítani, szárítgatni, hajtogatni. Ezekre a munkákra 2 órát számolj. (Magamat ismerve még kevés is!)

 

Tehát! Napi 70-100 kilométer! Persze, ez lehet 120-150 kilométer is. Sőt...!

 

Érdemes ennyire hajtani? Amennyiben szeretnéd magadat kipróbálni, akkor igen.

DE NE FELEDD!

Ilyen tempó mellett, sok látnivalóról lemaradhatsz! Ez tapasztalat. (Fürdőző lányok, vagy fiúk. (Ízlés szerint.) Kilátó, magasles, múzeum, szép templom, barlang, park, rezervátum, stb. stb.)

ÁLLJ MEG! Gyönyörködj, készíts fényképet!

 

Az útvonal tervezésénél jó segítséget adhat: útikönyvek, internet.

 

Az érintett települések nevére rákeresel, és megnézed a könyvben, vagy az interneten, hogy milyen látnivaló, szállás érhető el.

 

Tudom! Macerás, sok munka és 30-40 település után egy hatalmas adathalmaz vesz körül, és ismét nem tudod, hogy mit válassz!

 indulas_szepezdrol

Tanács! Kisebb városok, falvak látnivalóját csodáld meg. Kedvesebbek az emberek, nyugodtabb a kisvárosi, falusi élet, tisztább a levegő. Ja igen! Kevesebb a kocsma, így gyorsabban juthatsz hasznos információhoz, ráadásul jobban megnéznek és hamarosan Te lehetsz az Ő látnivalójuk.

 

Tán még egy sörre is meghívnak. Nem szereted? Akkor kérdezd meg, kinek van a legjobb bora, mert azt szívesebben innád!

 

ÖTLET! A pincesoron présházak is vannak, ahol még aludni is lehet.

 

Hol tartottam? Az útvonal megtervezése!

 

Megvan az indulási pont, és megvan a cél. Távolság lemérve a mellékutakon, csak az egyik irányba. Ha lábon teszed meg az utat oda-vissza, akkor szorozd meg 2,25-el és oszd el a rászánt napok számával. (5-10 napos, 500-1000 kilométeres utaknál jól használható!)

 

Ekkor megtudod, hogy egy-egy napra mekkora távolság jut és ez alapján kijelölheted a szállásokat, pihenőhelyeket, strandokat, szép látnivalókat. (A napi ajánlott távok, csak ajánlottak. Lehet kevesebb, és lehet több. Ezt Te döntöd el!)

Josvafo 

 

Éjszakai tekerés!

Már lenyomtál 148 kilométert, a nap kezd lemenni, és nincs szállás. Ne csüggedj! Az éjszakai tekerés új dimenziókat nyit meg előtted. A legrosszabb időszak tapasztalataink szerint úgy 19-22 óra tájában van, a nyári időszámítás szerint. Kezdesz csüggedni, fáradt a lábad, az éhség miatt tán még fázol is egy picit. Megszoktad, hogy az esetek többségében ilyenkor már fedél van a fejed fölött. NYUGI! A tempót picit vedd vissza, próbálj lazulni. Minden út véget ér egyszer. Te az úton vagy és ilyen közel még sosem voltál a végéhez mint most!

 

Éjjel 10 után, szép lassan kezdenek kifinomulni az érzékszerveid. A távoli fényeket hamarabb veszed észre! Hamarabb hallod meg egy jármű közeledtét! Cigarettafüst, tábortűz füstjét kilométerekről megérzed! Tapasztalataink szerint, ekkor már nem szabad erőltetni a szállás keresését. TE csak a cél irányába haladj! Ne térj se balra, se jobbra! A szállás majd SZEMBE jön Veled! Talán....

 

Mire reggel lesz, (a hajnal megint rossz) már a következő napi adagot is lenyomtad. Állj meg az első kellemes szálláshelynél és pihenj egy jót! Ereszd el magadat! Megérdemled!

 P1090801

 

Szállás?

Ha nem csak bátrabb vagy, hanem kibírod fürdés, mosakodás nélkül 2-3 napig, akkor lehet a pénzzel jobban takarékoskodni. Viszed a sátrad, hálózsákod és ott alszol, ahol lehet. Falu végén a szőlőben. Szabad strandon. Horgásztó mellett. Magaslesen. Épülő házban. Szabadtéri színpadon. Ártéren. Sok lehetőség van. Jó időben sátrat sem kell állítani, így sok időt lehet megtakarítani.

 

Még vannak helyek, ahol nem szerelték le a nyomós kutakat. Az alapvető tisztálkodás ott megoldható. Akár éjszaka is, mikor nem látnak. Csak találd meg a kutat. Néhol forrást is lehet találni, az is alkalmas arra, hogy bevizezd a cserzett bőröd.

 

A bátrabbaknak!

Akik vakmerőbbek, van már tapasztalatuk, azok mennek a saját fejük után. Jól teszik, nekik az jön be! Nekik talán nem is tudok újat mondani.

  • A bevállalósabbak mit próbálhatnak ki?

Melyik irányba menjek? Megvan? Akkor gyerünk!

Addig megyek abba az irányba, amíg el nem fáradok, míg el nem áll a hátszél, míg be nem esteledik, nem találok szép látnivalót, stb. stb.

  • Az utad célpontját csak nagyjából határozod meg.

Például: Megnézem a Bakony-hegységet. Irányba állítom a kerékpárom első kerekét, és abba az irányba tekerek. Ahogy egyre közelebb érek, egyre több minden rajzolódik ki, és most már csak azt figyelem, melyik része tetszik jobban és arra veszem az utat. Mondhattam volna Magyarország bármely más pontját is, vagy akár az Adriai-tengert is.

 

alt

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.