Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Felvidéken kétkeréken
   Többször bejárós útvonalat találtam.
 A hónap megyéje: Bács-Kiskun vármegye
  Bács-Kiskun megyei kerékpártúra ajánló.
Ki volt Lukanénye hőse?
  Családi kerékpártúra a Felvidéken.
prev
next

 halal

Túlélési trükkök városi kerékpárosoknak.

15 éve egy csendes faluból költöztem fel a fővárosba. Rutinos bringás voltam, aki terepen több ezer km-t tekert éves szinten. A fővárosi forgalom viszont kezdővé változtatott. Eleinte nem szívesen használtam a gépsárkányt városi közlekedésre. MA viszont ez a legfőbb városi közlekedési módom. Napi szinten ezzel járok munkába. Nagy utat tettem meg, még eddig eljutottam. A következőkben néhány tippet adok, a városi bringázással ismerkedőknek.

1. Csak tökéletes műszaki állapotú és a mai kornak megfelelő fékkel felszerelt kerékpárral közlekedj!

Nagyon fontos, hogy a mindennapi közlekedésre használt bringádon a fék tökéletes állapotú legyen. Hiszen bármikor előfordulhat, hogy tőled független okból vészfékezéssel meg kell állnod. Fékeid működése a lehető legkevésbé függjön az időjárástól.

A 70-es évekre jellemző krómozott acél felnire ható fékekkel szerelt bringákat bármennyire retró, bármennyire divatos, bármennyire tetszetősek engedjük el. Múzeumba valók, nem napi szintű közlekedésre.

2. Látszódj! Részesítsd előnyben a rikítóbb színű ruhákat és hátizsákokat. Az első lámpád használd nyugodtan nappal is!

Látni és látszani! Ugye milyen elcsépelt mondásnak tűnik? Pedig nem az. Városokban a közlekedőket rengeteg inger éri, ami kicsit „tompíthatja” az észlelést. Ezért is fontos, hogy kitűnj a ruháid színével.

Esős szürke időben nagyon könnyű beleolvadni a háttérbe. Ezért esőkabát használata esetén is kerüld a fekete és szürke színeket.

Ha biztosra akarsz menni használd a lámpáidat nappal is. Hidd el, annak villogó fényét egy kereszteződésben könnyebben észlelik, és kapod meg az elsőbbségedet, vagy ha hibázol könnyebben reagálnak rá.

3. Tartsd be a KRESZ-t!

Tudod mi a legfőbb oka a KRESZ szabályait betartják? És miért működik a gyakorlatban? Ha a jogszabályokra gondolsz, akkor tévedsz, nem ez a legfőbb oka. Gondolj csak arra mennyi vezetésre alkalmatlan, a KRESZ alapvető szabályait áthágó egyén száguld az utakon. Érdekli is azokat a jogszabály és a büntetés. Szerencsére ők vannak kevesebben, a nagy többség nem így gondolkodik.

A legfőbb oka, hogy működik a KRESZ az a kölcsönös bizalom. Azaz bízom abban, hogy a velem együtt közlekedők betartják a KRESZ legelemibb szabályait. Ahol elsőbbségem van ott megadják, ahol nincs, ott én adom meg az elsőbbséget.

police 159894 1280

Sajnos Budapesten ez a kölcsönös bizalom kezd fellazulni. Rengeteg piroson átmenő kerékpárost és gyalogost látni. Egyirányú utcán forgalommal szemben haladó rolleresek és kerékpárosok rendszeresen előfordulnak és még sorolhatnám. A tendencia sajnos nem jó, és nem látni azt a végrehajtó szervek (rendőrség) és irányító szervük (Belügyminisztérium) részéről sem az akaratot ezen káros folyamat megállítására. Ezen káosz kialakulásáért egyértelműen az irányító szerv tehető felelőssé.

Szerencsére vidéki nagyvárosokban ez a tendencia még nem olyan erős, mint Budapesten.

4. Ismerkedj meg a várossal!

Nagyon fontos a helyismeret. Ismerd meg a környékeden a forgalmasabb utakat, veszélyes útkereszteződéseket és útvonalakat, hogy tudd azok elkerülésének módját. lehetőségeit.

5. Vedd fel a szemkontaktust!

Vedd fel a szemkontaktust az útkereszteződésekben a többi közlekedővel. Ebből tudod, hogy észrevett-e. Megkapod-e az elsőbbségedet, vagy neked kell elhárítani egy esetleges veszélyt.

eld tul a varost 03

6. Légy határozott!

Közlekedj határozottan, mert ha egy helyzetben elbizonytalanodsz azzal elbizonytalaníthatod a többi közlekedő felet is, ami balesethez vezet. Ha elsőbbséged van és meg is kapod élj vele! Ha nincs, akkor látszódjék határozott mozdulataidból, hogy meg fogod azt adni a másik javára.

7. Annak van elsőbbsége, akinek megadják!

A kerékpáros puha, védtelen közlekedő. Ne akard az elsőbbséged mindenképp kiharcolni, ha azt nem kapod meg! Engedd el a figyelmetlen felet.

8. Ne dühöngj, ha nem kapod meg az elsőbbségedet!

Tudod, egyszer neked nem adnak elsőbbséget, legközelebb te nézel be egy közlekedési helyzetet. Ez sajnos ilyen. Fölösleges ezen dühöngeni. Csak magadnak ártasz vele. Ne veszítsd el a fejed ilyen sérelem miatt, mert könnyebben hibázol, ami balesethez vezet.

9. Legveszélyesebb közlekedő a gyalogos. Ügyelj rá!

Na igen. Ennél kiszámíthatatlanabb, veszélyesebb közlekedő nincs. Kerüld, ahogy csak tudod.

eld tul a varost 04

10. Ha lehet válassz kevésbé forgalmas utakat!

Miután a 4-es pont szerint megismerted a környékedet tudod mely utak a veszélyesebbek. Ezeket kerüld. Inkább legyen 5 perccel több a menetidőd, minthogy indokolatlan veszélynek tedd ki magad.

11. Ha nem muszáj ne menj be az egyirányú utakkal szemben, még ha a KRESZ meg is engedi!

Azt mondják a okosok, hogy ez nem veszélyes a statisztikák szerint. Nos lehet, de ha egy figyelmetlen autós elüt ezen statisztikákkal kitörölheted a … Inkább kerüld el! Én is azt teszem!

eld tul a varost 01

12. A gyalog- és kerékpárút veszélyes, ha lehet kerüld el!

A 9-es pontban már érintettem. Mire is gondolok: A gyalogos a gyalogos. Telefonál, közben hadonászik. Hirtelen vesz egy 90 fokos kanyart, az úttesten teljes szélességében közlekedik. Magasról letojja, hogy a gyalogos-kerékpárúton záróvonal van felfestve, ezzel elválasztva a bringás és a földönfutó részt. És a km hosszú pórázon mellette összevissza rohangáló blökiről még nem is beszéltem.

13. A forgalomtól elválasztott kerékpárút kereszteződései fokozottan veszélyes gócpontok, ahogy Budapesten a körúton kijelölt kerékpársávot keresztező utak!

Hogy mire is gondolok? Szemléltesse az alábbi két ábra:

eld tul a varost 02

Támogasd a működésünket


Ha tetszett a cikk, kérlek támogasd a munkánkat önkéntes adománnyal a Revolutos számlánkra bankkártyás fizetéssel. Ezáltal még több hasonló cikket fogunk tudni készíteni a szórakoztatásodra.

Hogyan működik az adományozás?

Köszönjük!