Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Nógrád vármegye
  Nógrád megyei kerékpártúra ajánló.
Teszt: Lazer Roller + Net bukósisak
  Figyi ez ár/értékben nagyon jó!
Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
prev
next

Tartalomjegyzék

 400 km a balaton korul 01

Élménybeszámoló a 2023-as Balaton Bike Derby-ről

Mi is az a Balaton Bike Derby? Ha a rendezőket kérdeznéd akkor valami ilyesmi választ kapnál:

Balaton kör extrákkal. Magyarország leghosszabb gravel eseménye, amely kinek verseny, kinek túra. Csodaszép panorámákkal, romantikus szőlőültetvényekkel, zseniális erdei utakkal vár. Ez egy alternatív Balaton kör, amely aszfalton és földes utakon vezet. A tömött balatoni bringaút és a turisták tömege nélkül.

2021-ben az első BBD-n részt vettem.  Akkor 7. lettem. Nagyon megfogott, és a varázsa azóta sem eresztett. Az idén úgy döntöttem nem sietek. 3 nap alatt terveztem befejezni. Így kiélvezem az utat, a tájat és a települések hangulatát. Viszek magammal konyhát, hogy esténként a lemenő napot nézve elkortyolgathassam teámat miközben a nap élményeit, benyomásait újra felidézem.


  • Túra hossza: 393 km
  • Túra nehézsége: Nehéz
  • Túra terepe: Hegyvidék
  • Szint: +3581 m,-3581 m
  • Átlagos meredekség: 1.5 %

A 0. nap

Teljes táv 396 km, napi megtett táv 0 km

Az idén Kapolcsról rajtolt a Derby augusztus utolsó péntekén reggel 6 órás indulással. Csütörtök este értem a rajt/cél központba és egy gyors regisztráció után átvettem a rajtcsomagomat, ami egy sapkából és két energia gélből, valamint a GPS nyomkövetőből állt.

400 km a balaton korul 02

A rajtcsomag azon része, amit a verseny után nem kell visszaadni. Minőségi termék mind.

A Big Cap márkájú bringás sapka, egyben a rajtszámunk is volt. Anyagát tekintve egy jól szellőző kerékpáros mezhez hasonlító elasztikus anyag, így kényelmes viselet a bukósisak alatt. Én, aki mindig visel kendőt, nagyon örültem neki. Ja és nem mellesleg magyar gyártmány. Az energia gél Allrys néven fut és szintén magyar termék. Ellentétben az általam eddig ismert, laboratóriumokban összekotyvasztott mesterséges ízesítőkkel dúsított förmedvényekkel szemben ez rizs alapú és csak természetes összetevőket tartalmaz. Jó volt ezt a terméket megismerni, szerintem a későbbiek során vásárlójuk is leszek.

Az 1. nap

Összes táv 182 km, napi megtett táv 182 km

Reggel 4:45-re állítottam az órát, hogy kényelmesen felkészülhessek az indulásra, de nem arra, hanem egy hatalmas csattanásra keltem. Dörgött és villámlott, majd leszakadt az ég. Őszintén szólva elég kedvetlenül öltözködtem és reggeliztem. Semmi kedvem nem volt egy csatakos naphoz.

400 km a balaton korul 03

Öt perccel a rajt előtt már nem esett, csak a vizes aszfalt és a sűrű felhők okozta extra sötétség mutatta, hogy mi volt itt egy pár perce és még bármi megtörténhet. Rajt után a szomszéd faluig közúton tekertünk. Csak egy türelmetlen postás teherautó kerülte ki a tömör bolyt nem épp etikus módon.

- Hová siet?
- A csomagom bezzeg mindig k… lassan hozzák ki.
- Címzettnél, jó ha az ajtó számot sikerül eltalálni, ha már az utca és az emelet nem megy!

Ilyen és ehhez hasonló csípős megjegyzéseket röpültek utána. Úgy tűnik sokan elégedetlenek a szolgáltatásuk színvonalával.

Miután letértünk az aszfaltról már szinte száraz volt az út. A reggeli eső nem akadályozta a menetet. Kellemes tempóban taposva a pedálokat gyűrtem a kilométereket. A Balaton-felvidék csodálatos része hazánknak. A kis falvak még sok helyen mindig őrzik azt a régi XX. század eleji hangulatot, amely annyira magával tud mindig ragadni.

400 km a balaton korul 04

A Káli-medencében

Az első komolyabb emelkedő Badacsonynál várt rám. Két éve, az első Derbyn itt bizony toltam a bringát, ahogy most is sokan. Én viszont feltekertem erre a meredek emelkedőre. Képzeletben vállon is veregettem kicsit magam.

Hamarosan meg kellett állnom. Na nem azért mer elfogyott a szusz, hanem csodálatos a panoráma miatt. Ráadásul a hajnali eső kisöpörte a párát és messzire el lehetett látni. Ez az út 100 méterrel a balatoni bringakör részeként ismert Római út fölött visz. Ez a sokak által ismeretlen rész a Balaton Bike Derby egyik legszebb kilátást nyújtó része. A Nap a maradék felhőt is eltüntette az égről, és a reggeli hűvösebb időt ellensúlyozva keményen rákapcsolt a fűtésre.

400 km a balaton korul 05

„Sok halú Balaton, Jó ború Badacsony"

Elhagyva a Badacsonyt a tiszta időben tovább gyönyörködhettem a tanúhegyekben. Még Csobánc vára is tisztán látszott a messzeségben, majd kicsit odébb a távolban vele szemben Szigliget vára tündökölt. Ezután egy erdőben találtam magamat, a Keszthelyi-hegységben, amely kellemesen védett a hatalmas hőségtől. Itt volt a nap csúcspontja azaz a legmagasabb hegy (Köves-tető). Innen lezúzva még egy komolyabb magasságban lévő nyereg várt rám, majd Rezi.

400 km a balaton korul 06

A Keszthelyi-hegység rengetegében

Itt terveztem egy frissítést alkoholmentes sörrel, de sajnos a bolt 11 és délután kettő között zárva tart. Ugrott a söröm, csak a falu szélén lévő csapnál tudtam feltölteni ivótasakomat. A víz pedig már nagyon nem csillapította a szomjamat.

Dimbes-dombos utakon tekerve jutottam el Keszthelyre, ahol komoly frissítést terveztem a „halál völgye” előtt. Szerencsére a Derby frissítő pontja a BalatonBike365 Port kerékpáros központja csodás házigazdának bizonyult. (Ahogy a balatonföldvári és balatonfüredi is.) Igazi terülj-terülj asztal várt minket: alkoholmentes sörök, kóla, egyéb szénszavas üdítők, gyümölcsök, müzlik, ropik stb.

400 km a balaton korul 07

Keszthely környékén

400 km a balaton korul 08

Keszthely, Balatonföldvár és Balatonfüred BalatonBike365 Port kerékpáros központjai köszönöm azt a munkát és törődést, amit ránk fordítottatok ezen a 4 napos bringás eseményen. Nagyon-nagyok voltatok!

Némi gyümölcs és másfél liter mentes sör legurítása után elindultam, hogy teljesítsem a legkeményebb szakaszt, amely alig 15 km múlva várt rám. Ez az általam csak „halál-völgye”-ként emlegetett rész nem más, mit a Zala-folyó partja. A korábban rakoncátlanul folyó Zalát itt védőgátak közé szorították, amely a mérnököknek köszönhetően nyíl egyenesen fut. Árnyék a környéken semmi, a nap melege korlátlanul tombolhat. Akkor éppen 40 fok volt. Bármennyire fel voltam töltve folyadékkal és lelkileg előre készültem erre a kutya kemény 20 km-re. Nagyon sokat kivett belőlem.

400 km a balaton korul 09

A "halál-völgye"

Nem sok sors társammal találkoztam már itt. Ekkorra már az indulók széthúzódtak a pályán. Alig-alig, többnyire csak a frissítőpontokon találkoztam velük. Pedig csak kb. 10-15 perc lehetett közöttünk.

Balatonmagyaródon a Falusi vendégasztal nevű helyen álltam meg. Voltak már itt többen. Ki pörköltet rendelt, ki a számláját rendezte. A tulajdonos hölgy mosolyogva szolgált ki minden tikkadt bringást.

400 km a balaton korul 10

A vörsi Fröccs terasz. Ha erre jársz keresd fel. Imádni fogod.

A Bivalyrezervátumon átsuhanva kicsit sietősebbre vettem, mert alig vártam, hogy Vörsre érjek. Ott a két éve megismert Fröccsteraszon rendeltem két mentes sört és egy hotdogot. Valami zseniális itt még mindig ez a gyors kaja. Az árak meg nagyon barátiak.

Míg a rendelt étel készült, tervezgettem: még csak délután négy óra volt és előzetesen idáig szerettem volna az első nap eljutni. Egyáltalán nem éreztem magam fáradtnak és így tovább indultam, hiszen 7 óráig illene tekerni.

400 km a balaton korul 11

Egy csodás panoráma fent. Balról a Badacsony, jobbról Fonyód hegyei. középen pedig a víz és az ég összeér, mint a tengeren. Alatta egy tipikus présház. Mellett a homoktengeren előz egy autó. A sofőr egyébként nagyon jó fej volt. Iszonyat lassan ment.

Balatonszentgyörgyön, Balatonberényen és Balatonkeresztúron vezetett át az utam. Keresztúr után a Nyugati-övcsatorna rázós partján haladtam. Ekkor már tudtam hol szeretnék aludni: Pont ott, ahol két éve is tettem, a Hunyadi-kastély épülete mellett. Viszont akárhogy tekertem nem akart az ismerős épület felbukkanni. Mikor észbe kaptam már bőven a Nagy-berekben jártam. Végül itt egy erdősávban vertem tábort, készítettem el a vacsorám és a teám. Az éjszakát így Fonyódhoz lényegesen közelebb, mindössze 10 km-re töltöttem.

A 2. nap

Összes táv 337 km, napi megtett táv 155 km

Reggel ismét 4:45-kor keltem, szerencsére most az órámra. Összepakoltam a tábort és megteáztam. Szeretem a forró teát, és jó érzés akár napkeltekor, akár a naplementében elkortyolgatni. Közben át lehet gondolni az eltelt nap élményeit, vagy az elkövetkező nap teendőit. Most is ezen a ködös pirkadatban ezt tettem.


Első és legfontosabb dolog a friss víz beszerzése volt, mert már nálam alig fél liter lötyögött. Ma minimum a 333. km-ig akartam eljutni. Optimális azonban a távolabb lévő Balatonfüred lett volna, hogy a keresztanyjával ott nyaraló kislányomnak adhassak egy nagy puszit. Ma három „ünnepségem” lesz: 20 km múlva elérem a 200. km-t amivel felezem a túrát. A 282. kilométernél meg lesz mai 100. kilométer, majd 300-nál a túra 300. kilométerét fogom ünnepelni. Mozgalmas napnak ígérkezett.

400 km a balaton korul 12

Szép jó reggelt mindenkinek!

Még gyönyörű picit hűvös, ködös időben sikerült elindulnom, amelyen a felkelő Nap egyre jobban átszűrődött. Fonyód előtt oszlott el végleg, így ott már semmi sem gátolta a csodálatos balatoni kilátást, és a nyár végi Nap őrült tombolását. A városban még alig mozogtak az emberek, csak egy - két korán kelő futóval találkoztam. Itt egy korán nyitó dohányboltnál sikerült vizet szereznem. Így ez is megoldódott.

400 km a balaton korul 13

Itt minden a szőlőről és a borról szól

A várost elhagyva nagyon jó betekintést kaptam a környék életéről, amely itt a szőlőről és a borról szól. A többnyire kitűnően karbantartott ültetvények között csak elvétve volt egy-két elhanyagolt. A hagyományos kis présházak mellett néhányt borgazdaság palotája is megbújik a dimbes-dombos környéken. A szüret már megindult több helyen is dolgoztak a gépek. Egy helyen letéptem egy fürt fehér szőlőt. Mézédes leve felfrissülést hozott a már igen csak melegedő napon, és a gyomromat is megnyugtatta.

Az első komolyabb megpróbáltatás Szólád után ért, a löszpincesor kaptatóját elhagyva ugyan egy kis pihenőt engedélyez a terep, majd igencsak bedurvul és egy meredek árnyék nélküli hegyoldalon vitt fel a Nezdei Szoborparkhoz. Tény, hogy a végén már a fenekemen is vettem a levegőt, de sikerült leszállás nélkül megmászni a hegyet. A nap 39 fokos hőséget ontott rám a navigációm hőmérője szerint. Fent a Szkíta Golgotának nevezett fedett, oldalfal nélküli fa épületben megpihentem. Nem ért a Nap, járt a levegő, jólesett.

400 km a balaton korul 14

Onnan, nagyon lentről jöttem!

400 km a balaton korul 14 copy

Láttad már a Kőroshegyi viaduktot? És ebből a szemszögből?

Tovább indulva eljutottam a Kőröshegyi viadukthoz. Ez, ebből a szemszögből igen csodás látvány. Alatta a betonkockás úton leszáguldottam Balatonföldvárra, ahol terülj-terülj asztalkám várt a BalatonBike365 Port kerékpáros központja jóvoltából. Kicsi pihi, majd vissza Kőröshegyre, ahol még a szoborparkinál is keményebb emelkedő és 42 fok várt. (Árnyék persze semmi.) Kutyául szenvedtem, de feltekertem. Ezután Ságvárig csodálatos és sűrű erdőn át vezetett az út. Jó volt bennük tekerni, az extrém melegből elég sokat elfogtak.

Ságvár után a szántóföldek között rallyzva, jobban mondva derbyzve jutottam el Lepsényig. Ez a rész nagyon mély nyomokat nem hagyott bennem. Eredetileg Balatonakarattya határában akartam táborozni, de ezt a tervemet már tegnap felülírta az élet. Így gondolkodás nélkül tovább hajtottam. A túra legrosszabb része egyébként itt volt. A szervezők levezettek a strand utcájába, ahol lehetett kerülgetni a jól/rosszul parkoló autósokat és a birkaként az egész utat elfoglaló gyalogosokat. Szerintem ez volt a legveszélyesebb szakasz.

Akarattya után már láttam, hogy nem érek Balatonfüredre és lányom a beígért puszit csak otthon fogja megkapni. A késő délutánon Papkeszi után már táborhelyet kerestem, de végül is kicsit odébb, Királyszentistván után letérve az útról egy fenyves tisztásán találtam meg az ideális helyet.

400 km a balaton korul 16

Jó éjt!

A 3. nap

Összes táv 402 km, napi megtett táv 65 km

Egy laza nap várt rám, már csak 65 km volt a célig. De hogyan lett a teljes táv 396 helyett 402 km? Nos, néha le kellett térni az útról akár egy bolt, akár egyéb okok miatt. Emiatt a táv folyamatosan növekszik. A reggel megint a víz beszerzéssel kezdődött. Pedig este egy extra palack ásványvizet is beszereztem. Amit az éjszaka többször szomjúságra ébredve meg is ittam. Szerencsémre az első faluban egy korán kelő hölgy kisegített. Megtöltötte ivószatyromat.

400 km a balaton korul 17

Az utolsó nap kezdete

Eleinte kerékpárúton, majd szupi erdei utakon, végül hangulatos nyaraló övezetté alakult háztájik között közelítettem Balatonfüred felé, ahol a korai időpont ellenére már nyitva volt a BalatonBike365 Port kerékpáros központja. Ezen a szakaszon ismét csodálatos panorámával ajándékozott meg az útvonal.

400 km a balaton korul 18

Az utolsó kilométerek

Füredtől a cél már csak 35 km-re feküdt. Ezt már féllábbal is ki lehet tekerni. A várost elhagyva, azaz felmászva a hegyek közé nagyon kellemes utakon haladtam tovább. Volt még néhány rövid, de annál meredekebb emelkedő, hogy el ne aludjon az ember. Jó volt ismét a Balaton felvidék rengetegében járni. De sajnos egyszer minden jó véget ér. 10 óra 45 perckor megérkeztem Kapolcsra, ahol kalandom sajnos véget ért.

Záró gondolatok

Hanyadik lettem? Ez a kérdés maradhatott még bennetek. Nos, a 2023-as Balaton Bike Derbyn solo kategóriában 90-en neveztek. Célba értek 71-en. Én a 46. lettem (nem siettem, túráztam) 52 óra 45 perc volt az időm. A tűző Nap ellenére végig élveztem az utat. (OK, bevallom a Zala gáton nem volt teljesen őszinte a mosolyom.)

400 km a balaton korul 19

A célban. A fotót maga a főszervező készítette.

Felszerelés:

  • Kerékpár: egy kissé átalakított Merida Big Nine 60 X2 Bővebben róla ITT! olvashattok.
  • Gumik: Schwalbe Hurricane ez egy nagyon gyors, elsősorban száraz körülményekre tervezett terep gumi. Jó választás volt, egyedül mélyebb murvában nem szerettem.
  • A bringára szerelt Csepel szilikon markolat nem vállt be. Túl vékony és kényelmetlen volt. Haza érve a kukában végezte.
  • Shimano EX7 cipő: a túra, terep felhasználásra tervezett kerékpáros cipő jól teljesített. A lábaimnak végig kényelmes volt. Részletes teszt ITT!
  • Decathlon Rockrider ST 900 nadrág: nagyon jól teljesített. Anyaga kényelmes, a zsebek jó helyen vannak rajta. Több mint két éve használom, nekem nagyon bejött.
  • Lazer Coyote bukó: Szép, kényelmes, nem túl nehéz.
  • PRO Discover gravel PRO Discover gravel táska szett: Könnyű a bringára felrakni, úgy áll, ahogy a nagy könyvben meg van írva, sosem lazult ki. 5 éve használom elégedetten.
  • Rockrider MTB XC Light 2,5 l-es víztartályos hátizsák: tavaly óta használom, csak egy víztartály és némi apróság fér bele. Elégedett vagyok vele, ilyen helyekre tökéletes.
  • Reebok szemüveg exelens napszemüveg lencsékkel: a kristálytiszta lencse, tűéles képet biztosított. Az erős nap egyáltalán nem bántotta a szemem, illetve a alkonyatkor, rossz fényviszonyok között is kényelmesen használható. Kérheted dioptriás napszemüveglencsével is (nekem ilyen). Optikákban, ne a nagy multiknál keresd!
  • A Derby pályája nincs kijelölve, egy track-et kaptunk, amin végig kell navigálni. Én az idén átálltam a telefonos (Locus) navigációról a Garmin EDGE 540-re. Az eddig tökéletesen működő eszköz kinanrát itt velem: mutatta, hogy hol járok, merre kell mennem, de nem navigált, nem jelezte előre a fordulókat, letéréseket. Hogy miért azt nem tudom, de nagyon felbosszantott a mocsok!

400 km a balaton korul 20