Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

suntour xc pro 91 01

Suntour XC PRO szettel szerelt bringa.

Ez az alkatrész család egy legenda! Bárki, aki tudja mi ez csak nagy hűházások közepette féltérdre ereszkedve, vagy leborulva tud beszélni róla. Nagyon jól működnek, tartósnak, precíznek ismeri mindenki. A különböző aukciókon rákeresve láthatjátok is, hogy egy-egy megkímélt - esetleg új részeit - szinte aranyárban adják-veszik.

ebayxcprovalto
Ennyi (400 USD=115 473 Ft)egy 25 éves vadiúj hátsóváltó

A Suntour 1990-ben jött ki ezzel az alkatrészcsaláddal, ami MTB termékpalettájának csúcsát jelentette. 1995-ig fejlesztették, gyakorlatilag a cég összeroppanásáig.Grease Guard zsírzószemen át kenhető volt az összes csapágya. Első agy zárt csapágyas volt. A váltó görgői szint úgy. A váltórendszer a Shimanoéval nem volt átjárható, mivel más index rendszert használtak. (Shimano a SIS-t, Suntour az Accushift, majd a MicroDrive-ot.)

suntour xc pro 91
A szett 1991-es katalógusa. (Nézd csak a jobb alsó sarkot ott a cég elektromos váltója, 1991-et írunk!)

Számomra az ezzel a cuccal felvértezett bringa fejezi ki legjobban a hegyikerékpározás lényegét:

Acél MTB vázra épített kerékpár. Egyszerű mechanikus alkatrészek, minimális meghibásodási lehetőséggel. A bringa könnyen karbantartható és szervizelhető, minimális szerszámigénnyel. Az egyszerű technika a bringás keze alá dolgozik. Itt a rendszer van az emberért és nem fordítva. Ez az a terepbringa, amivel kitekerhetsz a világból, ha baj van az árokparton - vagy több száz kilométerre a civilizációtól - könnyen szereled.

Mindig fájt a fogam egy ilyen szettre, amit felszerelhetek majd egy vázra és utána a világból is kitekerhetek. (A tervem egy Kona Explosif váz volt, amire felpakoltam volna az XC PRO-t. Volt is ilyen bringa gyárilag.) Az évek folyamán már a rendszer több elemét összeszedtem, de sok minden hiányzott még a teljes családhoz.

konaexplosif
Kona Explosif PRO 1992

Egy szép nyári napon bementem kedvenc pesti bringás boltomba (Duna), ahol Tomi vidám mosollyal fogadott:

-Jó, hogy jössz. Mutatok valamit!

Egy régi Speci volt városiasítva. Continental slick gumi, sárvédő, csomagtartó, meredek stucni, Suntour XC PRO hátsóváltó. Mi? Igen, a váltórendszer, a fékrendszer, a hajtókar, a lánc, a sor, a nyeregcső mind-mind a legendás alkatrészcsalád tagja volt a kerékpáron.

suntour xc pro 91 02
Ahogy az enyém lett

-Ez mi? Kérdeztem meglepetten. Szervizelésre hozták?

-Nem! - felelte a barátom - eladásra lesz! Az Alföldre megy strapa biciklinek.

-Micsoda?! Válaszoltam szinte sokkot kapva. Ezt vétek odaadni, megveszem kerül amibe kerül!

Tomi barátom is inkább a megmentésére szavazott és mint kiderült az Alföldre csak egy megbízható öreg minőségi alkatrészekkel szerelt monti kell. Végül is egy nagy lelkű gesztussal került hozzám a Specialized. Csak egy másik gépet kellett vinnem helyette. Így lett az enyém egy XC PRO-s bringa.

Otthon, a netet bújva hamar beazonosítottam. Egy 1991 -es Specialized Stumjumper Team kerékpár került a birtokomba, többé-kevésbé gyári állapotban, csak a nyereg, a stücni és a pedál volt az amit pótolni kell.

A bringát hamar megszabadítottam az oda nem illő alkatrészektől (már jobban nézett ki :D). Apróhirdetések segítségével a nyereg és a stücni könnyen meglett. Hiányzott előre a gyári fékbowden (ez 2 mm-es régi típusú, vastagabb mint a ma használatos), amit egy barátom ajánlása (köszi Joe!) segítségével kerítettem. A pedál sajnos mind a mai napig nincs meg. Egyelőre csak aranyárban mértet találtam.

suntour xc pro 91 03
Sallangok eltüntetve

Miután mindent beszereztem hozzá, kezdődhetett a felújítás. A bringát először atomjaira szedtem, és felpolíroztam a váz és a villa festését. Azt a minimális festék hiányt ami volt, egy hasonló színű körömlakkal pótoltam.

Miután mindent alkatrészt szétszereltem, megtisztítottam, újrazsíroztam és összeraktam egy döntést kellett hoznom. Mi legyen a Specivel? Legyen múzeumi szintű, ne használjam csak menjen a falra, vagy alkalomadtán egy-egy túrára bevállaljam? Én a második verzióra szavaztam. Ennek megfelelően fejeztem be a felújítást. Az eredeti fékpofákat, racsnit és láncot szépen elraktam. Jók lesznek ezek az alkatrészek, ha kiállításra viszem a bringát. Ezeket ma is kapható racsnival és fékpofával pótoltam, melyek elkopását nem fogom sajnálni.

suntour xc pro 91 04

Már majdnem kész

A gumi volt a legnagyobb kérdés. Ide szintén újat terveztem venni, nem valami 25 éves korhű darabot, amely akár már attól szétfoszlik ha ránézek és nagy biztonsággal már nem lehet bicajozásra használni. Első körben Panaracer Dart/Smoke párosra gondoltam, de sajnos nem sikerült szereznem. A WTB Velociraptor viszont mind a mai napig szemtelen drága. Egy kis szerencsével ráleltem az IRC Phirana gumijára, amely szintén korhű, és még az oldalfala is sárga.

suntour xc pro 91 05

Újra harcra kész 2016

1991 Specialized Stumpjumper Team műszaki adatok

Váz, villa: Direct Drive Tange Prestige Double Butted CrMo
Színe: Éjkék
Kormánycsapágy: Tange
Stücni: Specialized CrMo SL Butted
Kormány: Specialized Super Light CrMo
Felni: Specialized XB21
Küllő: Wheelsmith DB
Elsőagy: Suntour XC PRO
Hátsóagy: Suntour XC PRO
Gumi: IRC Phirana
Középcsapágy: Suntour XC PRO
Racsni: Suntour XC PRO
Lánc: Suntour XC PRO
Hajtókar: Suntour XC PRO
Pedál: egyelőre non name
Elsőváltó: Suntour XC PRO
Hátsóváltó: Suntour XC PRO
Váltókar: Suntour XC PRO
Fékkar: Suntour XC PRO
Fék: Suntour XC PRO
Nyeregcső: Suntour XC PRO
Nyereg: Selle Italia Turbo
Súlya: 12 kg

specializedkatal1991

A kerékpár az 1991-es katalógusban

Több túrán volt már társam a bringa és minden alkalommal elcsodálkozom annak egyszerűségén és tökéletességén. A Tesco-s bringákat idéző hüvelykujjas váltókarok meglepően jól kezelhetőek. Egy kattintás, egy váltás. A fékek sajnos nem olyan erősek mint a mai gépeken, de biztonságosan megállítanak. Ma már nagyon szokatlan rajta az keskeny kormány, amit annak idején használtunk. A bringa nagyon jól mászik. Eleinte nagyon tartottam tőle a combos áttételek miatt, de egyelőre nem okozott sehol sem problémát. Furcsa volt, hogy miután megdolgoztam az emelkedőn és a lejtő következett sosem a pihenés és az önfeledt száguldás jön, hanem sokszor még a mászásnál is fárasztóbb, nyeregből kiállós feszült útfigyeléssel teli ereszkedés. Hiszen ezen nincs elől-hátul 130 mm-t mozgó rúgóstag, ami a bringás hibáját korrigálja. Itt nem lehet hibázni, mert hamar a kormányon túl találja magát az ember. Imádom a gépet, egy igazi monti a hőskor végéről.