Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Hrebienok3Az utolsó részben a Magas Tátra környéke, megkerülése és a legszebb tátrai bringával erérhető látnivalókat , mutatom be nektek.

A Tátra-oldali emelkedők

Még mielőtt sor kerülne a Tátra oldalában Szlovákiában, illetve Lengyelországban haladó út bemutatására, néhány szót a Magas Tátra szlovák oldalán található, csúcsokkal szembe futó kaptatóiról.

A Tátra oldalában több út is vezet toronyiránt a Magas Tátrával, jóformán ezek egyikén sem kerülhetjük el a 10%-os meredekség leküzdését, ugyanakkor csodás panorámával ajándékozzák meg az arra járó kerekeseket.

  • Poprád - Nová Lesná – Magistrale: Poprád felől enyhén emelkedő, néhol lejtő úton hajtunk Velky Slovkov felé, majd kis dombon át Nová Lesnára. A falut elhagyva közepes és 10%-os kaptatón hajthatunk egészen a Magistrale útig.
  • Poprád - Stary Smokovec: Poprád végén, a felüljáró környékén, ha Nova Lesná felé mennénk és eltévesztjük az utat, vagy direkt mást választva, Stary Smokovec felé is mászhatunk egy jót. Hasonlóan a Nova Lesnaihoz, félútig ez is alig emelkedve hullámzik, majd nagyjából Nová Lesna közelében, bizony alaposan vissza kell váltanunk. Igaz, hogy – kb. 2 km-n át - erősen kell nyomni a pedált, ám előre nézve folyamatosan gyönyörködhetünk a Tátra csúcsaiban.

2004lomnicfele2


Visszaúton lefelé könnyedén gyorsulhatunk 70 km/ó fölé.

  • Batizovce - Gerlachov : A szokásoknak megfelelően ez is az alsó régióiban kellemes, panorámaút, ám Gerlachovot elhagyva az utolsó bő 2 km-en alaposan küzdeni kell.

Tatranska Magistrale I. (nyugat felé): Tátralomnic (850 m)- Csorba-tó(1350m) (+ Poprádi-tó: 1494 m) - Lipt. Hrádok (637m) = kb. 62 km + 600 m szint

Aki bringával eljött a Magas-Tátrába, szinte kizárt, hogy kihagyná a Tatranska Magistrale kocsiutat, ami a hegyoldalban vezető időnként panorámás, széles útpadkájú kocsiút, igazán kerekezhető nehézséggel: azaz csak időnként meredekebb; kifejezetten ideális hobbikerekesek számára. Tátralomnictól átlagban kellemes és szép emelkedő vezet Csorba-tóig.

1995 csorba to

Nagyon hangulatos, élvezetes a hegyoldalban, fenyőerdőben pedálozni. Stary Smokovec környékén pár kilométeren át szinte sík az út. A Csorba-tó előtt pár kilométeren már közepesen meredek. A tó előtt kb. 1-1,5 km-rel, 1200m-es magasságból néhol nagyon meredek, autóforgalom elől elzárt út vezet a 2500m magas hegyek ölelésében fekvő Poprádi tóhoz (1494 m). Érdemes felkeresni!

1993Popradi to

Nyugat felé folytatva az utat, a Csorba-tótól hosszú, lankás, pedálozós lejtőn távolodunk a Magas-Tátrától.

Tatranska Magistrale II. (kelet felé): Tátralomnic (860m)- Tatranska Kotlina - Zdiar - Lysa Polana (lengyel határ: 970m) = kb. 36 km +490 m szint

Tátralomnictól a lengyel határ felé is a Csorba-tavihoz hasonló hangulatú út vezet. Bár a Csorba-tó 500 m-rel fekszik magasabban Tátralomnicnál, a Lysa Polana-i lengyel határ pedig csak 120 m-rel, mégis errefelé is 490 m szintemelkedést kell leküzdeni. Az első néhány kilométeren néha szép kilátás nyílik a Lomnici-csúcsra, később, Tatranska Kotlinától már inkább a keleti, dombosabb, formásabb Bélai-Tátrára. Zdiar népművészetéről híres; a falu végén szép, nyílt emelkedőn kapaszkodunk fel 1081m magasra. Közben kellemes büfénél tehetünk kis pihenőt.
A nyeregtől a határig hátralevő kilométereken az út néhány kilométerenként hullámzik.

Lengyelországi "kirándulás"

Amennyiben meg szeretnénk tekinteni a Tátra lengyel oldalát (érdemes !), Zakopanéig oda-vissza megtehetjük a túrát 1 nap alatt is (120 km), de az sem megvetendő, ha az ember kelet felől érkezik és nyugat felé hajt tovább (vagy fordítva) és legalább egy éjszakát lengyel földön alszik.

Tatranska Lomnica - Zakopane = kb. 45 km + 760 m

Az út Zakopanéig folyamatosan hullámzik: 2-3 kilométeres emelkedők, lejtők váltják egymást, rövid sík szakaszokkal tűzdelve. Nem jellemző a nagy forgalom, viszont nagy élményt nyújt a fenyőerdőben való, időnként kilátással megörvendeztető úton való kerekezés.

Mint előbb írtam, Zdiar után egy pár kilométeres emelkedőn kell 200 m szintkülönbséget leküzdeni. Útközben szlovák oldalon pihenőhelynek találhatóak. Ajánlom a Tatranska Kotlinán található út menti büfét, illetve Zdiar végén az emelkedő közben megállásra invitásó, egy fa építésű vendéglátó-egységet.

Ennek az emelkedőnek a végén, 1081 m magasan forrásból tölthetjük meg kulacsunkat. A határ előtt még egy kis buckát kell leküzdeni, ám lengyel oldalon újabb 3 km kapaszkodás vár a kerekesre. A dombtetőn, egy faház mellett az út kétfelé ágazik. Egyenesen továbbhaladva perceken belül a Lengyel-Tátrára nyíló csodás kiláthelyet, a Glodowka-rétet érhetjük el.

1998glodowka kis


Balra fordulva kb. 15 km hosszú, váltakozva sík és lejtő úton érkezünk Zakopanéba. A városból érdemes ülőfelvonóval, vagy Koscielskón keresztül kerékpáron a Gubalowka 1100m magas tetejére felkerekezni; csodálatos kilátásban lesz részünk mind a városra, mind a Tátra csúcsaira.

1998gubalowka Kis

Zakopane - Trstena

Zakopanétől Nyugat felé is visszatérhetünk Szlovákiába. Míg a keleti – előbb bemutatott - oldalon folyamatosan hullámzik az út, sok emelkedőt kell leküzdeni (ugyanakkor talán szebb is), a nyugati Tátra-kerülés sokkal könnyebb.

Zakopanét elhagyva Koscielskóban kell még egy kevés emelkedőt mászni, onnantól egészen Czarny Dunajecig, kb. 20 km-n át lejt az út; persze enyhe lejtéssel csak. Pár kilométert még a hegyek lábánál hajtunk, majd észak felé már nyílt lankákon, néhol fenyőerdő szélén hajtunk a picit lejtő úton.

Chocholow (fotó) megragadó hangulatú falucska: mint egy élő skanzen, tele faházakkal. Itt még igazi gorál népviseletű embereket is látni. Czarny Dunajec és Jablonka között látjuk utoljára a Tátrát, szinte síkon haladunk; már a levegő is melegebb, mint a hegyek között.

1997 chocholow


Jablonka és a határ között az út kopár mezőkön, kicsit hullámozva halad; Nyugat felé már látszik a Babia Gora Nemzeti Park legmagasabb pontja, az 1725 m magas névadó csúcs. Alá, egy 1018m magas nyeregig szintén fel lehet kerekezni, aszfalton is.

Zárásul: A Magas- és Alacsony Tátra legszebb emelkedői

1, Királyhegy / Králova Holá (1946 m) - Alacsony Tátra

A Királyhegy – szerintem - a Felvidék legszebb, bringásoknak ajánlható emelkedője. Az Alacsony Tátra legkeletibb magas csúcsa, mely ottjártamkor engem erősen emlékeztetett a legendás francia hegy, a Tour de France egyik leghíresebb emelkedőjére, a Mont Ventoux csúcsára, déli útjára. Igaz a francia hegy teteje élettelen, kopár, itt azonban füves mezőn tekerünk, ám a meredekség, a panoráma és a torony a hegytetőn mind a Ventoux-ra emlékeztet(ett).

http://www.gyorgyigabor.hu/kepek2004_tatra/kralova_terkep.JPG

A kaptató Sumiacnál (880 m) kezdődik és kb. 14-15 km alatt ér fel az 1946m magas csúcsra. A falut elhagyva sajnos hamar véget ér az aszfalt, és panorámát néha adó, többnyire fenyőerdőben haladó köves, ill. földúton, küzdhetünk a kb. 8%-os meredekséggel. 1451 méteren éri el az ember az aszfaltburkolatot: érdemes kivárni, mert onnan következik az igazán szép szakasz. A fenyő, illetve törpefenyőket magunk mögött hagyva először még Észak, illetve Kelet felé lehet gyönyörködni a panorámában, majd az utolsó 10% körüli meredek kilométereken már a Magas Tátra vonzza tekintetünket. Van mit csodálni! A végső pár meredek kilométer, a panoráma és a TV torony csúcsa a tetőn épp olyan érzetet kelt, mintha egy bringaverseny komoly hegyi befutóján tekernénk....

Odafönt 2004-ben nem volt semmi vendéglátóegység, a hideg szél elől csak egy pár fő részére helyet adó melegedő fülke ad védelmet; ott át lehet öltözni!

A lejtő köves szakaszán nem árt az óvatosság!

2004krhola4

2, Felkai-tó / Velické pleso (1670 m) - Magas Tátra

Míg a Királyhegy Felvidék legszebb emelkedője, addig a Felkai-tóhoz (Veliské pleso) vezető aszfaltút a Magas Tátra legmagasabbra vezető, néha panorámás, küzdelmes emelkedője. (igaz ez a helyzet még 2004-ben volt jellemző; nem tudom, hogy a nagy vihar itt milyen pusztítást végzett)
A kaptató Ótátrafüredtől (Stary Smokovec) indul, éppen a zöld jelzéssel együtt. Bringatérképem szerint 6,5 km-re 675m szintemelkedés jut, ami picivel több, mint 10%-os meredekséget jelent, ám egy-egy hajtűkanyar belső ívén 15-17%-os meredekség is előfordul ! Emlékeim visszaolvasva, azt jegyeztem fel, hogy – leginkább meredeksége miatt – ez bizony nehezebb emelkedő, mint a Királyhegy. Az alsó kb. 5,5 km-en elvétve adódik csak kilátás; ám kb. 1550-1600 méter magasságtól, kb. az utolsó kilométeren már szinte folyamatosan lehet gyönyörködni: ekkor tűnik fel a csúcsok ölelésében épült turistaház is.

2004felkaito1

Odafent a tó mellett büfé és étterem várja a természetjárókat.

2004felkaito2

Az első kettőn tett túrám során részletesebben írtam az ott átéltekről; ITT! 

3, Hrebienok - Magas Tátra

Stary Smokovecből (Ótátrafüredtől) 3 km-es, 10% körüli meredek út vezet a fogaskerekű felső állomásához. Két-három ok szól felkeresése mellett: autóktól elzárt forgalmú útról van szó, élvezni lehet a fenyőillatot és a 2004-es, rengeteg fenyőt letaroló vihar óta bizony panorámaút lett belőle ( 2005-ös helyzet).

Kellemes túrázást, szép élményeket kívánok !


Kapcsolódó cikkek:

Kerékpártúra javaslatok Szlovákiába 1. rész: Kelet és Közép-Szlovákián át a Tátrába
Kerékpártúra javaslatok Szlovákiába 2. rész: Közép- Nyugat Felvidéken át a Tátrába
Kerékpártúra javaslatok Szlovákiába 3. rész: Barangolás Kelet-Szlovákiában