A hónap megyéje: Nógrád vármegye
  Nógrád megyei kerékpártúra ajánló.

Bakony15.1Irány a Magas-Bakony.

Az egész Bakony bejárására sokkal több idő, sokkal több túra kell. Mai túránkra azért már jó részét megismertük. Ez a túra is bejárható túrakerékpárral, de hegyi kerékpárral az utak minősége miatt gyorsabb, más élményt nyújt. Ez utóbbi esetben Bakonybél elérése után visszatekerhetünk Városlődre a megtett útvonalon, vagy térképről kinézve letérhetünk másik útra is. Ez az útvonal nagyon jól beilleszthető az egész Bakony bejárásába túrakerékpárral. Eltekerünk Bakonybélig, onnan Zirc már nincs messze. Zircről több túránk is indul a Magas-Bakonyba, Cseszneknek, vagy Pápának. Induljunk el.

Az eddig leírt túrák közül több is Városlődről indul ki. Most innen Városlődről Bakonybélre megyünk terepbringákkal, (majd Zircre, ha túragéppel indulunk útnak.)

Most is az Iglauer-Parktól indulunk. Szint 300 méter. A kempinget elhagyva a sorompó felé vesszük az irányt, majd átkelve a síneken jobbra és végigtekerünk a településen. A 8-as út felé fordulunk, de azon átvágva a 83-ason Pápa felé tekerünk. Emelkedő segíti az izmok gyors bemelegedését. Montikkal gyorsabb a haladás, mint megpakolt túrabringákkal, de a 6,3 kilométert hamar elérjük így is, úgy is.

A 83-as forgalma talán a reggeli esőnek köszönhetően gyér mai utunk során. 1-2 autóbusz és teherautó, picivel több személyautó csapott csak zajt. Most 6,3 kilométernél jobbról az erdő felé egy kavicsos út nyílik. Az út sorompóval védve, mellette tábla, mire kell figyelni az erdei tartózkodásunk során. Mostanra 420 méteres szintig tekertünk fel. A kavicsos út láthatóan jól meg van taposva. Kemény, a faszállító teherautók súlyát is kibírja. Az úton csak kisebb, könnyen kerülhető pocsolyák vannak.

8,1 kilométernél egy kereszteződéshez érkezünk. Szint 400 méter, jobbról eligazító tábla. Amerről jöttünk, abba az irányba az autós pihenőt mutatja, balra a Pisztrángos tavat. Jól láthatóan jelenlegi utunk a jobb minőségű, maradunk is rajta. Montikkal faljuk az utat, megpakolt túrabringákkal azért lassabb a haladás, de biztos.

8,6 kilométer, ismét egy kereszteződés. Jobban észrevehető, mint az előző. Bejön a Kék sáv jelzés is, rövid ideig ezt követve balra fordulunk. Jobbról kis tisztás, padok, asztalok esőbeálló. Akár vadkempingezéshez is kiváló hely. Csend van, csak messziről hallatszik a motorfűrészek hangja.

Az új erdőtörvény szerint:
82.§ (1) Az erdõgazdálkodó hozzájárulásával szabad az erdõterületen:
a) huszonnégy órát meghaladóan üdülési, illetõleg sportolási célból tartózkodni, táborozni, továbbá sátrat felverni, lakókocsit felállítani;
Ez csak egy kivonat. Olvassuk el az egész idevonatkozó jogszabályt!

9,9 kilométer. Aszfaltos kereszteződéshez érünk. Balra lejtőnek, jobbra emelkedőnek lehet menni. Velünk szemben egy rövid aszfaltos út végén vadászház. Jobbra, emelkedőnek fordulunk. 380 méteres szinten vagyunk.

11,4 kilométer, aszfaltos utunk egy köves úttal találkozik. (Az előzőleg elhagyott taposott kavicsos út folytatása.) A Kék jelzés előzőleg levált, azt már itt nem látjuk. Tájékozódás szempontjából a legfontosabb a most is a kerekek alatt lévő keskeny aszfaltút.

Bakony15.2

12,7 kilométer, balról bejön a Kék sáv turistajelzés.

13,3 kilométer a Kék jelzés ismét leválik.

13,8 kilométer. Piros sáv jelzés jön balról, megy el jobbra. Éles kanyarral követjük jobbra. Rövid ideig marad velünk, szűk egy kilométer után jobbra elmegy. Mi maradunk a megszokott keskeny aszfaltcsíkon.

18,3 kilométer. Jobbra a völgyben szép kilátás kínálkozik Bakonybélre. A hegyek szépen koszorúzzák ezt a bakonyi túráink során sokszor érintett települést.

19,8 kilométer, T elágazás. 280 méteres szintig ereszkedtünk le. Jobbra Bakonybél. Terep bringákkal ez az erdei szakasz gyorsan teljesíthető. Nincsenek nagy emelkedők, a montik számára pedig kiváló az út minősége. Ez utóbbi nem igaz a túrabringákra.

21,3 kilométer, Bakonybél központja. Jobbról kis park, fedett asztalok, padok. Szomjas vándor számára egy közkút.

Tereptúránk ezzel itt véget is ér. Városlődre visszatérhetünk a mai napon megtett útvonalon, vagy a Piros kereszt jelzést megkeresve irány a Szentkút, Pilóta emlékmű-Hajagos-Herend-Városlőd. (Ez az útvonal egy másik túrában le van írva.)

• Táv: 21,3 kilométer
  • Szint: 314 méter
  • Nehézség: Könnyű

Megjegyzés:
A 83-as úton nagy forgalommal is találkozhatunk. A Bakony turistatérképe legyen nálunk! Az erdei szakaszon számítani kell autós, teherautós forgalomra!

Amennyiben túrakerékpárral vágtunk neki a mai túrának, Zirc a kiszemelt célpont, akkor még pár dombot meg kell mászni, és a fékeket is alaposan be kell időnként húzni. Tájékozódás szempontjából csak az utat kell figyelni. Nem térünk le semerre. Bakonybélen végigtekerünk, a településtől egy jókora domb megmászása után veszünk búcsút. Pénzesgyőr, Akli, végül Zirc következik. 39,1 kilométerrel érünk Zirc központjába.

• Útvonal: Városlőd-Bakonybél-(Zirc)
  • Táv: 39,1 kilométer
  • Szint: 665méter
  • Nehézség: Könnyű

Megjegyzés:
Bakonybél Zirc között többször ijesztően vezetnek a sofőrök. Az út minősége kifogásolható, a széle több helyen nagyon rossz. Beljebb húzódva ha megyünk, gyorsan tudjunk lehúzódni! Zircen elérve a 82-es főutat nagy forgalomra lehet számítani, főleg nyáron a hétvégén.