A hónap megyéje: Nógrád vármegye
  Nógrád megyei kerékpártúra ajánló.

Bakony6.0Szeles helyeken Zirc-Tés-Jásd-Zirc

A mai túránk egy kempingtől indul ami Zirc fölött van Kardosréten. A kemping mellett van lehetőség étkezni is, legyen szó reggeliről, vagy vacsoráról. Ebéd idő alatt ugye úton vagyunk, azt tarisznyából kell megejteni.
Zirctől idáig, illetve vissza, meg kell birkózni a 82-es út forgalmával. Ez 5 kilométer oda és vissza.

Bakony6.1

Zircre kis gurulással érkezünk. A körforgalmat elérve jobbról egy üzlet, hosszan tart nyitva, készleteink feltöltését itt megtehetjük. Zircen belül még maradunk a 82-es úton, megyünk Veszprém felé. Zircről kiérve, átkelve a vasúti átjárón kezdjünk figyelni, mert 500 métert még megtéve, balra, Olaszfalu felé megyünk. Nagy forgalom esetén ne soroljunk be középre, inkább húzódjunk le az út mellé és úgy keljünk át az úttesten, mikor nincs forgalom. Sajnos sok autós nem figyel, türelmetlen, hátulról el kezd előzni és mikor kanyarodunk elüthetnek. Olaszfalu felé letérve, már rögtön nyugodtabban haladhatunk. Alig van forgalom. Olaszfalut csendes kis településnek ismerjük meg, pár perc alatt át is érünk rajta. A faluból kiérve már egy keskeny országút van csak alattunk. Szinte csak helyiek járnak erre.

A község területén az első ismert település a honfoglalás idején alakult ki. A falu nevének eredete 1182-ig vezethető vissza. Itt történt a 2. világháború végén az egyik legkegyetlenebb, kifejezetten civil lakosok ellen irányuló támadás.

Bakony6.2

Olaszfalu fölött jelzőtábla

400-420 méteres szinten tekerünk. Szelesebb időben a nyílt részeken szabályosan lecsap ránk a szél. Úgy tűnik, mintha folyamatosan felfelé tekernénk.

12,6 kilométernél elérünk egy elágazáshoz. Jókora találkozója ez az utaknak. Kerékpárosoknak fatörzsből hosszú kerékpártartó van faragva. Itt az elágazásnál jobbra a drótkerítésen keresztül messzire ellátni, balra fák állják útját tekintetünknek. A keskeny út mellett gesztenyefák, az árok mögött fenyőfák. Az egyik tábla eligazítása szerint balra Bakonynána, egyenesen Alsópere van. Alsópere zsákfalu, utána pedig katonai terület. Mint Hajmáskéri lőtér, biztosan ismerős. Második túránk alkalmával mikor Tésről legurultunk Várpalotának, láthattunk belőle ízelítőt. A táblán, mely Bakonynána felé mutatja az irányt egy kerékpáros jelzés is van. Bátran választjuk azt az utat. Több tábla közül a másik az Országos Kék Kör fejlesztéséről mutat be pár példát.

A 440 méteres szintről gyorsan leérünk 320 méteres szintre.

14,7 kilométer és Bakonynána elején vagyunk.

Bakonynána környéke az ősidők óta lakott. A Nána név minden bizonnyal személynév eredetű elnevezés. A település a római korban is lakott volt, római neve egyelőre ismeretlen.

Álljunk meg! Örülve a lejtő adta lendületnek könnyű túlszaladni. Balról az út mellett itt is van egy tábla.

Tést és a Római fürdőt is mutatja. Tés felé kormányozunk, erdészeti úton megyünk Tésig. Húzós emelkedőkre, szép tájra kell felkészülni. Várhatóan csak egy-két autóval, pár motorossal és talán még bringásokkal is találkozhatunk.

Ahogy megindulunk rögtön egy jó emelkedő visz egyre feljebb. Lassan alattunk lesz Bakonynána. A település a völgyben, szemben a domboldalban a temetője.

A Kék kereszt jelzés leválik az erdészeti útról, köves úton vezet a Római-Fürdőhöz. Két lehetőségünk van. Követjük a Kék kereszt jelzést és köves úton tesszük meg Tésig a maradék távot, vagy maradunk a szilárd burkolaton. Most ez utóbbit választjuk országúti gépeink miatt. Csendes utunk erdő határán, legelők mellett vezet. Időnként az oldalt növő bokrok szabad kilátást biztosítanak, csak a pára szab határt a látótávolságnak. Mivel a mai napra nincs előttünk nagy táv, érdemes lassan kerekezni végig a tájon, beszívni a friss erdei levegőt. A fényképek sajnos nem adják vissza azt, amit a helyszínen lehet látni. Ezeket a látnivalókat is szívjuk magunkba!

Bakony6.3

21 kilométernél érkezünk meg Tésre. 460 méteren vagyunk. Hirtelen érünk be a faluba! Látni a templomtornyot, térkép nélkül ez irányt adhat. Alig ocsúdunk fel, már a szélmalmoknál, a kovácsmúzeumnál vagyunk. Amennyiben az előző túra során lejöttünk ide, már ismerjük a látnivalókat. Ha akkor kihagytuk, most van időnk a pótlására.

Tésről folyamatosan emelkedő út vezet ki. Beérünk Tés-Csőszpusztára, a tetőn T elágazás stop táblával. Jobbra Várpalotára vezet az út, balra Szápár felé. Mindkét irányba jókora lejtő. Balra fordulva csak fékeznünk és kormányozni kell. Rövid idő alatt 220 méterre érkezünk.

27,8 kilométer, pár perc alatt leértünk a tetőről. Szép ívű kanyarok tették izgalmasabbá a lejtőzést. Most balra Jásdnak megyünk. Ez egy zsákfalu, egy kis körrel nézzük meg. Még Jásd előtt megnézünk egy működőképes vízimalmot.

29,1kilométer, jobbra egy keskeny útra terel a tábla, arra van a malom.

Bakony6.4

29,8 kilométernél érjük el. A tulajdonos kis parkolót is biztosít az autósoknak. A több, mint 150 éves malom magántulajdonban van, felújítása saját erőből valósult meg. Szép és nyugodt a hely. A kerítésen belül tyúkok kapirgálnak.

A malomtól egyenesen tovább. A keskeny út bazaltosra vált. Oldalt régi istállók, sajnos már megszokott képként, a volt TSZ maradványok ilyenek, romos állapotban van. Az ország lakosságának táplálékot adó vidéki élet lassú elmúlását példázza. Reméljük változik a helyzet! Még egy picit tovább tekerünk, aztán balra egy árnyas út bevezet Jásdra. A falu végét jó kaptatóval érjük el. Buszforduló van előttünk, maradva a települést átszelő úton megyünk tovább.

Jásd okleveles említése 1164-ben veszi kezdetét. Szintén lakott terület az ősidők óta. Az itt található Márkusvár, félkör alakú építmény maradványai ma is megfigyelhetők.

Bakony6.5

Vissza a Szápár felé vezető országútra. A nagy szélerőmű alatt elérjük a T elágazást. A nagy szélkerék suhogása átjárja a környéket, jól hallható. A közeledő autók hangja nyomja csak el. Az elágazásnál balra fordulunk, visszatérünk Zircre, az indulási pontunkhoz.

Csetény-Dudar-Nagyesztergár, végül Zirc következik. Most 240 méteren vagyunk, Zirc pedig 400 méteren. Ismerve a domborzatot, nem csak 160 méternyi szint leküzdése vár még ránk. Több emelkedő, lejtő állja még utunkat.

A kempinget Zirc-Kardosréten 57,2 kilométerrel érjük el.

Adatlap

• Táv: 57,2 kilométer
  • Szint: 744 méter
  • Nehézség: Közepes

Megjegyzés:

Könnyen teljesíthető túra. Legnagyobb figyelmet a 82-es úton történő kerékpározás jelenti. A táv nem nagy, bőségesen marad idő a nézelődésre.