A hónap megyéje: Nógrád vármegye
  Nógrád megyei kerékpártúra ajánló.

P9290364Szerettem volna új helyeket felfedezni. Választásom az Upponyi-hegységre esett.

Számomra a kaland az új helyek, útvonalak felfedezése kerékpáron. Ha sikerül jól tekerhető, szép utakat megismerni, az az egyike a legnagyobb bringás örömöknek.

Az Uppponyi-szorosban

Választásom a Bükk-hegység északi részére esett, amerre még sosem jártam. A turista térképen egy tó, akarom mondani egy víztározó ami azonnal feltűnik. Ez adta az ihletet a helyhez.

A Lázbérci-víztározó

Két túrát terveztem ide, az egyik a Lázbérci-víztározó körbetekerése volt, a másik egy montis túra a Felső-völgyben a Csernely patak mellett.

A gépész Béla

Az útra Béla barátom kísért el, akit ti is jól ismertek, bár nem arcról. Ő a holkerekparozzak.hu gépésze. Őt lehet szeretni vagy szidni a honlap működése, vagy hibái miatt. Mivel fényképezőgép nálam volt, a mostani beszámolóm fotóján főleg ő látható.

A vadonban

Lázbérci-víztározó körtúra
A túra 14 km hosszú, ebből 9 km aszfaltos út, 391 m szintkülönbséggel könnyű túrának mondható. A víztározó látványa a hegyek között feledhetetlenné teszi mindenki számára ezt a rövid utat.

Könnyű aszfaltos út a tó mellett

Utunk első kilométereit aszfalton tettük meg a tó északi csücskéig. Itt egy hídon keltünk át, majd letérve erről az útról jobbra kanyarodtunk a kék rom jelzést követve.

Uppony

Akinek van kedve javaslom előbb az aszfaltos utat tovább követve Upponyba megérkezni és a településen kicsit szétnézni, majd onnan visszatekerni a fentebb említett hídig és úgy folytatni a tókerülést.

Immáron kétnyomos földúton haladtunk, illetve másztunk tovább. Úgy 500 méter után a kék rom jelzés jobbra elhagyta ezt a föld utat.

Dedevár romjain állok

Itt mi egy rövid kitérőt tettünk és tovább követtük a jelet, így a Dedavár romjait is sikerült felfedezni.

A duzzasztó vízmintavételi építménye

Visszajutva a kétnyomos erdészeti útra, tovább haladtunk rajta és hamarosan elértük a víztározó duzzasztóművét. Itt érdemes kicsit megállni, és fényképezni, mert hasonló képek születhetnek, mint az enyémek.

Ezért a panorámáért megérte

A tó partját a félszigeten át sajnos nem követhetjük tovább, mivel járható út nem található rajta. Hidd el mi próbáltuk! Így nem marad más, mint visszatérni az országútra. Dédestapolcsányra így jutottunk vissza, azonban a falu előtti domb kicsit megizzasztott minket.

Ez a túra egy tipikus kezdőknek való utacska, amelynek hangulatát a víztározó és a hegyek igen kedves élménnyé varázsolja. Ajánlom mindenkinek.

Lázbercitarozókör

A nagyításhoz katt a térképre!

Upponyi patak völgy túra

Ha egy igazán érdekes rövid tereptúrára vágysz, akkor ezt neked találták ki. Az előre eltervezett útvonalon mit sem sejtve indultunk el, és csodálatos élményben volt részünk. Utunk első fele a fentebb leírt útvonalon vezetett Upponyig.

Csernely patak

Továbbra is a kék kereszt jelzést követve hagytuk el a falut és a Csernely patak völgyében folytattuk utunkat. Ennek egy részén a kék kereszt jelzés vezet, de ez sajnos nem igazán volt látható. Igazán eltévedni nem lehet, mivel a folyásiránnyal szemben kell követni a patakot egészen Nekézsenyig. Na de milyen úton?

Az erdő már gyönyörű színeket mutatott

Nagy szintemelkedésre ne számítson senki, ahogy széles útra se, bár a térkép ilyet jelez. Az út ugyan kétnyomos, de igen elhagyatott, így szépen kezdi az erdő benőni. Ez adta a túra egyik varázsát, a vadon hangulatát. Az út során végig rengeteg vaddisznónyomot és dagonyát láttunk, így itt könnyen összefuthatunk egy két vaddal.

P9290337Még tizenötször

Mint említettem a Csernely-patak völgye ez. Az út folyamatosan a patak mellett haladt, annak hol a jobb, hol a bal oldalán. Híd persze egy sincs. Így bringával kelhetünk át rajta, körülbelül 15-ször. Ez az élmény fantasztikus, ráadásul az első kettőt sikerült száraz lábbal átvészelni. A harmadik átkelésnél, kicsit vizes lett a cipő, ami nem sokáig volt nagy probléma, mivel negyedjére a kerék megállt a patak közepén és lábszárig vizesen, szépen kitoltam a bringát a partra.

Egy mélyebb gázló

Itt szívesen kipróbálnám a 29-es divat szülte kerékpárok egyikét. Lehetne letesztelni mennyivel jobb az a 26"-os montitól.

Nem túl forgalmas út

Mint említettem nagyjából 15-ször keltünk át a patakon. Ezt meg se lehet unni. Jövő nyáron biztos újra eljövünk erre, mert akkor kicsit üdítőbb, mint szeptember végén.

Dédestapolcsány felé immáron aszfalton

A magyar vadon élményével gazdagodva értük el Nekézsenyt, ahonnan aszfaltúton szépen visszatekertünk Dédestapolcsányra a kiindulópontra. Szép, izgalmas túra volt.

UpponyiPataktura

A nagyításhoz katt a térképre!

A túrához Bükk túristatérképe ajánlott!