Kerüld meg Afrikát a Börzsönyben
  Ilyen nincs és mégis van!

az eszaki tisza to kor 01

Egy kevesek által ismert részt mutatunk be.

Egy kellemes őszi napon Poroszlón szedegettük le a kerékpárokat a kocsiról, majd az új tisza-tavi hídhoz hajtottunk. Célunk az volt, hogy körbe tekerjük a hídtól Északabbra fekvő tórészt. Utunk közvetlen a hídrendszer előtti Fűzfa pihenőparktól indult, a gáton váltakozva murvás és aszfaltos utakon. A tavat a Rima-patak torkolatánál hagyjuk el és itt eltekernünk az országútig, hogy annak hídján átjuthassunk a patak túloldalára.

az eszaki tisza to kor 02

Tábla bürokrácia. Nem tudom mennyire látszik, de a fölső táblán áthúzták az "engedéllyel rendelkezők" szöveget, majd felhelyeztek alá egy újabb táblát.

Itt két választásunk van: Vagy a patak túlpartján folytatva utunkat visszatekerünk a tóhoz, vagy elhagyva azt, közúton folytatjuk Négyes, Tiszavalk, Tiszabábolna és Tiszadorogma településeken át. Esetleg ezen települések egyikéig és ott térünk vissza a Tisza gátjára.

az eszaki tisza to kor 03

A Rima-patak lassan halad a Tisza-tóba

Mi a második verziót javasoljuk, mivel a gát murvás útján igen kevés a látnivaló. Egyik oldalon szántó, a másikon a erdősáv, a vizet sehol sem látni. A gát ingerszegény, nagyon unalmas.

az eszaki tisza to kor 04

Négyes előtt

az eszaki tisza to kor 05

Bementünk egy kicsit Tiszavalkra

az eszaki tisza to kor 06

Hamisítatlan tiszai hangulat Tiszabábolna kikötőjében

A települések között haladva képet kapunk a környék lakosairól az Alföld itteni részén. Érdemes a falvakban szemünkkel az öreg, „Kádár kocka” előtti házakat keresni. Tiszadorogmán van az első kompozási lehetőség (a következő pár kilométerrel feljebb Ároktőn). Itt a kompot az önkormányzat üzemelteti, igen baráti áron (350 Ft). Menetrend azonban nincs! Minket (2 bringást) minden várakozási idő nélkül azonnal átvittek.

az eszaki tisza to kor 07

Küzd az öreg lapátkerekes komp

az eszaki tisza to kor 08

Átkelésünket nem zavarja senki. Csak a miénk a komp

A komposoknak itt, a dorogmai oldalon van épületük, a másik oldalon nem találtam semmit, amivel jelezni lehetne nekik. Ezért javaslom a túrában az óramutató járásával megegyező tókerülést, ha nem akarunk a túl partól „Hallózni” és reménykedni abban, hogy gyorsan észrevesznek. A komp április 15 és november 1 között üzemel. Ha valaki nem ekkor szeretne itt túrázni, annak javaslom az ároktői kompot, ami egész évben üzemel.

A gáton tovább haladva Tiszafüred irányába átszeljük a Görbe erdőt, amely a Tisza patkó alakú holtága, amely a múlt századbeli folyószabályozások során levágott kanyarulatából jött létre. A Közép-Tiszavidék vizes területeire jellemző élővilágot még viszonylag természetes állapotában mutatja be. Jelentős részét természetközeli állapotú, idős ártéri puhafa-ligeterdő borítja.

az eszaki tisza to kor 09

Poroszló felé

Füredig a Tisza mellett végig aszfaltos úton haladunk, rengeteg lehetőség adódik lejutni a vízhez. A városban még nincs kész a kerékpárút bekötése a 33-as út melletti tavaly átadott kerékpárútba, így a városban kicsit kerülve tudjuk azt megtenni. Innen, a már korábban is bemutatott, jól ismert kerékpárúton jutottunk vissza Poroszlóra, ahol kalandunk véget ér.

A túra alacsony forgalmú, sík utakon vezet. Ajánlom családoknak, kezdő bringásoknak egyaránt.

• Túra hossza: 45 km
  • Túra nehézsége: Könnyű
  • Túra terepe: Síkvidék
  • Szint: +206 m,-206 m
  • Átlagos meredekség: 1.5 %

A túra útvonala ITT Található.