Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

 ejjel nappal korzika 01 01

 A chekin-ig még sok időnk volt, emiatt lerántottuk a bringákat a tartóról és csak úgy csupaszon – a bringa volt az, nem mi - betekertünk a városba. 

Korzika szigete, ami sok ember fejében – köztük az enyémben is -, mint egzotikus helyszín jelenik meg, főleg kerékpárral. Cobranco 2018 decemberében, amikor a 2019-es terveket ismertette, kibökte: 2019-ben az Alpok-túra Korzikán lesz!

Bevallom, kicsit meglepődtem, mert nem sok ismeretem volt a szigetről. Első pillanatban fogalmam sem volt róla hogyan tudunk odajutni, mi vár majd ott ránk. Ez a „mi vár majd ott ránk” nem csak az időjárásra, a domborzatra, a helyi miliőre, hanem mindenre vonatkozott. Számomra Korzika egy nagy fekete lyuk volt a tudásom univerzumában. Mivel érdekelt a dolog, ezért igent mondtam. Később többször átbeszéltük az odajutást, a helyszíneket -amiket érinteni fogunk-, az időablakot -amikor menni szeretnénk. 

-1. nap 2019.06.01. Szombat (autós szakasz ~1.500 km)

Két fontos alapköve volt a túra időpontjának. Az első, hogy ne legyen túl korán. A tengervíz hőmérsékletét ne csak a fókák élvezzék, hanem a fehér ember is, pl. mi ketten. A másik, hogy ne csússzunk bele a nyári turista-idénybe, mert akkor a tumultus miatt élvezhetetlen a szép környezet a sok autó és ember miatt. Ezeket a feltételeknek figyelembe véve a május közepe, június közepe közötti időszakot néztük ki az indulás időpontjául.

Az időjárás – az elmúlt években szokásos hektikusságával – megnehezítette a dolgunkat, mert májusban nem csak itthon, de a mediterrán vidékeken is vacakul alakult. A hűvös csapadékos időszakok akadályozták a tenger melegedését és ezzel minket is az indulásban.

Nem húzom a tovább dolgot, május végén javulni látszott a helyzet, eldöntöttük, hogy megyünk. Megvettük a kompjegyet 2019.06.02.-re, és 06.01-én a délutáni órákban elindultunk, a tervezett unortodox útvonalon.

Ezt azért kifejtem, mert különben a levegőben lógva maradna a jelző és nem akarnám, hogy a végén valakire ráessen.

A legrövidebb útvonal: M3-M7-M70-Szlovénia-Olaszország-Livorno, innen kb. 80 km komp és az ember már ott is van Bastia-ban. Na, Cobranco nem ezt választotta, hanem ezt: M3-M1-Ausztria-Landeck-Svájc (St.Moritz.)-Olaszország (Savona), innen kb. 200 km komp. Az ok egyszerű: időben, távban ugyan hosszabb, de anyagilag kedvezőbb, mivel az olasz autópályákból kevesebbet használunk. Egyébként sem hajtunk 130-cal, csak 100-110-zel, a hosszabb – éjszakai – kompút pedig lehetőséget biztosít az alvásra, így esély nyílott arra, hogy – közös útjaink történetében - először kipihenten kezdjünk egy túrát.

0. nap 2019.06.02. Vasárnap (10 km 0 m)

A szokásos úton értük el Milánót, valamikor vasárnap délben, de úgy tűnt itt senki nem veszi komolyan a vasárnapi családi ebédet. Annyian voltak az utakon mint az olaszok.

ejjel nappal korzika 01 04

Innen kb. 3 óra alatt elértük Savona-t, így nem volt gond a komp indulásával, ugyanis az 21 órakor ment. Muszáj volt a biztonság miatt sok időt ráhagyni a nagy távolság miatt (1 500 km), mivel nem akartuk veszni hagyni a 73,4 Euro-s kompjegyet.

Ennyi pénzért kettőnket és a két bringát viszik át, kabint nem rendeltünk, mert Cobranco információi szerint a fedélzet bizonyos – emberekkel kevéssé telített - részein a földön is lehet aludni. Tehát fejenként kb. 12.000 Ft-ért visznek 200 km-t, ami 60 Ft/km egységárnak felel meg. Miskolcon jelenleg a buszjegy ára 300 Ft, tehát ha 5 km-nél kisebb távot buszozunk, akkor olcsóbb a komp! Ha visszük a bringát a buszon (300 Ft/nap), akkor 5 km buszozás 600 Ft lesz, amiből 10 km-t kompozhatnánk.

Ha ilyen olcsó a komp, nem értem miért nem építenek a Szinva patakra egy duzzasztót, rá egy erőművet és szinte ingyen hajózhatnánk – elektromos hajókkal -, vagy legalábbis fél áron. Na, megyek és beadom újításnak, hátha lehet még EU-s pénzhez jutni. Ennél nagyobb hülyeségre is lehetett kapni, pl. 1 m magas kilátóra. (ha valakit érdekel: Dunning-Krüger hatás)

Na, szóval megérkeztünk Savonába, és keresni kezdtük az előre – a nagy G-n – megnézett ingyenes parkolót a Q8 benzinkút mellett. Ja persze, ahogy Móricka képzelte, minden négyzetláb helyen autók álltak egymás hegyén-hátán. Sehol semmi lehetőséget nem lelvén, mentünk tovább kifelé a városból, a kikötő felé, hátha lesz valami, mert időnk az volt, mint a tenger.

Mentünk vagy 5 km-t és találtunk egy utcácskát a sporttelep mellett, - ahol - a magyar tömegek számára - teljesen ismeretlen sportot fedeztünk fel. Kérdeztük is, vajon mi lehet ez, amit egy labdával játszik a két csapat és az a feladat, hogy kéz érintése nélkül az ellenfél ún. kapujába kell juttatni a gömböt. Megbabonázva figyeltük milyen ügyesen terelgették a játékszert, akár puli a nyájat. Kérdésünkre mondták – nem tudom jól értettem-e -, hogy valami „fusball”, vagy ehhez hasonló és a játékosoknak kell azért fizetni, hogy játszhassanak. Le voltunk nyűgözve, mit ki nem találnak az emberek saját szórakoztatásukra.

ejjel nappal korzika 01 02

De vissza a parkolóra, ami nem volt meggyőző, végül félóra múlva kiderült, hogy a kikötő parkolója ingyenes, biztonságos és még hely is volt benne.

A chekin-ig még sok időnk volt, emiatt lerántottuk a bringákat a tartóról és csak úgy csupaszon – a bringa volt az, nem mi - betekertünk a városba. Nagyrészt bringaúton, a tengerparton haladtunk, legalább megnéztük a tengert, nehogy a következő napon sokként érjen a látvány, lehet mondani akklimatizálódtunk.

ejjel nappal korzika 01 03

A kocsihoz visszaérkezve – némi közjátékkal fűszerezve –felmálháztuk a lovakat  és elindultunk a kompunk felé, tudniillik 2 órával indulás előtt már be lehetett szállni. Előbb azonban még kétszer ellenőriztek, majd begurultunk a nagy dög gyomrába.

A hajó legénysége sokféle nyelven nem beszélt, viszont mutogatni és ordítani nagyon tudtak, amiből kivettük, hogy a baloldalon menjünk teljesen előre és egy kis korláthoz hozzá akarták rögzíteni a bringákat, de mi álló mutatóujjal jeleztük, hogy zavar van az erőben, hiszen az értékeinket, a hálózsákot, derékaljat, a tisztálkodó felszerelést és kaját is ki kellett bányásznunk, ami nem kevés időt vett igénybe. Az időveszteség a matrózokban feszültséget generált, amit újólag ordibálással próbáltak levezetni.

ejjel nappal korzika 01 05

Amikor ezzel megvoltunk, akkor mint a mikulás, - amikor defektet kapott a szánja és a hátán kellett elvinni a puttonyát – felmentünk a zegzugos lépcsősoron 5-6 emeletet. A legfelsőn, vagy alatta eggyel, találtunk egy olyan bárnak kinéző részt, ahol nem volt kiszolgálás. Gyorsan elfoglaltuk az egyik sarkot, körbebástyázva magunkat forgó fotelekkel, nehogy valaki úgy érezze,hogy neki még jut fekvőhely a kék padlószőnyegen. Felfújtuk a derékaljakat, rátettük a hálózsákot, majd Cobranco eltűnt, illetve elment felfedezni a hajót. Komoly dög volt,étteremmel, gyárkéménnyel stb...

ejjel nappal korzika 01 06

ejjel nappal korzika 01 07

A komp menetrend szerint elindult, de addigra már a Ligur partvidéket szegélyező hegyek mögé bújt a nap és a sötét kezdett belopózni a Savonai öbölbe. Érdekes látványt nyújtott az elhagyott szárazföld, mert a távolban óriás kígyóként áramlott a pára. A távolodással arányosan csökkentek az érdekes részletek ezért inkább az alvás mellett döntöttünk.

ejjel nappal korzika 01 08

Bennem volt egy kis izgalom, hogy 9 nap múlva, mikor visszaérkezünk, akkor az autó a helyén lesz-e, illetve az akkumulátora képes lesz-e az önindító megforgatására. A jószág 11 éves elmúlt, 270 ezer km is beleugrott már, de az akku eddig még bírta. Miután ezen túltettem magam, eltettem magam másnapra.