Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

 hortobagy expedicio 02 01

Megcsináljuk!

Korán reggel indultunk a tiszafüredi vasútállomás parkolójából. A várost a régi főúton hagytuk el, amely ezen a korai órán igen kihalt, akárcsak a 33-as főút, ezen néhány kilométert kerékpározunk, az Egyeki leágazásig,. A Patkós csárdától indul expedíciónk földutas szakasza, eleinte az egykori Só-út nyomvonalán.

hortobagy expedicio 02 02

Elindulunk

A hortobágyi Só.út egy ősi útvonalán a Máramarosi sóbányákból tutajon szállított sót vitték a középkorban, a felső-tiszántúli vidék ellátására, a tiszafüredi révtől. Egyes állomásain épült a Patkós, a Meggyes, a Nagyhortobágy, a Kadarcsi és Látóképi csárda, szerepet játszva az akkori gyalogos, lovas, fogatos, illetve szekeres közlekedés és kereskedelem fellendülésében.

Először egy elhagyatott tanyára bukkantunk, ahol megállt az idő. Kicsit olyan volt, mintha a nagyecséri szellemfaluban jártunk volna. Egy kanális partját követve szó szerint arcunkba csapott a Hortobágy varázsa: a láthatár végtelensége. Az éppen felkelő nap sugarai bearanyozták a növényeket, gyönyörű színekkel ajándékozva meg minket. A növényvilág mellett az állatok is kitüntettek jelenlétükkel, rengeteg szárnyas és négylábú állattal találkoztunk – de zavaró böglyök, legyek és szúnyogok nélkül.

 ortobagy expedicio 02 07

Egy elhagyatott tanya

Nagy meglepetésünkre belebotlottunk egy szemből kerékpározó hölgybe. Nem is tudom ki lepődött meg jobban. 20 colos kerekű pedelec kerékpárral érkezett, látcsővel a nyakában. Hamar kiderítettük, hogy holland, és nem a kerékpározás öröméért van itt, hanem igazi természetbúvárként a puszta madarait tanulmányozza.

 hortobagy expedicio 02 08

Úton a Górés-tanyához

Hamarosan elértük a Górés-tanyát. Épülete a XX. század elején a környékbeli tanyák akkor még sok gyermekének iskolájaként működött. Most szolgálati ház, mellette a Hortobágyi Nemzeti Park madárrepatriáló (sérült, elfogott madarak természetbe visszatelepítését segítő) telepével. A közeli Fekete-rét tanösvény a folyószabályozások előtti világba enged betekintést.

hortobagy expedicio 02 09

A Górés-tanya

hortobagy expedicio 02 10

A láp-világot bemutató tanösvény

A Górés tanya bejárása után ismét nyeregbe ültünk. Alig beszéltük át az itt tapasztalt élményeinket meg is érkeztünk a Meggyes csárdához.

A Meggyes csárda a hasonnevű halom tövében épült a XVII. század utolsó évtizedeiben, az egykori Só-út mentén, de múlt század elején kijelölt új nyomvonal miatt mára a közúttól  távolabb eső, pusztai a környezete. A füredi, ohati és egyeki csendőrjárőrök éjszakai találkozóhelye volt. Működési engedélyét 1952-ben bevonták, és hamarosan a Hortobágyi Állami Gazdaság raktára lett.

A Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság alapítása után egyik legfontosabb feladatának tekintette a Meggyes csárda megmentését: 1975-ben felújította és múzeummá alakította. A csárdamúzeum három helyiségének belső berendezése a századforduló életét és hangulatát idézi vissza.

Jelenleg is látogatható, legalább előző napi bejelentkezéssel. Bejelentkezés: telefonon 52/589-000 • E-mail: info@hnp.hu

hortobagy expedicio 02 11

Csárda a puszta közepén

A csárda épületénél megpihentünk, frissítettük magunkat, hiszen odafent már fűtöttek rendesen. Pupu bevásárló vászonszatyorból napszúrástól védő turbánt rögtönzött, és indultunk tovább. Utunkat keresztezte a Nyugati-főcsatorna bringával áthatolhatatlan hatalmas víztömege. Pupu meg is fürdött tiszta, kellemes hőfokú vizében. Balra fordulva, a már korábban megismert 33-as útra tértünk rá, és ezen haladtunk – nem túl erős forgalomban – a Hortobágy halastó kereszteződéséig, ahonnan egy kisforgalmú, de aszfaltozott úton értük el  -igen szomjasan- a Hortobágyi-halastavat.

hortobagy expedicio 02 12

Hortobágyi-halastó oázis

Hortobágyi-halastó
A Tisza szabályozása után a hortobágyi a vizes élőhelyek a csapadékon kívül elvesztették természetes vízutánpótlásukat, negatív következményekkel a mezőgazdaságban. Ezek ellensúlyozásaként néhány évtizeddel később létesítettek halastavakat a Hortobágyon, amelyek közül a Hortobágyi-halastó (más néven Öreg-tavak) kialakítása már az első világháborúban megkezdődött.

Később a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság kezelésébe került, ettől kezdve számíthatjuk az extenzív, természetkímélő halászat kezdetét. Egyben létrehozták a Hortobágy-halastavi tanösvényt, amelyet végigjárva a nyílt vizű mocsarak madárvilágával és növényvilágával ismerkedhetnek meg a látogatók. Tekintve, hogy a terület Közép-Európa és egyben a Hortobágy egyik legfontosabb vízimadár-élőhelye, részletes képet ad a Kárpát-medence fészkelő és vonuló vízimadár-közösségeiről.

A halastó megtekintése után tovább indultunk, de a térképen szereplő kerékpárút, sajnos használhatatlanul eltűnt a gazban. Szerencsére könnyen találtunk egy másikat, amely rá vitt a követendőre: széles épített földúton tekertünk a Mátát Hortobágy településsel összekötő aszfaltútig. Mondhatni, visszatértünk a civilizációba.

hortobagy expedicio 02 13

A Hortobágyfelé

Kerékpárúton, a vasúttal párhuzamosan haladva hajtottunk át a település folyóján, a híres Hortobágyon. A hűsen csillogó víz üdítőleg hatott ránk a forróságban. Ennél jobban már csak a Hortobágyi Nemzeti Park Látogatóközpontban éreztük magunkat, ahol hűtött italokkal oltottuk szomjunkat. Célszerű ide betérni, vagy innen indítani a túrát, mivel az érdeklődő itt kaphat teljes körű információt a térség látnivalóiról, turisztikai programlehetőségeiről, szállás- és vendéglátóhelyeiről.

hortobagy expedicio 02 14

Fura volt az eddigi csend és nyugalom után az itteni nyüzsgés

A Hortobágy folyó a terület legfontosabb vízforrása. 167 km hosszú. Érdekessége, hogy nincsen forrása, valamint az is, hogy képes akár visszafelé folyni is. A folyószabályozások előtt vize a Polgár melletti Vörös-mocsár déli túlfolyójaként indult útjára a pusztán, majd Püspökladány és Karcag között Ágotánál veszett bele a Nagy-Sárrét mocsaraiba, tehát igazán torkolata sem volt.

A látogatóközpont után megnéztük a község központját, a vásárban Pupu szalmakalapra cserélte turbánját. Megcsodáltuk a híres kilenclyukú hidat, ami a Hortobágy egyik jelképe. Ugye az mindenkinek megvan, hogy ez az ország leghosszabb kőhídja?

hortobagy expedicio 02 15

A tank

A településről kifelé haladva kötelező megálló a Tank – egy öreg T34-es harckocsi-, amely a Hortobágyon lezajlott tankcsatára emlékeztet. Itt állították meg a román hadak árulása után a szovjeteket a német-magyar csapatok, így azok nem tudták bekeríteni a Kárpátokban harcoló hadtesteinket, rengeteg embert megmentve a szovjet hadifogságtól. Ami, mint tudjuk nem volt sem túl rövid, sem egészséges. (Bár az emlékművön ez nem szerepel…)

A T-34-estől búcsúzva elköszönünk a településtől és az eddig követett Só-úttól is. A község határában, immár beton utakon haladva rójuk a kilométereket, tanyák és mezőgazdasági épületek között. Egyesek állapota jó, mások kritikán aluliak. Itt már megszűnik a puszta varázsa, csak tekerünk, hogy mihamarabb magunk mögött hagyjuk ezt a szakaszt.

hortobagy expedicio 02 16

A túra vége

Kiérve az előző részben emlegetett Tiszacsege - Balmazújváros közötti országútra Balmaz felé kerekezve kis időre még elkap a Hortobágy hangulata, amelynek végét egy város tábla adja. Megérkeztünk Balmazújvárosra, ahol túránk véget ért.

Be szép vagy, be szép vagy
Édes Hortobágyom,
Nincs teneked párod
Hetedhét országon,
- Sehol a világon.

Úgy szeretem benned
Az egyenességet,
Fölötted lebegő
Örök csendességed,
- Komoly büszkeséged.

Szabolcska Mihály
Hortobágyon

A kerékpározás, mint tudjuk nem tornatermi sport. Ez most is látszott. Tervünk az volt, hogy egy késő tavaszi és egy augusztus végi túrán járjuk be az útvonalat, hogy bemutathassuk a puszta üde zöld és sivatagos arcát. Ez az nagy eséllyel minden évben sikerül. Az idei esős nyár viszont keresztbe tett nekünk és a második bejárásunk alatt is zöldelt -ha nem is üde zölden- a Hortobágy. Ez van...

hortobagy expedicio 02 17
Kaptuk viszont ezt a képet, amely a szikes pusztát mutatja eső, avagy hó olvadás után, majd kiszáradva. (Forrás: "HNPI Médiatár - Dr. Kovács Gábor")

Fotók: Olaf és Pupu