Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
Kérdések a PEDELEC támogatással kapcsolatban
Örömteli hír, de felmerült bennem jó néhány kérdés is...
prev
next

 ev14 01

Mi is ez? Utánajártunk!

Manapság sokat hallani hazánkban az EuroVelo 14 (EV14) kerékpáros útvonalról, illetve a hozzá tartozó fejlesztésekről. A keresőbe beírva viszont nem sok konkrétumot tudunk meg róla, sőt az EuroVelo (EV) adatbázisában sem szerepel.

- Mi is lehet ez?

A kérdésre választ keresve, előbb célszerű megismerni magát az EV hálózatot.

Az Európai Kerékpáros Szövetség (ECF - European Cyclists' Federation) EuroVelo, teljes nevén Európai Kerékpárút Hálózata jelenleg 16 számozott (1-19-ig), hosszú távú, a földrészt átszelő útvonalból áll. Célja a biciklis turizmus elősegítése, hogy nemzetközi kerékpár utakon, kerékpáros nyomvonalakon, egyszer majd bejárhassuk az egész kontinenst.

ev14 03

Hogy lehet 16 utat 19-ig számozni?
Jelenleg 16 útvonal van a hálózatban, mégis 19-es a legmagasabb számú, mert a páratlan számú útvonalak észak-déli irányba, a párosok pedig nyugat-keleti irányban haladnak, vagy körutak. Észak-déliből jelenleg több van, mint nyugat-keletiből, és körútból, ezért nincs egyelőre 14-es, 16-os és 18-as útvonal.

Magyarországon jelenleg három Európai Kerékpárút halad át:

  • EV6 - Folyók útvonala, (az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig);
  • EV11 - Kelet-Európai útvonal, (Norvégiából Görögországba);
  • illetve az EV13 - a Vasfüggöny útvonal (a Jeges-tengertől Törökországba vezet, ahol egykor Európa ketté volt szakítva).

Akit részletesebben érdekel a téma, javaslom az EuroVelo weboldalát böngészni. Magyarul sajnos még nem tud.

A vizek útja Közép-Kelet-Európában projekt, az EV 14

Az útvonal jelenleg még készül, fejlesztési fázisban van. Ezért nincs még az EV oldalán 14-esként feltüntetve.

A tervek szerint a Boden-tótól indulva a romániai Iasiig (Jászvásár) lehetne rajta kerekezni, 1710 kilométeren. A projekt két fázisban készülne el. Az elsőben mintegy 1054 kilométert jelölnek ki Salzburg és Debrecen között. A másodikban a maradék 656-ot. A későbbiekben pedig mind a nyugati, mind a keleti irányt lehetne bővíteni.

Az EV14 Ausztriában a jelenleg is létező kerékpáros túrautakon, Magyarországon és Romániában kis forgalmú közutakon és kerékpárutakon lenne kijelölve.

A magyar szakasz az első fázisban Szentgotthárd - Őriszentpéter - Zalalövő - Zalaegerszeg - Batyk – Hévíz – Keszthely – Balatonfüred – Székesfehérvár – a Velencei-tó északi oldala – Budapest – Gödöllő – Hatvan – Gyöngyös – Eger – Poroszló – Debrecen vonalon halad majd, több mint 800 kilométeren.

ev14 02

Az EV 14 vizek köré épül. Rajta kerékpározva megismerhetünk majd tíz folyót, hat tavat és tíz termálfürdőt, Salzburg és Debrecen között.

Minden EV útvonalnak van tematikája. A koordinátorok itt a vizet választották, legyen az tó, folyó, vízfolyás, fürdőhely, vagy gyógyvíz.

A projekt hazánkban az aktív Magyarországért felelős Kormánybiztos, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, valamint a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség támogatása alatt fut. A hozzá kapcsolódó infrastruktúra-beruházások központi költségvetési és Európai Uniós források felhasználásával készülnek. A tervek szerint az első fázis első szakaszát (Zell am See – Szentgotthárd – Velence) jövő tavasszal mutatják be hivatalosan is a kerékpárosoknak.

Szentgotthárd és Velence között jónak mondható a készültségi fok. Fejér, Vas és Veszprém megyében már kitáblázták, így többek között a Balaton északi partján is találkozhatnak a kerékpárosok az EuroVelo 14 logóval. A Zala megyei és Székesfehérvár belterületi szakaszok táblázása folyamatban van, várhatóan november végére ez is elkészül. Előreláthatóan nem hátráltatja semmi a tavaszi átadást.

ev14 04

Következő fontos szakasza a Velence és Budapest közötti kerékpárút, mely egyben a Budapest – Balaton útvonal része lesz. Ennek kivitelezése még 2019-ben megkezdődik, és 2021 tavaszára fejeződik be.

A keleti országrészben is halad az útvonal előkészítése. Ennek kézzel, azaz két kerékkel fogható jele a kitáblázott az Eger – Mezőkövesd – Poroszló szakasz, amely egyben a nemzeti kerékpáros úthálózat része.

Kerékpárral Egerből Poroszlóra
A napokban részt vettem egy szervezett kerékpártúrán, Eger és Poroszló között. Apropója az volt, hogy ez a legújabb kitáblázott turisztikai kerékpáros útvonal, s az átadási ünnepség része volt a bejárása is. Olvass TOVÁBB!
eger poroszlo 06

A Budapest és Gödöllő közötti kitáblázás 2020 végére lesz meg, ezzel párhuzamosan már folyamatban van egy komfortos kerékpárút tervezése is arrafelé. Gödöllőtől Egerig szintén meglévő kerékpárutakon, töltéseken és kis forgalmú utakon táblázzák ki az EuroVelo 14-et, a jövő év végéig. Poroszló és Tiszafüred között jelenleg épül az új kerékpáros híd, amely nemcsak az EuroVelo 14, hanem a Tisza-tavi bringakör fontos fejlesztése is. Jövő tavasszal készül el. Tiszafüredtől Debrecenig most tervezik a kerékpárutat, majd várhatóan 2022-ig adják át. A Debrecen és Vámospércs közötti utolsó szakasz tervezése már befejeződött, ott 2020-ban kezdődhet és 2021-re érhet véget a kivitelezés.

Tématámogatás, "Készült Magyarország Kormányának támogatásával."