Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Karbantartas6.1

Az nem is igazi bicajos, aki nem kap defektet (évente többször is). De hogy is kell javítani?

Talán a legbosszantóbb hiba útközben a defekt. Ez sajnos sokszor bekövetkezik, főleg augusztus végén a királydinnye szezonban.

Defekt megelőzés

A defekt megelőzésének a legjobb megoldása, ha nem megyünk el bringázni. Így tuti megússzuk. Ha ez az opció nem tetszik, akkor más megoldást kell keresnünk.

 Nagyon jó megoldás, ha olyan külsőt választunk, amelynek a futó felülete alatt van egy defekt védő réteg. Ezek a külsők nehezebbek, mint a hagyományosak, de valamit valamiért.

 Másik hatásos védelem ha a gumi defektvédő folyadékkal van feltöltve. Ebben az esetben a kilyukadt tömlőn kiáramló levegő magával sodorja a folyadékrészeit és eltömíti a lyukat.

schwalbe docblue03

 Ha valaki a két rendszert kombinálja, az már szinte olyan biztos védelem mint a cikk legelején említett megoldás. :)

Az alábbi sorok szereléssel kapcsolatos ismereteket tartalmaznak. Mielőtt kijelentenéd, hogy te ezt nem vagy képes megcsinálni, vagy nem piszkolod össze a kezed és olvasatlanul tovább görgetnél adok egy egymillió dolláros tippet:

Legyen mindig nálad egy a bringádhoz való szerszámkészlet, valamint pót belső, gumi leszedő és pumpa. Akkor is ha nem tudod, vagy nem akarod használni azokat. Nincs annál bosszantóbb, ha beüt a probléma és tanácstalanul a fejedet vakarva, vagy boci szemeket meresztgetve állsz az út szélén. Add meg az esélyt másnak, hogy segíthessen rajtad!

Menet közbeni javítás pótbelsővel

Túrázás közben az a legjobb, ha van nálunk pótbelső, mivel így a leggyorsabb a hiba elhárítása. A következő képsorokon végighaladva megmutatom, hogyan kell belsőgumit cserélni.

Karbantartas6.3

A féket kapcsoljuk ki, ha nem tárcsaféked van. Először is vegyük ki a sérült kereket! Ehhez ajánlatos felfordítani a biciklit. Ha valami van a kormányodon, pl. csengő, akkor óvatosan helyezd az útra, nehogy letörd vagy öszekarcold. A csavarokat (ha ilyen megoldású) általában 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes irányban kell lelazítani. A gyorszárnál pedig egyértelmű a helyzet.

A kereket ezután ki kell venni, hátsó keréknél kicsit trükközni kell a váltónál, ha nem akarunk (nagyon) olajosak lenni.

Karbantartas6.4

Ha ez megvan, gumileszedővel a gumit kifelé le kell feszíteni a felniről, vigyázva, nehogy a belsőt és a felnit tönkretegyük. Célszerű a szeleppel ellentétes oldalon kezdve.

Karbantartas6.5

Ezután könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt.

Keressük meg a lyukat. Ehhez fújjunk levegőt a belsőbe (jó sokat, hogy nagy legyen benne a nyomás, és erősen szökjön a levegő a lyukon át), majd keressük meg a kifújás helyét. (Ha nem megy szemmel és füllel, csücsörítsünk a szánkkal és úgy forgassuk a gumit körbe szánk nyálkahártyája igen érzékeny és biztos érzékeli a levegő szökésének a helyét.)

Karbantartas6.6

Ha meg van a lyuk, a belsőt mérjük rá a külsőre, és keressük meg a külsőben, hogy mi okozhatta a defektet. Ha megtaláltuk, akkor szedjük ki, nehogy újra bajt okozzon.

Karbantartas6.7

Ezután rakjuk össze a kereket a pótbelsőnkkel, a kereket (ha belefújunk egy kis levegőt, akkor könnyebben megy az összeszerelés és csökken az esélye, hogy kiszúrjuk a belsőt). A külső felrakását a felnire a szelepnél kell kezdeni, majd haladni a másik irányba.

Ha kész vagyunk fújjuk fel a kereket félig, igazgassuk meg a gumit a felnin, majd rakjuk vissza a kereket a bringába. Figyelem! A FÉKET ELLENŐRIZZÜK? HOGY MŰKÖDIK-E!!! 

Kész vagyunk! Folytatódhat a túra. Otthon ne felejtsük el a guminyomást ellenőrizni és be állítani. Menetközben, ahogy az előző részben említettem könnyen megbecsülheted a keréknyomást.

Ha ragasztani kell!

Vegyük elő a foltjavító készletünket.A lyuk körül, a mellékelt kis dörzspapírral jól megdörgöljük.. A megdörzsölt felületet bekenjük (nem túl bőven) vulkanizációs ragasztóval. Ezt hagyni kell állni amíg meg nem szárad a felülete. Ezután rárakjuk a foltjavító tapaszt (előtte azért levesszük a védő alufóliát), és jó erősen rányomkodjuk, és rá dörzsöljük a foltot.

Karbantartas6.8

Ezt még úgy 5 percig kell hagyni kötni. Majd a fent leírt módon összerakjuk a bringát.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.