Bakony13.1Fel a Somlóra

Városlőd-Somlóvásárhely-Somló teteje-Noszlop-Ajka-Városlőd

Egy hosszabb túrát teszünk a környék lankáin. A Kab-hegy csúcsát kerülő csendes erdészeti út után Kolontárra megyünk, aztán felkapaszkodunk a Somló tetejére, áttekerünk Ajkán és bőven 100 kilométer fölötti távot teljesítve érünk vissza Városlődre.

Városlődről a Kék sáv turistajelzést követve a 8-as főút felé megyünk. (Ennek a szakasznak a pontos leírása a -Kab-hegyi- kör címmel a tereptúráknál olvasható. A 16. rész lesz.) Eső után is érdemes elindulni, szinte végig szilárd burkolatú utakon fogunk kerékpározni. Ha éjszaka esett, a reggeli indulás után csodálhatjuk a völgyekből vastagon felszálló párát. Olyan, mintha gejzírekből felszálló gőzoszlopok lennének. Csodás!


A 8-as főútról történő letérés után Szentgál, aztán Zsófiapuszta következik. Zsófiapusztánál fordulás balra, majd a Kab-hegy felé vezető útra jobbra kanyarodunk.


18,9 kilométer, elágazáshoz értünk. Még mindig a tornyok felé tekerünk. Utunk élesen jobbra kanyarodik. A kanyar után 200 méterrel jobbról jön a Kék sáv turistajelzés. Még 100 méter és balra egy letérési lehetőség. A megtalált utat sorompó védi, az elágazásban fa jelzőtábla. 19,9 kilométernél tartunk, 460 méteres szinten. A fa táblán:1.számú körút. Amint rátérünk erre az útra, a hegy jobb kéz felől lesz. Mint a térképen jól látható, mert hoztunk magunkkal, folyamatosan jobbra ível míg félig meg nem kerüli a csúcsot és másik útba nem torkollik. Nagyon szép szakasz vár ránk. Szinte végig enyhe lejtővel vesszük az akadályokat. Mehetünk gyorsan, lassan, kinek mihez van kedve. Ha lassan megyünk, több szépségét fedezzük fel az erdőnek. Ezen az oldalon valószínűleg kevesebben járnak, mint a Kab-hegy másik felén, több vadat látni.


20,8 kilométer, balról egy takaros pihenőhely, padok, asztalok.


Élvezetes gurulásunk egy T elágazáshoz hozott minket. Balra Padragkút felé kell folytatnunk a túrát.


33,6 kilométer, újabb T elágazás. Balra Nagyvázsony, jobbra Padragkút, Ajka. Jobbra fordulunk Ajka irányába, most már országúton gördülnek a kerekek.


Padragkútra hamar beérünk. (A település első igazi elágazásánál balra, Halimbának tart az út.) Mi egyenesen tovább tekerünk, majdnem végig átszeljük a települést. Elérünk két templomhoz, a másodiknál balra Kolontárnak, Devecsernek kell elfordulnunk. Talán 3 kilométer után elágazáshoz érünk ismét. Jobbra Ajka, balra Kolontár. Már most érezni, valami van a levegőben. Látni az úton, a fákon, táblákon, szóval mindenen, a vörös elszíneződést. Széljárástól függően előbb, vagy utóbb a levegőben érezni a bauxit, vagy inkább a vörös iszap érdekes, irritáló szagát. Aztán itt vannak jobbról az út mellett ezek a hatalmas iszaptemetők. A tározó melletti parkolóban a teherautók le sem tagadhatják, hogy mit szállítanak. Lesújtó a kép, most örülhetünk, hogy éjszaka jó kiadósan esett az eső, minden vizes, nem tudja felkapni a szél ezt a port, nem kell belélegeznünk.

Bakony13.2

Vörös iszap tároló


2010. október 4-én szakadt át a vörösiszap temető gátja. Több, mint egymilló köbméter mérgező zagy folyt ki órák alatt, elöntve a környéket. Kolontár hallatán sajnos ez jut azonnal eszünkbe. Pedig a falu első írásos említése már Szent István korából származik.


45 kilométer, már Devecserben vagyunk. 45,5 kilométer, útbaigazító tábla. Itt Sümeg felé kell fordulni, majd 100 méter után még egy tábla, itt Somlóvásárhely felé kell kanyarodnunk.


50,5 kilométer, Somlóvásárhely közepén vagyunk. Balról park, kápolna, kicsit távolabb a templom. Jól kitalálták a buszmegállót is, nem rontja az összképet. Hirtelen jött vihar, zivatar idején még be is tudunk húzódni. Az előző csúfos látvány után jó látni a természet egészséges színét, a fák, a fű zöldjét a település parkjában.


A parktól figyelve kell tovább mennünk, mert az út balra elvisz, aztán a 8-as főútba torkollik. Nekünk jobbra a sorompó felé, a Vasút utcán át, megcélozva a szemben álló Somló-hegyet kell mennünk. A sorompó után már látszik a 8-as főút, és a túloldalon folytatódó keskeny országút.


A főútnál Stop tábla, nagy forgalom esetén macerás átjutni. Nagyon vigyázzunk!


Az elért keskeny országút sok kátyúval fogad. Elérünk egy kereszteződést a Hegykapu étteremnél, itt jobbra. 350 méter jöttünk az étteremtől, végre egy eligazító tábla, a várat és a kilátót mutatja. Szót fogadva fordulunk az adott irányba és kezdjük meglátni, majd megtapasztalni, a Somló nem adja könnyen magát.


Somló a Marcal-medence keleti szélén fekvő vulkáni tanúhegy. Nevét onnan kapta, hogy egykor szinte teljes egészében Som fedte. Napjainkban 600 hektár területen termelnek szőlőt. Magyarország legkisebb borvidéke. A somlói bor hírneve régen a Tokajiéval vetekedett. A somlói bor kizárólag fehér szőlőből készül. Legelterjedtebb fajták: Olaszrizling, Juhfark, Furmint Hárslevelű, Tramini.


Körülöttünk szőlő, szemben a hegy oldalában bazalt ,,orgonasípok". Ahogy egyre feljebb érünk, annál tetszetősebb a belátható táj. A kulacsból rendesen fogy a víz, keresve más szomjoltót eszébe jut az embernek a sör, a fröccs. Itt bizony szentségtörés a jó bort szódával elrontani, egy-egy deci, igazi Somlói bort engedjünk meg magunknak! (Jó tanácsként. Próbálkozzunk ott borkóstolással, ahol a gondos kezek kapálják, kötözik a szőlőt.)


Választott utunk közelében több présház is van, lehet választani.

Bakony13.3

Somlóvásárhely


Folyamatosan emelkedik az út. Somlóvásárhely 150-160 méteren van, mi pedig a szőlőskertek végéhez közeledve már 280-300 méteren tekerünk.


Utunk a Margit kápolnához ér, fújjunk egyet. Még egy keveset tudunk a betonos úton menni, aztán vége, füves úttal kell beérni. Ez nem tart sokáig, hamarosan jön a Sárga háromszög jelzés egy másik betonos úttal. Élesen balra fordulunk, ismét emelkedőnek. Erről az útról a tetőig már nem térünk le. Az út vége még egy jó kapaszkodásra, kerékpárok tolására kényszeríthet minket, de 62 kilométerrel felérünk a Somló tetejére, 431 méterre, de még nem tartunk a mai tervezett túránk felénél sem. A tetőn kilátó, nagy kereszt, szép időben pazar kilátás. A réten több pad, tűzrakóhely is várja a látogatókat.

Bakony13.4

A Somló tetején


Rövid gurulás után a következő látnivalónk a vár. Alig egy kilométerre van, légvonalban 400 méterre. Felfelé is meredek volt az út, lefelé is az. Fák lombja árnyékolja, az éjszakai eső után még mindig vizes, csúszós, nem tapadnak a kerekek. Óvatosan kell ereszkedni, de haladunk. A vár felé balra letérünk, megcsodáljuk a maradványokat.


A Somlói várat csak 1352-ben említik először. Az okirat Somlo néven regisztrálja. 1370-1380 között királyi vár volt. Nagyon nehezen megközelíthető volt.


Folytatva lefelé az ereszkedést, a szőlőskerteknél elérjük azt az utat, melyen eddig a pontig jöttünk. Jobbról jöttünk, aztán balra neki az emelkedőnek. Most nem arra megyünk! Balra fordulunk és legurulunk a hegy lábáig, aztán balra Doba felé. Doba mögött eltekerünk és 67,3 kilométerrel Somlószőlős végéhez érünk. Jobbra a Kossuth Lajos utcába és végig a községen.


Somlószőlős után Kisszőlős aztán Vid következik.

Bakony 13.5

A somlói vár


Kisszőlőstől vissza-vissza nézve már a Somló-hegy is távolinak tűnik, a Bakonyról pedig el is feledkezünk. Mikor jobbra Vid irányába kerülünk és jobbra nézünk, ismét látjuk a Somlót. Következő nagy változás Nagyalásonyban ér minket, mikor ismét jobbra fordulunk Noszlopnak, 77,4 kilométernél. Szemben sejthető a Bakony és jó ideig jobbról szépen látszik a Somló kúpja. Nagyalásony és Noszlop durván10 kilométerre van egymástól. Alig van szintemelkedés, egész jól tudunk haladni. Hol erdő, hol mezőgazdasági terület mellett megyünk el. A forgalom elhanyagolható. Az út mellett bodza, akác. Az út kissé ráz, több helyen a rosszul betömött kátyúk borzolják az idegeinket.


86,5 kilométer, Noszlop. Noszlop előtt az út mellett padok, asztal, lehetőség az uzsonnánk elfogyasztásához. Az asztal és a pad arra enged következtetni, nagyobb forgalom lehetett erre. Közeledve 100. kilométerünkhöz a mai napon, szomorúan jegyezzük meg, alig találkoztunk kerékpárossal. Akikkel igen, azok helyiek voltak. Pedig szép ez a vidék. Van látnivaló, és kedvünk szerint tudjuk variálni, hogy sík terepen, vagy dombosabb részen akarunk-e kerékpározni.


Noszlopon elérünk egy kereszteződést. Balra Pápa, jobbra Devecser, enyhén jobbra Ajka. Ajkának megyünk, már nem kerülünk másfelé. Ajka után még várnak az emelkedők.


95,6 kilométer, Bakonygyepesen vagyunk. T elágazáshoz érünk, jobbra egy Stop táblával védett útra kanyarosunk. Ez már egyenesen Ajkára vezet minket.


Kerékpárúthoz érünk, rendes kerékpárosokhoz illőn igénybe vesszük. Az első benyomások jók.


A benyomás aztán kezd változni. A kereszteződéseknél 2-3 centiméteres törés van, nagyot üt a keréken, lassítani kell miattuk.


Az autóbejáróknál hullámvasutazunk, ez jobb megoldás mint a padka, de lehetett volna még ennél is okosabban megoldani.


96,4 kilométer, itt a 8-as főút. Keresztezzük! A kerékpárút tovább folytatódik, de inkább sétánynak kéne nevezni.


97,9 kilométernél körforgalom. Tartva az irányt, tovább egyenesen Ajkának tekerünk. Az út mellett jobbról kerékpárút. Ha ráérünk akkor poroszkálhatunk azon, de sietősre véve a tempót maradhatunk a főúton is. Nincs tiltva a kerékpározás. Közeledve Ajkához picit nő a forgalom. Azért van néhány autós aki nehezen viseli a kerékpárost, ezt dudálással adja tudtunkra még városon belül is, pedig alig gyorsabb mint mi. Talán ez a baja? Cél Ajka központja és most vesszük észre, átléptük a 100. kilométert.


Ajkán egész egyszerűen áttekerünk, a főút átvisz rajta. A Csingeri úton haladunk kifelé. A vasúti híd után Y elágazás. A Csingeri út jobbra megy, az Y bal szára pedig az Úrkúti Út nevet kapta. Balra Úrkút felé döntjük a járgányokat. Úrkút, Padragkút ki van táblázva, könnyen lehet navigálni.


119 kilométer, Szentgálon vagyunk. Szentgál közepén a templomnál balra, igazából ez már ugyan az az útvonal, amin reggel jöttünk.


Elérve a 8-as főutat balra nagy ívben kell kanyarodnunk, aztán 150 méter után ismét balra, Városlődnek.


Indulási pontunkat 127 kilométerrel érjük el.

  • Táv: 127 kilométer
  • Szint: 1.125 méter
  • Nehézség: Nehéz, de csak a Somló tetejére történő feljutás miatt.

Megjegyzés:
A Somló tetejére feljutni tovább tart, mint gondolnánk. Esős időben a tető előtti szakasz füves terepen vezet, csúszós lehet.
Ajkától Városlődig a befejező szakasz azok számára érdekes, akik a 12. túránál nem akarják bevállalni az Úrkút utáni erdős szakaszt.

kerekparosvilagzold