Bakony8.1Várnézőben, a Cseszneki kör

Zirctől 10 kilométerre lévő Dudartól, Dudar Alsótól indulunk. Ez Dudar Csetény felé eső vége.


Egy T elágazásnál vagyunk, Bakonyszentkirály 8 kilométerre van. Megindulunk Bakonyszentkirálynak.


Dudar III. András idejében, mint Csókakő várának tartozéka ismert. A dudari égetett mésznek nagy híre volt régen. Ma már inkább a bezárt szénbánya jut eszébe az embernek Dudarról.


Az út minősége nagyon jó, nagyívű kanyarokkal fűszerezve, minimális forgalommal. 3-4 kilométeren keresztül csak pihenünk, nézelődünk. 320 méteres szintről 260 méteres szintig lejtőzünk. A lejtő alját Bakonyoszlopon érjük el, de a Cseszneki vár már a település előtt balra a hegyoldalban láthatóvá válik.

Bakony8.2

Bakonyoszlop, szakiskola


5,1 kilométer, Bakonyoszlop vége. Balról egy speciális szakiskola, régi kastélyban kapott helyet. Jobbról szép park, az egész nagyon kulturált, öröm ránézni. Padok, asztalok, rövid sétához ideális hely.


Bakonyszentkirályba hamar átérünk. Amint meglátjuk jobbról a település névtábláját, balra nyílik egy országút Csesznek felé. Az út, mintha egyenesen nekivezetne a várnak. A várfal a bástyákkal büszkén üln a sziklákon.

 

Bakony8.1

A Cseszneki vár


A Cseszneki vár feltehetően 1263 körül épült. A Bána nemzetségből származó Jakab trencséni ispán építette. A vár jelenleg kulturális központ, várjátékok színhelye. Májusban rendezik a NOMOTOR játékos fesztivált.


A vártól visszagurulunk Bakonyszentkirálynak, arra, amerre jöttünk, aztán balra a 82-es út irányába.


A 82-es főutat csak keresztezzük mikor 10,6 kilométernél tartunk, és egy nagyon csendes országúton Bakonyszentlászlónak tekerünk tovább. Nagyon kevés autó jár erre. Az út szélét rendesen kikezdte az idő, beljebb kell húzódni, ezt a forgalom lehetővé teszi. Erdőben tekerünk, oldalról cser, bükk, tölgy. Vegyesen, ahogy erdőhöz illik. Öröm ez a kikapcsolódás!


Bakonyszentlászló előtt enyhe lejtő, élvezzük ki, mert a mai túra is közel 100 kilométeres.


16, 4 kilométerrel érünk Bakonyszentlászlóba.


Bakonyszentlászlón jobbra Bakonygyirótnak és Romándnak fordulunk 17,9 kilométernél. Egy zöld kerékpárosoknak szóló tábla is mutatja az irányt.

Bakony8.3

Gerencsér falu emlékére


Az út kisimul, alig van emelkedő, nem hátráltatnak a dombok, de nincs is nagy gurulás. 160-180 méteres szinten vagyunk. Jó átlagsebességet lehet tartani, gyorsan fogyasztjuk a kilométereket.


Bakonygyirót takaros település, a falu előtt rét padokkal, aztán egy komoly focipálya.


23,8 kilométer, kereszteződéshez érünk. Szemben Románd, mi balra Gic felé fordulunk. A Bakony emelkedői tőlünk balra, távolinak tűnnek.


26,5 kilométernél Gic, aztán Bakonytamási következik 29,4 kilométernél. Bakonytamási elején jobbról az árok mellett szobor, pad. Jól látható helyre van kitéve a szobor, sokan kíváncsiságból fékeznek, megállnak. Mi is. Aranyos leírás Bakonytamásiról, a szobor pedig a Gerencsér falu emlékét őrzi.


Pápateszér majd Csót következik. Még mindig egyenes a terep, de balra elnézve közelednek az emelkedők.


Csóton figyelni kell. A lendület vinne tovább Pápa felé, de nekünk balra Bébnek kell fordulnunk. Béb, Franciavágás következik.


1957-ben egyesítettek két kis nyomtávú vasútvonalat. Franciavágástól Városlődig tartott.


1968-ban a MÁV megszüntette a városlődi rakodót, 1976-ban a franciavágási vonal is megszűnt. A régi kisvasút nyomvonala napjainkra több helyen jelölt turistaút, terepkerékpárokkal bejárható.

45,7 kilométer, Béb elejénél élesen balra kormányozunk, átmegyünk a síneken, aztán balról 47,5 kilométernél a franciavágási fűrészüzem. Bakonybél, Zirc van kiírva. A Magas-Bakony itt van előttünk, a fényes gömb építmény ismét vonzza a figyelmünket. (Béb, Ugod, Homokbödöge az előző utunkon lett érintve. Akkor szemből jöttünk, most ismét visszatérünk a Gerence patak völgyébe.)


51,2 kilométer, Bakonykoppány. A sík terep, az uralkodó széljárás eddig nagyszerűen támogatott minket. Most jön az emelkedő, több levegőre van szükségünk.


Elérjük Huszárokelőpusztát, ismét kezdődik egy élményszakasz.

Bakony8.4

Úton


Az uralkodó széljárás mintha most is támogatna minket, még itt a völgyben is van valamennyi ereje, egész jól lehet haladni, pedig enyhe emelkedőnek tartunk.


Most másik irányból járjuk be a völgyet, másik arcát mutatja és eldönthetetlen, hogy merről szebb. A patak a 2014. augusztusi esőzéseknek köszönhetően hangosan csobog, bőséggel szállítja a vizet. Az út melletti kaszálok több helyen víz alatt a békák nagy örömére.

Most nappal is hangoskodnak, este felé el sem tudjuk gondolni milyen hangzavar lehet itt! Több helyen pihenők vannak kialakítva, többen élnek a lehetőséggel és itt napoznak, készítik bográcsban az ételt.


Az összes látványt nem lehet leírni, ezeket át kell élni, meg kell tapasztalni. Kézbe kell venni a térképet, tanulmányozni kell és egy-egy sokat ígérő pontot fel kell keresni. Ez nem csak erre a túrára érvényes!


80 kilométerrel érünk Zircre. Zircen elérjük a 82-es főutat, jobbra fordulunk és a pár kilométeren keresztül Olaszfalu határáig maradunk rajta. Egyelőre azon a nyomon megyünk, mint a hatodik túránk alkalmával. A vasúti átjáró után majd balra kell fordulni a 82-es főútról.

Olaszfalu első házai már láthatóak. Olaszfalun áttekerünk, majd a település után a keskeny országúton tartjuk az irányt Bakonynánáig. A hatodik túránál mikor beértünk Bakonynánára jobbra Tésnek fordultunk, most viszont egyenesen tovább. Bakonynánát hosszában átszeljük, majd jó 3 kilométer után érünk Dudarra. Dudar végét, utunk kezdőpontját 95,7 kilométerrel érjük el.

Dudar-Csesznek-Pápateszér-Bakonybél-Zirc-Dudar

  • Táv: 95,7 kilométer
  • Szint: 822 méter
  • Nehézség: Közepes

Megjegyzés:

  • Nagyobb figyelmet csak a főutak keresztezése és az a pár kilométer igényel, amit Zirctől Olaszfaluig kell megtenni.
  • Ha viszünk magunkkal térképet, a nyomvonal könnyen követhető.
  • Picit rosszabb úttal Bakonyszentkirály után találkozunk.

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.