Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

Bakony1.1Első túránk a Sokorói-dombság, más néven a Pannonhalmi-dombság és környékével ismertet meg minket.

A tavasz első melegebb hétvégéjén már neki is vághatunk. A táv hosszúnak tűnhet, de nincs nagy szintkülönbség.

Győrből indulunk és ide is érkezünk meg. A vasútállomás remek indulási és megérkezési pont. Pannonhalma után Pápának megyünk, aztán Pápától kihasználva az uralkodó széljárást egy jó hajrával érkezünk vissza Győrbe.

A Pannonhalmi-dombság Magyarország egyik kis tájegysége. Győrtől délre, Pannonhalmától délnyugatra húzódik. Területére a nehéz behatárolás miatt több adatot is találunk. A szakirodalom 240 és 300 km2 között határozza meg a nagyságát.


Túrakerékpáros szemmel nézve, és a Bakony közelsége miatt a bakonyi kerékpártúrák között járjuk körbe, egy nagy háromszöget leírva.

 

Győr közelsége kiváló kiindulási pont. Győr vonattal Budapestről 2 óra alatt elérhető. Kerékpár szállítása a menetrend szerint a személyvonatokon megoldott. Gyorsvonat igénybevételénél rá kell kérdezni a MÁV irodákban, hogy az adott szerelvényen van-e lehetőség a kerékpár szállítására. 2015 végétől új, alacsony padlós vonatok közlekednek Budapest-Győr között, a bringákat csak betoljuk és kitoljuk. Nem kell emelgetni. Már érezhető, hogy itt-ott gondolnak ránk.

 bakony1.2

A győri vasútállomást a várótermen keresztül hagyjuk el. A bakonyi kerékpártúránk első útvonala innen indul a tavasz eleji, kora reggeli napsütésben. A lehelet még látható, de biztatóan ragyog a nap.

Kilépve a vasútállomásról egy szép épület hátulját látjuk. Ez a városháza. Jobbra, távolabb egy híd, Baross Gábor Híd, erre felcipelve a kerékpárokat, majd áthaladva rajta kezdjük meg utunkat Pannonhalma felé. 120 méterre vagyunk a tenger szintje fölött.

Most ismerkedünk a várossal, betartva a szabályokat kerékpárutat keresünk a városból történő biztonságos kijutás érdekében. Állítólag Győr kerékpárosbarát város, bízva ebben bátran vágunk neki a kivezető útnak. Egyelőre kerékpárút nincs, a híd végét elérve jobbra megyünk az autóbusz pályaudvar felé. A buszpályaudvart elhagyva balra fordulunk a Zrínyi utcába. Kerékpárút még mindig nincs, majd csak később akadunk rá, meg is bánva a figyelmességünket.

A kerékpárút elérését, használatba vételét követően megtorpanunk, haladásunk drámaian lelassul. A kerékpárút minősége, vonalvezetése kifogásolható. Időnként nagyon keskeny, sok az úthiba is. A padkákon le és felugratunk, közel egy tucat közlekedési lámpa állja utunkat. Figyelve az útirányt, kevesebb figyelmet szentelve a kátyúknak, bizony van, hogy a kulacs önálló életre kel és kiugrik a tartójából. A rossz útnak, a kanyargós útvonalvezetésnek, az ésszerűtlen tervezésnek köszönhetően sok figyelmet kell szentelni a kerékpárúton történő maradáshoz. A kátyúk, a figyelmetlen gyalogosok kerülgetése, a padkákon történő ugratások ilyen körülmények között legalább annyira balesetveszélyes helyzetet teremtenek, tán még jobban, mint az autók melletti folyamatos haladás. Minek ilyen kerékpárút? Ráadásul lassú a haladás!

A Szent Imre úton tapogatózunk előre. Lassan magunk mögött hagyjuk a várost. A Szent Imre út és a 82-es főút egy körforgalomnál szétválik. A 82-es jobbra tart, mi balra megyünk Nyalkának. A kerékpárút utolsó méterei mellbevágóak.

Győrből történő kikecmergésünk hasonlóan pocsék, mint az ország legtöbb nagyvárosánál. Azért most már fellélegezhetünk, a forgalom nagy részét elviszi a 82-es út, mi elhanyagolható forgalom mellett szaporítjuk a kilométereket. Ideje is belehúzni, még sok van a mai napra.

7 kilométernél járunk, enyhén jobbra kezd kibontakozni a Pannonhalmi Apátság épülete. Győrt elhagyva most már jó tempót tudunk diktálni.

 bakony1.3

7,4 kilométernél tartunk, az M1-es fölött átvezető híd emelkedője az első érezhető domb. Nyalka felé megyünk még mindig.

15,5 kilométernél egy derékszögű jobbos kanyar, már Pannonhalma lábánál vagyunk, 142 méteres szinten.

20 kilométer, 175 méteres szint, Pannonhalma. Dombnak fel visz az út, aztán balról hirtelen meglátjuk az apátságot. Az apátságtól a környék szépen belátható.

Pannonhalma hallatán a magyarok többségének a Bencés Főapátság jut eszébe, nem véletlenül. A Szent Márton-hegyen álló épület látványban, elhelyezkedésben, hírnévben az elsők között van az országban. Pannonhalma, eredeti nevén Győrszentmárton régóta lakott hely. A falu kialakulása a bencések 996-os megjelenésével vette kezdetét. Egyes történészek szerint a Civitas Pannónia, római város helyén jött létre.

A szép tavaszi időnek köszönhetően az Apátság környékén már megjelentek az első látogatók. Még nincs nagy tömeg, így mi is nyugodtan tudunk nézelődni, nem kell az emberek hadát kerülgetni. Nyári hétvégéken már más a helyzet.

Az apátságtól legurulva balra fordulunk.

21 kilométernél jobbra Ravazd felé, a 82-es út felé kanyarodunk.

25 kilométernél érünk a 82-es úthoz, itt balra. A következő közel 10 kilométeres szakaszon meg kell barátkoznunk a nagyobb forgalommal. A gyors haladás miatt megyünk erre.

34,4 kilométernél jön el a csendesebb útszakasz, itt jobbra Pápának, Gicnek kanyarodunk. A Kis alföldön tekerünk, itt szinte mindig fúj a szél.

A Kis alföld egy lesüllyedt terület, amit a Pannon-tenger borított. A tenger eltűnése után a megjelenő Duna és mellékfolyói bőséggel rakták le üledéküket, és a mezőgazdaság számára jó minőségű termőterület jött létre. A szinte folyamatosan fújó szelet a Dévényi-kapunak köszönhetjük. A Dévényi-kapu Pozsonytól alig 10 kilométerre van. Itt tört utat magának a Duna az Alpok és a Kárpátok határán. Az uralkodó északnyugati szél is itt talál utat magának és nagy sebességgel söpör végig a tájon.

39 kilométernél tartunk, 170 méteres szinten vagyunk, beérünk Gicbe.

 bakony1.4

A település elején balról, egy felújítás alatt lévő épület, a Jankovich-Bésán-kastély. A felújítás évek óta tart, remélhetőleg egyszer befejeződik és örömmel szemlélheti az erre járó ember. Szép parkja már a múlté, értékes fáit sajnos kivágták.

Gic után jobbra lekanyarodunk a 832-es útról, Nagydém, Lovászpatona a következő állomásunk.

45 kilométer. Szintet nem kell leküzdeni, egyedüli ellensége a drótszamarasnak a szél. Szelesebb napot kifogva órákon át tekerhetünk a 30-40 kilométeres szembe szélnek. Nagydémben igazi falusi hangulat fogad. Kakaskukorékolás, tyúkok futkároznak a kertekben. Jobbról egy régi tornácos ház, az udvaron tehenek legelnek. A fák tavaszi virágpompában, közelükbe érve a méhek szorgos zümmögése hallható. A házak felfogják a szelet, a melengető napsugarak ereje kis napozásra, lustálkodásra csábít. A csábításnak ma nem engedhetünk, még hamar sötétedik, a horizonthoz közelítő nap ereje még gyenge, hamar lehűl a levegő. Az utcákon alig vannak emberek, sajnos a vidéki élet nem csábítja a fiatalokat. A távoli munkalehetőség, a szórakozás hiánya nem biztatja maradásra az ifjakat. Meg lehet őket érteni.

 bakony1.5

50. kilométerünket már Lovászpatonán érjük el. Látnivalónk a jelenleg iskolaként működő kastély.

Lovászpatona előneve nagy eséllyel a régen itt élő királyi lovászok emlékét őrizte meg. Híres volt országos vásárairól. A kastélyt 1794-1808 között építették, 1850-ben átépítették. A parkja franciakertre emlékeztet. Az út túloldalán, majdnem szemben egy templom. Legjelentősebb falusi műemlékeink közé tartozik.

Utunk felénél tartunk, a séta, rövid nézelődés kis pihenést jelent, aztán indulunk tovább Pápának. Vinyola, Nagygyimót következik, aztán 67 kilométernél már látni lehet Pápa város templomtornyait.

69 kilométernél érünk be Pápára. Útvonalunkat leegyszerűsítjük, a várostábla után jobbra fordulunk az első utcánál. Az Ötödik utcában vagyunk, a Győr felé irányító táblákat kell csak figyelni. Hamarosan kerékpárút kezdődik, ezt választva haladunk a fürdő felé. 71 kilométernél a fürdő parkolójánál és a Várkert mellett gurulunk. Szerencsénkre a kora tavaszi szombaton alig van forgalom, könnyű a haladás. A Győr felé mutató jelzések jó láthatók, ezzel is könnyű a dolgunk. Pápát kerékpárúton hagyjuk el. Győrrel ellentétben, a kerékpárút használhatósága itt lényegesen jobb!

Még Pápán két lehetőség kínálkozik. Az egyik, hogy a nagyobb forgalmú 83-as utat választjuk Győrig. Ezt akkor érdemes megtenni, ha az autós forgalmat elviselhetőnek érezzük. Tavasszal szombatonként ez elviselhető. Nyáron a Balaton felé zúduló autók miatt már meggondolandó.

Hátszelet kapva az aránylag jó burkolaton gyorsan elérhetjük Győrt.

Másik lehetőség, hogy a Vaszari úton Vaszar felé vesszük az irányt. Vaszar, Gecse, Szerecseny, Gyömöre, Tét érintésével közelítünk Győr felé és Tétnél térünk rá a 83-as útra.

 bakony1.6

Mai útvonal bejárásunk során, engedve a hátszél csábításának, az elhanyagolható forgalomnak, a 83-as utat választva meglepő sebességgel robogunk Győrnek. Kicsivel több, mint egy óra múlva már 108 kilométert jelez a napiszámláló a mai napra. Forgalomirányító lámpák kényszerítenek megállásra egy kereszteződésnél. Jobbra Ménfőcsanaknak tudunk menni, még időben vagyunk, megnézzük a Bezerédj kastélyt. Oda-vissza csak 3 kilométeres a kitérő. Pápától idáig nagyon jó tempót diktáltunk, időnkből kifutja. (Amennyiben nem vállalkozunk a kitérőre, egyenesen tovább Győrbe érünk.)

A vasúti síneket elérve már figyelhetjük a kiírásokat. Picivel több, mint egy kilométert megtéve balról, egy parkoló mögött találunk rá a kastélyra. A Sokorópátka, Tényő felől Győrig vezető úttal is itt találkozunk. A kastélyt szépen veszi körül a városi park, egy könnyű sétával fel tudjuk lazítani a fáradt izmokat.

Az épületet építészetileg inkább kúriának kellene nevezni. A kastély megnevezést a helyi lakosok adták az épületnek. Mai formáját a XIX. század elején nyerte el a klasszicista feljáró megépítésével. A kastéllyal szemben a Bezerédj kápolna.

Rövid sétánk után utolsó célpontunk Győrben a vasútállomás. Visszatekerhetünk a kereszteződésig, ahol elhagytuk a 83-as főutat, vagy a Tényő felől érkező úton gurulunk be Győrbe.

Mindkét esetben belefutunk egy kerékpárútba, ami a 83-as út mellett vezet minket. A kerékpárutat 113 kilométernél érjük el. Már megszokhattuk, a magyar kerékpárutak többségén visszaesik a tempónk, városnézős sebességgel tudunk csak haladni. Rendőrlámpák, szinte beláthatatlan kanyarok, útpadkák lassítanak. Kényelmes tempónk ellenére is elérjük a bevásárlóközpontokat, magunk mögött hagyjuk őket, aztán egy temető mellett gurulunk el.

A temetőt elhagyva elérjük azt a pontot, ahol már a reggeli órákban jártunk. A Szauter utca és a Szent Imre utcai körforgalomnál vagyunk. Itt balra fordulunk, pár lábtempó már csak a vasútállomásig.

(Mivel a győri kerékpárutakon nekem már nem volt kedvem ismét tekerni és bugdácsolni, lábon mentem Tatabányáig Bábolna -Kocs irányába.)

A vasútállomásnál zárul a 117 kilométeres, 280 méteres szintkülönbséget legyőző első Bakonyi, bemelegítő túránk.

Adatlap:

  • Táv: 117 kilométer
  • Szint: 280 méter
  • Nehézség: Közepes

Megjegyzés:
Túránkat az észak, északnyugati szél megnehezítheti Pápáig, viszont Pápától segíthet Győrig. Nagyobb forgalommal a 82-es és 83-as úton találkozhatunk, itt óvatosan közlekedjünk.

bakony1.7

 

kerekparosvilagzold