Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

Logarska dolina2Keresztül Szlovénián

Túráim során 3 útvonalon keltem át Szlovénián, mivel az ország déli részén nem vezet K-NY irányú út, az autópályán pedig nem kerékpározhatunk, ezen kívül szóba jöhető 4 útból hármat be is mutatok.

A cikkem harmadik részében szerepeltek a Ljubljana és Adria közti utak, így azokat nem ismételem meg.

A Dráva mentén Ausztriába történő bringázást cikkem első részében mutattam be.

Kranj - Kamnik - Stahovica - Radmirje - (Logarska dolina: Radmirjétől oda-vissza + 68 km) - Nazarje - Velenje - Dravograd = 124 km (Logarska dolina nélkül) tovább határon át Ausztriába, vagy folytatás a Dráva-parton

Utunk - mint sajnos nem egyszer Szlovéniában - útkeresgéléssel indul. A Kamnik és a reptér (az is arra található) táblákat követve ugyanis az autópályán kötünk ki, így én 1999-ben csak emberektől kérve útbaigazítást találtam meg a Kamnikba vezető utat.

A reptér felé a toronyegyenes út kb 8 km hosszan nagyon enyhén, de lejt. Jól lehet haladni. Érdekes, hogy Kranj (397m) és Kamnik (378 m) között egy kisebb lapályon hajtunk át, így kilométerről-kilométerre szép látvány, ahogy távolodunk a Júliai-Alpoktól és - továbbra is síkon - közelítünk a Kamniki-Alpok felé.

A Kamniktól északra emelkedő hegyek valahogy számomra elütnek a többi környezőtől; nagyon megtetszettek.

Kamnikból ha északnak tartunk, és a Szlovénia egyik gyöngyszemét, a Logarska dolinát is fel szeretnénk keresni, Stahovica felé kerekezünk tovább. A falutól oda-vissza 8 km-es kitérőt tehetünk közvetlenül a Grintavec alá. Stahovicától keletnek haladva utunk a lankásan emelkedő völgy fölé néhány száz méterrel magasodó hegyek között vezet.

Barátságos vidék: elszórtan kis falvakkal, tanyákkal, kis gazdaságokkal találkozni. Sehol sem nehéz emelkedőn - első szerpentinek csak pár kilométerrel a hágó előtt kezdődnek - érünk a 902 m magas Crnivec hágóra.

A 10%-os lejtőt előjelző tábla megnyugtatólag hat: megfelelő irányból kapaszkodtunk fel a hágóra :-) A hágó ezen oldala nyíltabb, mint a nyugati; még barátságosabb; erről mezők is akadnak. 6 km meredek lejtőt követő enyhébb gurulás során Gornji Grad bazilikája érdemel figyelmet.

Radmirjébe érve csatlakozunk a Logarska-dolinát Nazarjével összekötő főútba.

Krajni-radmirje

Kitérő a Logarska-dolinába

Gyönyörű patakvölgyben sík és lankásan emelkedő úton kezdjük meg utunkat. Kb. 5 km múltán a völgy beszűkül; a sziklák tövében, néhol szűkített (1999-ben mintha szélesítették volna) kocsiúton pedálozunk; a patak is jobban zubog.

 

Lucét elhagyva az út továbbra is kellemesen emelkedik (ideális terep hobbykerekesek, kocabringások számára is). Néhol fahidakon keresztezi a patakot; pár kilométeren szűk szurdokban tör magának utat.

 

Ahogy a völgy picit kinyílik, a magas, sziklás hegyek előtt, fenyők között egy kecses, magas templomtornyot pillanthatunk meg: így köszön be Solcava (680m).

 

Hiába haladunk 2000 m-t ostromló hegyek tövében, az út továbbra is alig emelkedik.

 Logarska dolina2

Logarska dolina pár háza közé érve a továbbhaladásért belépőt szednek. Bár a feltáruló panoráma (2300-2500 m magas hegyek, zöld mező, kacskaringózva a hegyek között eltűnő út: foto) annyira lenyűgöző, hogy gondolkodás nélkül kifizetnénk a díjat, kellemes meglepetés, hogy kerekeseknek ingyenes a behajtás, és prospektust ők is kapnak.

 

Az út még 7 km-n aszfaltozott (sokkal tovább nem is vezethet, mert ott már ösvények indulnak a csúcsokra), első két kilométere sík, majd 4 km-nél már emelkedőn érünk a Planicev dom turistaházhoz. A hátralevő 3 km felfedezésre vár (1999-ben hosszú napom és a felhős idő miatt nem hajtottam tovább).

 

Logarska-dolina

 

Radmirjétől Mozirjéig (12 km) teljesen sík úton, gyorsan fogynak a kilométerek. 2 km-rel a várost elhagyva Velenje felé fordulva 2km közepes emelkedő vár a kerekesre, igaz utána pár kilométeres lejtőn lehet gurulni a Gorenje hűtő névadó településéig.

Velenjébe lankás emelkedőn érkezünk; a város innenső szélén kilométer-hosszan a Gorenje hűtőgyár kíséri utunkat.

Velenjétől Dravograd (és az osztrák határ) felé a Paka patak kezdetben lankásan emelkedő völgyében kerekezünk. 11 lankás kilométert követő 2 km-n 8%-os emelkedővel érünk Mislinjába, a tetőre. Innen már csak gurulni kell - 23 km-t - Dravogradig.

 Radmirje-Dravograd

Sík, gyors folyóparti utakon hazafelé, Magyarországra

Ljubljana - Litija - Hrastnik - Lasko - Celje - Rogaska Slatina - Lepoglava (HR) - Varazdin (HR) = 138 km (a horvát határig)

Bár ennek az útnak az elejéről (Litijáig biztosan) a kerékpárosok ki vannak tiltva (tábla jelzi), ha az ember gyorsan szeretne Magyarországra hazajutni, ez a legideálisabb út.

A szuper minőségű úton Zagorjéig 54 km-t tehetünk meg síkon. Jól lehet haladni ! Az út kb 800-1000m magas hegyek között, a Száva folyó partján kanyarog.

Litiján megtalálhatjuk a Száva gumigyárat. A folyót keresztező hídról, előre és hátra is szép kilátásban lehet részünk.

 2000 litija utan

A továbbiakban az út picit jobban összeszűkül és vadregényesebbé válik: a meredek hegyoldalak mind sziklásabbak (foto).

A zagorjei (276m) és a hrastniki leágazás közötti 10 km-n az út természetközeli, barátságos jellegét sajnos teherautók, gyárak, vizierőmű teszi tönkre.

Hrastniktól - hogy egy hegysoron átkelve a Savinja folyóvölgyében folytathassuk a könnyed kerekezést - pár kilométer emelkedőt kell leküzdeni. A kaptató kezdeti 2 km-e lankás, ám Hrastnik végén kb 1 km meredek szakasszal fordul keleti irányba.

A lankásan folytatódó emelkedő kellemetlen és (főleg hosszúságával) váratlan meglepetése a Brdce végén kezdődő kb. 1-1,5 km hosszú, meredek szakasz.

Rövid gurulást követően a Savinja kellemes - északnak tartó - völgyében pedálozhatunk újabb 17, szinte sík kilométert.

Útközben egy söréről híres, nagyon kedves, rendezett, virágos városka, Lasko érdemel figyelmet.

Celje városból először a dombtetőn álló várat pillantjuk meg. Celjétől (241m) keletnek fordulva jóformán egészen Horvátországig enyhén hullámos, kellemes út vezet: kétoldalt alacsony dombsor, barátságos falvak és az utat kísérő vasútvonal.

Sentjurt elhagyva (véget ér a Vogljana patakvölgy) mind gyakrabban találkozni 0,5 - 1 km-es emelkedőkkel, lejtőkkel. Rogatecet követően a vasúti sínek mellett már síkon érünk a határra.

Horvátországban - ha Magyarországra tartunk - Lepoglava felé érdemes hajtani, arrafelé 100 km-n belül a letenyei határra érhetünk.

7 km kerekezést követően érkezünk a Lepoglavára vezető út leágazásához, bár megtalálni igencsak nehéz (1/4 órámba telt).

2000-ben az utat néhol felbontották, ám később sem örültem neki, mert rücskös-fajta volt. Lepoglavától a főúton már végre jól lehet haladni a sík, néhol lejtős úton. Varazdintól már el sem lehet téveszteni a Magyarországra vezető utat.

Jublajnaja-Letenye

Kapcsolódó cikkek:

Kerékpártúra javaslatok Szlovéniában való bringázáshoz 1. rész

Kerékpártúra javaslatok Szlovéniában való bringázáshoz 2. rész

Kerékpártúra javaslatok Szlovéniában való bringázáshoz 3. rész