Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

 maszkban a varosban 03

3 év tapasztalatai, avagy egy igazán tartós teszt.

Három éve kora tavasszal, tehát még bőven a COVID mizéria előtt, gondoltam arra, hogy városi bringázásaim során maszkot kellene viselnem. Döntésemet az váltotta ki, hogy a munkahelyemre bringával járok, és akkor nagyon rossz volt a levegő minősége. Biztosan emlékeztek rá, hisz a média erősen nyomta, hogy milyen rossz a levegő a városban, gyakorlatilag sem a kinti sétát, sem a lakás szellőztetést nem ajánlották. (Hú ez így leírva még szörnyebben hangzik.)

A PM 10 a szálló por a levegőben eloszlatott finomszemcsés (10 μm alatti részecskeátmérőjű) szilárd vagy folyékony halmazállapotú anyagok gyűjtőneve. Hogy miért is veszélyes ez? Nézd meg ezt a videót, amelyet Baki Ádám készített 2009-ben.

Ádám, aki többek között a Mountain Bike Rider könyv szerzője, sajnos már nincs közöttünk. Ezzel a videóval az emléke előtt is tiszteleg szerkesztőségünk.

Úgy gondolom egy maszk vásárlásánál a hit és a bizalom is fontos, hogy folyamatosan használja az ember, hiszen hasznosságára érezhető, kézzel fogható bizonyítékot nem tudunk azonnal felmutatni. A típusok keresgélése során emiatt a kínai webshopok kínálata nálam megnézésre sem került. Alternatív lehetőségek, így pl. a munkavédelmi maszkok kialakításuk, kinézetük miatt lett elvetve. A sport maszkok hazai szegényes választéka könnyű döntést eredményezett. Egyetlen szóba jöhető választás a Respro volt. Miután kicsit utána olvastam a cégnek (nézd meg a weboldalukat, érdemes) és a terméknek, úgy döntöttem megveszem.

A Respro cég, a nagy porral járó munkát végzőktől kezdve a motorosokon át a sportolókig készít maszkokat. A gyártó mind a maszkot, mind a benne található szűrőt minősítteti, amelyek megfelelnek a legszigorúbb európai szabályozásoknak.

A sportolóknak szánt típusok közül íme néhány a teljesség igénye nélkül:

  1. Metro - a legegyszerűbb kialakítású szénszűrővel ellátott maszk PM10-es minősítésű.
  2. City - kifejezetten városi használatra szánt, aktív szén bevonatú szűrő (PM10 – minősítésű), kipufogó gázok, benzol, pirén, nitrogén-dioxid, kén-dioxid, ólom-oxid, korom szemcsék, pollen, irritáló virágporok elleni védelemre készült.
  3. Techno - kerékpáros és sport használatra. A Sportsta maszkok hepa szűrőjét ötvözi egy aktív szénszűrős réteggel, ami a különféle veszélyes gázokat és gőzöket szűri ki. (PM 1-es minősítésű).
  4. Sportsta - az egyik legkönnyebb légzést biztosító maszkjuk Városi, vagy jóval szennyezettebb levegőjű használatra nem javasolt.
  5. Allergy - vegyi anyagok és elemi részecskék ellen védő sport maszk. (Ezek az anyagok és részecskék jellemzően tisztító szerek, parfümök, festék, cigaretta, pollen, állati szőr).
  6. Ultralight - használható városi környezetben, forró/párás időjárási körülmények között, poros helyszíneken sportoláshoz is. Sokkal könnyebb más maszkoknál, így akár órákon át való viselésre is alkalmas.
  7. Cinqro - elsősorban azoknak ajánlják akik maszkban is szeretnék gyorsan hajtani a bringájukat. Az ő bringázási élményüket könnyíti meg, segítve a gyorsabb minőségi ki-belégzést.

Ezen információk áttanulmányozása után én a City változat megvásárlása mellett döntöttem, és ezt fogom ismertetni veletek.

maszkban a varosban 01

Ez a maszk négy részből áll. Az alapja egy neoprén tépőzáras külső rész, amely hátul, a tarkón rögzül. A pontos felvétel fontos, egyrészt kényelmi szempontból, hiszen ha szorít és kényelmetlen nem fogod hordani. Másrészt biztonsági szempontból, hiszen rögzülnie kell az arcon olyan szorosan, hogy falst, azaz nem a szűrőn át bejött levegőt ne engedjen be.

Ebben belül található a cserélhető szűrőbetét, amelyet a két oldalán található szelepek rögzítenek. A szelepek fő feladata egyébként a használt levegő gyors, nem a szűrőbetéten át történő kivezetésre szolgál.

A maszk külső részén található egy alumínium orr nyereg, amely a minél szorosabb archoz történő illesztést segíti.

Az első használatnál elkövettem egy nagy hibát. Az alumínium orrnyerget kicsit szorosabban összenyomtam, ami miatt az orrcimpáim is összenyomódtak. Menet közben alig kaptam levegőt és nem értettem az okát. Csak hazaértemkor vettem észre mi a hiba. A következő próbán már nem okozott akkora gondot a levegővétel.

maszkban a varosban 04

A maszk használatát szokni kell, eleinte nehezebb benne levegő vétel, de meg lehet szokni, illetve a rekeszizom megerősödése is sokat fog segíteni. A hordása egyébként kényelmes, akár egy órán át is elviselhető a jelenléte.

Szemüveggel hordani nem túl komfortos. Illetve állóhelyzetben a szemüveg bepárásodik. Ez ellen lehet tenni, mivel ha ilyenkor a szádon át fújod ki a levegőt ez a jelenség kevésbé jelentkezik. Ettől független én szemüveget nem használok, ha maszk van rajtam. Ennek fő oka, hogy ilyenkor a szemüveg nem ül rá szépen az orromra, hiszen ott a maszk, és a szemüveg orrtámaszánál beáramló levegő engem zavar.

Minden esetben figyelj arra, hogy használat után szétterítve tárold pl. a bukósisakodban, hogy a szűrőbetét ki tudjon száradni. Ellenkező esetben igen büdössé válhat.

Amit szeretek benne:

  • segítségével télen sem a közvetlen hideg levegőt szívom a tüdőmbe,
  • kényelmes viselet,
  • egyszerű használat,
  • a nyári melegben is használható,
  • strapabíró, mosható,
  • miután hozzászoktam, a nagyobb sebességhez szükséges levegő mennyiséget is be tudom szívni,
  • a különböző típusú szűrőbetétek kompatibilisek a maszkokkal,

és amit nem:

  • szemüveggel nem jó hordani,
  • figyelni kell a szűrőbetét használat utáni gondos szárítására, mert különben bebüdösödik,
  • esőben nem jó viselet, nem is veszem fel,
  • a beszívott levegőben nincs benne a természet illata (nekem hiányzik a növények, a fák, a föld illata).

A gyártó a szűrőbetét élettartamára a gyártó 69 üzemórát ad meg. Ez az én esetemben a következőt jelenti:

  • Munkába járáshoz használva napi 20-20 percet használom, hetente ötször.
  • Ez egy héten 200 perc, azaz 3,3 óra, amit nagyvonalúan felkerekítek 4 órára.
  • Ezekkel a paraméterekkel 17 hétig használhatok egy szűrőbetétet. Azaz 4 havonta kell cserélni.
  • Mivel vannak extra használatok is a munkán kívül, illetve nincs kedvem üzemnaplót vezetni én negyedévente cserélek szűrőt.
  • Egy csomagban 2 betét van, így az éves fogyasztásom két csomag. Ha azt számoljuk, hogy jelenleg (2021-ben) egy csomag 9000 Ft-ba kerül, az havi lebontásban 1500 Ft. Úgy gondolom ennyit meg ér az egészségem.

maszkban a varosban 02

Az elmúlt 3 év folyamatos használata természetesen nyomot hagyott a maszkon. A neoprén anyag a szélén kibolyhosodott, a felirat kezd róla lekopni. Ezek azonban csak megjelenését befolyásolja. Funkcionálisan tökéletesen működik. A tépőzár jól tart, az alu orrnyereg nem tört el, a varrások tökéletesek, a szelepek tökéletesen működnek.

Úgy gondolom minőségi terméket vásároltam, és még évekig fogom hordani.