Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Tartalomjegyzék

 elemzes kerekparos online utvonaltervezok 00

Melyik a legjobb kerékpáros online-útvonaltervező?

4. Az egyes útvonaltervezők előnyei és hátrányai

 Ha valaki ki szeretné próbálni valamelyik útvonaltervezőt, érdemes előtte átböngészni ezt a fejezetet. Az egyes útvonal tervezőknél „+”-al jelölöm annak pozitív, „-” -al annak negatív tulajdonságait. Valamint megadok egy-két jellemző tulajdonságukat.

GPSIES.COM

Ez volt számomra a mindentudó útvonaltervező, de eladták Alltrail.com-nak, ezért már nem foglalkozom vele...

GRAPHHOPPER.COM (GRH)

+ Regisztrálás nélkül is működik.
+ A tervezés nagyon gyors, akár több száz km-n, alapvetően start-cél- tervezés.
+ Gyors térkép megjelenítés, zoomolás, elhúzás.
+ Van túra- mtb- és outi mód. Utólag átkapcsolható, de csak az egész útvonalra.
+ Túra módban preferálja a kerékpáros útvonalakat.
+ A gpx könnyen letölthető a saját PC-re.

- Hincs lehetőség gpx feltöltésére a térképre.
- Nem megosztható.

grh

  • Jobb klikkel közbülső pont utólag illeszthető.
  • A bal oldalon a „+” –ra klikkelve új cél beilleszthető, anélkül hogy a régi eltűnne, tehát így pontról-pontra tervezés is lehetséges.
  • Túramódban elsősorban a kerékpár-útvonalakat használja, néha mellékutakat is.
  • Többnapos túra tervezésekor első áttekintésére: ajánlott!

CAMINARO.COM (CAM)

+ A kerékpárutak külön rétegként rátehetők a térképre.
+ Sok gpx egyszerre feltölthető a térképre (a nyitott könyv szimbólumra klikkelve), és 16 szín választható a megjelenítéshez. (Ezt a lehetőséget úgy szoktam kihasználni, hogy az Archiescamping oldaláról letöltöm országonként, a kempingeket tartalmazó gpx-et, feltöltöm a Caminaroba, és így tervezem a napi szakaszokat.)
+ A „Bike kitchen”re klikkelve több gpx-ből lehet egy összesített gpx-t készíteni és külön elmenteni (pl. ha a „napi szakaszokból” egy „egész túra” gpx-t akarunk kreálni)

- Ha valamit elfelejtesz klikkelni, vagy rossz helyre nyomsz, azt először törölni kell.
- Néha lefagy, az viszont nem derül ki, hogy egy adott esetben lefagyott-e, vagy még számol.
- Nem célszerű túl hosszú utat egyszerre terveztetni. (500 km-nél hosszabb túra esetén biztosan lefagy, de 200 km-es szakasz gond nélkül terveztethető vele.)
- A tervezett útvonal megjelenítése egy széles csík. Ez néha az áttekinthetőség rovására megy.
- A baloldali gombok áttekinthetetlenek.

cam

  • A megtervezett útvonal, akár utólagos útpont beillesztésével, akár az útvonalra klikkelve, és annak elhúzásával is módosítható.
  • Megjelenik bal oldalon az útburkolata ill. az út típusa, (Az egérrel az adott úttípust megérintve, a hozzá tartozó szakasz elszíneződik.)
  • A „create gpx” után az útvonal emelkedés szerint színeződik, ha ezt az opciót választjuk. (ehhez rá kell klikkelni.)
  • Ha az útvonalat le akarjuk tölteni a PC-re, akkor egy új kapcsolómező nyílik.
  • Az alapfunkciók regisztrálás nélkül is működnek.
  • Jobbklikkre megjelenik egy új ablak: „Plan a new Route”, „Set as Start”.
  • Ha egy ideig nem használtad, újra kell indítani, hiába maradt nyitva.
  • Van túra- outi- és monti mód, valamint legrövidebb, leggyorsabb, és ajánlott tervezési lehetőség.
  • A mód váltás csak az egész útvonalra lehetséges. (Nem szabad elfelejteni a környílra klikkelni, hogy megtörténjen az újraszámolás!)
  • Ha egy túrát meg szeretnék osztani, akkor regisztrálni kell. (Miután klikkelsz a „create gpx“ a baloldali mezőn megjelenik egy „Tour speichern“. Ezután a „Fertig“re kell kattintani, így kerül a Caminaro szerverre. Ezután a
  • „Meine Touren“ mezőről kiválasztani, ekkor a túra kis képként megjelenik a baloldali kapcsolómezőn. A kis kép tetején található a megosztásra utaló duplanyíl szimbólum.)
  • Többnapos túra finom tervezésére ajánlott, bonyolult használata ellenére.

KOMOOT.DE (KOM)

+ A legnagyobb előnye, hogy telefonon és PC-n ugyanúgy működik.
+ Menet közben át lehet kapcsolni légvonal és bringás tervezés között. (Kicsi zöld pipa- Wegen folgen))
+ Az érdekes pontok (szikla, komp, kilátópont és hasonló) megjelenik a térképen.

- Reklám e-mail-t küld. (spamként eltávolítható)
- Saját térképnézet felépítése, elhúzása lassú,
- A lassúsága miatt az elhúzást néha pont létrehozásaként érzékeli, és utólagos törlésre kényszeríti a felhasználót.
- Az átkapcsolás a más bringás módra szakaszonként nem, csak a teljes útvonalon lehetséges.
- Saját PC-re csak akkor tölthető le, ha az adott régióért fizettünk. (Az első régió (Magyarországon pontosan egy megye) ingyenes. 39 €-ért az egész térképcsomag kapható. A Pest megyét ingyen letölthető csomagom alapján tudok tervezi a Balatonig vagy Esztergomig és a gpx-et a PC-re tölteni.)

com

  • Angol nyelvre beállítható.
  • Az OSM nézet elfogadható gyorsaságú.
  • Útvonalpontokat utólag is be lehet iktatni, akár közbülső pontként, akár új célpontként.
  • Túra módban az OSM túraútvonalait preferálja.
  • Outi mód néha földúton is tervez, ha ezzel nagyobb kerülőt lehet megspórolni.
  • Az útvonalpontot ráklikkeléssel és a baloldali felületen lehet törölni. A kuka a baloldali kapcsolómezőn csak akkor jelenik meg, ha arra a pontra klikkel az ember, különben nem látható.)
  • Az útvonalpont listáját be vagy ki lehet kapcsolni. (Kikapcsolva, akkor látható az úttípus és az útfelület, különben görgetni kell.)
  • A routingalgorimus hasonló, mint a mapy-nál, de ott nincs túra-mód.
  • Az útvonal megosztható facebookon, twitteren és e-mail formájában. (E-mail-ben Outlook linkként is megosztható a szerverre való mentés után.)
  • Regisztráció után a felső kapcsolófelületen lévő „+”-ra klikkelve, lehet a saját gpx-et feltölteni, majd módosítani, menteni és megosztani. (elsőre kicsit áttekinthetetlen módon)
  • Telefon-appként is működik.

MAPY.CZ (MPY)

+ Szép a térképnézet. (A gyalog és kerékpárutak megjelenítésére bele kell zoomolni)
+ A kerékpárutak tejes névvel jelennek meg, nemcsak érthetetlen rövidítéssel.
+ Aerial (fényképes) térképmódban is látszanak a kijelölt gyalog- és kerékpárútvonalak.
+ A gpx regisztráció nélkül letölthető PC-re (export), sőt megosztható: link, e-mailen, facebookon, twitteren.
+ A látványosságok megjeleníthetők.
+ Az útvonalpontok utólag beilleszthetők, értelemszerűen a túra útvonalára.

- Ha sok az útvonalpont, a baloldali kapcsolómező áttekinthetetlenné válik, sokat kell scrollozni.
- Pontról-pontra tervezés: jobb klick új célpont megjelölését tesz lehetővé
- Az alapbeállítás a gépkocsi, nem szabad elfelejteni ezt átállítani.
- A szintméterek a jobb mező alján jelenek meg, ha sok az útvonalpont scollozni kell.

mpy

  • Angol nyelvű felületen MTB és outi módot lehet beállítani, a németen „Radrouten és Straßen”, emiatt a „Radroute” lehet akár túrakerékpárral is járható utat, sőt akár igazi mtb-útvonalat is.
  • A gpx regisztrációval letölthető a szolgáltató oldalára.
  • A regisztrációhoz egy @seznam végű e-mail accountot kell kreálni.
  • Saját gyűjteményből gpx feltölthető regisztráció után, de ez a funkció elsőre nehezen található meg. (A térképnézet alján „tools”, akkor megjelenik „import gpx”.)

Mobil alkamazása:

+ Az offline térképek Wifin könnyen lehet letölteni, országonként, vagy kisebb régiónként.
- A routinghoz internet kell.
- Az útvonal rögzítésekor nem mindig tölti újra a térképet.
- A legnagyobb hátránya, hogy nincs túramód, de ha hajlandó vagy földutakon is menni, akkor ajánlom.

BIKEMAP.NET (BMN)

+ Át lehet kapcsolni levegő módra, (A „patkó” ra klikkleve megjelenik a „ceruza” ez egyébként egy 3 állású kapcsoló)

- A „draw a route” módban nagyon lassú.
- Nem lehet az egész útvonalat egyszerre törölni.
- Nem felhasználóbarát, az utolsóként megjelölt pont törlésére először a „radír” szimbólumra kell klikkelni, majd a további tervezéshez a „patkóra”.
- A kerékpárutak rétege csak a legfontosabb útvonalakat tartalmazza, pl. a nem létező Bp-Balaton kerékpár utat, egyéb kerékpárutakat csak alig láthatóan
- Az OCM csak a fizetős verzióban elérhető
- Iszonyúan lassú, használatát nem ajánlnám senkinek, mert van sok, ennél jobb alternatíva

bmn

  • A megnyitás után a felső „Neue Route” kapcsolófelületén kétféle módon lehet tervezni. „Routenplaner”re klikkelve viszonylag gyorsan működik, de akkor az aszfaltos utakat próbálja elkerülni. „Draw a route” csak dödögősen működik, de itt van lehetőség a mtb-outi-city mód között változtatni.
  • „draw a route”-módban a helykerési mezőre (nagyítóra) kell klikkelni, utána a térképre, így lehet pontról pontra tervezni.
  • Még outi módban sem biztos, hogy a kis forgalmú utakra tervez, helyette földutat ajánl.

TERMÉSZETJÁRÓ.HU (TMJ)

+ Sok egyéb hasznos információt tartalmaz az oldal.
+ Telefonapp-ként is működik (Magától nem kapcsol ki, ha kilépünk, az android beállításon kell a leállítást kikényszeríteni)
+ Úton és légvonalon (itt „szabad tervezés” névén) való tervezés között átkapcsolható.
+ Az útburkolat a szintdiagramon, és ha akarom, a térképen is megjeleníthető.
+ A track a PC-ről könnyen feltölthető a térképre de nem módosítható. (A „szerkeszthető” itt kommentár hozzáfűzésének lehetőségét jelenti.)

- Rétegként vagy a gyalogtúra útvonalakat, a montis útvonalakat vagy a kerékpár utakat lehet beállítani, de csak külön-külön.
- Az átkapcsolás más bringás módokra megváltoztatja az eddigi útvonalat.
- A Budatétény-Balaton útvonal túramódban: Budatétényről vissza Kelenföldre, majd Budaörs – Biátorbágy – Etyek – Todas – Kajászó - Pázmándra tervez, Székesfehérvár után viszont a 7-esen Polgárdig.
- Ugyanazt az útvonal ajánlja outisoknak is.

tmj

  • A túratervező a felső kapcsolómező „Túrák” alatt található, „túratervező” névén.
  • Az outdooractive-ot használa tervezési algoritmusnak.
  • Először be kell állítani kerékpár (túra, mtb, outi) módot, (Alapbeállítás: gyalogos turista)
  • Jobb oldalon lent lehet a térképnézetet beállítani.
  • Az útburkolat típusa csak saját tervezésű trackeknél jelenik meg, feltöltött tracknél nem.
  • A megtervezett gpx letölthető a PC-re a bal alsó gpx-re klikkelve.
  • A regisztráció után a jobb felső sarokban lévő „mentés” gombbal a szerverre menthető, és onnan facebookon vagy e-mailben megosztható.
  • Használata viszonylag egyszerű, de a tervezett útvonalak óvatossággal kezelendők.

OUTDOORACTIVE.COM (ODA)

  • A természetjáróval szemben csak regisztrációval lehet kezdeni tervezni. A tervezője ugyanaz, a használata is azonos. A lap felületének nagy részét reklámok foglalják el.
  • A gyalogos turista, az mtb és a kerékpárutak rétegei csak a fizetős verzióban elérhetők el.
  • Felejtsd el, használd helyette a természetjáró. hu-t

RIDEWITHGPS.COM (RWG)

- Csak regisztrációval használható.
- Csak egy bringa mód van.
- A Google Street Map térképnézeten (ez az alap nézet) nem talál kerékpáros útvonalat (még akkor sem, ha van), emiatt át kell kapcsolni OSM-re, vagy OCM-re, ha kerékpáros útvonalat akarunk tervezni.
- Elvileg rátehető egy kerékpárút réteg, de sajnos nem működik. A saját térképnézeten kék színnel megjelennek a kerékpárutak, zöld színnel a gyalogos felületek.
- Áttekinthetetlen az egész.
- Saját gpx a PC-ről nem tölthető fel a RWG felületére.

rwg

  • A használatkor be kell állítani gyalog- bringa- vagy autó módban tervezzen. (alap a gyalogos mód)
  • Saját térképnézetben és OSM-ben talál kerékpáros útvonalat, preferálja a valódi kerékpárutakat, akár kerülőút révén is. (Még akkor is, ha van rövidebb kis forgalmú közút.)
  • Preferálja az aszfaltutakat. (Tasi zsilip és Dunavecse között az 51-esre visz)
  • Ha le akarok menteni egy tervezett tracket, először a szerverre kell menteni. (privát vagy public beállítható) Utána ráklikkelve a profilomra megjelennek a túráim, majd a narancs „export gpx file”ra kell klikkelni.
  • Ugyanonnan a „Share” opcióval megosztható linkként, e-mailben vagy facebookon.
  • Van telefonos app is, de ezt nem próbáltam.
  • Csak általános bringás mód van, bonyolult a használata. Regisztrációhoz kötött emiatt nem tartom ajánlatosnak. Talán csak akkor, ha alapvetően aszfaltos túrát tervezünk külföldön...

OPENROUTESERVICE.COM (ORS)

+ A meredekség vagy az útburkolat megjeleníthető a térképen is. (A „színskála melletti könyvre klikkelve.)
+ Minden lényeges funkció regisztráció nélkül működik.
+ Van egy outdoor térképnézet is. (Ezen jól láthatók a szintvonalak, a patakok, hegycsúcsok.)
+ Felismeri a bringa tilost. (Ha a cél egy bringa tilosos útvonalon van, akkor egy földutat keres, ami ahhoz közel esik. Outi módon esetleg a bringa tilosra is rákényszeríthető.)
+ Több útvonal egyszerre feltölthető. (megjelennek különböző, de hasonló színárnyalattal)
+ Ki lehet választani az előnézetet. (vékony kék árnyalatú vonal)
+ Importálás estém szerkeszteni-módosítani lehet az útvonalat. (Importálásra csak egy útvonalat lehet kiválasztani, mindig az utolsóként klikkelt útvonal válik szerkeszthetővé. A szerkeszthető vonal piros színnel jelenik meg.)

- Mindig Heidelberg környékéről indul, de nem baj, mert a térkép gyorsan elhúzható.
- Mindig autós módban indul, és „leggyorsabb” opcióval. (Nem szabad elfelejteni a kívánt kerékpáros módot választani és az útpreferenciát „ajánlott”-ra állítani.)
- Kissé zavaros, hogy az Országos Kék Túra piros színben jelenik meg. (Mivel fő útvonal, a mellékútvonalak pedig kék színnel.)
- „Normál” módban a kerékpárútvonalakat preferálja. (Néha földutakat is használ, amikor az aszfaltos alternatíva csak néhány száz méterrel hosszabb.)
- Roadbike módban akár jelentős kerülőt is ajánl, csak ne kelljen földúton menni. (A Várgesztes - Vérteskozma közötti 3 km-es földút helyett 24 km-es kerülőt mutat. Útvonalpontok beiktatásával ez persze elkerülhető.)
- Az egyszerfeltöltött útvonalak úgy tüntethetők el, ha a feltöltés opciónál kivesszük a pipát
- A szerkeszthető útvonal „x”szel törölhető.
- Vigyázni kell: ha egy másik útvonaltervezővel készített gpx-et feltöltöm az openroutesource-ba szerkesztésre, akkor automatikusan áttervezi az éppen beállított ORS-módra. (Ha az előnézet be van kapcsolva, az megjeleníti az eredeti tracket.)

ors

  • Ha akkor adjuk hozzá a kedvencekhez, ha a lakóhelyünk a térkép közepe, akkor onnan fog indulni, ha előtte a számunkra kedvező kerékpártípusra és ajánlottra állítottunk, akkor ezek az opciók lesznek a kiindulási feltételek
  • Lehet vele pontról pontra tervezni.
  • Célszerűbb az egész útvonalat elhúzni, ilyenkor automatikusan jön létre egy közbülső pont
  • Külön kerékpáros nézet nincs, de át lehet kapcsolni OCM nézetre
  • E-bike és normál mód között az a különbség, hogy e-bike módon nem igyekszik kikerülni az emelkedőket.
  • minden új pontnál ki kell választani, hogy közbülső vagy célpont.
  • gpx feltöltése PC-ről: az útvonalpontok alatti fefelé nyíl szimbólummal kattintva lehetséges.
  • Egyetlen hátránya számomra, hogy nem lehet pontról-pontra átkapcsolni a különböző tervezési módok között, és hogy nincs légvonal mód.

NAVIKI.ORG (NAV)

+ Többféle tervezési opció van. Túrázás szempontból az Alltag (everyday) és Freizeit (leisure) között célszerű tervezni.
+ ”Leisure” mód kivételével a többiben megad két alternatív útvonalat is.

- A térképnézetek elnevezése furcsa. A magyar verzióban is angol elnevezések vannak.
- Csak az OSM térképnézet megjelenítése elfogadható gyorsaságú.
- Közbülső útvonalpont nem adható be, de az egész útvonal elhúzható.
- A Királykúti nyereg után Pilismarót felé nem lehet a tervezett útvonalat az erdészeti aszfaltot kényszeríteni..
- Racebike módon hol nem ismeri fel a bringa tilost, hol murvás földútra terel.
- Tervezés előtt célszerű bejelentkezni, későbbi mert bejelentkezésnél elvész az addigi munka.
- Különböző POI-k megjeleníthetők, de ez az OSM adatbázis alapján hiányos is és hibás is lehet.

nav

  • A telefonos app ingyenes verziója nem nyerte meg a tetszésemet, de sokat nem kísérleteztem vele.
  • OSM és tailwind plus használható. Az utóbbi megjeleníti a legfontosabb aszfaltos kerékpár és a montis útvonalakat.
  • Regisztráció nélkül is használható tervezésre.
  • Pontról-pontra lehet vele tervezni. (Baloldalon a „+”-ra klikkelve lehet a következő pontot beadni, de lassú.)
  • Utólag lehet a különböző tervezési módok között váltani, de az az egész egész útvonalra érvényes lesz.)
  • ”Leisure” módban preferálja a meglévő kerékpáros útvonalakat, akár kerülőt is ajánl.
  • ”Everyday” módon a lehetőleg legrövidebb „paved” utat ajánlja. (Az lehet akár egy jobb föld út is.)
  • S-pedelec módban nem használja a kerékpárutakat. Kis forgalmú utat javasol, de ez is lehet földút.
  • A megtervezett út regisztráció nélkül gpx (vagy kml stb.) letölthető a PC-re. (Baloldalon, a szintprofil felett van a megfelelő ikon.)
  • Meglévő gpx a PC-ről csak regisztráció után tölthető fel. (Ilyenkor a jobb felső oldalon jelenik meg a felhasználónév. A mellette való nyílra klikkelve, van egy opció: „útvonal feltöltése”.)
  • Csak egy gpx jeleníthető meg. (Ha nem akarom bárki által hozzáférhetővé tenni, megjelenítés előtt ki kell választani, a „privát”módot. Az alapbeállítás a „nyilvános”.)
  • Ha regisztráltál, akár ingyen is használható a telefon-app. De annak alap verziója nem támogatja az offline-térképet, beszédnavigációt. Tervezésnél is csak az „everyday” és a ”shortest” módok állnak rendelkezésre.
  • Az útvonal beágyazható egy weboldalra, megosztható facebookon és twitteren.
  • Útvonaltervezésre kellő óvatossággal használható. Legnagyobb hátránya a lassúsága.

ALLTRAILS.COM (ATR)

+ A pontról-pontra tervezésnél, a következő pont kiválasztása előtt át lehet kapcsolni másik kerékpáros -, gyalogos –, vagy légvonal (drawing) módra. Ezt a lehetőséget más útvonaltervező program nem nyújtja.

- Regisztráció nélkül csak az Alltrails saját térképnézeten lehet tervezni, ami eléggé hiányos.
- A Királykúti-nyeregnél nem lehet az útvonalat az aszfaltra kényszeríteni (Feltételezem, sorompó miatt, bár a Vértesben néhány sorompóval védett úton ezt nem tapasztaltam.)
- A gpx feltöltése PC-ről csak regisztráció után lehetséges.
- A gpx letöltése szintén csak regisztráció után lehetséges. Ilyenkor a baloldalon a „Download Route” opcióval közvetlenül a PC-re lehet menteni. A térképmező jobb felső sarkán lévő „Save” az Alltrails szervere ment.

atr

  • Regisztráció után lehet más térképeket is használni. (OSM, OCM, Google Satellit, Google domborzat.)
  • Útvonaltervezésre a felső kapcsolófelületen a „Plan” mezőre klikkelve megjelenik egy „Create Map”.
  • A tervezés kezdete a „draw route”, akkor is, ha útvonalakon történik. Más útvonaltervezőknél ez légvonal rajzolását jelent.
  • Az amerikai Alltrails megvásárolta a gpsies.com-ot. Eleinte nem volt használható, mostanra nagyon sok hasznos funkciót átvette tőle. Sajnos csak regisztráció után használható igazán. (A felhasználó adatai egy amerikai szerverre kerülnek. Az, hogy ez adatvédelmi szempontból mennyire aggályos, azt mindenkinek saját magának kell eldönteni.)
  • Az útvonal színe választható
  • A térképnézeten van egy „undo” nyíl
  • A tervezés során a rövidebb útvonal preferált a meglévő kerékpáros útvonalakkal szemben. Sajnos azt nem lehet tudni, mennyivel lehet hosszabb egy-egy dedikált kerékpáros útvonal, mint a preferált legrövidebb útvonal. (Nem egyértelműek a tapasztalataim.)
  • ”bike touring” módban az aszfaltos útvonalakat preferálja (Dömsöd - Dunavecse között az 51-re tervez. „Mountain bike” módban sem tervez az Osm-ben lévő EV6-ra, hanem nem kategorizált földutakat részesíti előnyben.)
  • A „plan” mező” –re klikkelve és ott a „maps” opciót választva megjelennek a saját tervezésű és ATR-re mentett útvonalak.
  • A szerveren lévő útvonalak link, vagy e-mail formában megoszthatóak.
  • Van telefonos app is, de nem használtam.
  • Ha egy ismert útvonalon akarok egy olyan gpx-t létrehozni, amely földutat, országutat, kerékpárutat, bringa tilost, térképen nem látható útszakaszokat,sőt lépcsőt is tartalmaz, akkor ez a legjobb (és talán egyetlen).
  • Ismeretlen területen útvonaltervezésre csak kellő óvatossággal, más módon való ellenőrzéssel ajánlott.

BROUTER WEB CLIENS (BRO)

+ Sok térképnézet beállítható, elvileg a turistautak.hu is. (OSM hungary hiking routes néven)
+ Sok tervezési módra van lehetőség. (Pl.: túrakerékpár esetén ki lehet venni a kerékpárutak preferenciáját, lehet tiltani vagy használni a lépcsőt vagy a kompot is.)
+ Profil testreszabása során akár saját tervezési profilt (súlyozási sémát) is programozhatunk.
+ Meredekség is megjeleníthető a térképen és az útvonalon. (Csak a nagyon meredek -több mint 10%- szakaszok pirosak, a többi a zöld különböző árnyalatai.)
+ Szintdiagram megjeleníthető.
+ A tervezett útvonal átfedése megváltoztatható. (Ez egy jó opció, ha látni akarom, hogy egy adott szakasz aszfalt vagy földút.)
+ A gpx regisztráció nélkül is feltölthető. (Az így egyszer feltöltött útvonal viszont már nem távolítható el.)
+ Egyszerre több útvonal feltölthető. (Sajnos mindegyik kék színű és lehet megjeleníteni az útvonalak neveit.)

- Nincs megosztási lehetőség.

bro

  • A program keresésénél közvetlen a Web klienst kell keresni, mivel a Brouter főoldala nehezen áttekinthető.
  • Az első pont klikkelése előtt a bal oldalon lévő ceruzára kell nyomni, valamint így kell a tervezést is befejezni.
  • A tervezés befejezése után már csak az egész útvonalra lehet más tervezési módot választani. Tervezés közben pontról-pontra lehet váltani a tervezési módok között.
  • Az utolsó pontot egy bal klikkel lehet törölni, az egész tervezést a kukával.
  • A tervezés után új útvonalpont választható, így az útvonal módosítható. Ilyen módon a start-cél tervezés is működik
  • Túrakerékpár módban a kijelölt kerékpár utat preferálja. (Szentendre felé a Luppa mellettit.) Lakott területen belül kikerüli a főútvonalakat.
  • Túrázás módban lehetőség szerint teljesen kikerüli az aszfaltot.
  • Két nagy hátránya van: Nincs légvonal tervezésre való átkapcsolás és nincs közvetlen megosztási lehetőség. Akinek ezek nem kellenek, ezt tudom ajánlani

CYCLE TRAVEL.COM (CTR)

+ A „path and paved” módban egyből megjeleníti az unpaved szakaszokat (de az aszfaltozott aluljárók is így jelenek meg)
+ A gpx regisztráció nélkül letölthető a PC-re (A telefonra töltésnél-GPS-re kell klikkelni.)
+ Megjeleníthetjük a kempingeket.
+ Amit Budatétény-Balatonra ajánl, nagyon hasonlít arra, amerre én mennék.

- Angliából indul
- Csak a saját (szerintem ronda) térképfelületen láthatóak a kerékpárutak. A „fő” kerékpárutak jól, a „mellék” kerékpárutak csak vékony piros vonallal vannak jelölve.

ctr

  • Tervezési mód az útfelületet veszi alapul (Paved only és Path and paved). A megerősített útburkolat akár murva is lehet.
  • Start-cél tervezés, az útvonal utólag klikkelhető és elhúzható.
  • Regisztráció után menthető a szerverre.
  • Track feltölthető regisztráció után (my bringa/Journey/Upload) A gpx neve mellet még egy nevet kell adni a feltöltendő útvonalnak.
  • A kempingek és a paved-unpaved útszakaszok megjelenítése külföldi túra előzetes áttekintésére ajánlott, pontos tervezésre túl kevés az opció

MERRETEKERJEK.HU (MTK)

+ A monti nézetben eleve látható a meredekség
+ Lehet látni az esetleges akadályokat, a bringa tilost.
+ Monti módban be lehet állítani, hogy milyen meredekséget és nehézséget vagyunk hajlandóak vállalni, és ezek szerint tervez.
+ Könnyen megosztható a link.

- Nehézkes az átkapcsolás montis és városi mód között.
- Egy tipikus „trekking” útvonal tervezése macerás.
- A neve vészesen hajaz a holkerekparozzak.hu-ra :D (szerk.)

mtk

  • Csak Magyarországon és a szomszéd országokban működik.
  • Két saját térképnézete van, város és monti.
  • Tervezés kezdete: „új útvonal”, a tervezés vége „sárga lakat”, átmenetileg duplaklikkel meg lehet állítani a tervezést.
  • A szintdiagram alatti csíkra klikkelve megjelenik az adott útszakasz útburkolata a térképen.
  • Egyszerre több track feltölthető, de csak egy színben. Ráklikkelve egy pontjára lilára színeződik az információs mezőben a track neve alatt a „trkseg1” mező.
  • Városi módban jól láthatóak a Pilis-Bike útvonalainak színe.
  • Ha váltakozva akarok földúton és aszfalton menni, néha szükség lesz arra, hogy szakaszokként tervezzünk, a másik módba átkapcsolva ennek a szakasznak a kezdő-és végpontját definiálva. A lakatra klikkelve megjelenik az információ az egyes szakaszokról és az út egészéről. Az út egészére klikkelve (ha nem történt előzőleg átnevezés, akkor névtelen útvonal) lehet a szakaszokat egy közös gpx formájában letölteni.
  • Magyarországon terep túrára égészen jól használható.

BIKEROLL.NET (BKR)

+ Magyar nyelvre beállítható
­+ A gpx letölthető PC-re (baloldal fent, a három csík, azalatt található a letöltés opció)
+ A megtervezett útvonal színe alapján lehet látni, hogy megerősített út (az lehet aszfalt, de köves, vagy más módon megerősített is)= kék , burkolatlan út= narancs, ismeretlen burkolatú= szürke
+ A szintprofil színei a meredekség szerint egyénileg módosíthatóak.

Emiatt a két pozitívum miatt emiatt érdemes kipróbálni.

- Nincs se OSM, se OCM
- Közbülső pontok utólag beilleszthetőek, de nem épülnek be értelemszerűen.
- Az útvonalat nem lehet elhúzással módosítani.
- Az útvonaltervezés eredménye érthetetlen Egyszerű kerékpár módban: nem talál útvonalat (feltételezem azért, mert a Google algoritmusát használja, és csak olyan útvonalat használ, ami a abban nyilván van tartva.) Outi módban földutakat is használ tervezésre, akkor is, ha vele párhuzamosan fut egy kisforgalmú közút.
- Gpx nem tölthető fel saját track gyűjteményből.

bkr

  • A térkép megjelenítés Google térkép (térkép néven) vagy Google Satellit (MTB néven)
  • Pontról pontra tervezés működik.
  • Közbülső pont törlése duplaklikkel lehetséges.
  • A gpx elmenthető (regisztrálás után).
  • Akár facebook, twitter vagy link formában is megosztható
  • Útvonaltervezésre ismeretlen helyen számomra használhatatlan, esetleg egy itthoni hegyi túra előzetes tervezésére. A kapott gpx-t más felületeken is megnézném.

Kapcsolódó cikk:

Brouter- egy konfigurálható útvonaltervező