cube 2019 product launch c0

A rendelhető hibrid bringákról és kerékpár kiegészítőkről és hogy érdemes-e pedeleccel foglalkozni!

 cube 2019 product launch c0

Szomorkásan kezdek cikksorozatunk utolsó részébe. Egyrészt, mert annyi mindent lehetne még mesélni, másrészt, mert mostoha téma jön. "MIAFENÉNEK ELEKTROMOS BICIGLI?!"

Ezért először egy kis kitérővel indítok: azt a fanyalgást és félreértés-felhőt szeretném oszlatni, ami a mai napig körül lengi ezeket a masinákat. Ha erre nincs szükséged, csak fusd át és lapozz lejjebb. Ezt követően kanyarodunk rá a Cube hibridjeire: mellőzve az ajánlásaikat néhány nekünk, magyaroknak való ismerkedési ötletet elővéve (de túlnyomórészt újdonságok lesznek benne, nem faceliftek). Lesz itt országúti, gyerekbicaj, e-vaddisznó – csak figyeljetek!

Természetesen meglepődtem volna, ha ezeknél nem tudnék Cube jellegzetességeket megemlíteni, fűszerezem néhány „nem is gondolnád” részlettel. A zárszó előtt pedig egy picit időzünk majd a Cube bringás kiegészítőin – tehát ma nem magunkat ruházzuk fel, hanem a paripánkat, legyen az e-bike vagy sima-bike.

Greg, kérlek, ugorjunk megint! :)
cube 2019 product launch.b2

Mi a búbánatnak kell egy kerékpárnak más meghajtás, mint a lábunk?
A témát többek között a helyszínen jelen lévő magyar márkakereskedőkkel is megfuttattam, tapasztalataikról kérdeztem őket, részint rájuk is támaszkodva vésem fel a rövid tudnivalókat (talán egyszer külön cikkben is foglalkozunk majd a témával – mert bár lehet, old-school radikális vagyok, de be kell vallanom, most már engem is „megcsapott az áram”, rájöttem, mennyire sok élethelyzetben bölcs dolog megfontolni egy pedelecet).

1. Egyszeri embereknek: ha már drága, tudjon valami olyat, amit 2 mondattal meg tudok villantani. Bizony, nem várható el, hogy minden vásárló és annak ismerősei is tisztában legyenek a kerékpáripar fejlesztéseivel. Hogy miért kerül egyik teleszkóp 50 000 Ft-ba, a másik meg 150 000-be. Ha egymillióért vesz egy fullextrás bringát vagy ugyanannyiból egy átlagos hibridet – akkor bizony utóbbit pikk-pakk lehet villantani bárkinek, előbbihez pedig képzett közönség kell, tehát nem nyilvánvaló mindenkinek.

2. Edzetleneknek: ha kidöglesz, legyen, ami a visszaúton megsegít. Ez igaz a relatív edzetlenségre is, aminek átlagos példája, hogy apa vinné magával anyát bringázni, de anya nem akar csatakos lóként megérkezni. Ilyen esetben ha ő pedeleccel teper, az a kényelmes 25 km/h utazósebesség kvázi nulla verítékkel hozható, akár dombos terepen is – vagy sík terepen akár 200km távon is! Beszéltem olyan tulajjal, aki ezt szerette meg. Nincs ideje, kedve, egyebe a rendszeres edzéshez, magányos tekerő, viszont így felmérni sem tudja, mikor és mennyire fog kifáradni. Így pedig bárhonnan hazajön, csak nézi a hatótávot és kész.

3. Kihívást keresőknek: bizony pedeleccel is csúnyán ki lehet fáradni, ha úgy használod. Hiszen 25km/h felett csakis a lábaddal hajtasz, ráadásul 20+ kg tömeget. Ha sprintelsz, ez szépen lefáraszt. Viszont nem a kigyorsításban, hanem a gyorshajtásban. Ez miért lehet jobb? Mert nem veszi annyira igénybe a térdedet, mint a nulláról 25-re felpörgetés – különösen hegynek fel, akár rossz talajon. És akkor e-Road bringák esetén, amik motorral együtt cirka 13-14 kilóval jönnek, egyértelműen a mászások kisimítására valók – ha pedig elérted a 25-ös sebességhatárt, kapod a kihívást, bárhol, bármikor.

cube 2019 product launch c7
4. Egészségi problémák esetén: aki már szétcseszte a térdét vagy a keringése kezd öregedni, ezért értékeli, ők a nyilvánvaló vásárlók közé tartoznak. A kerékpározásban mindig is szerettem, hogy bármilyen embertípus számára található legalább egyféle bringa, ha szeretne önerőből gurulni A-ból B-be. A kor előre haladtával áldásos lehet nem túlterhelni a szervezetet, melyben a hibridek nagy segítséget adhatnak. Nemhiába terjedt el mostanra nyugaton a pedelec az idősebbek körében.

5. Hatótáv növelés: lehetünk akármilyen fittségi állapotban, megvannak a határaink – amiket a hibrid meghajtás kinyújt. Léteznek olyan megoldások (pl. a Cube kínálatában is), ahol a motornak nincs negatív hatása (motorfék-effektus) a pedálozásra. Ha a rásegítés nem aktív, akkor a motor leold a hajtásról (kvázi automatikus kuplungozás) és ilyenkor semmi más negatívum nincs, csak az a pár kilónyi súlytöbblet.
Ha mindezekből egyiknél sem ismertünk magunkra, akkor általánosságban nincs komoly szükségünk pedelecre. Azaz néha mégis, mert pl. egy hibrid fully teljesen máshogy mozog (jobban dönthető, bizonyos esetekben kiválóan kigyorsítható), mint a nem hibrid verziója.

Így a titkos 6. szempont lehet az élményfaktor, ami nyilván nem nagyobb, hanem „másabb”, mint egy sima bringa esetén. Külön tudtam értékelni, hogy mászásnál a hegyen pl. így van lehetőség a levegőbe szagolni, nézelődni, ésatöbbi – hiszen nem azzal vagyunk 100%-ban elfoglalva, hogy izomerőt robbantsunk, küzdjünk-gyúrjunk a masinán. Mintha egy öko-crossmotort lökdöstem volna a lábaimmal.

Cube pedelecek, ahogy én látom

Négy különböző stílust fogok bemutatni, szándékosan kihagyva az e-MTB szekciót, mert az véleményem szerint túl van már reprezentálva, más helyről is sok információt lehet begyűjteni róluk.
Általánosságban elmondható, hogy a pedelec-piacon trend, hogy egyre inkább elrejtsék, „integrálják” a hajtásrendszert (különösen az akkumulátorról van itt szó) a bringa vázformájában. Erre természetesen a karbon vázak elsőrangú alanyok, de aluval is kivitelezhető elég jó szinten. Bár maradtak és maradni is fognak kivételek (az okokat most nem taglalom), viszont a fővonal ez a rejtés lett és lesz a jövőben.


cube 2019 product launch c2
Integrálás: a régi „ittapiros-holapiros” játék, új verziója az „itt a Bosch – hol a Bosch” :)

A Cube tervezői sok erőfeszítést tesznek a megfelelő kialakítás érdekében, amit szinte az utolsó csavarig igyekeznek kifejezni. Így lett például a 2.6” gumi kiválasztás is ennek kifejezése. Ez elég széles a megfelelő tapadáshoz, de az oldalfal még nem akkora, hogy nagyon kenődős-csúszós viselkedéssel büntesse a tulajdonosát. Ezen felül a vázak speciális megerősítései, az alkatrészek megválogatása, pl. „e-Bike specifikus teleszkóp” – azaz vastagabb becsúszószár, hogy megtartsa a szerkezeti merevséget) mind-mind azért van, hogy a prémium márka valóban prémium érzetet biztosítson.

e-Cross


cube 2019 product launch c3 cross
Egy e-Cross előnykártyái: Nem fogsz fájni / Messzire elmehetünk / Élvezd a társaságot, tájat

A 2019-es családtagok, sportosság szempontjából csökkenő sorrendben: CROSS Hybrid > KATHMANDU Hybrid > TOURING Hybrid. Ezek olyan túramodellek, melyekből férfi/női kiadások egyaránt elérhetők, decens felszereltséggel bírnak, van köztük színes és konzervatívabb is – és ahogy csökken a vadság, természetesen előkerülhet a rendkívül merev és teherbíró integrált csomagtartó is. Nagy távok megtételére, több-kevesebb csomaggal – ez egy vérbeli e-Cross feladata. A teleszkóp minimális mozgásra képes, ez kényelmes hegyi ösvényeket még magába tud foglalni (6 centiről beszélünk, tehát rögös út igen, kis gyökerek még csak-csak, sziklás terep nem-nem). Balaton körre, csillagtúrázásra, hasonló mókákra tökéletes választás.

e-City


cube 2019 product launch c3 town
Egy e-City előnykártyái: Nem izzadsz meg öltönyben / Öko-egyéniség vagy / Piroslámpa után suhanás

A komfortosság szerint növekvő sorrendben a családtagok: TOWN SPORT Hybrid > TOWN Hybrid > ELLY Hybrid. Alapvetően a Cube (is) ezeket a cross széria legszelídebb, teljesen urbanizált modelljeinek szánja, én mégis külön kategóriaként javaslom az olvasóinknak. Egy ilyen bringa meglódul ha kell, de teszi mindezt olyan stílussal, hogy minden tekintet rá fog szegeződni. Nézzétek csak el a fenti (ismét női) modellt. Az ELLY-t amikor megláttam, nem hittem a szememnek. Közeli ismerőseim tudják rólam, hogy a vizuáltuning lelkes támogatója vagyok. Ezen úgy képzeljétek el, hogy az utolsó csavarig „beleköthetetlen”, racionálisan mindent kitaláltak rá a bajorok, amire csak gondolni mertem. Vehetsz hozzá saját vesszőkosarat is, színben passzoló bukót is – egyszóval nem csak a bringa, de a kellékanyag is (meg én is) kész van. Nem bivaly motort, hanem „csak” egy nőies, 50Nm-t nyújtó Bosch Active Plus gépet kapott, a legnagyobb, Bosch Powerpack 500Wh-s akksival, így a hölgyek akár egész héten furikázhatnak vele piacra, munkába, festőszakkörre, parkba. Ha a Linda sorozatot ma forgatnák, akkor Görbe Nóra tuti ilyennel nyomulna bűnözőket lekaratéjozni, nem Babettával!

e-Road + e-Fat + e-Kid

cube 2019 product launch c5

Tessék hívni a specialistákat! Ajánlatom végére 2+1 ilyet tartogattam. Országútira hibridhajtást – HOGY MI?! Bizony ám, van értelme, mindjárt kifejtem. Mint ahogy furán néznek egyesek a fatbike tulajokra is (köztük pl. én, ha a belvárosban meglátom őket – de remélem, hogy csak a terepre tartanak éppen, átutazóban). Mindkettőt kifejezetten azoknak ajánlom, akik mérsékelten sportolnának, technikájuk is alacsonyan, mérsékelten van (mondjuk bolyban haladásból vagy valódi terepezésből), mégis szeretnének komoly élményeket átélni, kockázat és extra-spártaiság nélkül. Ezt tudja nyújtani a következő két versenyzőnk, melyekből a Cube-nak sem családja, csak egy-egy kiadása van benevezve.

És végül ott vannak a gyerekek. Fokozottan igaz, hogy szívesen tartanának apáva-anyával a kerékpártúrán, node erejük nincs. Így a családi kirándulás bénázásba, áthidaló megoldásokba fajul („kerékpártúra” a várostáblához és vissza, „trailgator” förmedvények vonszolása, stb.). A Cube rajtuk is segíthet.


cube 2019 product launch c3 road
Egy e-Road előnykártyái: Végletekig eltekerhetsz / 2 bringa egyben / Élvezd a társaságot, tájat

Az AGREE C:62 Hybrid modellek egy másik bajor vállalat, a müncheni Fazua motorját használják. Mivel volt alkalmunk tesztelni, kiismerhettük minden előnyét. Az egész rendszer 4.6 kg, melyből nagyjából 3.5 kg bármikor kiemelhető a vázból és egy karbon takarólemez tehető a helyére. Így lesz ez a modell hirtelen egy 10 kg alatti országúti. A motor egyébként ugyanúgy 25 km/h-ig aktív, mint a Bosch rendszerek, azonban más eloszlásban adja le a benne található 60 Nm nyomatékot, 3 rásegítési fokozatra tagolva.

cube 2019 product launch c6

A másik legnagyobb előnyének tartom, hogy rásegítésen kívül a rendszer „kuplungol”, tehát nem kell a motorfék ellen dolgoznunk. Kvázi annyit fogunk érezni, hogy mégiscsak egy 13.5 kilós bringával tekerünk, nem egy 8 kilóssal. Kifejezetten ajánlani tudom azoknak, akik nincsenek felkészülve a terepezés technikájára, országúti kalandokból síkon, domb- és hegyvidéken is bőven találni. A villa kiképzése alapján igen széles gumikat is képes fogadni, sőt, némi terepre is vittük pár bátor társammal, amit gond nélkül viselt – egyszóval szinte már gravel gép a szememben. Fura szerzet valóban, de nagyon tetszetős koncepció és kivitelezés.

 
cube 2019 product launch c3 fat
Egy e-Fat előnykártyái: Nincs járhatatlan út / Egy kétkerekű tank / Fáradozás nélkül

Kevéssel 1.1 millió forint felett megtalálható ez a nem-újdonság. A NUTRAIL fatbike hibrid talán a legjobb, amit be lehet szerezni terepélmények gyűjtésére. A felszerelése és kiképzése, valamint fatbike mivolta szinte garancia arra, hogy akár teljesen amatőrként is meghódíthass hegyeket és szinte bármilyen komolyabb ugrásokat mellőző útvonalakat a vadonban. Őt arra találták ki, hogy olyan tájakon akadj el, ahova mással el sem jutsz. :)

A gép komolyan megizzasztotta a tervezőket, de végül sikerült tökéletes pozícióba költöztetni a Bosch rendszert és kellő merevséget adni a váznak úgy, hogy triplán változó falvastagságú alu anyagból készült szerkezetével az egész monstrum csak annyit nyom, mint egy átlagos össztelós MTB pedelec. Mindehhez kapunk: ejthető nyeregcsövet (ergo tényleg durva terepre is felkészítették), nagyon harapós Magura MT5 fékrendszert, a legerősebb Bosch motort és legnagyobb akkut, dögölésre termett Manitou teleszkóppal – és persze felfogatási pontokat csomagtartóknak – vagy hasonlóknak. Keringenek a neten brutálisan felszerelt e-Fat bringák, ami már úgy néz ki, mint egy katonai motor, ami a fél kaszárnyának ellátmányt hoz. Aki nélkülözni tud némi pénzmagot, szereti a természetet és a bringázást, szeret vadulni – azonnal vegyen egy ilyen tankot (meg legalább 1 tartalék akkut), szenzációs. Hó, homok, lápvidék, mocsár, hullahalmok – ennek szó szerint bármi jöhet. Hegyitroll, aminek a hátán kisétálsz a világból. Csak vízen nem gurul. (Még?) 


cube 2019 product launch c3 youth
ACID 240 Youth: „Csak nem egy mosoly bujkál ott a sáros pofidon?” („De igeeen!”)

Ha nem figyelünk, könnyen lenyom a gyerek. Itt is egyedi tervezésű megoldást adtak ki a tervezők a kezükből, nem csak simán ráragasztották az akkut és a motoros részt a gyerekvázukra. Különösen fontos ez azért, mert a tömegeloszlás egy gyerek esetén teljesen más arányban áll, mint a felnőtt e-bike tulajoknál. Ha ehhez hozzávesszük a Cube alapvető belső bovdenvezetését, egy igazán gyerekbarát paripa lesz a végeredmény – olyan színvilággal (és kiegészítőkkel, mint: bukó, mez) amit más felnőttek is irigyelni fognak. Nálam nagyot durrant az e-kid modell.

Kerékpár-kiegészítők


cube 2019 product launch c1
Ne „savazzátok”: mert ez mind vadiúj ACID (illetve Cube)

A Cube e területen is új márkanevet honosít. A nálunk nem ismeretlen ACID szó indítja útjára a kiegészítő családot, melyben táskák, lámpák, sárvédők és csomagtartók egyaránt találhatók. A tegnap említett cél lebeg itt is: más kerékpárokra is felszerelhető, de elsősorban nyilván a Cube bringákhoz designolt dolgokat találunk náluk. Tőmondatokban a lényeg:

  • > a lámpáik USB tölthetők, magam tapasztaltam a fényerőt – továbbá nagyon fontos, hogy ha még nem láttatok német StVZO szabványnak megfelelő első lámpát, azonnal pótoljátok a hiányt, nyilván minden Cube fényforrás teljesíti ezt (bővebben olvasni pl. ezt: http://www.light-test.info/en/faq-en/169-stvzo-bike-lamps-regulations)
  • > bármilyen elképzelhető pumpát találsz náluk
  • > táskáik az átlag igényeket kielégítik (2020-ra pletyi: jönnek a bikepackinghoz való csövek is)
  • > sárvédő anyagból és felfogatásból csillagos ötöst érdemelnek, Cube bringán pedig teljesen bele lehet zúgni, még akár MTB-n is

Zárszó

CUBExpo móka ide vagy oda, sajnos nem húzhatom tovább, nem is volna illdomos. Sajnálom, hogy a vásárlókat nem lehet gazdaságosan ezekhez az élményekhez juttatni, de remélem, valamennyire át tudtam adni nektek az onnan kapott tudást és érzést. Mai búcsúzónak egy csapat háziasított ELLY-t választottam ki a bemutatóteremből.

cube 2019 product launch c4


Ne feledjétek: holnaptól szabad beszélniük az ott látottakról a Cube magyarországi kereskedőinek is. Ha még több, ráadásul élőszavas beszámolóra vagytok kíváncsiak, vagy netán rendelnétek (Achtung: 2019-es rendelések leadásának most van itt a legjobb ideje, hogy szezon elején meglegyen!), akkor holnap már lehet látogatni, telefonálni.

A Cube márkakereskedői programjában részt vevő partnereket lekérdezhetitek térképes keresőből az alábbi címen: https://www.cube.eu/hu/dealer-search/

Kérdezzétek bátran őket, hogy mit láttak idén – ha ott voltak, úgy vélem, jó kezekben vagytok. Tőlünk pedig bármelyik cikk kommentjeiben vagy emailben lehet kérdezni, tudunk és fogunk. :)


Ha a CUBExpo bevezető cikkére vagy kíváncsi:  itt találod az 1. részt
Ha pedig a kerékpárok és ruházati kiegészítők érdekelnek: erre van a 2. rész


Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.