MeridaCyclocross500.01A Budai-hegység turistaösvényein meglehetősen furcsán néztek koskormányos gépemre.

A történet azzal kezdődött, hogy a Merida One-Twenty tesztelése után, a forgalmazó megkérdezte lenne-e kedvem tesztelni és bemutatni egy Merida cyclo cross bringát. Már korábban is szerettem volna egy ilyen bringát kipróbálni, - mert foglalkoztatott, hogy túrázásra is jó választás lehet-e,- így nagy örömmel mondtam igent a felkérésre.

Miután átvettem a kerékpárt tüzetesen szemügyre vettem. Az első, ami megragadott a színe volt. Igen, kedves olvasó, ha nyomon követsz minket, te is ismerősnek találod, hiszen a korábban tesztelt Merida BIG.SEVEN eLITE 600 bringának ugyan ilyen színe volt. Feleségem meg is jegyezte, hogy de jó, a kedvenc színében hoztam újra kerékpárt.

Nos, miután kielemeztük a ma divatosan égkéknek nevezhető, de a régi rendszerben csak strandkorlát kékként emlegetett színt, nézzük meg közelebbről a bringát.

MeridaCyclocross500.02

Szóval, nézzük közelebbről.

Technikai paraméterek

A Merida Cyclo Cross 500 élettartam garanciás alumínium vázzal rendelkezik, amelybe csak tárcsafék fogadására alkalmas, a váz színére fújt karbon villát raktak. A kormánycsapágy a mai trendeknek megfelelően X Taper rendszerű.

A kerékpár láncvillája 430 mm hosszú, ami elméletileg lehetővé tenné, túracsomagok felszerelését, mivel ekkora távolság már elég szokott lenni, hogy tekerés közben a sarkunk ne érjen bele az oldalra lógó túratáskákba. Csomagtartó szem viszont nem igazán van a bringán. (A támvillán ugyan van egy - egy előkészített szem, illetve lent a támvillát összekötő csövön is van egy lyuk, de ezt véleményem szerint inkább sárvédők felfogatására tervezték. (Az első villán viszont ilyen nincs.) Érdekes, sőt működőkepés lehet a korábban bemutatott Thule csomagtartó rendszer feltelepítése erre a kerékpárra.

MeridaCyclocross500.03

Nem okozott gondot számára az aszfalt elhagyása

A Maxis Mud Wrestler gumik tárcsafékes aggyal szerelt kerekeken feszülnek. Hátul 11- es lánckerék sor található 11-28 fogkiosztással. Középen Shimano RS5000 hollowtech 2 rendszerű 46-36 fogkiosztású hajtókar található. Ezek a kerékpárok pedál nélkül kerülnek forgalomba, így mindenki felrakhatja a neki tetsző taposó-, vagy patentpedál rendszert.

A váltásról 11 sebességes Shimano 105 gondoskodik. Tetszett, hogy mind a két váltó, sőt a fékváltókar is azonos termékcsaládból került ki, nem innen – onnan összeválogatott alkatrészekből, így tökéletes egységet mutat a rendszer. A bowdenek természetesen rejtett vezetésűek. Mind a váltó, mind a fék üzemeltetéséhez szükséges huzalok a vázon belül futnak.

A bringa megállításáról a Tektro Spyre bowdenes tárcsafék gondoskodik. Érdekessége, hogy mindkét oldalon dugattyú nyomja a tárcsához a fékbetétet. A gép kormányán találunk egy kiegészítő fékkart is. A 80-as évek „verseny" bringáján felnőttek egyből rá is vágják, hogy konfort fékkar! Ami végül is igaz, csak ez sokkal igényesebb megoldás.

MeridaCyclocross500.04

A kerékpár „irányítópultja" a kiegészíő fékkarral.

Így néz ki ez a 9,8 kg súlyú kerékpár röviden, amit 399 000 Ft (2016-os ár) leperkálása után már vihetsz is haza. De ennyi rizsa után nézzük meg mit is tud.

Menetközben

A Merida Cyclo Cross 500 számomra hihetetlen kényelmes volt. Szerencsére a kapott bringa pont a méretem volt. Először aszfalton hajtottam meg, ment is mint a rakéta. Nem volt a váz kemény és rázós, amit a karbon villának és a 4 bar nyomáson használt gumiknak tulajdonítottam. A külső egyébként nagyon jól viselkedett aszfalton is. Jól gördült, nem volt zajos, kanyarokat is stabilan vette. A hazai utakra el sem tudok ennél jobbat képzelni. (Sajnos!) Ezt úgy mondom, hogy van egy Cr-Mo vázas országúti bringám is, amivel régebben elég sokat közlekedtem.

Az aszfaltot elhagyva kezdődik számomra a kaland! Ezt ezzel a bringával is megtettem, elvégre erre (is) készítették. Nagyon jól mászott erdei utakon. Annyira közvetlen volt a hajtás, hogy lehetetlen volt nem észrevenni. Remekül reagált a pedálozás intenzitásának változására. Sok helyre fel lehet vele mászni, ez főleg erőnlétünk (mert hát a 36-28 nem egy komoly hegyi áttétel) és ügyességünk kérdése. Ha elfogy valamelyik és le kell szállnunk a bringáról, akkor a majdnem 9,8 kg-os bringát tolni, vagy cipelni gyerekjáték.

Rengeteg vízmosást, köves, gyökeres részt abszolváltam egy gyors leszállással, átemeléssel, majd nyeregbe pattanással.

MeridaCyclocross500.05

Erdei utakon...

Lejtőzni is lehet vele. Kicsit időutazásnak tűnt a dolog. Olyan volt, mintha visszacsöppentünk volna a 80-as évek közepére, a 90-es évek elejére a merev montik világába. Aki akkor CC-zett, annak ismerős lesz az érzés . A mozdulatok, mint kiderült, a mai napig bennem vannak. Itt egyébként nagyon jó szolgálatot tett a kiegészítő fékkar is.

MeridaCyclocross500.06

Nem bíznak semmit a véletlenre! Átütőtengelyes agyakkal szerelték a kerékpárt.

Ha már fék akkor kicsit beszéljünk a fékrendszerről. Azt tudnotok kell, hogy én bowdenes tárcsafékek mellett tettem le a voksot, amely bár gyengébben fog, mint hidraulikus társaik, viszont egyszerűsége miatt akár az árok partján is megszerelem. Számomra ez fontosabb, mint a brutál fékerő. (Ízlések és pofonok.)

Nagyon örültem, hogy erre is ilyen típust szereltek. Ráadásul menet közben is kipróbálhattam a Tektro rendszerét, ami mindkét dugattyút mozgatja és neki nyomja a pofákat a tárcsának. (Szemben a csak egyik pofát nyomó rendszerektől, ahol a pofa a tárcsát a másik fix pofának nyomja neki és így jön létre a fékhatás.)

MeridaCyclocross500.07

A Tektro tárcsaféke, a hátró papucs belső oldalára került, véleményem szerint a lehető legjobb helyre.

Szóval fogott ez a fék, szépen megállította mindenhol a bringát, de ennyi. Nem volt mögötte semmi extra. Én kicsit többet vártam tőle. Szívesen szétszedtem volna, hogy közelebbről megvizslassam nem-e valami beállítási problémája lehet - és ezt olvasva a forgalmazó ijedten a szívéhez kap-,de mivel teszt gép volt, így nem tettem. (A Bikefunnál sem kapott senki szívinfarktust.)

Mire jó, kinek ajánlanám?
Összességében nagyon tetszett a Merida Cyclo Cross 500 bringája. Jó lehet azoknak, akik elsősorban aszfalton tekernek, de nem akarnak zavarba jönni ha el fogy a szilárd burkolat alóluk. A bringa szereti a hosszú távú utakat, te is kényelmesen fogod magadat érezni egy egész napos Balaton kerülésen, vagy a Pest-Buda Kerékpáros Körtúra teljesítése közben. Kiváló az egynapos, hátizsákos túrákra, de akár, ahogy fentebb említettem, meg lehet próbálni a csomagos túrázást is vele. Véleményem szerint sokunk számára tökéletes bringa lehet.

További infók a Bikefun oldalán

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.