Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

P9120402A napokban sikerült a Szatuna Kft velomobilját tesztelni.

Balatonfűzfőn jártam, ahol két velomobil prototípust kellett letesztelnem. A járgányok kinézetre teljesen egyformák, de van közöttük egy apró eltérés: az egyik elektromos rásegítéses, a másik nem.

A főbb technikai adataik:

Hossza: 2,38 m
Szélessége: 0,85 m
Magassága: 1,25 m
Súlya: 49/39 kg*
Hátsó felfüggesztés: Risse teleszkóp
Világítás: 2 db 3W-os első és 1 db 1W-os hátsó lámpa
Irányjelző: van
Hajtókar: Shimano Tiagra/Shimano Alfine
Sebesség 7 fokozat 14-28 Shimano Deore hátsóváltó /27 fokozat Sram DualDrive*
Kerekek: 2db 20" agyfékes első és 26"-os hátsó
Fékkar: Satuna
Gumik: Schwalbe Kojak

* elektromos rásegítéses/motor nélküli változat

Az egyik

Első körben az elektromos rásegítésest teszteltem. Mielőtt azonban beszállnánk, ismerkedjünk meg vele.

 P9120380

A képen jól láthatő a gép lelke. (agymotor, akkumulátorok, hátsó fefüggesztés)

Ebben a velomobilban egy Powerbike 250 W-os belsőhajtóműves elektromotor található, 2 db 36 V-os 6 Ah -s akkumulátorral. Egyszerre csak az egyik aksi működik, majd ha az lemerül, akkor átkapcsolva a másikkal haladhatunk tovább. Ez a megoldás igen ötletes, mert így esélyt kapunk arra, hogy haza is juthassunk vele.

A világító, irányjelző rendszer egy harmadik akkumulátorról megy, így annak működése nem befolyásolja a motor élettartamát.

Az akkumulátorok ezen elhelyezése számomra nagyon átgondoltnak tűnik. Követendő példa lehet más velomobil fejlesztők számára is.

A motor jelenleg 32 km/h sebességig segít rá, majd teljesen leáll. Ez ugyan magasabb érték, mint ami a jelenlegi jogszabályokban megengedett, de egy prototípus gépnél nem hiszem, hogy ez gondot jelent.

 P9120397

A kormány : Balkéznél a gázkar, jobb kéznél a váltőkar, középen fölöttük a fékkar

A velomobil gázkaros, tehát akkor is rásegíthet a hajtásrendszerre, ha nem hajtom azt.

 P9120383

Az első kerék felfüggesztése

A fékrendszer csak az első kerekeket fékezi, ami ebben a kategóriában teljesen megszokott. A két bowden húzású dobféket egy fékkar kezeli. Ezeknek a biztonságos működéséhez elengedhetetlen, hogy azonos erővel fékezzék a két kereket. A fékkar alatt találjuk ehhez a finom állítás lehetőségét. Arról nincs tapasztalatom, hogy mennyire lehet nehéz ezek összehangolása, mindenesetre figyelni kell rájuk.

 P9120391

Külön pluszpont, hogy van a gépben kézifék, így ha leparkolunk nem fog elgurulni.

A jármű hátul rugalmas felfüggesztésű, Risse pneumatikus rendszerű teleszkóp található benne

Menetközben:

Elsőre kicsit idegen volt, de szerencsére hamar hozzá lehet szokni a vezetéséhez. A kormányzása egyszerű, a fékkart könnyű működtetni.

A pedálozás során nekem egy picit beleért a lábam a kormányba. Ez nem volt zavaró, bár hosszútávon lehet, hogy kényelmetlen. Mindenesetre egy prototípus gépnél ezt elnézi az ember.

 P9120398

Terepen

A Velomobillal Balatonfűzfő környékén, dimbes-dombos aszfaltos úton tettem meg jó pár kilométert. A 32 km-es tempót bőven elegendőnek tartottam a kényelmes utazáshoz. Kicsit sajnálom is, hogy a jogszabály csak 25 km/h-t engedélyez, mivel a 30-as tempó egy ilyen gépnek optimális sebességnek tűnik. A sebesség kiosztásban hiányoltam egy kisebb fogaskereket (12-es, vagy 11-es fogszámút.), mivel sokszor éreztem úgy, hogy a lábam az optimális pedálfordulat fölött pörög.

Az akkumulátorokat teljesen lemerítettem, így lehetőségem volt kipróbálni rásegítés nélkül is a háromkerekűt. Az eredmény meglepő volt. Motor nélkül is kényelmesen lehet vele haladni, sőt egy rövidebb emelkedő sem okozott neki gondot.

 P9120396

A fejlesztők úgy érzem jó úton járnak, ez a velomobil életképes darabnak tűnik. Itt most sorolhatnám, hogy mi az, amit változtatnék rajta, de nem teszem, hiszen ez egy prototípus. A vezetése tényleg élmény és ez a lényeg.

A másik

A motor nélküli rendszert ugyanazon az úton teszteltem le. Külsőre nem sokban különbözik az előbbitől. Leszámítva azt, hogy 10 kg -al könnyebb, illetve kenyérgázzal megy. Akkumulátor ebben is található, ami a világító, irányjelző berendezéseket kezeli.

 P9120403

Kényelmes kilátás nyílik belőle

Ebben, mint a technikai paramétereknél írtam 27 sebességes váltórendszer található. Ezt egy 3 sebességes agyváltóval, illetve egy 9 sebességes külső váltóval oldották meg (SRAM DualDrive). Ez bőven elegendőnek bizonyult menet közben.

 P9120407

SRAM DualDrive váltókar

Ez a változat sajnos nem tartalmazott kilométerórát, így a sebességét nem tudtam megállapítani. Mindenesetre ugyanazon az útvonalon minden probléma nélkül végig mentem vele.

Személy szerint a motor nélküli rendszerben nagyobb fantáziát látok, ezért is kértem el egy tartós tesztre, hogy városi körülmények között, illetve több hosszabb-rövidebb túra során kipróbálhassam. Ezen élményeimről egy későbbi alkalommal fogok beszámolni.

További fotók ITT találhatóak!