DSC 0053 k resizeMountain bike szegmensben: kihalóban a 26" kerékméret. Ez csak a gyártók manipulációja, vagy a számokban a megoldás? Egy kis okoskodás következik...

Érdekes, és számomra meglepő tendencia kezd erőteljesen elhatalmaskodni a kerékpár-, azon belül is a mountain bike szegmensben: kihalóban a 26" kerékméret. Ez csak a gyártók manipulációja, vagy csak egyszerűen számokban a megoldás? Egy kis okoskodás következik...

Az idei Eurobike szakkiállítást járva érdekes volt látni a 27,5" kerékméret előrenyomulását. Hihetetlen sebességgel terjed minden gyártó kínálatában, legyen szó egy teleszkópvilla-, felni-, külső- vagy vázgyártóról akár. Ami miatt érdekes ez, hogy amíg anno a 29er szép lassan, több év alatt furakodott be a kerékpáros életünkbe, addig az új méret két év alatt „váltotta meg" a piacot.

Sőt... Több nagyobb gyártó palettáján egyszerűen annyira háttérbe szorultak máris a „hagyományos", 26"-os kerekek, hogy alig lehetett találni a kínálatukban. Ilyen volt például a Merida, ami - a hosszú rugóutas kategóriát kivéve - egyszerűen az alsó, belépő szintre szorította vissza. Minden más modelljénél csak 27,5"... meg 29er.

 DSC 3159 k

De ez minek köszönhető? Az elmúlt 10 év nem hozott hasonló nagy, robbanásszerű újítást a 26-os mountain bike-ok világában. A piac stagnált, vagy inkább lejtmenetben, így kellett valami új, valami eladható, valami új trend?

Ott a 29er, ami az első pár, beszoktató év után sikeresen elterjedt, mind a gyártók, mind a potenciális vásárlók körében, és kicsit megrángatta azt a fránya lefele görbülő grafikont. De ez még kevés lehetett, hisz arányaiban még mindig sok a 26-os, a 29esekhez képest. Mert sok ember irtózik, tartózkodik a hatalmas kerekektől, illetve még többen ragaszkodnak a jól bevált „hagyományos" mérethez, amihez mindig akad egy-egy alkatrész otthon a szekrényben... Közben a 26-os kerék annyira elterjedt, hogy a gyártók befulladtak a termelésbe. Kellett valami apró, de mégis lényeges változtatás, amivel mind a kerékpár-, mind az alkatrészgyártók jól járnak és újra termelni, eladni tudnak, mert muszáj megvennünk azt. Hát jött a félt nagy méret (29er) és a hagyományos (26") közé egy új, köztes...

 DSC 0053 k resize

Persze van ellenpélda is: az egyik legnagyobb és legrégebbi márka, a Specialized, egyszerűen nem lépett a méret felé, és megmaradt a 26" és 29" méreteknél. Na persze, mondhatjuk, hogy a kivétel erősíti a szabályt... ettől még lehet egy globális összefogás, megállapodás, melyben a gyártók a gazdasági kilábalást látják. Hogy tényleg így van-e? Nem tudni, de lehet, a számokban rejlik a megoldás...

Súly

tech27-5 image1

A 27,5"-os kerekek sokkal könnyebb kerékpár- és forgatott tömeget nyújtanak a 29"-osokhoz képest, így könnyítve meg a mászást és gyorsítást. Emellett a 26"-osokhoz képest elenyésző a súly többletük. A 27,5" komplett kerék mindösszesen csak 5%-val nehezebb a „hagyományosnál", míg a 29"-os, bár átmérőben nem túl nagy a méret növekedés, már 12%-val! A két nagyobb méret között a különbség jelentős, viszont a „hagyományos" és az új kerék között elenyésző.

Hatékonyság

tech27-5 image2

Minél nagyobb egy kerék átmérője, annál könnyebben gördül át egy tereptárgyon, hisz annál kisebb a kerék ívének és a tárgy találkozásának éle által bezárt szög. Ez minél kisebb, annál jobb nekünk, hisz annál könnyebben gördül át rajta. Összehasonlításképp, ha a 26"-os kerekeknél mért szöget X°-nak vesszük, akkor a 27,5"-os X-4°, a 29"-os kerék pedig X-6° szöget zár be. A 29"-os kerekek 14%-val hatékonyabban gördülnek át ugyanazon a tárgyon, mint a 26"-os társaik. Míg az új méret 9.8%-os hatékonysággal jobb... Itt ugyan a nagy kerék a legjobb választás a három méret közül, de jól látszik, hogy a normálméretnél még a 27,5"-os is jobb.

 tech27-5 image3

A 27,5"-os keréknek a legnagyobb előnye a 29"-oshoz képest vitathatatlanul a jobb gyorsíthatóság. Ezt műszerek nélkül is érezni, amikor beletaposol keményen a pedálba, és könnyebben, gyorsabban éred el a kívánt sebességet. Hisz minél távolabb van a súly a forgatás középpontjától, jelen esetünkben az agytól, annál lassabb, lomhább a gyorsítása. Vagyis egy hasonló felépítésű 1000 grammos 29"-os kereket sokkal nehezebb ugyanarra sebességre felpörgetni, mint egy 1000 grammos 26"-ost. Számokban a 27,5"-os kerék csak 1,5%-val, míg a nagytestvér több mint duplájával, 3,6%-val lassabb, mint a 26"-os.

Irányíthatóság

tech27-5 image4

A nagyobb gumi felület talajfogása jobb irányíthatóságot, jobb fékezhetőséget és tapadást eredményez. Míg egy 26"-os keréknél mindösszesen csak 6 centiméternyi felület érintkezik a talajjal, addig a két nagyobb testvér szinte ugyanannyival: a középső méretnél 8, a nagytestvérnél 9 cm.

 tech27-5 image5

Emellett az oldalirányú merevséget is befolyásolja a kerék méret. Ahhoz, hogy a nagyobb kereket a vázba tudjuk rakni, a vázat meg kell kicsit nyújtani-változtatni a homlokcsőnél és a középcsapágyháznál. Ezek a vázunk rugalmasságát befolyásolják például kanyarokban és erőteljesebb pedálozásokkor. Ezt figyelembe véve, a 27,5"-os kerék esetében mindösszesen csak +2%, míg a 29"-osnál már +5% rugalmasság figyelhető meg.

Szóval akkor hol az igazság? Nehéz jól megmondani. Tény, hogy egyelőre kiszorulóban a régi méret, és lesznek olyanok, akik a trend irányítására tesznek próbálkozást azzal, hogy nem kínálnak többé 26"-os termékeket, de mivel ez a méret hatalmas mennyiségben van jelen az emberek tulajdonában, nem fog eltűnni a gyártók kínálatából olyan gyorsan. Jómagam a tesztek során nem igazán éreztem különbséget a 26 és 27,5 méretek között. A jelentős változást a 29er-re ülve tapasztaltam meg. Kezdve az igen szokatlan, lóháton-ülök-az-égben érzéstől, a gonosz vigyorra sarkaló mindenen-át-rongyolokig.

És hogy nekünk, vásárlóknak/elhasználóknak mi a jó? Ha lehetőség nyílik rá, minél többet kipróbálni az új méreteket, és összehasonlítani saját tapasztalataink által a menettulajdonságokat. Aztán azok alapján dönteni... mert opció az több is van.

PF