Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

a 2020 as giro d italia hatasai 01

Eisenkrammer Károlyt kérdeztük, a Tour de Hongrie főszervezőjét, a 2020-as Giroval kapcsolatban.

Mint sokatok számára már ismert tény, 2020-ban a Giro d’Italia az egyik legrangosabb hazai körverseny rajtja és első három szakasza Magyarországról indul. Ennek apropóján beszélgettünk Eisenkrammer Károllyal, aki a Tour de Hongrie magyar kerékpáros körverseny főszervezője. Bővebb infó ITT!

giro2020 bejelentes01

Holkerékpározzak.hu: Mit szólsz a nagy bejelentéshez, hogy 2020-ban Budapestről indul a Giro?

Eisenkrammer Károly: Természetesen nagyon örülök ennek a hírnek! A kerékpársport szerelmesei számára ez egy olyan álom, amit mindig is szerettünk volna, de valójában nem hittük el, hogy a mi életünkben megvalósulhat. 2007-ben voltam aktív motorja annak a kezdeményezésnek, hogy a Tour de France-t Budapestre hozzuk. Tizenkét évvel ezelőtt addig jutottunk, hogy Demszky Gábor főpolgármester aláírt egy szándéknyilatkozatot, de a nagy terv akkor lassan elhalt.

Most ez egy teljesen más helyzet: a Giro d’Italia tényleg itt lesz, valóban élőben találkozhatunk a sportág összes világsztárjával és valóban idejön hozzánk több tíz- vagy százezer szurkoló külföldről, hogy velünk együtt izguljon, drukkoljon.

hk: Milyen hatással lesz ez a hazai kerékpár sportra?

E.K.: Azok számára, akik közelebbről ismerik a sportágat, nem kell megmagyarázni, hogy a világban hol a helye a kerékpársportnak. Bár sokan látják például az Eurosport képernyőjén, hogy nyáron egymást követik a kerékpárversenyek, és messze a legtöbb adásidőt ennek a sportágnak szenteli a sportcsatorna, de a legtöbben nem értik, hogy ez miért van így. Hogy miért népszerűbb ez a sportág a világon sok labdajátéknál is? A szabadrúgás, a les, vagy a tizenegyes mindenki számára ismert fogalmak, de a sprintfelvezetés, az időjóváírás, a szélárnyék olyan kifejezések, amiket a tévés vetélkedőkön a harmincmilliós kérdésnél tesznek fel.

Én arra számítok, hogy a következő évben olyan kiemelt figyelmet kap a sportág, hogy a kocsmákban nem csak Messi duplájáról beszélnek majd, hanem Peter Sagan vagy Valter Attila hétvégi győzelméről is. Bízom benne, hogy a Giro után mindenki egy kicsit másként, több megbecsüléssel néz majd a kerékpárosokra itthon is.

Alapvetően pozitív változásra számítok, ami kihat az összes kerékpáros szakágra, és ebből minden klub, minden magyar bringás profitálhat.

hk: Ez az egész ad-e valami hátszelet (és segítséget) az általad megálmodott budapesti velodromnak?

E.K.:Egy fedett velodrom nem az én álmom, hanem a kerékpársporté. Bár a Magyar Kerékpáros Szövetség már több mint két éve rendelkezik egy sátorfedéses, 200 méteres edzőpálya megépítéséhez szükséges pénzzel, de az engedélyezés sokkal nehezebben haladt eddig, mint azt gondoltuk. Jelenleg két lehetséges budapesti helyszínről tudok, ahol dolgoznak ezen a projecten, az egyik a kőbányai Sportliget, a másik pedig a BVSC Tatai úti területe. Remélem, hogy heteken belül végleges döntés születik. A pálya a megépítésére nincs közvetlen hatással a Giro. De remélhetőleg arra már lesz hatása, hogy több gyerek döntsön úgy, hogy kipróbálja magát ebben a sportágban is, és ehhez hozzátartozik, hogy sokan tekernek majd a döntött kanyarú fapályán.

hk: Részt vettél-e a szerződés előkészületiben? (Az ötleteléstől a bejelentésig.) Ha igen, milyen érzésekkel gondolsz erre vissza?

E.K.: Igen, természeten, végig a „tűz” közelében voltam. Révész Máriusz kormánybiztos gyakran kéri ki a véleményemet kerékpáros ügyekben, a Magyar Körverseny szervezőjeként pedig elugrani sem tudtam volna a feladat elől. Kormánybiztos úr tavaly ősszel kért fel, hogy vegyek részt a „GrandTour Budapest” tárgyalásokon. Így Szilasi Lászlóval, a Tour de Hongrie versenyigazgatójával több hazai és külföldi megbeszélésen is részt vettünk. A Tour de Hongrie szervezőiként egészen speciális, közvetlen kapcsolatunk alakult ki az A.S.O.-val, és bíztunk benne, hogy ez segít kinyitni az ajtókat a Tour de France felé. Tavaly ősszel Párizsban azonban kiderült, hogy ez egy sokkal-sokkal hosszabb project, mint gondolni mertük.

a 2020 as giro d italia hatasai 02

Egy operatív munka-megbeszélés Budapesten
Paolo Bellino, RCS ügyvezető; Mauro Vegni, Giro d'Italia versenyigazgató; Giusy Virrelli, RCS nemzetközi kapcsolatok; Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos; Petényi Mirkó, kormánybiztosság kommunikációs vezető; Eisenkrammer Károly, Tour de Hongrie főszervező; Szilasi László, Tour de Hongrie versenyigazgató

De mégis nagyon hamar megtaláltuk a lehető legjobb megoldást. Az életben talán egyszer állnak olyan szerencsésen a csillagok, mint most: a Giro szervezői számára még nyitva állt a lehetőség a 2020-as Grande Partenzara, a Magyar Kormány részéről pedig megvolt a fogadókészség. Révész Máriusz javaslatára Magyarország Kormánya mondta ki a döntő igent.

Bár azt is be kell vallanom, hogy ha valaki, akkor én és a kollégáim tudjuk a legjobban, hogy mekkora feladat ez, és mennyi munka vár mindazokra, akik a következő egy évben dolgozni fognak a Giro d’Italia ügyein. Szóval, nagyon örülök, de egyben izgulok is. De ez nem baj, mert egy kis adrenalin kell ahhoz, hogy a lehető legjobbat hozzuk ki ebből a lehetőségből.

hk: Milyen hatással lesz ez az idei és a jövőévi TDH-ra?

E.K.: A Giro a teljes magyar kerékpársportra pozitív hatással lesz, így a Tour de Hongrie is nagyobb figyelmet fog kapni a médiában és a szurkolók részéről is Magyarországon. És ugyanerre számítunk a nemzetközi megítélésünk kapcsán is.

A nagy áttörés tavaly megtörtént: a Tour de France-t is szervező A.S.O-nak és az Eurosportnak köszönhetően naponta 253 millió háztartásban volt elérhető a Tour de Hongrie egyórás összefoglalója. Vagyis sokan láthatták a Magyar Körversenyt, de eddig csak egy verseny voltunk a sok közül, amelyekről közvetítést láthattak a nézők.

A 2020-as Giro azonban extra nemzetközi figyelmet irányít Magyarországra, és ezzel a Tour de Hongrie-ra is. Ez a lehető legjobbkor jött a számunkra, mert a fejlődő időszakában levő verseny hatalmas lökést kaphat a „nagy testvértől”. Olyan ez a helyzet a számunkra, mint amikor fel akarsz gyorsulni a bringával 40-ről, 45-re, és éppen ekkor elhúz melletted 50-nel egy komplett mezőny.

hk: Valljuk be, hazánkban neked és csapatodnak van a legnagyobb tapasztalata országúti kerékpárverseny rendezésében. Részt fogtok-e venni akár tanácsadóként, akár máshogy a Giro megrendezésében? Egyáltalán hogy fog ez működni?

E.K.: Valóban, így van: nagyon erős csapatot sikerült összerakni az elmúlt években a Magyar Körverseny szervezéséhez, és a Vuelta Sportiroda többi programjához. Számomra az a legnagyobb kihívás, hogy minden területre megtaláljam azokat a kollégákat, akikre bátran rábízhatom a Tour de Hongrie kulcsfeladatait – a televíziós technika kiépítésétől kezdve a biztonságon át díjátadók levezényléséig. Szerencsére kompatibilisek vagyunk az RCS szervezetével (ez az olasz cég szervezi a Giro-t), és tudjuk, értjük, hogy mi a feladat.

a 2020 as giro d italia hatasai 03

A sajtótájékoztatón a Vuelta Sportiroda munkatársai, a Tour de Hongrie szervezői: Szűcs Dóra, Balázs Tibor, Dr. Bene Gyula, Eisenkrammer Károly, Toldi Tamás, Kiss Sándor, Gombkötő Roland

A Giro d’Italia szervezőinek minden területen szükségük van minimum egy-egy magyar szakértőre, akikre támaszkodhatnak, de vannak olyan feladatok is, amelyek teljes egészében hazai tervezést és önálló megvalósítást igényelnek. Ezek közül kiemelkedik a verseny biztosítása – és itt már nem csupán arról van szó, hogy a mezőny lezárt utakon haladjon, hanem a többtízezer vagy többszázezer néző biztonságáról is. Készen állunk arra, hogy a következő egy évben a Giro sikeréért dolgozzunk.

hk: Van-e ötleted a jövőévi útvonallal kapcsolatban?

E.K.: Természetesen már több lehetséges verziót is végigfutottunk. De sok egyeztetés van még hátra addig, amíg ezekről beszélni tudnék. A terveink szerint június végére áll össze a végleges útvonal váza.

hk: A Giro útvonala mennyire lesz hatással a Tour de Hongrie jövő évi nyomvonalára? Mi a véleményed előnyös, vagy hátrányos lenne ugyan azt a nyomot bele rakni a TDH jövő évi útvonalába?

E.K.: Úgy döntöttünk, hogy a Tour de Hongrie-val mind időben, mind térben igyekszünk messze kerülni a Giro szakaszaitól. Ez egyrészt nekünk szervezőknek is ad egy kis időt, biztonságot, másrészt olyan országrészekbe juttatjuk el 2020-ban a Magyar Körversennyel a nemzetközi kerékpársportot, ahol nem járt a Giro mezőnye.

hk: Akkor, most már azt tudjuk hol nem fog tutira menni az olasz körverseny. Köszi! :)

hk: Mit gondolsz, autós/kerékpáros szempontól lesz e jelentős útjavítás aszfaltozás a jövő évi nyomvonalon?

E.K.: Biztos vagyok benne, hogy a Magyar Közút mindent meg fog tenni azért, hogy Magyarországról a lehető legjobb képet mutassuk a versenyzőknek és a nemzetközi médiának is. A Giro d’Italia egy olyan sportesemény lesz, amely kapcsán megvalósuló infrastrukturális fejlesztéseket (konkrétan: az útjavításokat) másnaptól birtokba vehetik és használhatják az arra közlekedők: bringások és autók egyaránt.

hk.: Végül az idei Tour de Hongrie-ról szólj néhány mondatot. Hogy áll a verseny szervezése? Milyen lesz az idei TDH?

E.K.: Milyen lenne? Fantasztikus! De tényleg!

Kemény és látványos útvonal: Balaton, Velencei-tó, Pilis, Bükk, Mátra, Alföld és a Tisza-tó. Elképesztő mezőny: Cofidis, CCC, Androni, Kométa…, és lesz kiknek szurkolni is, hiszen elindul a Pannon Cycling Team, és Magyar Válogatott is. Külföldi csapat tagjaként szoríthatunk Rózsa Balázsnak és Valter Attilának is.

Vagyis idén június 11-16. között nagy versenyre készülünk.

Hk: Köszönjük, hogy időt szakítottál ránk! (Az olvasóknak magyarázatként. Karcsitól a kérdéseinkre a válasz hajnal egy körül jött.)

A cikk megírását Olaf és Karlovitz-Pupu-Kristóf követte el.