MVVM_logonagyVan kishazánkban egy érdekes múzeum, egy virtuális múzeum a Magyar Gyártmányú Veterán Kerékpárok virtuális múzeuma. Ennek ötletgazdájával készítettem interjút, hogy megismerhessük mivel is foglalkoznak pontosan.



Olaf: -Kedves Roland, Kérlek mutatkozz be az olvasóknak:

Rozgonyi Roland: -Rozgonyi Rolandnak hívnak a Magyar Gyártmányú Veterán Kerékpárok virtuális múzeumának ötletgazdája valamint szerkesztője vagyok.

O: -Mivel foglalkoztok pontosan?

RR: -A honlap, nevéből adódóan a hazai gyártókról és termékeiről gyűjt információkat, rendszerezi azokat, és mindenki számára elérhető, egyfajta kollektív tudástárként üzemel. Kollektív, mivel a tartalom a téma iránt érdeklődő szaktárstól érkezik.

O: -Hogyan született meg az ötlet?

RR: -Veterán kerékpáros közösségünk tagjait egy, a témával foglakozó fórum hozta össze. 2008-ban kilépve a virtuális világból, elhatároztuk, hogy nem csak képeken keresztül, hanem a valóságban is megmutatjuk egymásnak féltve őrzött kincseinket, a rengeteg munka árán összeállított gépeinket.

O: -Mikor jött létre a múzeum?

RR: -2008 májusában megalakult a Magyar Gyártmányú Veterán Kerékpárok virtuális múzeuma.

O: -Mik a céljaitok?

RR: -Közösségünk rendkívül fontosnak tartja, hogy a még fellehető eredeti állapotú kerékpárokat, könyveket, újságokat, katalógusokat, dokumentációkat összegyűjtse, megóvja az enyészettől. Hisszük és valljuk, hogy van élet a rozsda után.

MVVM01

O: -Milyen közösségi életetek?

RR: -Találkozókat szerveztünk minden évben több alkalommal összegyűlünk az ország különböző pontjain, Bodrogkeresztúr-Tokaj, Szentendre-Visegrád, Békés, Kecskemét-Nagykőrös, legutóbb pedig Dévaványa adott otthont a közös tekerésnek. Az idén januárjától pedig havi rendszerességgel tartunk megbeszéléseket, amiről a virtuális múzeum oldalán lehet tájékozódni.

O: -Mennyien vagytok jelenleg?

RR: -Egyre többen csatlakoztak a virtuális múzeum felhasználói táborához, több mint 550 regisztrált tagja van, és ez a szám napról napra nő. Ebből is látható, hogy sok ember érdeklődését felkeltik ezek az öreg gépek.

O: -Milyen feltétele van, hogy valaki részt vegyen a túráitokon?

RR: -Mindenkit szívesen látunk a túráink alkalmával, független attól, hogy milyen gyártmányú kerékpárral érkezik. Egy feltétel azonban van, legalább 1989 előtti gyártásúnak kell lennie. Mivel a résztvevő kerékpárok több évtizedes korral rendelkeznek, és a túrák alatt több alkalommal is főúton haladunk, ezért elengedhetetlenül fontos a megfelelő műszaki állapot. Ha ez a két dolog megvan akkor egy igazi veterán kerékpáros élményben lehet részük.

{reklam}

O: -Idei évben milyen rendezvényen találkozhat veletek az érdeklődő?

RR: -Egy kiállítás és két túra biztosan lesz. Március 11-13 között a Hungexpo területén megrendezésre kerülő Budapest Motor Fesztiválon leszünk ott.

Június 12.-én vasárnap, második alkalommal szeretném megrendezni a Pünkösdi bortúrát. Helyszín a Tokaj hegyaljai borvidék, Bodrogkeresztúr.

Július 9.-én pedig az idén harmadik alkalommal megrendezésre kerülne az 50 km-es Duna-kanyar túra, Szentendre és Visegrád között.

Vélhetően a tavalyi összes túra az idén is megrendezésre kerül, többen is szervezünk találkozókat, viszont a fent említett Júniusi és Júliusi biztosan lesz.

MVVM02

O: -Tudtok segíteni, ha valaki fel akar újítani egy veteránkerékpárt? Egyáltalán mi a veterán kerékpár fogalma?

RR: -Természetesen! Ha valaki szeretné felújítani fiatalkori kerékpárját nosztalgiából, vagy a családi örökséget kívánja rendbe hozni, a virtuális múzeum oldalán sok hasznos képet, katalógust és információt talál. Viszont lehetőség van arra is, hogy az oldalról egyszerűen megnyitható fórumon csatlakozzon hozzánk. Ott egy kiváló közösség tagjai segítenek a már meglévő tapasztalatok alapján eligazodni a felújítás rögös útján. Pontos definíciója nincs a veterán kerékpárnak. Úgy gondolom, hogy minden 30. gyártási évét betöltött gépet ide sorolhatunk.

O: -Lehet egy kerékpárnak veterán vizsgája úgy mint egy autónak?

RR: -Jelenleg Magyarországon veterán minősítést a FIVA (Nemzetközi Veteránjárműves Szövetség, Federation Internationale des Vehicules Anciens) előírásai alapján csak az autók és motorok kaphatnak. Kerékpárra hasonló szabályozás nincs.

O: -Ha valakinek van a birtokában egy számára értéktelen „roncs” de nem tart rá igényt titeket érdekel? Fordulhat ilyesmivel hozzátok bárki?

RR: -Igen, egyrészt hasznos információval szolgálhat egy-egy "roncs" kerékpár és az alkatrészek miatt donor gép lesz belőle, másrészt pedig előfordulhat, hogy egy eddig ismeretlen típus kerül elő így. Mindenképp ajánlom a fórumot. Több gyűjtő szakosodott bizonyos gyártókra ezáltal sok kerékpár új gazdára talál.

O: -Mi az ami még esetlegesen eszedbe jut és érdekes lehet az olvasók számára.

RR: -Ha a kedves olvasó rendelkezik a témával foglalkozó anyaggal, kérem keressenek meg minket akár a Magyar Gyártmányú Veterán Kerékpárok oldalán keresztül, vagy pedig a közösségi fórum igénybevételével.