Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

FATCahanceWicked01Akartam, mint annak idején a szomszéd lányt. . Még a helyzet is kísértetiesen hasonló volt, mivel a Vas viszont engem nem akart annyira.

Hogy is kezdhetném. Megvadultam -bár lehet ezt másnak kellene nevezni-, amikor megláttam ezt a vasat nem bírtam magammal.

Akartam, mint annak idején a szomszéd lányt. Még a helyzet is kísértetiesen hasonló volt, mivel a Vas viszont engem nem akart annyira.

Valahogy jött a dolog... Csak egy kis netezés, és akkor, egyszer csak ott volt a maga teljes valóságában.

FATCahanceWicked02

Lehet, hogy elsőre nem mutat nektek semmi különlegeset, és azt is mondhatod, hogy már csináltam egy Wicked-et, de ez a darab más. Nekem az első Fat-ok a kedvenceim, és ez (1987) nagyon közel van már a kezdetek kezdetéhez (1982). Ráadásul aránylag egyben volt és nem pedig szétbarmolva.

Az a tényező, miszerint a cucc a tengerentúlon van nem nagyon izgatott. Pedig kellett volna...

Oldalakat írhatnék arról is, hogy mennyire nem volt egyszerű leszervezni, azt hogy hazakerüljön a masina, de ezt most kihagyom. Iszonyat szívás volt!

Kicsit bővebben: Egy másik projectnél már említettem, hogy van egy barátom aki kint él, és segíteni szokott a postával. Most is ő intézkedett kint, és egy új ismerős itthon. Valami megmagyarázhatatlan okból kifolyólag egy ekkora csomagot hozzánk eljuttatni gyakorlatilag lehetetlen. Nem vicc, a 21. -ik században egy kerékpár Magyarországra történő szállítása az USA-ból, vagy 600-1200 USD vagy egyszerűen nem megy. Komolyan mondom, sokszor voltam ott feladom.

Amikor végre hazaért, csak ültem és nézegettem. A lelki szemeim előtt megjelent újrafényezve, újramatricázva... Nem, ez nem én vagyok! A bringát az elmúlt 28 év tette olyanná, amilyen. Megtartom ezt az arcát, mert úgy szép, ahogy van.

FATCahanceWicked03

Egy régóta dédelgetett álmom volt, hogy az iszonyat ritka Shimano 730-as XT szettet bringára építsem, Ezt részben ezzel szerelték, amikor kigurult a műhelyből. Ezt a cuccot még én is nagyon keveset láttam. Még képes katalógusban sem jelent meg. Hatos kazettás agy, lánckerék, és fekete váltók jellemzik, de a fék, és hosszú fékkarok is mutatósak a szettben.

A munka a szokásos menetrend szerint indult: felmértem az alkatrészeket. Láttam, hogy a hajtóművön kívül sajnos minden csúnyán karcos, és lestrapált. Így nem is vacakoltam velük. Ráadásul nem szerettem volna -a később rákerült- Grip Shift karokat sem rajta hagyni. Így minden ment egy dobozba, és elővettem azt a bizonyos XT 730 -at!

FATCahanceWicked04

Mielőtt építeni kezdenénk ejtsünk néhány szót a hajtóműről. Szándékosan hagytam a végére, mert az megérdemel egy kis kitérőt. (Ez az egyik oka, hogy beleszerettem.) Ezen ugyanis nem az XT család karja volt, hanem egy Bullseye.

Ez a cucc a BMX-es társaknak is sokat mond gondolom. A céget 1973-ban alapította Roger Durham. Aki ugyancsak motorról tért át a BMX-re. Kitalálta, hogy strapabíróbb cuccokat kellene csinálni a bringákhoz.

Pár apróság ami az ő nevéhez fűződik: A Biopace lánckereket pl 1972 ben álmodta meg. Az első ipari csapágyas agyakat is ő dobta piacra, sőt az első olyan hajtóművet aminek mind a két hajtókarja üreges. -Ezt egyébként 1975-ben csinálta kézzel hegesztett cro-moly-ből Sorolhatnám még, hogy a hátsó váltóba alumíniumból mart láncvezető, pedálok, fékek, fékkarok közül is sok is az ő szülötte. Ezek persze később jöttek.

FATCahanceWicked05

Roger iszonyat büszke volt a cuccaira, emiatt soha nem hagyta eladni magát. Így ezek nem is lettek tucat cuccok. A cége mai napig létezik. Fénykorukban legtöbb alkalmazott 12 ember volt, tehát nem is volt egy nagyüzem soha.

Minőségi termékei közül mégis a hajtómű az ami a legnagyobb visszhangot hozta. A mai napig a BMX-es és a montis társadalom szerint egy örök darab. Egyszerűen mindent kibír. Könnyű, és nincs megszabva rajta semmi, teljesen szabadon szerelhető. Ha BMX-re akarod, akkor arra teszed, ha montira, akkor egy spider és olyan lánckerekekkel építed, amivel akarod. Ráadásul mivel ez -a 70-es évek elején!!!- integrált hajtóműként működik, szerelni is pofon egyszerű.

Azért az kicsit vicces, hogy 76-ban már lehetett venni integrált Bullseye hajtóművet, amit a nagyobb márkák csak 2008-ban kezdtek el másolni. Innen is látszik, Roger ötletei, és termékei nem kicsit haladták meg a korát.

Iszonyat ritka hogy felbukkan egy egy régi hajtókar, de ez a bringa ezzel volt szerelve. Szétszedtem, kipucoltam a csapágyakat, és simán vissza is rakhattam. Ja, ezek sima peremes csapágyak -nem menet van a vázban-, hanem úgy kell beütni magát a csapágyat, és mint az új BMX hajtóműveknél, hézagoló gyűrűkkel lehet állítani.

Mellesleg meg kell jegyezni, ez a rendszer is jön vissza. Press-Fit néven. Én csak derülök ezen, míg emberek iszonyat pénzeket költenek arra amit már rég megcsináltak. Az új szebb, a régi meg működik!

Szóval a hajtómű visszakerült, de nem a vele kapott a ronda Mavic lánckerekekkel. Azokat leszedtem és megkapta a szetthez való 730-as Biopace-eket, nehogy még megszóljanak érte.

Így leírva egyszerűnek tűnik egy-egy ilyen építés, de sajnos Murphy mindig beleszól. Ennél a bringánál például egy pár Shimano M-730 as féket kellett kutatnom. Az tény, hogy van egy szatyorra való régi fékem, de ilyen még véletlenül sem akadt köztük. Nem volt egyszerű találnom hozzá valót. Emiatt pihent is a project majdnem két hónapot, de mi ez ahhoz a háromhoz képest, még a bicaj az USA-ból a haza került.

FATCahanceWicked06

Az egyetlen nagy kérdés a vassal kapcsolatban számomra a teleszkóp. Őszintén tanácstalan vagyok, mert férfiasan be kell vallanom az életben nem láttam még ilyet, amivel haza került.

Maga a cég a Rock Shox teleszkópjait használta jellemzően. 1987 -ben Paul Turner megjelent egy kiállításon a saját maga készített ösztelós bringával. (Akkor még nem nagyon láttak benne nagy lehetőséget) Megkért egy pár kisebb céget - hogy reklám gyanánt- szereljenek az ő első villájával is.

Esélyes, hogy ebben is egy ilyen korai Rock Shox villa figyel, de mivel Paul csak 1989-ben kezdte csak a Rock Shox teleszkópok tömeggyártását, így ez a villa nekem egyelőre talány. Véleményem szerint ez a Fat Chance Wicked teljesen gyári, és ez a villa sem később lett belevágva. Mindenesetre még nyomozok... (Messziről nagyon hasonlít a korai Rock Shox telókra, de közelről már teljesen más. Mind a merevítés, mind az alsó szár, sőt becsúszók is mások.) Mindenesetre marad a bringában.

Végre újra teljes pompájában mutatkozik a gép, Használni is élmény, mivel eszetlen kényelmes ez a régi egyenes geometria. A régi Shimano szett nem volt újdonság, hisz a mai napig a régit használom. Jellemzően mert tökéletesen működik, ráadásul nem kell attól paráznom, hogyha fogok egy ágat -az erdőben hátsó kerékkel-, és elviszi a váltót, a vázat, és ezzel együtt fél havi fizetésem. Ez cucc az örökkévalóságnak készült.

FATCahanceWicked07

Azt szoktam mondani annak aki kérdezi miért nem csinálok már magamnak valami új szettes bringát, hogy emlékezzenek a Mad Max filmre. Mikor az jön a Nagy Bumm, és jönnek a bandák, meg egymást eszik az emberek, akkor ezek az új cuccok is eltűnnek. (Ma már olyan szinten megy a „dizájnolás", és a könnyítés -a minőség romlására-, hogy az nevetséges.) Na akkor ha sétálsz, és meglátsz egy kilógó kormányt a föld alól, amin egy 730-as XT váltókar van, azt csak ki kell rángatnod onnan, ráülni és hajtani. Mert ezek olyanok mint a rock,és a nyomorúság. Örök, és elpusztíthatatlan. Igazam van?