Kormanycsapagy01Bizony évente legalább egyszer ezt is meg kell csinálni. Ha nem szakszerűen dolgozol szétbatmolhatod az egészet. Az alábbiakban adunk néhány tanácsot, hogy neki merj kezdeni.

Ha igazán törődsz a bicóddal, legalább évente meg kell csinálnod rajta a teljes generált. Ezen kívül persze, hogyha valami szokatlant észlelsz (pl. recsegő, nyikorgó hangok), nos ezeket meg nem árt orvosolni. Én a Teljes Generált igyekszem leírni, mert abban benne van minden, ami kellhet. Mi is tartozik a TG alá? Először is egy kiadós csutakolás. Utána következik a lánc, a fogaskoszorú, stb. mosása, persze nem vízzel, hanem valami petróleumhoz hasonló anyaggal, kis fogkefével. Ehhez érdemes az adott alkatrészeket leszedni. Ezek után jön a csapágyak újrazsírozása, ebben benne van a kormánycsapágytól kezdve minden csapágy a kerékagyakig. Összerakás után következik a fékek beállítása, esetlegesen fékpofacsere, a bowdenek átnézése cseréje (állapottól függ), a váltók beállítása, és esetleg a teleszkóp kipucolása. Itt hangsúlyoznám, hogy a méregdrága, olajos csillapítású, nyílt olajfürdős, stb. telókat ne próbáljuk meg otthon szervizelni, ha nincs meg hozzá a kellő tapasztalat, mivel ez garanciavesztést, esetleg a teló károsodását okozhatja.


Két fő kormánycsapágy-rendszer létezik: a régebbi menetes, illetve a ma leginkább elterjedt A-head-es. Az előbbi, rendszer menetes villanyakat alkalmaz, a felső csészén belső menetet találunk, mely a villanyakra csavarodik fel. Egy kontraanyával tudjuk rögzíteni a pontosan beállított csapágyat. A másodiknál villanyak nem tartalmaz menetet, a kormányszár (stücni) bilincses rögzítéssel csatlakozik külső felületére, a csapágy beállítását pedig a felső kupakban található imbuszcsavarral végezzük.

Vi. rész: A kormánycsapágy



Mint minden csapágyat, ezeket is rendszeresen karban kell tartani, mely a csapágy kitisztításából és újrakenéséből áll. A karbantartás gyakoriságát az időjárás és a csapágy tömítéseinek minősége határozza meg.



Első lépésként szereld szét a kormánycsapágyat. Az A-head rendszerhez nincs szükséged semmi másra, csak imbuszkulcsra. A hagyományos menetes rendszerűnél speciális kulcsok is kellenek. (Ha nincs ilyened irány a szakszerviz! Ne próbálkozz ezeket a kulcsokat helyettesíteni mással, mert nem tudsz tökéletes munkát végezni, csak elbarmolod az egészet.) A szétszerelés egyébként igen egyszerű. Ha nem boldogulsz vele menj inkább szervizbe.

Kormanycsapagy02Kormanycsapagy03



Amire figyelj! A sima golyós kosaras rendszernél elő fordulhat, hogy a kosár eltörött, és ahogy húzod ki a villát a vázból a golyók ezer felé gurulnak. A csapágyakat ha kiszedted tedd valami pormentes helyre. Első lépésként takarítsd ki a csapágy házakat. Nézd meg hogy látsz e berágást a házakban, illetve a villán lévő kónuszon. Ha igen akkor csere, irány a szakbolt, ha nem akkor kezdődhet az összerakás.



Nem ipari csapágyas rendszereknél a csapágyak a csapágyház, illetve a kónusz felületén futnak. Alaposan zsírozd be őket! Ügyelj arra, hogy por véletlenül se kerüljön bele, mivel az szép lassan hazavágná a rendszered.



Összeszereléskor a golyós kosarakat a megfelelő irányba helyezd be, máskülönben a csapágy nem forog, illetve a megszorítás során a kosár tönkremegy. Az ipari csapágyas típusok ritkábban igényelnek karbantartást, és általában csak kitisztításukra korlátozódik. Az akadozva vagy túl lazán járó csapágyat ki kell cserélni. Az összeszerelésnél ügyelj a porvédők megfelelő irányú, pontos visszaszerelésére!

Kormanycsapagy04Kormanycsapagy05



És most jön a legfontosabb, a csapágyak beállítása. Ez alatt a csapágyak megfelelő mértékű összehúzását értjük. Személy szerint én azt szeretem, ha úgy van összehúzva a kormány csapágy, ha megemelem a bringa elejét és elfordítom a kormányt, akkor egy icipici ellenállással sikerül csak. Az semmi képpen sem jó ha kotyog a csapágy.



Menetes rendszernél a felső kónusz felrakása után (rendszerint menetes, tehát rá kell csavarni a villanyakra), egy olyan alátét jön, aminek belső oldalából kinyúlik egy kis orom, ami a villanyakba mart horonyba csúszik bele. (Ez nem engedi az alsó kónuszt kicsavarodni.) ez után jön a rögzítő (ellen) anya, amivel fixre húzhatjuk a rendszert. A menetes kónusz, illetve a rögzítő anya spec. kulcsot igényel. Ha még is enélkül vágtál neki a karbantartásnak, akkor spuri a szakboltba és húzasd össze a szerelőkkel a csapágyakat. De vigyázz! Az első utad oda kell hogy vezessen!

Kormanycsapagy06Kormanycsapagy07Kormanycsapagy08



A-head rendszer kicsit egyszerűbb. Miután össze raktad a csapágyat (Remélem jól, mindent a megfelelő sorrendben. Ha valami kimaradt az gáz!) helyezd a stücnit a helyére. 3 imbusz csavart találsz a villanyak felől. 1-et felülről, ami egy kupakon át a villanyak rózsájába kell csavarni, kettőt pedig oldalt egymás alatt. A felsővel lehet össze húzni a kormány csapágyat, az oldalsókkal lehet rögzíteni ezt a pozíciót, valamint a kormányt egyenesbe állítani. A sorrend fontos és nem felcserélhető! Először a felsővel bűvészkedj, állítsd be a csapágyat. Ez után a másik kettővel rögzítsd a kormányt. Készen vagyunk.



Jó tanács! Merev villánál marha könnyű ellenőrizni, hogy kotyog-e a csapágy vagy nem. Behúzod az első féket és előre-hátra megmozgatod a kormányt. Telónál ez már nem működik. Hiszen kottyanásként érzékelheted a teleszkóp finom mozgását esetleg annak kottyanását. Tedd a kezed az alsó csapágyra és behúzott fékkel így mozgasd meg a bringát. Így érezni fogod a kottyanást.



A golyóscsapágyat vagy tűgörgőket tartalmazó típusok esetén a tisztítás oldószerrel történik. Ellenőrizzük a csészék és kónuszok állapotát: ha berágódást észlelünk rajtuk, a kormánycsapágyat célszerű lecserélni. Összeszereléskor a golyós kosarakat a megfelelő irányba helyezzük be, máskülönben a csapágy nem forog, illetve a megszorítás során a kosár tönkremegy. Az ipari csapágyas típusok ritkábban igényelnek karbantartást, és általában csak kitisztításukra korlátozódik. Az akadozva vagy túl lazán járó csapágyat ki kell cserélni. Az összeszerelésnél ügyeljünk a porvédők megfelelő irányú, pontos visszaszerelésére!

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.

Kapcsolódó videók:

Korábbi cikkek:

A kerékpár karbantartása V. A defekt
A kerékpár karbantartása IV. rész: A fékék beállítása
A kerékpár karbantartása III. rész: A váltó
A kerékpár karbantartása II. rész: A lánc
A kerékpár karbantartása I. rész: A meghajtás tisztítása