Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

Szerviz01

Tippek-trükkök.

Tavasszal, a jó idő beköszönésével előkerülnek téli álmukat alvó kerékpárok. Mielőtt azonban elindulnánk velük, fontos átnézni a műszaki állapotukat, és ha szükséges a hibákat javítani kell.

Első lépésként tisztítsd meg a kerékpárt. Optimális esetben csak a port kell róla letörölnöd, hiszen ősszel a szezon végén tisztán raktad el. (Amennyiben nem így történt, olvasd el A kerékpár általános tisztítása című cikkünket.) A tisztítás során koncentrálj a vázra. Keress rajta repedésre, utaló jeleket a hegesztéseknél, valamint a csövek horpadását figyeld. Ha találsz ilyet, irány a szakszervizbe!

Karbantartas1.2

Az esetleges festék leverődéseket javíthatod javítófestékkel, de egy egyszerű körömlakk is csodákra képes.

A következő lépésként nézd át a kerekeket. Az agyaknak kottyanás mentesnek kell lenniük, a küllőknek feszesnek. (Az az optimális ha mind meg van) Figyeld meg a kerék futását. Van-e benne „8”-as, vagy „tojás”. (A kerék oldal irányú ütése a „8”-as, függőleges irányú a „tojás”.) Ha találsz ilyen rendellenességeket, irány a szakszerviz.

Ha már a kerekeknél tartunk nézzük meg a gumikat. Ha le van eresztve, az nem jelent feltétlen defektet. Hiszen a téli hónapok alatt a belsők egész sok levegőt veszítenek. Fújd fel a tömlőket, egy pár óra múlva kiderül az igazság. Ha marad a nyomás, akkor nincs gond. (Nyomásmérős műhelypumpa ajánlott. Ráadásul ma már nem is nagyon drága.) Defekt esetén olvasd el A defekt című cikkünket.

Karbantartas6.1

Térjünk rá a külsőkre, ha az oldalfala végig repedt, vagy a minta elkopott akkor bizony cserélni kell. Gyakorlat az, hogy a hátsó külső már nagyon kopott, de az első még jó állapotban van. Sok kerékpáros, és még néhány jót akaró szerelő is egyszerűen kicseréli a két külsőt. Az első kerékre felteszi a kopottat, mivel az ott még egy jó ideig kitart. Ez súlyos hiba! Az első gumi, sokkal fontosabb az iránytartás miatt, mint a hátsó. Ha mindenképpen valamelyik külsőt még hasznosítani akarod, akkor az elsőt tegyük fel hátra, és vegyünk egy újat előre.

Felnifékes rendszernél finom csiszolópapírral dörzsöld át a felni fékező felületét. Ezzel eltávolítod a zsír és fékpofa maradványokat róla. Ezzel is növelve a fékhatást. Ráadásul közben alaposan szemügyre is veszed. Azt kell eldöntened mennyire kopott a felülete. Ha van a felnin kopásjelző csík az jó, amíg látszik. Ha kezd eltűnni, bizony felnicsere lesz. Ezt a műveletet vedd komolyan ha túl vékonnyá válik a felni anyaga, akkor a külsőben lévő nyomás elrepesztheti és látványos akarom mondani hangos durr-defekt formájában fog a bringád cserben hagyni.

Karbantartas5.3

Ha a kerekekkel meg vagy, akkor nézd át a meghajtást. A lánc nyúlottságát és a racsni kopottságát szakszervizben ellenőriztesd. A lánc szakszerű tisztításáról A meghajtás tisztítása című cikkünkben olvashatsz részletesen.

Nézd meg a bovdeneket. Rozsdásak-e, könnyű-e a váltás? Szakadásra utal e jel a váltóknál a bovden rögzítő csavaroknál. Ha rozsdása bovden és nehezen csúszik a házában én a cserét javaslom mindenképpen. (Átmenetileg egy kis olaj a bovdenházba orvosolhatja a problémát, de ez csak ideiglenes megoldás. A bringaszervízig jó, de egy szezont pontatlan akadozó váltással végig kínlódni annyira nem.)

Ellenőrizd a váltás minőségét. Ha akadozik, nem pontos a váltás olvasd el A váltók beállítása a cikket. Ha nem sikerül orvosolnod a problémát irány a szerviz.

Karbantartas4.2

A meghajtásnál ellenőrizd a közép csapágya tengelyét is. Ha kotyog és nem lehet rajta után állítani, bizony elérkezett az új megvásárlásának ideje.

A középrésztől irány a kormányhoz. Nézzük meg, hogy a kormány csapágy jól mozog-e. Ha kotyog, vagy darabosan mozog állítsd be. Ha nem tudod, akkor irány a szerviz.

Ha már a kormánynál vagy nézd meg a fékeket. Esőként, hogy fognak-e, bovdenes esetén a bovdenek és házaik állapotát úgy, ahogy a váltóknál már megtettük. Ellenőrizd a fékpofák állapotát. A pofa anyaga ahogy öregszik, úgy keményedik. Minél keményebb, annál kisebb a fékhatása, cserébe a felni anyagát annál jobban koptatja. (Fentebb már írtam miért is baj az.) Ha szükséges cseréld azokat. Amennyiben a fékek fogásával nem vagy elégedett akkor állítsd be azokat. (Segítségként olvasd el a A fékek beállítása című cikkünket.)

Fő alkatrészek közül még a teleszkóp van amit meg kell nézned. Nehézkedj rá és mozgasd meg! Ha simán mozog akkor OK, ha nem tetszik a mozgása, bizony a szervizbe kell, hogy az első utunk vezessen.

karbantartas5.2

Ezek után jöhetnek a kiegészítők átnézése. Ez mindenkinél más és más. Nézd át ezeket a kütyüidet, hogy a rögzítésük tökéletes-e, megfelelően működnek-e, és ha nem orvosold a problémáikat.

Nézd meg, a KRESZ által előírt kötelező felszereléseket is! (Világítás, prizmák, csengő.) Ha valami hiányzik pótold!

Ha hibákat találsz ne halogasd a javításukat/javíttatásukat, mert későbbiekben nagyobb (és drágább) problémát okozhatnak, ráadásul balesetveszélyesek.

Egy jó tanács! Legközelebb a szezon végén takarítsd le a bringádat, majd télen vidd el szervizbe teljes generálra. Akkor a szerelők nagyon alaposan rendbe tudják rakni a gépedet, hisz nincs sok munkájuk. Neked se sürgős, mert nem akarsz 5 perc múlva túrázni. Így tavasszal csak egy leporolás vár rád, és már indulhatsz is!

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.