Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Vadászat!
Mikor korlátozzák erdeink látogatását a vadászat miatt?
Keresztül az Északi-középhegységen
   Hungarian (half) Divide élménybeszámoló
Schwalbe Marathon Mondial
  Az igazi mindenes gumi.
Cateye Micro Wireless computer
  Avagy van-e hagyományos kerékpáros computerekre szükség az okostelefonok világában?
Cube Cargo Hybrid
  Egy igazi különlegességet sikerült a tavasszal kipróbálni, amelynek a tapasztalatait megosztom most veletek.
prev
next

 cyclists 847896 1280

Kerékpár karbantartási javaslatok.

Ez a cikk elsősorban azoknak készült, akik nem saját maguk tartják karban a biciklijüket, de érdeklődnek ezután a fontos téma után. Ha beállítanak egy kerékpár szervizbe szeretnék, ha némi fogalmuk lenne a kerékpár túrára történő felkészítéséről. Esetleg kisebb alapvető karbantartási feladatot szívesen megcsinálnának.

Egy kerékpártúrán az egyik fontos szereplő maga a bicaj. Ennek tökéletes működése megalapozza a túra sikerét. Emiatt legyünk figyelmesek bringánk iránt.

Alapvetően abból indulunk ki, hogy a kerékpárod kedves olvasóm folyamatosan karbantartott, minden évben megkapja a teljes generált. (Ez azt jelenti, hogy egy szakember a bringa minden fontos részét átnézi, ha kell beállítja, utánállítja a szükséges dolgokat, a bezsírozandó alkatrészeket megtisztítja, bezsírozza, az elhasznált és elkopott alkatrészeket kicseréli.)

cyclists 847896 1280

Túra előtt ellenőrizd a

  • Külsők állapotát: kopott futófelületű, oldalán repedezett gumikkal ne indulj el. Vegyél újat. Ha azonos az első és hátsó gumid, és a futó felülete kopott el, sok esetben elegendő egy külsőt venni. Ennek oka, hogy a hátsó (hajtott) kerék gumija jobban kopik. Ilyenkor tedd fel előre az új külsőt, mivel az a kormányzott kerék, azon kell a mintáknak 100%-osnak lenni, és értelemszerűen az eddigi első legyen a hátsó keréken.
  • A fékbetétek kopottságát: Ha kopottnak találod cseréld le. Jobb ezt otthon megcsinálni, mint a túra alatt rohangálni boltokba. Ne feledd, a fékre csak az életedet bízod. (Túra után ha úgy érzed van még jó pár km a régi betétedben nyugodtan cseréld vissza és használd el.)
  • A váltórendszert: Ha pontosan és gyorsan vált, akkor nagy eséllyel rendben van a váltó és hajtás rendszered.
  • Ellenőrizd a kerékagyak, a kormánycsapágy, középagy könnyen ellenállás nélkül mozog-e, van-e kottyanása. Ha problémát észlelsz irány a szakszerviz!
  • Próbálj ki minden egyéb kütyüt a gépen, hogy működik-e (kilométeróra, lámpák, stb.).

Ha érdekel az otthoni szerelés a Bringadoki sok esetben segít neked.

Ha ezeket a dolgokat rendben találod, akkor nagy eséllyel a bringád menetkész. Ha szakszervizbe mégy, mond el, hogy milyen útra készülsz. Ha nem volt meg az éves teljes generál jelezd a szervizesnek. (Bár valószínű első ránézésre látni fogja.) Ha megvolt, ezt valószínű ő is tudja, hiszen kicsi az esély, hogy más szervizbe mégy, mint szoktál. Ebben az esetben kapsz egy alapos átnézést, figyelve a váltó és hajtás rendszerre, valamint a fékrendszerre koncentrálva.

Amire figyelj, hogy túra előtt ezt ne halaszd az utolsó percre. Ilyenkor sok dolga van a szerviznek. Legyen rá idejük.

Ajánlom a defekt gátló folyadék beszerzését, hogy ne kelljen a túra alatt gumiszereléssel múlatni az idődet. Több típus létezik. Jelzem, a drágább jobb, (kisebb eséllyel tömíti el a szelepet, szebben gurul vele a kerék) de az olcsóbb is megvéd a defekttől.)

A minimális avagy kötelező szerszám, amit magaddal kell vinned. (Akkor is, ha műszaki analfabéta vagy!)

Nem baj, ha nem tudsz kerékpárt szerelni, de add meg az esélyt másoknak, hogyha bajba kerülsz tudjanak neked segíteni. Ehhez viszont néhány szerszámot magaddal kell cipelni, mivel ahány bringa annyi féle szabvány és szerszám létezik.

Karbantartas3.3

  • Mini szerszámkészlet, amely tartalmazza az összes csavarodhoz a kulcsot.
  • 15-ös, 10-es 9-es és 8-as villáskulcs, ha van ilyen csavar a gépeden vagy egy állítható csavarkulcs. Fontos, mert ez tuti nem lesz másnál. (Szerencsére egyre kevesebb bringához kell.)
  • Gumi leszedő
  • Kerekedhez való pótbelső
  • Egy készlet gumi foltozó
  • Esetleg egy láncbontó (Irtó kínos kilométereket rollerezni egy elszakadt lánc miatt. A cikk írója saját tapasztalatból tudja!)

Ha a fenti gondolatokat követed, valószínű nem a bringán fog múlni egy több napos kerékpártúra sikere. Hátszelet!