Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Teszt: Lazer Roller + Net bukósisak
  Figyi ez ár/értékben nagyon jó!
Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
prev
next

 kerekparut01

 Útmutató, hogy közelebb kerülj az ideális értékhez.

A kerékpár optimális menettulajdonságának kialakításában óriási szerepet játszik a kétkerekűd gumijában található nyomás. A gumik oldalfalán található gyártó által javasolt minimális és maximális nyomás igen kevés gyakorlati információt tartalmaz. Hiszen az csak azt a két szélső értéket mutatja, amelyek között az adott külsőt használhatod.

Ebben az útmutatóban megmutatjuk, hogyan tudod a bringád guminyomását a legjobban személyre szabni.

Figyelem! Ez az írás tájékoztató jellegű, amely irányt mutat a kerékpárod keréknyomásának beállításához. A lentebb ismertetett elvek szerint beállított nyomás pontossága nem ad 100%-os helyes eredményt, de egy amatőr bringásnak tökéletesen megfelel. A jelen útmutató segítségével számolt adatokat felülírja az adott külsőn szereplő minimális és maximális érték. Azokat átlépni sem fölfelé, sem lefelé nem szabad.

Miért fontos az, hogy optimális nyomás legyen a kerekeidben?

A gumiabroncsok nyomása hatással van a gumik teljesítményére: befolyásolja egyrészt a tapadást, másrészt a gördülési ellenállást.

Mi a tapadás?

Minél nagyobb felületen érintkezik a bringád gumija a talajjal, annál nagyobb a tapadása. Ez ugye kerékpározásnál egyrészt jó, mivel kisebb a megcsúszás veszélye. Gondolj csak laza erdei talajokra. Másrészt a túlzott tapadás miatt nagyobb erőt kell kifejtenünk a lábunkkal, illetve alacsonyabb sebességgel tudunk haladni. Ennek hátránya az aszfalton történő bringázásnál könnyen érezhető.

Mi a gördülési ellenállás

A gördülési ellenállás az az érték, amely megmutatja, hogy mekkora súrlódás lép fel a gumiabroncs és az út között, minél nagyobb a súrlódás, annál nagyobb az ellenállás. Az alulfújt gumiabroncs túlságosan nagy felületen érintkezik az úttal, ezért túl nagy a gördülési ellenállása. Talán meglepő infó, de a túlfújt gumiabroncs is növeli a gördülési ellenállást, mivel folyamatosan ugrál a talajon, és nem pedig gördül rajta.

lapos gumi001

Miért is fontos ez nekünk?

Nézzük ezt meg egy másik oldalról is. Ahhoz, hogy a kerékpárodat tekerd, energiát kell befektetned. Az, hogy ez számodra mennyi energiabefektetést jelent azt rengeteg tényező befolyásolja. Így a keréknyomás is. Ha a kerékpárod teljesítményét akarod növelni, azt legkönnyebben a kerekek fejlesztésével tudod megtenni. Minél könnyebb egy kerék, annál könnyebb azt gyorsítani, fékezni, azaz kevesebb energiádba kerül. Ezt segíti elő egy könnyű külső gumi.

Ha ezt a külsőt a megfelelő nyomáson használod akkor optimális lesz a tapadás és a gördülési ellenállás. (Figyelem a gördülési ellenállás nem csak a gumi mintázatától függ!) Ez túrázás során a későbbi elfáradásodban, és az átlagsebességed növekedésében jelentkezhet.

Tehát az optimális tapadási és gördülési ellenállás elérése érdekében fontos, hogy a bringád gumiját a megfelelő nyomáson használd!

guminyomas mintak

Alacsony nyomás előnyei:

  • nagyobb kényelem
  • több tapadás
  • alacsonyabb gördülési ellenállás terepen

Magas nyomás előnyei:

  • kisebb a felütéses (kígyóharapásos) defekt esélye
  • kisebb kopás
  • alacsonyabb gördülési ellenállás aszfalton

A guminyomást befolyásoló egyéb tényezők

Tömlős vagy tömlő nélküli gumi

Az optimális gumiabroncsok nyomás beállításakor mindenképp vedd figyelembe, hogy a bringád kereke tömlős, vagy tömlő nélküli gumival rendelkezik.

A tömlős gumiabroncsok sérülékenyebbek, ha alacsony nyomáson használod. Mivel hajlamos a belső kicsípődésre (kígyóharapásos defekt). Ez a tömlő nélküli rendszernél a belső hiánya miatt, - minő meglepő - nem fordulhat elő. Csípődés veszélye miatt mindig magasabb nyomáson kell használni a belsővel rendelkező kerekeket.

Az út minősége

Aszfalton a megfelelő nyomás kiválasztása viszonylag egyszerű. A jó minőségű kátyú és utólagos foltozás nélküli utak esetén az abroncsnyomást fel lehet fújni a gumin jelzett felső érték közelébe. Városi közlekedés esetén, ahol rosszabb utakra útpadkákra kell számítani a nyomást jelentősen csökkenteni kell.

Földutakon az alacsony nyomás jelentősen növelheti a kerékpáros kényelmét, de a defekt veszélye egyre jobban nő. A gördülési ellenállás a puhább talajon az alacsony nyomással csökken. Aszfalton, viszont ahogy fentebb említettük nő. Vegyes használatnál nehéz az optimális nyomást beállítani, ha csak nem akarunk folyamatosan ezzel vacakolni menet közben.

A megfelelő nyomás

A bringád gumijának nyomása függ a bringád típusától (országúti, MTB, trekking) a külsőd típusától, a súlyodtól, az útviszonyoktól, az időjárástól, valamint a hőmérséklettől.

Hegyikerékpár gumiabroncsok nyomása

A hegyikerékpárokat alacsonyabb nyomáson üzemeltetik, mint az aszfaltos gumikat, hogy nagyobb tapadást biztosítson.

A javasolt nyomás hegyikerékpárokon ≈ 70 kg-os bringások számára:

  • tömlős abroncs esetén: az elsőben 2,5 bar (36PSI) / a hátsóban 2,6 bar (38PSI)
  • tömlő nélküli gumik esetén: az elsőben 1,8 bar (26PSI) / a hátsóban 1,9 bar (28 PSI)

Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj a nyomáshoz 5 kg-onként 0,1 bárt.

Országúti bringák guminyomása

Ezeket a kerékpárokat nagyobb nyomáson üzemeltetik, mint az MTB-k gumijait, az alacsonyabb gördülési ellenállást elérése miatt

Javasolt nyomás országúti kerekekben (25 mm gumi szélesség esetén) ≈ 70 kg kerekesek esetén:

  • tömlős abroncs esetén: az elsőben 6,2 bar (90PSI) / a hátsóban 6,4 bar (93 PSI)
  • tömlő nélküli gumik esetén: az elsőben 5,5 bar (80 PSI) / a hátsóban 5,7 bar (83 PSI)

Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj hozzá 5 kg-ént 0,1 bárt. Ha 70 kg-nál könnyebb vagy, akkor viszont vonj le 5 kg-onként 0,1 bárt.

Cyclocross / Gravel kerékpár abroncsnyomás

Ezeket a bicókat nagyobb nyomással használjuk, mint a hegyikerékpárokat, de alacsonyabb nyomással, mint a keskenyebb országútikat. Ez a nyomás nyújtja a legjobb kompromisszumot a tapadás és a gördülési ellenállás között.

A javasolt gumiabroncsnyomás (35 mm gumiszélesség esetén) ≈ 70 kg kerekesek számára

  • tömlős abroncs esetén: az elsőben 3,3 bar (48 PSI) / a hátsóban 3,5 bar (50 PSI)
  • tömlő nélküli gumik esetén: az elsőben 2,5 bar (36 PSI) / a hátsóban 2,6 bar (38 PSI)

Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj hozzá a nyomáshoz 5 kg-ént 0,1 bárt

Trekking / városi kerékpárok ideális nyomása

A gumiabroncs térfogata hasonló a cyclocross kerékpárok gumijához, így a nyomás is hasonló.

Javasolt gumiabroncsnyomás (35 mm gumiszélesség esetén) ≈ 70 kg kerekesek számára

  • tömlős abroncs esetén: az elsőben 3,4 bar (50 PSI) / a hátsóban 3,8 bar (58 PSI)
  • tömlő nélküli gumik esetén : az elsőben 2,6 bar (38 PSI) / a hátsóban 2,75 bar (40 PSI)

Ha nehezebb vagy, mint 70 kg, akkor adj hozzá a nyomáshoz 5 kg-ént 0,1 bárt

A gumiabroncs nyomásának beállítása nedves körülményekhez

Nedves körülmények között csökkentsd a gumi nyomását. Ez 0,1-0,2 bárt jelent a helyesen beállított nyomáshoz képest.

Ha a fentieket betartod jó irányban haladsz. Ha maximalista vagy próbálj ki néhány nyomásbeállító programot, ahol több-kevesebb adat megadása után számol neked a rendszer.

Ha ennél pontosabbat akarsz

Az alábbiakban rövid leírást adunk az általunk az egyik jól parametizálható keréknyomás beállító oldal használatáról az oldal az axs.sram.com.

  • Állítsd be, hogy kilogramm vagy font legyen a súly mértékegysége
  • Állítsd be, hogy PSI vagy BAR legyen a kiszámolt nyomás értéke
  • Add meg a súlyodat
  • Válaszd ki milyen bringád van (sajnos a Trekking mint külön állatfaj hiányzik, a Gravel az ami a legközelebb áll hozzá)
  • Bepipálhatod, hogy a számolás a kiválasztott bringa típusához beállítson alap értékeket (nem kötelező)
  • Add meg a bringa súlyát (ha csomagod van azt is számold hozzá)
  • Válaszd ki a felni átmérőjét
  • Állítsd be az első és hátsó gumi szélességét
  • Írd be a felni belső szélességét (ha bepipáltad a "Use preset values"-t korábban, akkor ki van töltve egy alap értékkel, egyébként ez leolvasható a felniről, pl: 25-622 = 25mm)
  • Válaszd ki az első és hátsó gumi köpenyének fajtáját (standard, megerősített falú, kettős rétegű)
  • Válaszd ki a felni profil típusát (belsős, szingó (ragasztott), tubeless peremes (vagy kampós), tubeless perem nélküli)
  • Válaszd ki, hogy száraz vagy vizes körülményekre akarod beállítani a nyomást
  • Nyomd meg a CALCULATE gombot az eredmények megtekintéshez.

 az idealis gumiabroncs nyomas beallitasa 01

Kérdés kell-e ez a pontosság? Hiszen menet közben a levegő hőmérsékletének növekedése, vagy csökkenése a kerékben beállított nyomást is befolyásolja...