Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

A hónap megyéje: Heves vármegye
Heves megyei kerékpártúra ajánló.
Feldobó Felvidék
  Bringatúra Balassagyarmattól a palócföldön határon innen és azon túl.
10 + 1 tipp a Balaton körbetekeréséhez
   Hogy az élményről és ne a túlélésről szóljon
Milyen izmok dolgoznak bringázás közben?
  A kerékpározás során használt legfontosabb izomcsoportok és azok működése.
Munkába járós bringa tuning: SHIMANO ESSA
  Hogyan korszerűsítsd régi trekking bringádat?
prev
next

tarcsafek felszerelese01
Ne félj, nem fog fájni.

Mi van akkor, ha veszünk egy új, dobozos hidraulikus fékszettet? Hogyan is kell azt felszerelnünk, a túl hosszú fékkábelt méretre szabni?

Sokan félnek a hidraulikus fékek szervizelésétől, jelzem nem alaptalanul, de van néhány egyszerű munkafolyamat, amely akár otthon is elvégezhető. Nos, a fék légtelenítési folyamata nem az! Azzal otthon ne is kísérletezzél. Nem is adunk hozzá tanácsot, ráadásul minden fék típusnál más-más a folyamat.

A fékkábel méretre szabása, az szerencsére nem ilyen. Az akár otthon is elvégezhető, ha rendelkezünk némi műszaki érzékkel (és bele merünk kezdeni.) Ha szerencsénk van, (pl Shimano fékeknél) lehet, hogy a légtelenítés folyamatát meg is ússzuk. Ha nincs, akkor irány a szakszervíz és csak a légtelenítésért kell a gubát kicsengetnünk.

Az alábbi leírás saját Shimano rendszerű fékem felszerelését, méretre vágását tartalmazza. Ez a művelet elvileg bármely más típusnál hasonlóan működik. Viszont mivel lehetnek specialitások érdemes ezeknek utána nézni. A munkaműveletnek mindenki csak saját felelősségre kezdjen neki. Az esetleges károkért semmilyen felelősséget nem vállalok!

tarcsafek felszerelese02

A doboz tartalma: Szerelt tárcsafék dugattyúi között a tárcsát helyettesítő adapter (piros). Fék dugattyút rögzítő adapter (sárga), roppantógyűrű (réz), beütőszegecs (fémszínű)., kábelfogó kütyü (sárga)

Szóval, amennyiben vadonatúj féket vettünk, annak doboza tartalmazza a méretre vágáshoz szükséges alkatrészeket és speciális eszközöket. Nézzük is mi van a dobozban:

Az összeszerelt fék, amely így gyakorlatilag üzemképes, csak a fékkábel - Hogy is fogalmazzak?- kissé hosszú.

Fék dugattyú rögzítő, ez egy jó kis segédeszköz. Ha kiveszed a fékpofákat, ezt feltétlen helyed azok helyére. Ezzel megakadályozod a dugattyúk bemozdulását. A fékpofák kivétele akkor indokolt, ha zsír, vagy olaj érheti őket. Beláthatod, ez karbantartások során több műveletnél is előfordulhat.

Féktárcsát helyettesítő adapter, ez is sokszor hasznos, feladata az előbbihez hasonló: megakadályozza a dugattyúk bemozdulását. Gyakorlatilag, ha kiveszed a kereket ezt célszerű berakni, így ha véletlenül behúzza valaki (mondjuk te) a fékkarodat nem lesz problémád a kerék helyére illesztésével.

Kábel fogó kütyü, ezzel fogod meg a kábel, amikor bele ütöd a beütő szegecset.

Beütő szegecs, a kábelbe kell bele ütni. Ez tartja egyik oldalról a roppantó gyűrűt.

Roppantó gyűrű, a rendszer lelke. Ez hozza létre a rendszernél az úgynevezett roppantógyűrűs kötést.

Mi is az a roppantógyűrűs kötés?

A roppantógyűrűs idom idomtestből, fémes roppantógyűrűből és szorítócsavarból áll. Az összekötendő fékkábel végébe ütött beütő szegecset ütközésig az idomtestbe (fékkar vége) kell tolni (köztük helyezkedik el a roppantógyűrű) és a szorítócsavarral először kézzel, majd azután villás kulccsal meg kell húzni. Ezáltal a roppantógyűrű alakváltozása révén fémes tömítésű kötést hoz létre a cső és a fékkar között.

Miért jó a roppantógyűrűs kötés?

  • Fémesen tömít
  • Magas hőmérsékletnek is ellenáll, mivel a kötés teljes egészében fémből áll
  • Öregedésálló
  • Terhelhető
  • Oldható
  • Újrafelhasználható (csak a roppantógyűrűt ki kell cserélni)

Ennyi elmélet után nézzük mit is kell tennünk?

Régi fék leszerelése

  1. Nézzük meg képünk jelenlegi fékkábele megfelelő hosszúságú-e. Ha igen ok, ha nem akkor mennyivel kellene hosszabbnak/rövidebbnek lennie.
  2. Szedjük le a markolatot. (Ne hogy olajos legyen.)
  3. Szedjük ki a kerekünket.
  4. Helyezzük be a fékpofák közé a tárcsát helyettesítő adaptert.
  5. Szereljük le a féktestet a teleszkóp lábáról/a papucsról.
  6. Szereljük le a fékkart a kormányról.
  7. Mérjük le a fékkábel hosszát. Adjuk hozzá/ vegyük el belőle azt az értéket, amit az 1. pontban megállapítottunk. Ügyeljünk a roppantógyűrűs kötést takaró gumi porvédő alatt is tart a kábel.

Ha eddig megvagyunk kicsit szusszanjunk. Most jön az új fék felszerelése

Az új fék felszerelése

  1. Helyezzük be a fékpofák közé a tárcsát helyettesítő adaptert. Ha tuti biztosra akarunk menni, akkor vegyük ki a fékpofákat, tegyük jó messzire minden olajos, zsíros anyagtól és helyezzük be a fék dugattyú rögzítőt.
  2. A féktesttől mérjük fel a fékkábelre azt a hosszt, amit korábban mértünk, és jelöljük meg.
  3. Szereljük fel a fékkart a kormányra úgy, hogy az vízszintesen álljon.
  4. Szereljük fel a féktestet a helyére. (Villa lába/hátsó papucs.)

tarcsafek felszerelese03

Az új féktest a helyén.

tarcsafek felszerelese04

Fékkar vízszintben, a porvédő már leszerelve.

A fékkábel méretre vágása

  1. Húzzuk le a roppantógyűrűs kötést takaró porvédő gumit. Legyen jó mélyen a fékkábelen le ne essen.
  2. Lazítsuk meg, majd csavarjuk ki a szorító csavart és csúsztassuk a porvédő gumi mellé. Vigyázzunk, a fékkarhoz ezután véletlenül se nyúljunk!!!
  3. Húzzuk ki a fékkábelt a fékkarból. (Kicsit nehezen fog kijönni.) Fékkarhoz nyúlni TILOS!!!
  4. Mérjük a fékkábel helyes méretét a fékkar végéhez és ellenőrizzük a kormány forgatásával, hogy jó-e a kábel hossza. (Ahogy nagyapám mondaná: Kétszer mérünk, egyszer vágunk.)
  5. Egy speciális fogóval, vagy egy éles szikével vágjuk el a fékcsövet. Szikével egy határozott nyomás kell. (Lehetőleg új legyen az a penge,) Figyelj a vágási sík pont merőleges legyen a kábelre.
  6. A korábban említett kábelfogó kütyüvel fogd bele egy satuba a fékkábeled. (Ne a levágott darabot! :D ) A kábel fogóból a fékkábel kb fél centit érjen túl.
  7. A beütő szegecset pereméig üsd bele a fékkábelbe egy kalapáccsal. (Nem kell hozzá nagy erő!)
  8. A roppantógyűrűt a fékkar és a fékkábel közé helyezve (gyakorlatilag rácsúsztatva a fékkábelre) rakjuk össze a rendszert. A szorítócsavart eleinte kézzel tekerjük, amíg engedi, majd villáskulccsal húzzuk meg határozottan, amíg meg nem szorul. (Nyugi, érezni fogod, kb 4-6 fél csavar fordulat.)
  9. Nyomjuk vissza a helyére a porvédő gumit.

tarcsafek felszerelese05

Szorítócsavar kicsavarva.

tarcsafek felszerelese06

Ott a régi roppantógyűrű.

tarcsafek felszerelese07

Beütőszegecs szerelése.

tarcsafek felszerelese08

Összeszerelés előtti pillanatok.

Végszerelés

  1. Állítsuk be a fékkar szögét a megfelelő pozícióra.
  2. Tegyük vissza a markolatot.
  3. Szereljük vissza a fékpofákat. (Ha nem vetted ki ejnye-bejnye, -remélem nem lett zsíros/olajos- ezt a lépést kihagyhatod.)
  4. Tedd vissza a kerekedet.
  5. Ellenőrizd, hogy levegős lett-e a rendszered.(A fogáspont rugalmas, nem határozott.) Ha nem, gratulálok. Ha igen irány a szakszervíz! Lehetőleg ne a bringád nyergében!!!

Kész vagyunk. Ugye nem is volt olyan nehéz?