PA100152Megérkezett az ősz! Vannak, akik elrakják a bringáikat, mások viszont ilyenkor is rendületlenül használják azokat. Ez a cikk most nekik szól.

Nagyon fontos ilyenkor átnézni a kerékpárt, felkészíteni a szezonra. Hiszen a nyárhoz képest egészen megváltoztak a kinti körülmények.

1. A felkészítést kezdd egy alapos kerékpár pucolással.

Ez az alap minden karbantartást ezzel kell indítani. Ez nem csak arról szól, hogy lepucolod a retket a bringáról, hanem közben felméred annak műszaki állapotát. Ellenőrzöd a fékpofák kopását, a kerekek futását, a gumi állapotát. Beállítod a váltók pontos működését. A vázon ilyenkor a legkönnyebb észrevenni az esetleges hajszál repedéseket is.

2. Sárvédők felszerelése.

Sokan nem szeretik, mert nem néz ki jól vele a gép. Én viszont javaslom, használd, ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy vaddisznó. Vannak gyorsan felcsatolható műanyag típusok, ezek felrakása 1-2 másodpercet vesz igénybe. A pálcás sárvédők felszerelése lényegesen lassabb, mint az előbbié, viszont nagyobb védelmet is nyújt a sár ellen.

 P9160001

Én az előbbit terep illetve országúti kerékpározásra javaslom, ahol a sportolás a cél, ahol egy-két sárpötty a ruhán belefér. Az utóbbi viszont a városi bringák nélkülözhetetlen harci pajzsa, amely véd az utakról felcsapódó sáros lé ellen.

3 Gumizzunk!

Ősszel az utak a nedvesség, a falevelek, korai fagyok hatására csúszósabbá válnak. Erre az időszakra a mélyebb mintával rendelkező külsőket ajánlom. A minta nélküli slick, semi slick gumikat felejtsd el, mivel ilyen körülmények között a tapadása nem lesz mindig kielégítő. Keress valami mintásabb darabot. Persze ne ess át a ló túlsó oldalára, a DH mintázatú külsőnek nincs létjogosultsága aszfalton.

4. A fékek.

Sokan ajánlják ilyenkor, hogy cseréld ki a fékpofát keményebbre, ami jobban ellen áll a téli időjárás koptató hatásának. Ennek van létjogosultsága, ha sokat mégy. Én mindenesetre a gépben lévő pofát előbb elhasználom, és csak utána veszek másikat. Mivel mi van, ha nem kopik el az ősszel és a télen? Csak fölöslegesen szereltem.

5. Olajozzunk!

Ilyenkor felejtsük el a száraz körülményekre ajánlott olajokat. Ide már ennél sűrűbb lé kell, hiszen a nedves, esős körülmények miatt csak ezek az olajok azok, amelyek védik az alkatrészeinket. Mivel a víz nehezebben mossa le őket.

Egyébként, ha belegondolsz a víz is tökéletes kenő anyag, csak egy baj van vele, hogy elpárolog száraz időben és korrodálja a fém alkatrészeket. Ráadásul vele együtt rengeteg apró érdes részecske jut az alkatrészek csapjaira, csapágyaiba, mivel nem laborban kerekezünk és a víz sem desztillált víz. Ezek csiszolják, marják a forgáspontokat. Hidd el, ezek keményebb anyagból vannak, mint a bringád alkatrészei. A puhább enged, fogy, kopik. Így az extra igénybevétel miatt élettartamuk jelentősen csökken. Egy sűrűbb olajat az eső, a sáros lé nehezebben tud kimosni így az védi az alkatrészeidet.

 p4060091

6. A világítás.

Tudjátok ilyenkor nem csak hamarabb sötétedik, de sokszor napközben sincs az a szikrázó napsütés. Ilyenkor egy villogó akár életet is menthet, hiszen látszódsz. Ilyenkor a láthatósági melényt se hagyd otthon, hiszen szükséged lehet rá napközben.

7. Takarítás

Igen eljutottunk az első ponthoz. Ilyenkor többet kell takarítani, a kerékpárt. Minden esős, latyakos út után, ha hazaérsz törölgesd át mosószeres, vagy tiszta vízzel, majd száraz ronggyal a bicajod.

A láncról operáld le a dzsuvát, majd olajozd azt is át. Cseppent egy kis kenőanyagot a csapokra, majd a felesleges olajat töröld le.

Ellenőrizd sűrűbben a fékrendszeredet, hisz a fékeidre csak az életed bízod, minden alkalommal meg kell tudjon állítani.