Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

Kép 238aAmelyben elkészül a Hercules, illetve a lengyel kamionos esetére is fény derül.

Ha az ember fia elindul valahova, általában meg is érkezik. Ki gyorsabban, ki lassabban. Én egy kicsit lassú voltam, főleg hogy a múlt hétre ígértem a befejező részt, ezért megkövetek mindenkit, aki hiába várta. Természetesen volt oka a csúszásnak, ugyanis kitaláltam, hogy a bringa kap egy-két kiegészítőt, amit magam fogok elkészíteni. De végre jó hírrel tudok szolgálni: tegnap, 2012. év 06. hó 27. napján (névnapomon) végre befejeztem a Hercules MTB Typ.831 Competition felújítását. Korábbi önmagához képest kicsit átalakult, ezért a művelet több mint egy egyszerű felújítás, de nem restaurálás. Azért alapvető jellemzőit talán sikerült megtartani. De nem süketelek tovább, haladjunk a végállomás felé. Legutóbb azzal váltunk el, hogy van egész kép a bicikliről, de majd később. Hát tessék, itt még munka közben, befóliázva. (az akkor készült képek nem tetszettek, ez pár nappal későbbi)

 Kép 212a

 Mielőtt rátérnék a kész bringára, még egy pár részletet azért megemlítek. Például a világítás. Az nem volt kérdés, hogy a dinamós világítás marad, azonban nem akartam, hogy vezetékek tekeregjenek a vázon körbe. A dinamó helye a hátsó támvillán van gyárilag kialakítva, a vezeték az első lámpáig gyakorlatilag a vázban fut. A hátsóhoz el lehetett volna vinni a sárvédő tartópálcáján körbetekerve is, de mást találtam ki. A sárvédő belsejébe rögzített bowdenházba bújtattam a vezetéket.

 Kép 201a

Számomra ez tűnt esztétikusabb megoldásnak. 

 Kép 205a

Egy régebbi fék-bowenházba pont belefért a világítás vezetéke.

 Kép 205a

Ezzel a speckó füllel került rögzítésre a sárvédő tartócsavarjaihoz, és kevés összetolás után nagyon jó lett a tartása.

Mint már írtam, a befejezés csúszásának magam voltam az oka. Mert kitaláltam, és feltétlenül meg is kellett valósítanom. Kezdődött a markolattal. Ugye a nyereg színe adott volt, gondoltam valami hasonló színből kellene megcsinálni. Lehet, hogy egyszerűbb lett volna megvenni... Végül is a szomszédom segített ki, aki kárpitos, és megajándékozott egy nagy szatyor bőrhulladékkal. Ezek után muszáj volt belekezdenem.

 Kép 216a

A kecskebőr. Az alap, amire rákerült jó minőségű szivacs markolat. 

 Kép 217a

Nem kevés küzdelem árán sikerült ráhúzni a szivacsra. A kormányra sem volt egyszerű, amikor készen lett.

 Kép 219a

Nagyon kellemes a fogása.

 Mikor ezzel elkészültem, hozzákezdtem a "nagy attrakcióhoz". Ha már egyszer kigondoltam... Legyen a bringán egy nyeregtáska. Vagy valami hasonló.

Kép 227a

Eredeti tervem szerint nem ebből a bőrből akartam megcsinálni a táskát, mert ez túl vékony, és nincs tartása. De ez csak egy amolyan minta darab, ha fog még valami hasonló készülni, az már 3mm vastag marhabőrből lesz. Viszont ennek a színe pont jó volt, a merevítést és a bélést megoldottam pvc lappal, illetve vastag filc anyaggal.

Kép 230aA végeredmény. A fa Auro keményolajos kezelést kapott.

A végére már csak a csomagtartó "felöltöztetése" maradt. Elképzelésemnek megfelelően fa betéteket készítettem hozzá, ami kapott egy kis színt, és szintén olajos bevonatot. Erről nincsenek képek, de a végeredmény látható. Ezekről a kis apróságokról csak annyit, hogy ezek nem kézműipari vagy bőrműves termékek, számomra is csak amolyan mintadarabok.

De nem ragozom tovább, jöjjön most már a lényeg. Tegnap végre az utcára is kivittem Herculest, és alaposan meg is lett járatva. Mindent egybevetve azt kell mondnom, hogy jól fut. Az áttételek miatt (első 48-28; hátsó 14-28) nem egy sebesség rekorder, de nagyon kellemesen és kényelmesen lehet hajtani.

 A végén egy kis emlékeztető, hogy honnan indultunk, és hova érkeztünk:

Kép 043  Kép 238a 
 Kép 048 Kép 246a 
 Kép 049a Kép 255a 

Azt hiszem itt befejezem a Hercules történetét. Még megkapja a végleges beállításokat (fék, váltó, kónuszok) mert terhelés alatt másként viselkednek az alkatrészek, pár kilométer után "beállnak" és után állítást igényelnek, az új bowdenek is nyúlnak még, kijavítom az apró -szerelés közben keletkezett- sérüléseket a festésen, és reményeim szerint a bringa életében is új fejezet kezdődik.

Sokan sokféle képen értelmezzük a dolgokat, nekem egy kerékpár felújítása valahogy így néz ki. Egy szimpla felújítástól több, egy restaurálástól, eredeti állapot visszaállításától kevesebb. Bár ez is nézőpont kérdése, mert jelen esetben a bicikli jóval magasabb minőségi szintet képviselő alkatrészeket kapott, mint amilyenek az eredetiek voltak.

Hogy mi maradt meg az eredeti Herculesből? A váz a villával, stucni, kormány, kormánycsapágy, nyeregszár, első-hátsó kerékagy, hajtómű, sárvédők, csomagtartó, dinamó, hátsó lámpa.

Beépítésre került használt, jó állapotú alkatrészek: első-hátsó váltó (Shimano Deore TX); váltó és fékkarok (Deore LX); pedálok (Deore DX); első lámpa

Új alkatrészek: monoblokk (Shimano BB-UN55); lánc (Shimano HG-40); felni (Beretta MT 240 dupla falú alu); felniszalag (Bike Positive); küllők (rozsdamentes acél) küllőanya; külső gumiabroncs (Schwalbe Road Cruiser 26x1,75); belső gumi (Kenda); nyereg (Selle Monte Grappa Canard); bowdenház (Shimano és Saccon teflonos); összes bowden (Jagwire)

 Kép 269a

A végén még a lengyel kamionokról. Április óta szinte naponta tekerek a 38. számú főúton, ami Nyíregyházát Tokajjal köti össze. Az úton közlekedő kamionok döntő többsége lengyel honosságú, és mennek mint a barmok. De tényleg, őrület néha. Eggyel már sikerült is közelebbi ismeretséget kötni. Erős bal oldalszélben nyomtam éppen, amikor a nyavalyás tőlem egy fél méterre elhúzott. Mit nem mondjak, rendesen gépészkedni kellett, hogy a vákuum nem húzzon a vontatmány alá. De nem volt szerencséje, 2 km-rel arrébb állt a forgalom egy baleset miatt. Rögtön megragadtam az alkalmat, bár nem beszélek lengyelül, de azért megértette hogy hol kivel és mit. A rendőr is, mert azonnal érdeklődni kezdett hogy létem felől.

Egy másik alkalommal már lakott területen belül túl lassúnak érezte a lengyel sofőr az 50-es tempót, és azzal a lendülettel ahogy utolért egy személyautót, már tépte is balra a kormányt. Úgy 70-80 km/h sebességgel. Én meg pont vele szemben voltam a másik oldalon. Aztán meg az árok partján. Ezek csak az extrémebb helyzetek, az hogy nem tartanak oldaltávolságot már fel sem veszem. A románok is jobbak, a sajátjaink meg -legalábbis ez az én tapasztalatom- rendesen odafigyelnek. (remélem nem holnap gázol át rajtam egy)

Jó nyaralást, hasznos időtöltést mindenkinek, legyen hideg a sör és forró az éjszaka!

Jó szelet minden bringásnak! (mert a szél az mindig szemből fúj!)