Karbantartas6.1Az nem is igazi bicajos, aki nem kap defektet (évente többször is). De hogy is kell javítani?

 

Ha igazán törődsz a bringáddal és valami szokatlant észlelsz rajta (pl. recsegő, nyikorgó hangok), azokat nem árt orvosolni. Sok munka viszonylag egyszerűen otthon is elvégezhető. Ez a cikksorozat ebben kíván neked segítséget nyújtani.

A következő 6 részben igyekszünk bemutatni a helyes takarítást, hajtásrendszer, a lánc, a váltók, a fékek, karbantartását, beállítását, majd a legvégén a bringások rémálmával a defekttel is foglalkozni fogunk. Reményeink szerint mindent részletesen, közérthetően tudunk nektek továbbadni. Amennyiben egy munkaművelet elvégzésében nem vagy biztos ellenőriztesd le egy szakszervízben.

6. rész: A defekt
Talán a legbosszantóbb hiba útközben a defekt. Ez sajnos sokszor bekövetkezik, főleg augusztus végén a királydinnye szezonban.

Defekt megelőzés
A defekt megelőzésének a legjobb megoldása, ha nem megyünk el bringázni. Így tuti megússzuk. Ha ez az opció nem tetszik, akkor más megoldást kell keresnünk.

Nagyon hatásos védelem, ha olyan külsőt választunk, amelynek a futó felülete alatt van egy defekt védő réteg. Ezek a külsők nehezebbek, mint a hagyományosak, de valamit valamiért.

Másik hatásos védelem ha a gumi defektvédő folyadékkal van feltöltve ilyen pl a SLIME. Ebben az esetben a kilyukadt tömlőn kiáramló levegő magával sodorja a SLIME részeit és eltömíti a lyukat.

Karbantartas6.2

Két változatban is beszerezhetjük a SLIME-ot. Vagy eleve olyan belsőt veszünk, ami ezzel fel van töltve, (Könnyített belsőt is töltenek vele!) vagy a már meglévő belsőnket töltjük fel a tubusban megvásárolható SLIME-al. FIGYELEM! Utólagos töltésre elsősorban az autószelepes belsők alkalmasak!

Slime4

Ha valaki a két rendszert kombináljha, az már szinte olyan biztos védelem mint a cikk legelején említett megoldás. :)

A pótbelső
Túrázás közben az a legjobb, ha van nálunk pótbelső, mivel így a leggyorsabb a hiba elhárítása. A következő képsorokon végighaladva megmutatom, hogyan kell belsőgumit cserélni.

 

Karbantartas6.3


A féket kapcsoljuk ki, ha nem tárcsaféked van. Először is vegyük ki a sérült kereket! Ehhez ajánlatos felfordítani a biciklit. Ha valami van a kormányodon, pl. csengő, akkor óvatosan helyezd az útra, nehogy letörd vagy öszekarcold. A csavarokat (ha ilyen megoldású) általában 15-ös villáskulccsal, az óramutató járásával ellentétes irányban kell lelazítani. A gyorszárnál pedig egyértelmű a helyzet.



A kereket ezután ki kell venni, hátsó keréknél kicsit trükközni kell a váltónál, ha nem akarunk (nagyon) olajosak lenni.

 

Karbantartas6.4

Ha ez megvan, gumileszedővel a gumit kifelé le kell feszíteni a felniről, vigyázva, nehogy a belsőt és a felnit tönkretegyük. Célszerű a szeleppel ellentétes oldalon kezdve.

Karbantartas6.5

Ezután könnyedén kivehetjük a sérült tömlőt.

Ha ezzel megvagyunk, keressük meg a lyukat. Ehhez fújjunk levegőt a belsőbe (jó sokat, hogy nagy legyen benne a nyomás, és erősen szökjön a levegő a lyukon át), majd keressük meg a kifújás helyét. (Ha nem megy szemmel és füllel, csücsörítsünk a szánkkal és úgy forgassuk a gumit körbe szánk nyálkahártyája igen érzékeny és biztos érzékeli a levegő szökésének a helyét.)

Karbantartas6.6

Ha meg van a lyuk, a belsőt mérjük rá a külsőre, és keressük meg a külsőben, hogy mi okozhatta a defektet. Ha megvan, akkor szedjük ki, nehogy újra bajt okozzon. Ez a lépés kihagyható, ha kezünkkel végig simítjuk a külső belső oldalát és megtaláljuk benne az, ami a lyukat okozta.

Karbantartas6.7

Ezután rakjuk össze a kereket a pótbelsőnkkel, a kereket (ha belefújunk egy kis levegőt, akkor könnyebben megy az összeszerelés és csökken az esélye, hogy kiszúrjuk a belsőt). A külső felrakását a felnire a szelepnél kell kezdeni, majd haladni a másik irányba.



Ha kész vagyunk fújjuk fel a kereket félig, igazgassuk meg a gumit a felnin, majd rakjuk vissza a kereket a bringába. Figyelem! A FÉKET ELLENŐRIZZÜK? HOGY MŰKÖDIK_E!!! 

 

Kész vagyunk! Folytatódhat a túra. Otthon ne felejtsük el a guminyomást ellenőrizni és be állítani.



Ha ragasztani kell!

Vegyük elő a foltjavító készletünket.A lyuk körül, a mellékelt kis dörzspapírral jól megdörgöljük.. A megdörzsölt felületet bekenjük (nem túl bőven) vulkanizációs ragasztóval. Ezt hagyni kell állni amíg meg nem szárad a felülete. Ezután rárakjuk a foltjavító tapaszt (előtte azért levesszük a védő alufóliát), és jó erősen rányomkodjuk, és rá dörzsöljük a foltot.

 

Karbantartas6.8



Ezt még úgy 5 percig kell hagyni kötni. Majd a fent leírt módon összerakjuk a bringát.

 

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.

 

 

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.