Karbantartas5.1A bicikli egyik legfontosabb tartozéka a fék. Így hát nem árt gondot fordítani rá! A következő összeállítás a felni-, és tárcsafékek beállítását taglalja.

Ha igazán törődsz a bringáddal és valami szokatlant észlelsz rajta (pl. recsegő, nyikorgó hangok), azokat nem árt orvosolni. Sok munka viszonylag egyszerűen otthon is elvégezhető. Ez a cikksorozat ebben kíván neked segítséget nyújtani.

A következő 6 részben igyekszünk bemutatni a helyes takarítást, hajtásrendszer, a lánc, a váltók, a fékek, karbantartását, beállítását, majd a legvégén a bringások rémálmával a defekttel is foglalkozni fogunk. Reményeink szerint mindent részletesen, közérthetően tudunk nektek továbbadni. Amennyiben egy munkaművelet elvégzésében nem vagy biztos ellenőriztesd le egy szakszervízben.

V rész a fékek beállítása
A bicikli egyik legfontosabb tartozéka a fék. Így hát nem árt gondot fordítani rá! Egy márkás fék is foghat olyan rosszul mint egy akármilyen gagyi, ha nincs beállítva, de akár egy "noname" fék is verheti a jobbakat, ha jól be van állítva. A következő összeállítás az egyszerűbb felni-, és tárcsafékek beállítását taglalja.

"V" fékek beállítása
Kezdjük a V-fékkel, mivel ez mostanság a legelterjedtebb. Indítsunk egy kiadós mosással! Ebbe beletartozik, hogy kiszedjük a fékpofát és megcsutakoljuk szappanos vízzel, körömkefével, de az is, hogy ugyanezt eljátsszuk a felnivel is! Egy tiszta pofa érezhetően jobban szuperál. A fékpofákat, ha rosszul koptak el, csiszolóvászonnal, vagy ráspollyal rendbe lehet hozni. Ezután következik a visszaszerelés és beállítás.

Karbantartas5.1

A fékpofát visszahelyezzük, beállítjuk, hogy pont a felni magasságában legyen és ne álljon ferdén, majd a fék erőteljes behúzvatartása mellett, meghúzzuk a csavarját. Ez azért fontos, mert így a fékpofa merőlegesen fog állni a felnire, és jobb fékerőt biztosít. A nyikorgás elkerülése végett a fékpofát érdemes úgy visszarakni, hogy a pofa hátsó része alá egy darab vastagabb (1-2 mm ) papírt teszel. Így a pofák kissé V alakban fognak a felnire állni.

 karbantartas5.2

A fékpofák távolságát a felnitől csak a bowden rövidítésével lehet megoldani. Azt, hogy kétoldalt a fékpofák egyenlő távolságra legyenek a fékpofák, a fék oldalán lévő kis "fékvisszahúzó-rugó-előfeszítő" csavarral tudsz állítani. Ha kifele tekered, gyengébben húzza majd vissza azon az oldalon a féket.

Mechanikus tárcsafékek beállítása:
A tárcsafékeknél általában mindkét oldalon lehet állítani a fékpofákat. Ez modernebb fékeken szerszámmentesen elvégezhető, másoknál imbuszkulcs szükséges hozzá.

  1. Először állítsd be a fix oldali fékpofát úgy, hogy a tárcsától kb. 1 mm legyen.
  2. Ezután következik a másik oldalon lévő fékpofa beállítása.
  3. Erre lehetőség lehet a nyomatékkaron lévő csavarra. Ebben az esetben ugyanúgy kell eljárni, mint a fix oldalon.
  4. Ha nem lehet így állítani, akkor a nyomatékkar állásán kell változtatni a bowden rövidítésével. Ebben az esetben először célszerű a nyomatékkaron lévő bowden rögzítő csavaroldásával célszerű próbálkoznod, majd a finom-állítást a fékkaron lévő finom-állító csavarral befejezni.
  5. Ellenőrizd, hogy a kerekek elforognak-e úgy hogy nem érnek hozzá a tárcsához, illetve a fékkar útjának első harmadában kezd-e el fogni.
  6. Ha igen, akkor készen vagyunk.

karbantartas5.5

Ha elkopott a fékpofa...
Amennyiben elkopott a fékpofa cseréljük le az újra. Árértékben a QUAXAR fékpofái igen jóknak mondhatóak. És szinte minden típusú V és tárcsafékhez van fékpofájuk, többféle minőségben. Fontos fogy szinte minden fékbe másfajta fékpofa kell. Nézd meg pontosan, hogy a tiedhez mi kell. Ehhez a féked gyártójának nevére és típusára lesz szükséged.

Karbantartas5.3

Ezzel a fékkel már nem érdemes közlekedni. Cserélni kell a fékpofát.

 

Karbantartas5.4

A QUAXAR-nál minden fékhez találsz jó,imőségű pogát

Fékbowden csere
Ha a fékek nehezen járnak célszerű lecserélni a fék bowdeneket.

Karbantartas5.6

Ügyelj, milyen bowdent és bowdenházat használsz a váltó és fék bowdenek és házaik nem cserélhetőek fel!


TIPP! Ebben az esetben a bowdenház cseréjét is javaslom, a tökéletes működés érdekében.

  1. Vedd le a bowden végéről a bowden sapkát (Már ha még van rajta).
  2. A féktesten a bowden szorító csavart lazítsd meg.
  3. Húzd ki a bowdent a bowdenházakból.
  4. Szereld ki a fékkarból a bowdent.
  5. Vedd le a kerékpár vázról a bowden házakat.
  6. Az új bowdenházakat vágd azonos méretűre, mint a régi. Ügyelj arra, hogy fék bowdenházat használj ne a váltó bowdenét. Ez a műanyag alatt spirális fémszövetet használ, valamint vastagabb mint a váltóbowdenház. A méretre vágáshoz speciális fogó, vagy egy nagyon jó minőségű csípőfogó kell.
  7. Nézd meg a bowden házak végét, hogy a kijáratuk szabadak-e. Ha nem akkor egy vékony imbuszkulcsal, vagy árral igazítsd meg.
  8. Tedd fel a bowdenházak végére a bowdentámaszokat (kupakokat).
  9. Szereld fel a vázra a bowdenházakat.

    Karbantartas4.4

    Bowdenek több típusban. Én minimum köszörült galvanizáltat vennék a helyedben. Jobban csúszik a bowdenházban, így szebb működése lesz a féknek.

  10. Tedd be az új fék bowdent a váltó karba. Én a QUAXAR bowdeneket ajánlom, mivel ár/értékben nagyon jók! Több típusa is létezik az egyszerű galvanizált, köszörült galvanizált, rozsdamentes köszörült, teflonbevonatú.
  11. Fűzd végig a fékbowdent a házakba
  12. Rögzítsd a bowdent a féktesten a bowdenszorító csavarral.
  13. Tedd fel a bowden végére a zárósapkát.
  14. Állítsd be a féket.

Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.