o01Ez a rész szerintem sokakat vitára késztet majd, de hát elképzelések és pofonok. Vagy valami ilyesmi.

Emlékeztek még a cikksorozat első részében lefektetett alapelvekre?

  • Csomagos túrákra lehessen használni
  • Csekély fenntartási költségű legyen
  • Ha a világ végén bajba kerülök, tudjam javítani
  • Hosszútávú túrázást tegyen lehetővé
  • Elsősorban aszfalton fogom használni, de ne jöjjön zavarba egy erdészeti úttól sem
  • Ne legyen drága

A második pont a csekély fenntartási költség volt. Mit is jelent ez? A kopó, elhasználódó alkatrészek cseréje 1 km-re vetítve a lehető legkevesebbe kerüljön.

Mik is fognak leggyakrabban cserélődni? Ha ezen elgondolkodsz és összeállítasz egy listát, akkor valószínűleg valami hasonló lesz, mint ez itt:

  • külső gumi
  • belső gumi
  • lánc
  • hátsó fogaskeréksor
  • fékpofa

A listát végignézve első körben nem is olyan sok mindenre kell figyelni.

o02

A műtőasztalon

Külső gumiból véleményem szerint célszerű egy mindennapos általános használatút tartani, ami kedvező árértékű, valamint, ha elindulsz álmaid túrájára, egy drágább, magas színvonalút.

Ezen szempontok figyelembe vételével a Kenda K 935 Khan-t választottam. Ez szemtelenül olcsó, ráadásul a mintája alapján nem csak az aszfaltúton érzi magát jól, de földutakon (nem erdei egynyomos csapán) is el fog boldogulni.

Belső gumiból sem muszáj az „ultra light” típust általános használat során kilyukasztani. Jó arra az olcsóbb is.

A belső guminál felmerülhet a következő probléma: autós-, vagy presta szelepeset válasszak?

Sokan egyből jönnek egy régi magazinból vett beidegződött válasszal:

„- Autószelepest, mert azt a benzinkútnál is fel lehet fújtatni!”

Nos ez igaz, de remélem a belsőd is tudja, hogy csak benzinkútnál lyukadhat ki. Ugye többnyire nem így történik. Egy komoly kerékpárosnál mindig van pumpa. Innentől meg tökmindegy milyen szelepű a gumi? Az általam épített kerék felnije autószelepes, de van szűkítőm, így prestával fogom használni, mivel minden bringámon olyan van.

o03

Váz és villa egybekelése

A fenti listát, ha megnézitek, a következő két pont a váltó- és hajtásrendszert, azaz a bringa két fő egységét érinti, és ezeket együtt vizsgálva kell döntést hozni. Alaposan vizsgáljuk meg ezt a kérdést, mivel ez dönti el az alábbi alkatrészek paramétereit:

  • hátsó agy
  • hátsó fogaskeréksor
  • első váltókar
  • hátsó váltókar
  • első váltó
  • hátsóváltó
  • lánc
  • hajtókar

Az alábbi táblázat egy e-bolt átlagárait mutatja a fenti alkatrészekre 7 -8 -9 sebességes rendszerek esetén:

sebesség 7 8 9
hátsó agy 4639 7 040 7 040
hátsó fogaskeréksor 3652 5 993 9 313
hátsóváltókar 1689 3 257 9 746
hátsóváltó 4085 4 992 15 098
lánc 1391 4 162 7 392
hajtókar 8035 8 035 14 659
Össz 23 491 33 479 63 248

Azért számoltam átlag árral, mert sokan leszünk azok, akik nem a legolcsóbbat veszik meg mindenből. Az eredmény igen magáért beszél. Ha ebből kiragadom a lánc és a hátsó fogaskeréksort, amely a leggyakrabban cserélendő elem, az alábbi eredmény születik:

sebesség 7 8 9
hátsó fogaskeréksor 3 652 5 993 9 313
lánc 1 391 4 162 7 392
Össz 5 043 10 155 16 705

Ezek összehasonlítása, után úgy döntöttem, hogy az én bringám 7-es rendszerű lesz.

P3060046

Váz-villa-nyeregcső-kormány kormányszár

A hajtókarban 48-38-28-as fogszámút kerestem, ami a 7-es sor fogkiosztásával jól harmonizál.

Ennyi elméleti fejtegetés után kezdődhet az összerakás! Egy kerékpár megépítése számomra mindig különleges élmény. Az alkotás öröme, amely ahhoz lehet hasonló, mint amikor egy makettező az általa választott repülő-, vagy hajómakettet lépésről lépésre összerakja.

Először a vázat és a villát raktam össze, a kormánycsapágyat alaposan megzsírozva. Ezután került fel rá a kormányszár, kormány, valamint a nyeregcső.

nyereg

A nyereg még eredeti csomagolásban

Következő lépés a nyereg felrakása. Ebbe még mindig szerelmes vagyok: Tour de France márkanévre hallgat és színvilágában nagyon megy a feliratozott vázhoz.

Ha már a kiegészítőknél járunk, én szeretem, ha csak egy típusú van a bringámon. Amikor a vázmatricáért mentem, akkor akadtam rá erre a márkára. A termékeket elnézve szép, igényes kinézetű alkatrészekre leltem, így ezekből vásároltam be.

o04

A hátsó váltó

Beszereltem a kerekeket, a hátsóváltót, illetve a kormányra felkerültek a fék- és a váltó karok, valamint a markolat.

Ezután a bringa az állványról lekerült a földre és az összes csavart szépen meghúztam. Behelyeztem a középcsapágyat, ami egy kis harccal járt, mivel a szinter kicsit megült a menetben. Ekkora menet metszőm nincs, de szerencsére a régi kromofág másodpercek alatt orvosolta a problémámat.

A bringa ismét állványra került, és az előbbi élmény hatására a vázon található összes menetet szépen kitisztítottam menetmetsző segítségével.

o05

Szerelvények

Felszereltem a hajtókart, hozzáigazítottam az első váltót, majd felraktam a konzolokra a fékeket. A bowdenezés ezek után már gyerekjáték volt. A pedál felrakása után, egy tetszetős kerékpárt kaptam.

A bringa kész és tetszetős, de még nem igazi túrakerékpár, hiszen hiányoznak róla azok az apróságok, amelyek azzá teszik. Erről viszont legközelebb mesélek nektek.

o06

Szinte kész

Felhasznált alkatrészek és beszerzésük:

Váz+villa: felújított színterezett régi Woodlands (Duna kerékpárbolt)
Kormánycsapágy: használt a donor bringáról
Kormány, kormányszár nyeregcső: újak, alumínium darabok Zoom néven (Duna kerékpárbolt)
Markolat: használt, a donor bringáról származik
Kerekek: használt, felújított agyak otthon találtam, új Vuelta duplafalú felni (Duna kerékpárbolt) és küllő (Csepel mintabolt)
Külső: új, Kenda K935 Khan (Csepel mintabolt)
Belső: új, Kenda (Csepel mintabolt)
Fékváltókar: használt 7-es LX otthon találtam
Fékek: használt LX kantilever otthon találtam
Fékpofák: Tour de France (Csepel mintabolt)
Első és hátsóváltó: használt LX otthon találtam
Nyereg: új, Tour de France Ventura ASA (Csepel mintabolt)
Hajtókar: ősrégi XT, ajándékba kaptam
Pedál: Tour de France alu test, acél keret prizmás (Csepel mintabolt)