turabringaTúrakerékpárnak bármely bicikli megfelel! Rá kell ülni „oszt” hajtani! Vagy mégsem?

Szeretnék egy túrabringát, amellyel kimehetek akár a világból is. Nekem szinte mindig saját építésű kerékpárom volt, így most sem merült fel bennem egy komplett kerékpár megvétele. Alkatrészenként fogom szépen összepakolni. Új és használt alkatrészekből. Ennek megvalósítását követhetitek nyomon ebben a cikksorozatban.

Első lépésben, még mielőtt bármit is vennék, felállítom a túrakerékpárral kapcsolatos elvárásaimat:

  • Csomagos túrákra lehessen használni
  • Csekély fenntartási költségű legyen
  • Ha a világ végén bajba kerülök, tudjam javítani
  • Hosszútávú túrázást tegyen lehetővé
  • Elsősorban aszfalton fogom használni, de ne jöjjön zavarba egy erdészeti úttól sem
  • Ne legyen drága

Ezeket a szempontokat vettem figyelembe a bringa építése során.

Miután megszülettek a követelmények a műhelyemben átnéztem, milyen alkatrészek találhatók, majd meglehetősen optimistán kezdtem neki a beszerzésnek.

A váz

A váz az alapja a bringának. Ha jól választasz, akkor sok-sok éven át jól szolgál majd, és nem akarsz évente (vázat) bringát cserélni.

Vz

A kerékpár vázzal kapcsolatos elvárásaim:

  • Legyen hegyikerékpár (MTB), vagy trekking váz. Én tuti az előbbit részesítem előnyben, de ízlések és pofonok...
  • Cr-Mo ötvözet legyen, így nem lesz olyan merev mint az alumínium, és hosszútávon kellemesebb közlekedést biztosít. Anyagát a világ végén is tudják javítani.
  • A villasaru függőleges nyilazású legyen, így gyorszáras kereket tud fogadni.
  • A sarun, illetve a támvillán menetes szem mindenképp legyen, hogy segítse a csomagtartó és a sárvédő felhelyezését
  • A láncvilla 430 mm, vagy annál hosszabb legyen, tehát kellően hosszú, hogy sarkunk ne érjen bele a túratáskába.
  • Legyen rajta hely két kulacstartónak

Teleszkóp vagy merev villa?

Ezt döntse el ki-ki maga. Teleszkóp esetén mindenképpen jó minőségű, közép kategóriás villában gondolkodj, max. 80 mm-es rúgó-úttal. Alsó kategóriás villák csak plusz súlyként jelentkeznek a túrán, mert sok kényelmi funkciójuk nem lesz.

Én elsősorban merev villát szeretnék, mivel első csomagtartó felszerelését is tervezem. Ráadásul kisebb a meghibásodási lehetőség, és a kerékpár fenntartási költsége is kedvezőbb lesz.

A fenti követelmények alapján MTB vázat gondoltam beszerezni, abból is valami régi Cr-Mo ötvözetet. Több apróhirdetést és weboldalt átböngészve tisztába kerültem a várható árral, ami 5-15.000 Ft között mozgott.

Az általam választott váz

Ekkor a kedvenc kerékpárboltomban feltűnt valami érdekes a sarokban. Egy, a tárolástól megkopott randa lila festésű kerékpár, nem éppen menetkész állapotban. Hetekig visszajártam a boltba és barátkoztunk. Ez egy már itthon gyártott Schwinn Woodlands volt, az első, vagy a második évből. Megalkudtam rá, és 8000 Ft-ért mondhatni egy komplett (csak a fékek hiányoztak róla), kerékpárhoz jutottam, ami terveimnek tökéletesen megfelelt.

AzAlap

Ezek a maguk idejükben álombringák voltak itthon. Igazi terepbringaként hirdették őket, sőt sokan versenyeztek is vele. A valóságban azonban ezek nem voltak verseny MTB-k. Az USA-ban 1990-1992-ig gyártották és sport kerékpárként hirdették.

A következő részben festeni fogunk...