Szerviz01Mielőtt elindulnál a bringáddal bárhová ellenőrizd a gumiban a nyomást, a fékek megfelelően fognak-e illetve működik e a világítás.

A gumiban lévő nyomás

biciklipumpaA kerékpárod külső gumijában levegő tartja a megfelelő nyomást. Hogy mi a megfelelő? Ez guminként változó. A jó hír az, hogy az értéket (minimum és maximun) megtalálod a gumi oldalfalán, két mértékegységben (bar és PSI).

A gumi nyomását ellenőrizheted nyomás mérővel, vagy ha nincs ilyened, akkor ha felülsz a bringádra és úgy látszik állóhelyzetben, hogy a gumi nem lapul be, akkor valószínűleg a nyomás megfelelő

Az hogy nem megfelelő a nyomás két dolog okozhatja:

  • rég használtad a kerékpárod és a belső porózusságából eredően elengedte a nyomás egy részét
  • defektet kaptál

Az első esetben a megoldás igen egyszerű! Pumpáld a gumiba az ajánlott értéknek megfelelő mennyiségű levegőt. A második esetben bizony jön a belső csere, vagy a belső foltozás. A kivitelezéshez kattints IDE!



A fék

Ha behúzod a féket és azt tapasztalod, hogy nem fog, akkor három dologra gondolhatsz:

  1. piszkos, zsíros a fékfelület/fékpofa
  2. a fékpofa kopásából adódóan utána kell állítani a fékpofának
  3. elkopott a fékpofa

fékkarR

1. Amennyiben az fékező felületet felni oldalfala, vagy a féktárcsa felületét piszkosnak zsírosnak találod, meg kell tisztítani. Erre mosószeres vizet, illetve speciálisan erre tervezett fékfelülettisztító szereket javaslok.

fekbowdenfeszitocsavarR2. A fékpofa után állításáról bovdenes rendszereknél lehet beszélni, hiszen a hidraulikus rendszereknél a fékpofák önbeállóak. Ezt legegyszerűbben a fékkaron található állítócsavarral tudod megtenni. Az állító csavar, egy speciális két részből álló csavar. Egy feszítő részből és egy ellenanyából áll. A feszítő részt ahogy kifelé csavarod, a bowdent megfeszíti és így közelebb kerül a fékpofa a fékező felülethez. Amikor már a fék jól fog, a kontra anyát a fékkarhoz tekered és így a feszítő csavar nem tud visszacsavarodni. Amennyiben itt nem tudod optimálisan beállítani a féket, a féktesten kell a bowden hosszán változtatni. Ezt a műveletet a heti karbantartásnál találod meg!

3. Amennyiben a fékpofa kopott el, akkor azt cserélned kell. Szereld ki a kopott fékpofát és a szakkereskedésben mutasd meg. Kérj a minta alapján a fékedhez kompatibilis fékpofát. Amennyiben nem boldogulsz a kiszereléssel, vidd az egész bringát magaddal. A boltban ha sikerül ellesned, vagy elmagyarázzák, hogy is kell kiszedned, akkor legközelebb már te is boldogulni fogsz vele.


A világítás

A világítás a kerékpáron elemes és dinamós kivitelű lehet.

ElsőLámpaRElemes világítás

Az első amit el kell végeznünk, az elemcsere. Ha ez nem vezet megoldásra izzós lámpáknál nézzük meg az izzó jó-e. Amivel még próbálkozhatunk az elemek és a lámpa találkozási találkozásánál az érintkezők nem oxidálódtak-e. Puha radírral dörzsöljük át a felületet. Ha nem vezet megoldásra keress fel egy szakszervizt. Nem akarunk nagyon hitegetni, valószínűleg újat kell venned.

Dinamós világítás

Több meghibásodási lehetőség van. Első körben nézzük meg az izzót, hogy jó-e? Sokszor az izzó foglalata oxidálódik és ez okozza a hibát és mikor kicsavarjuk az izzót a wolframszál ellenőrzése miatt, ez az oxid réteg ledörzsölődik és ismét fémes érintkezés jön létre az izzó és a foglalat között. Célszerű egy kis WD40-et fújni a foglalatba ami hosszabb időre megoldást jelenthet.

Probléma esetén a következő lépésként ellenőrizzük a vezetékek csatlakozását a lámpa, illetve a dinamó foglalatánál. Ha még mindig nem működik a világítás, akkor a vezetékrendszeren keressünk szakadásra utaló nyomokat és cseréljük ki a sérült vezetéket. Amennyiben ez sem vezet megoldásra a dinamó hibásodhatott meg, bár erre igen kicsi az esély. Inkább forduljunk szakszervizhez.

Amennyiben a világítás nemrég lett felszerelve a bringánkra, célszerű csiszolópapírral lecsiszolni a festéket a lámpakonzol és a váz/sárvédő találkozási pontjánál, hogy fémes érintkezést kapjunk.

világitas


Hasonló cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.