Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Balaton kerülés 360 km-en keresztül
  Ez az igazi Balaton kör.
Hogyan kerüljük meg a Balatont kezdőként?
Tanácsok kezdő túrakerékpárosoknak.
Vár Palócföld! 4/4
  Várnak a Mátra ösvényei.
Vár Palócföld! 4/3
  A Cserhátban jártunk.
Vár Palócföld! 4/1
 Szeretnél teljesen feltáratlan vidéket megismerni, itt a szomszédban?
prev
next

 spanner 3013129 1280

Mielőtt elindulnál ezeket feltétlen ellenőrizd le!

Az idén és az elmúlt évben rekord mennyiségű kerékpár került eladásra. Így rengeteg kezdő kerékpáros rója az ország útjait. Az alábbi rövid cikkben nekik szeretnénk segíteni, hogy mi az, amit feltétlen nézzenek meg a bringán mielőtt nyeregbe pattannak. Félre értés ne essék, ez nem a túrára történő felkészítést jelenti, az egy másik cikk témája lesz.

A gumiban lévő nyomás

A kerékpárod külső gumijában levegő tartja a megfelelő nyomást. Hogy mi a megfelelő? Ez guminként változó. A jó hír az, hogy az értéket (minimum és maximum) megtalálod a gumi oldalfalán, két mértékegységben (bar és PSI).

bicycle tires 2293967 1280

A gumi nyomását ellenőrizheted nyomás mérővel, vagy ha nincs ilyened, akkor ha felülsz a bringádra és úgy látszik állóhelyzetben, hogy a gumi nem lapul be, akkor valószínűleg a nyomás megfelelő. Ha ez a téma mélyebben érdekel olvasd el a guminyomásról szóló cikkünket. Katt IDE!

Az hogy nem megfelelő a nyomás két dolog okozhatja:

  • rég használtad a kerékpárod és a belső porózusságából eredően elengedte a nyomás egy részét, vagy egyszerűen az olcsó belső ennyit tud.
  • defektet kaptál

Az első esetben a megoldás igen egyszerű! Pumpáld a gumiba az ajánlott értéknek megfelelő mennyiségű levegőt. A második esetben bizony jön a belső csere, vagy a belső foltozás. A kivitelezéshez kattints IDE!

A fék

Ha behúzod a féket és azt tapasztalod, hogy nem fog, akkor három dologra gondolhatsz:

  1. piszkos, zsíros a fékfelület/fékpofa
  2. a fékpofa kopásából adódóan utána kell állítani a fékpofának
  3. elkopott a fékpofa

1. Amennyiben az fékező felületet felni oldalfala, vagy a féktárcsa felületét piszkosnak zsírosnak találod, meg kell tisztítani. Erre mosószeres vizet, illetve speciálisan erre tervezett fékfelület tisztító szereket javaslok. Legrosszabb esetben csak a fékpofa csere jelenthet megoldást.

bike 4088917 1280

2. A fékpofa után állításáról bovdenes rendszereknél lehet beszélni, hiszen a hidraulikus rendszereknél a fékpofák önbeállóak. Ezt legegyszerűbben a fékkaron található állítócsavarral tudod megtenni. A fékbetét beállítása akkor optimális, ha a fékkart behúzva teljes útjának az 1/3-ánál érzed, hogy nem tudod az jobban behúzni. Az állító csavar, egy speciális két részből álló csavar. Egy feszítő részből és egy ellenanyából áll. A feszítő részt ahogy kifelé csavarod, a bowdent megfeszíti és így közelebb kerül a fékpofa a fékező felülethez. Amikor már a fék jól fog, a kontra anyát a fékkarhoz tekered és így a feszítő csavar nem tud visszacsavarodni. Amennyiben így nem tudod optimálisan beállítani a féket, az azt jelzi, hogy fékbetétet kell cserélned a 3. pontban foglaltak szerint.

3. Amennyiben a fékpofa kopott el, akkor azt cserélned kell. Legjobban akkor jársz, ha egy szakszervízben kéred a javítást.

A világítás

A világítás a kerékpáron elemes és dinamós kivitelű lehet.

Elemes/akkumulátoros világítás

Az első amit el kell végeznünk, az elemcsere. Ha ez nem vezet megoldásra izzós lámpáknál nézzük meg az izzó jó-e. (Szerencsére a ledek világában ez már kezd teljesen eltűnni a piacról.) Amivel még próbálkozhatunk az elemek és a lámpa találkozási találkozásánál az érintkezők nem oxidálódtak-e. Puha radírral dörzsöljük át a felületet. Ha nem vezet megoldásra keress fel egy szakszervizt. Nem akarunk nagyon hitegetni, valószínűleg újat kell venned.

cateyevolt400

Dinamós világítás

Néha-néha még előfordul ilyen rendszer. Új bringáknál már csak elvétve a nagyáruházi csodák esetében. (Remélem olvasóink közöl senki sem ott vásárol kerékpárt.) Több meghibásodási lehetőség van. Első körben nézzük meg az izzót, hogy jó-e? Sokszor az izzó foglalata oxidálódik és ez okozza a hibát és mikor kicsavarjuk az izzót a wolframszál ellenőrzése miatt, ez az oxid réteg ledörzsölődik és ismét fémes érintkezés jön létre az izzó és a foglalat között. Célszerű egy kis WD40-et fújni a foglalatba ami hosszabb időre megoldást jelenthet.

Probléma esetén a következő lépésként ellenőrizzük a vezetékek csatlakozását a lámpa, illetve a dinamó foglalatánál. Ha még mindig nem működik a világítás, akkor a vezetékrendszeren keressünk szakadásra utaló nyomokat és cseréljük ki a sérült vezetéket. Amennyiben ez sem vezet megoldásra a dinamó hibásodhatott meg, bár erre igen kicsi az esély. Inkább forduljunk szakszervizhez, vagy a legjobb megoldás: Vegyél egy korszerű elemes, vagy akkumulátoros lámpát.

Fotó: pixabay

Karbantartással, szereléssel kapcsolatos cikkeket találsz a Bringadoki oldalán.