sziBrings00Kérlelhetetlenül beköszöntött az ősz, hiába énekelgetjük a „Süss fel nap…” vidám sorait, már nem hallgat ránk. Könyörtelenül eltűnik 16:05 után a horizonton és átveszi uralmát a hideg.

De az edzett kerékpárost nem félemlíti meg némi hideg és sötét. Remek lámpákat és ruhákat lehet kapni mindenféle időjárási viszontagságra.

Gondolom nem kell ecsetelni az első és hátsó világítás fontosságát, egyrészt, hogy lássanak bennünket, másrészt, hogy ne kelljen az államkasszába több ezer forintot befizetni, ha esetleg lámpátlanság miatt megállít a szerv. Mindenképp jobb befektetés néhány ezer forintért lámpákat venni, mint ennek a kétszeresét befizetni büntetésként és ekkor még mindig nincs lámpánk.

sziBringsA Kresz egy érdekes hiánnyal van felszerelve e témában, mivel azt írja, hogy a „lámpáknak együtt kapcsolhatónak kell lennie”. Tehát a régi dinamós rendszer ezt kielégíti, mert bekapcsold a dinamót és egyszerre megy a két lámpa. Viszont ha veszel egy első és egy hátsó lámpát az nem lesz együtt kapcsolható… De. A dinamós lámpa sem jó, mert a kerékpárnak álló helyzetben is ki kell, hogy legyen világítva. Ha megállsz, a dinamó nem termel áramot és nem leszel az útszélén kivilágítva. Ezt a problémát küszöbölik ki az elemes lámpák, amik ugye nem együtt kapcsolhatóak. És az ördögi kör ezennel bezárult… Laza

Azért ezt nem kell ennyire véresen komolyan venni. Nyugodtan választhatjuk bármelyik megoldást, a lényeg, hogy legyen világításunk. Érdemesebb egy középkategóriájú lámpába befektetni, mert hosszú távon jobban megérni. Az olcsóbb lámpák, nem mind zárják ki a vizet tökéletesen és zárlatot okozhat a lámpában, ami ettől kimúlhat. Nem minden esetben rendelkeznek nagyobb fényerővel, ami ügye a biztonságunk rovására mehet, mivel olcsó a régebbi típusú alkatrészekből állhat, s ezért nagyobb az energia felhasználásuk, sűrűbben kell elemet cserélni. Széles skálán mozognak a lámpák árai. Egy hátsó lámpát már vehetünk párszáz forintért, egy olyan első lámpa, amivel akár éjszaka is száguldozhatunk az erdőben viszont több tízezerbe is kerül, sőt akár 6 számjegyű is lehet az ára. Ezért érdemes a felhasználási területet is számba venni a vásárláskor.

A fontos az, hogy megbízható, jól működő, megfelelő fényerejű lámpát vásároljunk, amit egy mozdulattal le tudunk venni a bringáról, ha esetleg kint kell hagynunk valamiért, inkább mi vegyük le, mint valaki más…

sziBrings02A hideg beálltával bizony meg kell, hogy változtassuk öltözési szokásainkat, ha nem akarunk úgy járni, mint Damber a sílifttel. A legfontosabb, hogy azokat a részeinket védjük a hidegtől, amelynél sok az ízület. Kéz, térd, boka. Fiatalon csak azt érezzük, hogy kicsit elfagyott! Se baj, majd kienged. Aztán ahogy egyre haladunk előre a korral, azt vesszük észre, hogy spontán lüktet az egyik ujjpercünk, hasogat a térdünk. És nem gondolunk vissza arra, hogy ezekben a fájdalmakban fiatalkori lazaságunk is lehet a bűnös.

10-15C°fok alatt érdemes már hosszú kesztyűre áttérni. Sokkal jobb hőérzetet ad, ha nem fázik a kezünk, ugyan ez vonatkozik a fejünkre. Köztudott, hogy a test hőjének legnagyobb része a fejünkön keresztül távozik. És ezt bizony a menetszél csak fokozza. Remek szélálló sapkákat lehet kapni néhány ezer forintért, amelyek a fülünket is védi. Ezt a téli bringás kiegészítőt csak egyszer kell megvenni, feltéve, ha nem nő folyamatosan a fejünk. Egy másik, kevésbé esztétikus, módszer a hideglevegő kintartására az, hogy ha a bukósisakunk elülső szellőző nyílásait leragasztjuk, s ezzel szabunk gátat a nem kívánt hidegnek. Ha még mindig érezzük a hideget, akkor lehet tovább, hátrébb haladni a leragasztgatással, míg el nem érjük a megfelelő hőérzetet.

Kesztyű az már kicsit más tészta, szubjektív módon érzi mindenki a saját maga hőérzetét. Ha nem akarunk sokat befeccölni a kesztyűre, akkor érdemes egy sima MTB-s hosszú kesztyűt vásárolni. Azzal 0-5 fokig ellehet lenni. Ha esetleg mégis hidegnek érezzük, felvehetünk alá egy cérnakesztyűt vagy egy selyem kesztyűt, ami vékony, de meleg. Az igazi megoldás, egy szélálló darab beszerzése. Ezeket néhányezer forinttól már lehet kapni.

A hideg és az eső beálltával, a bringának is szüksége van némi kényeztetésre. A saját dolgunkat könnyítjük meg, ha olyan olajjal kenjük a láncot, ami kimondottan esős időre ajánlanak. A Motorex-nek van kimondottan esős időre való lánc olaja, ami sűrűbb az átlagosnál így több ideig marad a láncon. Kevésbé kell sűrűn kenni azt.

sziBrings03A hideg hatására az abroncsokban lévő levegő összetöpped, és puhábbnak érezzük azt. Ekkor megnő az esély a felütéses defektre, ezért mindenképp állítsuk be a megfelelő nyomást egy benzinkúton vagy egy kerékpáros szervizben. A külső gumikat érdemes bordázottabbra cserélni, ha teljesen minta nélkülivel (slick) közlekedünk, mert ezek könnyebben megcsúsznak a nedves betonon.

Nem kell tehát a bringát a pince mélyére süllyeszteni késő ősszel sem, ha beszerzünk egy két ruhadarabot, akkor könnyen átvészelhetjük ezt az időszakot. És ha a bringára is odafigyelünk egy kicsit akkor az is meghálálja törődésünket.

Hajrá!