Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

nighthawk11Az X-9 Nighthawk (Éjjeli sólyom) prototípus biciklit egy szlovák gépészmérnök, Braňo Mereš készítette, aki az utóbbi években számos egyedi, szokatlan kerékpárvázat összehozott.

Leginkább speciális anyagokkal szeret kísérletezni. Készített már bringát összeszegecselt titánlemezekből, bambuszból, epoxy gyantából és különböző szénszálas anyagokból. A weblapja ITT tanulmányozható.

A legújabb munkája, az X-9 Nighthawk során megint új oldalról közelítette meg a váz anyagának kérdését: szendvicspaneleket készített aramidból, melyeket szénszálas szövettel borított be. Az aramid egy kemény, hőálló szintetikus szál, olyan termékekben használják, mint például a modern testpáncélok szövete. Az X-9 számára készített panelek aramid alapú anyagból kialakított, nyitott méhkaptár-szerkezetű lapokból állnak, amely lehetővé teszi, hogy strukturálisan erősek, mégis könnyűek legyenek. Nagy nyomású vízsugárral méretre vágta őket Mereš, összekapcsolta őket, majd laminált karbon szövetlapokat tett a tetejére.

nighthawk02

A hiperkönnyű, de erős és merev váz mindössze 1,4 kg, bár ahogy Mereš mondta nem a súlycsökkentésen volt a fő hangsúly. "A kísérlet célja az első méhkaptár struktúrájú szendvicspanelekből készített kerékpárváz megalkotása volt. Ezt az anyagot széles körben használják a repülőgépiparban, és nagyon jó keménység/tömeg arányt kínál a tiszta karbon megoldásokkal összehasonlítva. A tömeg tovább csökkenthető a célnak megfelelőbb, könnyebb súlyú műgyanták használatával, melyek sajnos nekem nem álltak rendelkezésemre."

nighthawk01

nighthawk03

nighthawk04

Az X-9-es karbon kiegészítőket (kormányt kormányszárat, nyerget és hajtókart) kapott. A lánc helyett szíj hajtást alkalmaz, ami számomra egy igen szimpatikus megoldás. A biztonságos megállásról hidraulikus tárcsafékek gondoskodnak. A kerékpár egyes alkatrészeit, az nyerget, az első kereket és a hajtókart Atomic22 infiniti3D rendszere védi, így tolvajok azt nehezen tudják leszerelni.

nighthawk05

nighthawk06

nighthawk07

Mereš elmondása szerint a gépsárkány jól megy, és további teszteket tervez vele a közeljövőben.

nighthawk09

A bringa először a márciusi berlini bringa show-n mutatkozott be, ahol nagy érdeklődéssel fogadták.

Fotók a tervező weblapjáról származnak.