margithd03A Budapesti Közlekedési Központ, a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként összefoglaló tanulmányt készíttetett Budapest kerékpáros forgalmáról.

Az elemzésekhez városszerte 31 helyszínen számolták a kerékpárosokat, 10 helyszínen pedig kérdőíves felmérést végeztek. A rendelkezésre álló adatok alapján a belvárosi részeken – a Kiskörút és a Nagykörút térségében – tapasztalható leginkább a kerékpáros forgalom növekedése.

Adatok felvétele
A budapesti kerékpáros forgalomról 1994-től állnak rendelkezésre adatok a Fővárosi Önkormányzat megbízásából végzett felmérésekből. Az utóbbi években pedig már két állandó, éjjel-nappal működő mérőhely is számlálja a kerékpárosokat, tehát rendelkezésre áll 24 órás folyamatos adatsor is.

A BKK Egységes Forgalmi Modell projektjében 2013 novemberében a forgalmi felmérések során a gépjárműforgalom számlálásával egyidejűleg a kerékpáros forgalmat is rögzítették: 8 helyen végeztek 16 órás kerékpáros-számlálást. 2014 áprilisában pedig városszerte 31 helyszínen kerékpárosforgalom-számlálást és kérdőíves felmérést.

 Kerékpárszámlás-mérési-helyszínek

A felmérés helyei

Célok
A forgalomszámlálás célja – az elmúlt évek forgalomfelvételi adatainak összehasonlító elemzése alapján – a kerékpáros trendek kimutatása, egy olyan adattár alapja jöjjön létre, amely felhasználható a főváros kerékpáros forgalmának meghatározására, illetve amely hasznos információkat nyújt a kerékpározási szokásokról.

A 2014-es tavaszi mérések legfontosabb adatai

  • A Kiskörút forgalma irányonként 2300 kerékpáros/nap/irány.
  • A Nagykörúton az Oktogonnál végzett mérés alapján a becsült napi forgalom 690 kerékpáros/nap/irány.
  • Sugár irányban a Nagykörúton belül a Baross utca kerékpáros forgalma 560 kerékpáros/nap/irány, a Rákóczi úton pedig a 160 kerékpáros/nap/irány. Az Üllői úton a Nagyvárad térnél 380 kerékpáros/nap/irány közlekedik.
  • Az Andrássy úti kerékpársávon mért májusi napi átlagos forgalom nagysága 1300 kerékpáros/nap/irány. Az Egységes Forgalmi Modell adatai alapján a gépjárműforgalom ugyanitt 11.000 jármű/nap/irány. A kerékpáros forgalom a teljes forgalom 10,5%-a.
  • A budai Duna-parti kerékpárúton a Batthyányi tér környékén a becsült napi forgalom északi irányban 1900 kerékpáros/nap, déli irányban 2000 kerékpáros/nap. A Szent Gellért téren 3200 kerékpáros/nap/irány halad el.
  • A Lánchídon 1450 kerékpáros halad át naponta Pest felé, 1250 kerékpáros pedig Buda felé. A kerékpárosok 27%-a választja közlekedésre az útpályát, és 36-36%-uk a kétoldali járdákat.
  • Az Árpád híd északi oldalán lévő kerékpárúton 1450 kerékpáros/nap/irány halad át.
  • Az Újpesti rakparton a Gogol utcánál a becsült napi forgalom 700 kerékpáros/nap/irány.
  • A Veres Péter úti kerékpárúton 260 kerékpáros/nap/irány közlekedik.
  • A Kőbányai úti kerékpárúton a becsült napi forgalom 380 kerékpáros/nap/irány.
  • A Rákospatak utcán 560 kerékpáros/nap/irány halad el naponta.

A belső városrészekben gyorsabban növekszik a kerékpáros forgalom

A rendelkezésre álló adatok alapján a város belső pontjain figyelhető meg leginkább a kerékpáros forgalom növekedése a Kiskörút és a Nagykörút térségében, míg a külső mérőpontokon nem ugrásszerű a növekedés.

 KFE-szamlalasgrafikon

Eredmények

Az időjárás hatása a kerékpározásra évenkénti növekedésére
A kerékpározás időjárással való összefüggése kimutatható, de szerepe nem olyan jelentős. A kedvezőtlen időjárási körülmények között a kerékpáros forgalom évenkénti növekedése mérséklődik, de nem áll meg.

2013. első négy hónapjában az átlagosnál hűvösebb és csapadékosabb volt az időjárás, ez kihatott a kerékpáros forgalomra is.

A korábbi évek adatai szerint

  • 2011. I–IV. hónapjához képest 2012. I–IV. hónapjában 50%-kal,
  • 2012. I–IV. hónapjához képest 2013. I–IV. hónapjában 9%-kal, (havas, hideg időjárás)
  • 2013. I–IV. hónapjához képest 2014. I–IV. hónapjában 40%-kal

nőtt a forgalom.

(Az időjárás hatását a forgalomra a Múzeum körúti állandó mérőhely adatai alapján vizsgálták, ahol a 2010 óta gyűjtött napi kerékpáros forgalom adatain keresztül lehetőség van az időjárás és a forgalomnagyság összefüggéseinek vizsgálatára is. Fontos megjegyezni, hogy egyetlenegy mérőállomás adatai, azaz nem reprezentatívak az egész városra nézve.)

Forrás: BKK közlemények

Be kell jelentkezned, hogy hozzászólhass.