Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

margithd03A Budapesti Közlekedési Központ, a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként összefoglaló tanulmányt készíttetett Budapest kerékpáros forgalmáról.

Az elemzésekhez városszerte 31 helyszínen számolták a kerékpárosokat, 10 helyszínen pedig kérdőíves felmérést végeztek. A rendelkezésre álló adatok alapján a belvárosi részeken – a Kiskörút és a Nagykörút térségében – tapasztalható leginkább a kerékpáros forgalom növekedése.

Adatok felvétele
A budapesti kerékpáros forgalomról 1994-től állnak rendelkezésre adatok a Fővárosi Önkormányzat megbízásából végzett felmérésekből. Az utóbbi években pedig már két állandó, éjjel-nappal működő mérőhely is számlálja a kerékpárosokat, tehát rendelkezésre áll 24 órás folyamatos adatsor is.

A BKK Egységes Forgalmi Modell projektjében 2013 novemberében a forgalmi felmérések során a gépjárműforgalom számlálásával egyidejűleg a kerékpáros forgalmat is rögzítették: 8 helyen végeztek 16 órás kerékpáros-számlálást. 2014 áprilisában pedig városszerte 31 helyszínen kerékpárosforgalom-számlálást és kérdőíves felmérést.

 Kerékpárszámlás-mérési-helyszínek

A felmérés helyei

Célok
A forgalomszámlálás célja – az elmúlt évek forgalomfelvételi adatainak összehasonlító elemzése alapján – a kerékpáros trendek kimutatása, egy olyan adattár alapja jöjjön létre, amely felhasználható a főváros kerékpáros forgalmának meghatározására, illetve amely hasznos információkat nyújt a kerékpározási szokásokról.

A 2014-es tavaszi mérések legfontosabb adatai

  • A Kiskörút forgalma irányonként 2300 kerékpáros/nap/irány.
  • A Nagykörúton az Oktogonnál végzett mérés alapján a becsült napi forgalom 690 kerékpáros/nap/irány.
  • Sugár irányban a Nagykörúton belül a Baross utca kerékpáros forgalma 560 kerékpáros/nap/irány, a Rákóczi úton pedig a 160 kerékpáros/nap/irány. Az Üllői úton a Nagyvárad térnél 380 kerékpáros/nap/irány közlekedik.
  • Az Andrássy úti kerékpársávon mért májusi napi átlagos forgalom nagysága 1300 kerékpáros/nap/irány. Az Egységes Forgalmi Modell adatai alapján a gépjárműforgalom ugyanitt 11.000 jármű/nap/irány. A kerékpáros forgalom a teljes forgalom 10,5%-a.
  • A budai Duna-parti kerékpárúton a Batthyányi tér környékén a becsült napi forgalom északi irányban 1900 kerékpáros/nap, déli irányban 2000 kerékpáros/nap. A Szent Gellért téren 3200 kerékpáros/nap/irány halad el.
  • A Lánchídon 1450 kerékpáros halad át naponta Pest felé, 1250 kerékpáros pedig Buda felé. A kerékpárosok 27%-a választja közlekedésre az útpályát, és 36-36%-uk a kétoldali járdákat.
  • Az Árpád híd északi oldalán lévő kerékpárúton 1450 kerékpáros/nap/irány halad át.
  • Az Újpesti rakparton a Gogol utcánál a becsült napi forgalom 700 kerékpáros/nap/irány.
  • A Veres Péter úti kerékpárúton 260 kerékpáros/nap/irány közlekedik.
  • A Kőbányai úti kerékpárúton a becsült napi forgalom 380 kerékpáros/nap/irány.
  • A Rákospatak utcán 560 kerékpáros/nap/irány halad el naponta.

A belső városrészekben gyorsabban növekszik a kerékpáros forgalom

A rendelkezésre álló adatok alapján a város belső pontjain figyelhető meg leginkább a kerékpáros forgalom növekedése a Kiskörút és a Nagykörút térségében, míg a külső mérőpontokon nem ugrásszerű a növekedés.

 KFE-szamlalasgrafikon

Eredmények

Az időjárás hatása a kerékpározásra évenkénti növekedésére
A kerékpározás időjárással való összefüggése kimutatható, de szerepe nem olyan jelentős. A kedvezőtlen időjárási körülmények között a kerékpáros forgalom évenkénti növekedése mérséklődik, de nem áll meg.

2013. első négy hónapjában az átlagosnál hűvösebb és csapadékosabb volt az időjárás, ez kihatott a kerékpáros forgalomra is.

A korábbi évek adatai szerint

  • 2011. I–IV. hónapjához képest 2012. I–IV. hónapjában 50%-kal,
  • 2012. I–IV. hónapjához képest 2013. I–IV. hónapjában 9%-kal, (havas, hideg időjárás)
  • 2013. I–IV. hónapjához képest 2014. I–IV. hónapjában 40%-kal

nőtt a forgalom.

(Az időjárás hatását a forgalomra a Múzeum körúti állandó mérőhely adatai alapján vizsgálták, ahol a 2010 óta gyűjtött napi kerékpáros forgalom adatain keresztül lehetőség van az időjárás és a forgalomnagyság összefüggéseinek vizsgálatára is. Fontos megjegyezni, hogy egyetlenegy mérőállomás adatai, azaz nem reprezentatívak az egész városra nézve.)

Forrás: BKK közlemények