Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Vár Palócföld! 4/1
 Szeretnél teljesen feltáratlan vidéket megismerni, itt a szomszédban?
Látni és látszani. Nappal is!
  Az hogy te látsz, nem jelenti azt, hogy téged is látnak.
Okostelefon a balszerencsés bringás védelmében
   Ha egyedül tekersz, ott az esély egy olyan balesetre, amikor senki nem tudja rólad, hol és milyen állapotban fekszel.
Nyugati Bástya kerékpártúra 3/1
   Korán keltünk, hogy az augusztusi forróságot és a budapesti forgalmat minél jobban elkerüljük.
Bringás filmek
Évek óta gyűjtögetjük a kerékpáros filmeket itt a legfrissebb 27-es lista.
prev
next

 bicycle 1867046 1280

Cél, hogy mindenkinek receptre írják fel az orvosok a bringázást!

„A kerékpárutak ingyenes, mindenkinek éjjel-nappal elérhető konditeremként is értelmezhetők”, írja Boris Johnson, Nagy-Britannia miniszterelnöke, a brit kerékpáros stratégiában, amelyet már magyarul is olvashatunk. A Kerékpározás Éve program részeként az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ több nemzetközi jelentőségű művet fordít magyarra, hogy elősegítse a közlekedési szemléletváltozást.

A kormány döntése alapján 2020-2021. a Kerékpározás Éve Magyarországon. Ennek jegyében rendeztek online kerekasztal-beszélgetést a hazai kerékpározás jövőjéről, amelyen szakmai döntéshozói oldalról Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos és Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, civilként pedig Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke vett részt. Bemutatták a brit közlekedési minisztérium új kerékpáros és gyalogos közlekedési stratégiáját, melynek magyar nyelvű kiadásában közreműködött az eseményen szintén megjelenő Kumin Ferenc, Magyarország londoni nagykövete is. A kiadvány tovább erősíti azt a nézetet, hogy a kerékpáros közlekedés igenis hozzátartozik nagyvárosaink jövőjéhez, és a megfelelő intézkedések hatására sokkal többen fognak kerékpárral, rollerral közlekedni, mint napjainkban.

bicycle 1838605 1280

A kerekasztal-beszélgetésen elhangzott, hogy a kerékpározás nem pártpolitikai kérdés, hanem ideológiák felett álló, össztársadalmi érdek. Ezt számos kutatás igazolja, a biciklizést nem pártpreferenciák mentén választják az emberek. Kerékpárral közlekedni ugyanis nemcsak jó érzés, hanem csökkenti is a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát, csillapítja a környezetterhelést, és megoldást nyújt korunk egyik kiemelt nagyvárosi problémájára, a helyhiányra.

A kerékpározás ideológiai függetlenségét jól példázza, hogy London korábbi konzervatív főpolgármestere, Boris Johnson is elkötelezett támogatója a biciklizésnek. Johnson 2019 óta az Egyesült Királyság miniszterelnöke, így mára a kerékpáros fejlesztésekkel kapcsolatos elképzeléseit az egész országra kiterjedő ambiciózus tervvel bővítette ki. A Fokozatváltás címen megjelent kötetet Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos kezdeményezésére az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ magyarra fordította, hogy minél több döntéshozó és szakember ismerje meg Európa egyik leginnovatívabb kerékpáros stratégiáját.

„Bicikli? Vegyétek észre, hogy a XXI. században vagyunk! Ez a mondat egy kommentelőtől származik, aki az egyik legnagyobb közösségi oldalon osztotta meg kissé ironikusan a véleményét. Ugyanakkor teljesen igaza van, hiszen a kerékpározás a modern társadalmak közlekedésének egyik alappillére”, mondta a Kormánybiztos a kerekasztal-beszélgetésen, aki gondolatait úgy folytatta, hogy „így vélekedik a brit miniszterelnök is, akinek bátor fejlesztési terveit szerintem a hazai politikusok közül, sőt a Magyar Kerékpárosklubtól sem vállalná fel akárki. Ezt a kiadványt minden megyeszékhely polgármesterének és főépítészének el fogjuk juttatni.”

Kumin Ferenc, Magyarország londoni nagykövete is részt vett a Fokozatváltás című kötet elkészítésében. Diplomataként kapocs volt a hazai szerkesztők és a brit kormány között. „A britek borzasztóan örültek a fordítási felkérésnek. Elsőre nem is értették az egészet, de nagyon jól esett nekik, hogy a távoli Magyarország inspirálódni szeretne az ötleteikből. Egyáltalán nem szégyen a jó gyakorlatokat átvenni, sőt, más szakpolitikai kérdésekben is érdemes lenne egyeztetni.”

bicycle 1867046 1280

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója szerint Budapest és London közigazgatási szempontból rendkívül hasonló modellt követett a történelemben; a kiadványban említett intézkedéseket egy az egyben át lehetne venni. A Budapesti Fejlesztési Központ vezetője, a hazai hosszú távú vasútfejlesztési stratégiára visszacsatolva, úgy fogalmazott, hogy „a vasútnak a kerékpár természetes párja, hiszen nyilván fontos, hogy miként lehet bringázni a budapesti belvárosban, de legalább annyira fontos az is, hogy a dunakeszi vagy a biatorbágyi vasútállomásra biztonságosan el lehessen jutni biciklivel.” Vitézy Dávid szerint a kerékpáros stratégiával összefüggő vitáktól nem szabad megijedni, azokat párthovatartozástól függetlenül meg kell vívni.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a kiadvány határozott és dinamikus vízióját emelte ki. „Nagy tetszésemre ez a szakmai anyag nem arról beszél, hogy milyennek kellene lennie a bringázásnak Nagy-Britanniában, hanem hogy milyen lesz. Magyarországon mára az emberek kezdik beteljesíteni a Maslow-piramis legszükségesebb szintjeit, elgondolkodnak, hogy mi hiányzik még az életükből. Ilyenkor kezdenek el bringázni, hogy javítsanak saját maguk és a közösségük életszínvonalán. Akiket most látunk a Városligetben futni, azok között biztosan van olyan, aki tíz évvel ezelőtt el sem tudta volna képzelni magáról, hogy futócipőt húzzon.”

Szintén a Kerékpározás Éve részeként adta ki a Közlekedési Múzeum az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ támogatásával Jeff Speck 101 szabály az élhető városért című kötetét. A könyv 101 példát hoz arra, hogy a városok egészséges jövője, földrésztől függetlenül, a motorizált közlekedés háttérbe szorításán és a városi terek újragondolásán keresztül érhető el.

cycling 828646 1280

A Kerékpározás éve 2020-2021 program alapvető célja, hogy további jelentős impulzust adjon a hazai kerékpározásnak, a program részét képező közpolitikai intézkedések, infrastruktúra-fejlesztés, szemléletformálás és egységes kommunikáció által. A programban számos kerékpáros infrastruktúra-fejlesztés is zajlik hazánkban, például elindult a kerékpáros munkába járást támogató pedelec program és a kormány négymilliárd forintot biztosított közel 1.400 km kerékpárút megtervezésére, hogy a következő uniós ciklusban gyorsabban épülhessenek a bicikliutak.

Fotók: pixabay