miert lesz jo oreg korodra ha most sokat bringazol 01

A kerékpározás tagadhatatlanul segít fizikailag jó formában maradnod, de kedvenc sportodnak ez nem az egyetlen hasznos oldala a tested tekintetében.

Egy kutatás szerint, amint az észak-karolinai Durhamban végeztek, a kerékpár edzés az emberi agyra is jótékony hatással van: akár 9 évvel fiatalítja a szellemet.

A tanulmány, amit a Neurology című lapban publikáltak, 160 résztvevővel végeztek, akik átlagéletkora 65 év fölötti, többnyire ülőmunkát végző alanyok, akik enyhe kognitív problémáktól szenvedőnek, de semmi komoly, csak például némi koncentrációzavar, döntéshozatali nehézségek, memóriazavar, stb. Átlagosan és egyöntetűen a gondolkodási képességük – tehát memória, érvelés, problémamegoldás – egy 93 éves képességeivel egyezett.

A tanulmányban minden személyt 6 hónapra véletlenszerűen soroltak négy csoport egyikébe. Az első csoportnak csak kerékpár edzés, a másodiknak csak alacsony vérnyomást elősegítő diéta, a harmadiknak diéta és kerékpár edzés kombinációja, a negyediknek pedig kötetlen beszélgetéseken kellett részt venni, ahol a szellemi teljesítőképességük fokozásának módjairól tanulhattak.

 miert lesz jo oreg korodra ha most sokat bringazol02

Mi lett belőle? A diétára és edzésre fogottak (harmadik csoport) érték el a legjobb eredményt, azaz “csak” egy 84 éves szellemi képességeit hozták a teszteredmények végén. Azok, akik csak aerob edzést végeztek (első csoport) szintén jelentős fejődést mutattak az agy végrehajtó területén a tanulmány szerint.

“Azt szeretnénk üzenni, hogy az olyan idősebbek számára sem késő az egészséges életmód szokásaihoz igazodni, akik kisebb kognitív kihívásokkal küzdenek”, mondta dr. James A. Blumenthal a Duke Egyetem Orvosi Központ pszichiátriai professzora a Bicycling.com-nak adott interjújában.

A kerékpár edzés fokozza a testben a nitrogen-oxid előállítását – ami a vérkeringést segíti – és hozzájárul a neurotrofinok felszabadításához, ami elengedhetetlen az agyban lévő neuronok növekedéséhez és fejlődéséhez. Ezek az új agysejtek létrehozását támogatják.

Míg Blumenthal professzor és kollégái nem vizsgálták mit jelentene a program a fiatalabbak számára, vagy hogy az egész életen át tartó edzés, fittség milyen hatással van szellemi frissességünkre (szemben egy össz-vissz 6 hónapos kurzussal), addig más tanulmányok is napvilágot láttak, hogy a fenti elképzelés igazolást nyerjen. Például a Texasi Egyetem azt állítja, hogy a magas intenzitású intervallum edzés (HIIT) fiatalabb felnőttek teljesítményét növelte kognitív teszteken. Egy másik tanulmány szerint, amelyet az Alkalmazott Fiziológia (Journal of Applied Physiology) közölt, azok a 70-es éveiben járó személyek, akik valamilyen formában aerob edzést végeztek az utóbbi 50 évük során, magasabb oxigénbevitelre voltak képesek és izomzatuk állapota is jobb lehetett, mint a tőlük akár 35 évvel fiatalabb nem sportolóké.

Tehát érdemes hetente többször legalább 1 órára egy országúti, vagy egy monti nyergébe pattanni, és szinte biztos, hogy megőrzitek szellemi frissességeteket és izomzatotok rugalmasságát és erejét!