Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

hogyan valasszunk kerekpart04

Rövid útmutató kerékpár vásárláshoz.

Ez a pillanat is eljött. Felültem vadi új kerékpáromra és hatalmas vigyorral a képemen megtettem vele az első 75 km-es túrámat. De hogyan is jutottam ide?

Tavaly késő ősszel érett meg bennem a gondolat, hogy lecserélem eddig használt és igen szívemhez nőtt bringámat. Az ok igen egyszerű volt: Szeretett Arrow Kiowa montim egy 1994!-es bicó, amely STX-SE (remélem vannak még olvasóim között olyanok, akik tudják mi is ez) szettel van szerelve. Lelkes monti gyűjtőként úgy éreztem itt az ideje elküldeni ezt a gépet nyugdíjba, megőrizve ezzel azt az utókornak.

hogyan valasszunk kerekpart01

Bringa vásárlás esetén ne szaladj azonnal a hipermarketbe megvenni a tavaszi akciós bringát. Előbb ülj le, és adj magadban választ az alábbi kérdésekre. Ha ehhez nincs türelmed, akkor futás azért a bringáért, mert ez a cikk nem neked íródott. De később ne panaszkodj!

Új, vagy használt?

A kérdés jó, érdemes mérlegelni. Illetve pénztárcánkat megkérdezni, hogy mi a véleménye erről.

Új kerékpár

Előnyök:

  • azonnal tökéletesen működik
  • van rá garancia
  • legújabb trendek szerint készült
  • a legfrissebb legmodernebb alkatrészeket hordozza
  • választásnál nem kell színben és mértben kompromisszumot kötnöd
  • először te ülsz fel rá

Hátrány:

  • drágább, mint egy hasonló kategóriájú használt

Használt kerékpár

Előnyök:

  • olcsóbb, mint a hasonló kategóriájú új avagy
  • azonos összegért magasabb kategóriájú bringát tudsz használtan venni mint újat

Hátrányok

  • általában nincs rá garancia
  • nem a vételára a végleges ára, szinte biztos, hogy költeni kell még rá kisebb nagyobb összeget karbantartás címen (Ez egy össztelós bringa esetén nem is kis összeg lehet.)
  • előfordulhatnak rejtett hibák, ami végett ki kell nyitni még nagyobbra a pénztárcát
  • lehet, hogy kompromisszumot kell kötnöd szín/méret ügyileg (A méret a fontosabb!)

hogyan valasszunk kerekpart02

Mire akarom használni?

Ne vegyünk már össztelós montit városi használatra! Kicsit szélsőséges a példa, de remélem érted.

Univerzális bringa nincs. Cserébe rengeteg típus létezik. Mérlegelj!

Mennyit szeretnél bringázni?

Aszfalton, terepen, városban, munkába stb. Tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket. Válaszaid ki fognak adni egy típust. (Ha tanácstalan vagy, egy kerékpárboltban segítenek a szakemberek.)

Én is feltettem magamban ezeket a kérdéseket. Amelyekre a következő válasz született:

Elsősorban munkába bejárni és aszfaltos túrázásra szeretném használni. Olyan bringát keresek, amely ettől független nem jön zavarba, ha elhagyom a szilárd burkolatot.

Válaszaimból látszik, hogy az országúti bringák és a montik azonnal kiestek. A cross trekking, gravel és a speed trekking maradt versenyben. Teló nélküli bringát nem akartam, így az utóbbi szinte az első kategóriával egyszerre füstölt. A maradék két típus egy ideig viaskodott, de a városi kerekezés egyértelműen a gravel ellen beszélt. Ja meg a koskormány is. Így született meg a döntésem.

A méret a lényeg!

Ha megvan a típus, akkor a számodra megfelelő méretet kell kiválasztani. Erre jó megoldás például a bringadoki.hu weboldalon található kerékpár méret kalkulátor.

hogyan valasszunk kerekpart03

Milyen szintű bringa legyen?

Gondolok itt a kerékpár alkatrészeire. Mint biztosan tudod, az alkatrészgyártók (Shimano, Sram, Sunrace, Campagnolo) alkatrész családokat fejlesztenek a belépő szinttől a verseny szintig. Természetesen a legdrágább, legfrissebb fejlesztéseket a csúcskategória tartalmazza. Viszont nem biztos, hogy ezekre szüksége van annak, aki kéthetente egyszer veszi elő a bringáját. Még akkor sem ha meg tudja fizetni. Autós hasonlattal élve: Minek Ferrari a pesti dugókba?

Vannak alkatrészek, amelyeket városi közlekedésre -, túrázásra -, illetve versenyzésre terveztek. Sőt olyanok is amiket porosodó bringákra! Szerencsére, ha belőtted a korábbi kérdésemre a választ a kerékpár típusát tekintve, akkor nagy baj nem lehet. A gyártók eleve az adott kerékpározási stílusra alkalmas alkatrészekkel szerelik fel a kerékpárt. Csak hát itt is nagy a szórás vannak olcsóbb kevesebb használatra tervezett és drágább nagyobb igénybevételre tervezett, valami extra funkcióval rendelkező kerékpárok. Szerencsére az áruk itt is segít. Az olcsóbb kevesebb használatra ajánlott, a drágább rendszeres, mindennapi bringázáshoz készült.

Ha kicsit elvesztetted a fonalat saját példámon át próbálok útmutatót adni.

Én egy alacsony kategóriás alkatrészekkel szerelt kerékpárt akarok vásárolni. Oka az alacsony karbantartási költségek a kopó alkatrészek cseréjénél. Így a belépő szintet elfeledve az Altus az Acera, esetleg még az Alivio családok jöhettek szóba. Ezek a Shimano igazi igáslovai. Nagy teherbírásúak, viszonylag olcsóak és eddigi rövid ismeretségünk alapján pontosan jól működnek. Nem utolsó sorban egész tetszetős nagy részük kinézete.

Nekem eddig csak közép és felső kategóriás alkatrészekkel szerelt gépek adatottak meg. (XTR, XT, SRAM 9.0 SL, Deore, STX, STX RC) illetve vállalkozásomban a belépő kategóriával szerelt gépek vannak jelen. Szerettem volna kipróbálni, hogy ezen a szinten mire is képesek ezek az alkatrészek. Így volt egy felső korlát az Alivio.

Szívem szerint 3X7-es rendszerrel szerelt gépet vásároltam volna, hiszen ennek a legalacsonyabb 1 km-re számítva a kopási és karbantartási költsége, de sajnos ez a rendszer már nem divat. Példaként azonban legyen itt ez a kis táblázat, hogy értsd mire is gondoltan alacsony kopási költségen:

atlag ar

Azért számoltam átlag árral, mert sokan leszünk azok, akik nem a legolcsóbbat veszik meg mindenből. Az eredmény magáért beszél. Nem is beszélve arról, hogy a 7-es rendszer lényegesen lassabban kopik mint a 8-as vagy a 9-es.

Milyen márka legyen?

Ha van szíved csücske, akkor úgy is nehéz lesz lebeszélni róla.

Nekem fontosabb az esztétikus megjelenés mint a vázon lévő matrica. (Ne feledd azonos felszereltségű bringákról beszélünk!)

Kedvezmények

Fontos! Ha folyamatosan egy bringaboltba jársz nagy eséllyel kapsz majd egyedi kedvezményt, árban és/vagy karbantartásban. Sokszor ez is dönthet egy bringa mellett. Használd ki a lehetőségeidet!

A végeredmény

Mindent összevetve nekem az én bringám ez lett:

hogyan valasszunk kerekpart04

A következő írásomban ezt mutatom be. Elárulva tulajdonságait, és azokat a buktatókat, bosszantó dolgokat, amelyek csak a vásárlás után derültek ki. Nem voltam elég alapos? Ezt majd döntsétek el ti!

Hasonló cikkek:

Kerékpár vásárlás 1 rész: Új bicikli

Kerékpárt vehetünk újat és használtat. Ebben a cikkben az új kerékpár vásárláshoz adunk némi támpontot.

Kerékpár vásárlása 2. rész: A használt bicikli

Bé verzióként, pénzszűkében, vagy takarékos racionalistaként viszont vehetünk használt eszközt is, mely esetben kis odafigyeléssel és szerencsével iszonyatosan jó árut kapunk a pénzünkért. Rossz esetben viszont el is lehet bukni.