Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Cateye AMPP lámpacsalád
  2020-ban debütált a Cateye AMPP lámpacsaláddal a felhasználó jól járt, hiszen a fényerősség/ár összehasonlításban a régebbi szériától olcsóbb lett.
Mátrai panoráma túra
  A kedvenc körtúrám a Mátrában
Lazer Coyote bukósisak tartós teszt
  Hét hónap tapasztalatai
Menetpróba: Bulls Lacuba Evo 5F
  Agyváltós PEDELEC próbálgatás
Kréta kerékpáros körtúra 2020 nyarán 1.rész
  Aki Krétára jön nyaralni, de nem mozdul ki Irkálóból, az baromi nagy hülyeséget csinál.
prev
next

kerekparos szamlalo02

Korábban csak annak alapján lehetett következtetni a kerékpáros forgalomra, amit a gátőrök striguláztak a házuk előtt.

Korábban elképzelhetetlen összeget, a következő négy évben 150 milliárd forintot fordít a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére a Kormány. Ahhoz, hogy ezt célszerűen költhessék el, előbb meg kellett ismerni hazánk kerékpáros forgalmi adatait. A Magyar Közút Zrt. (MK) átfogó felmérése, amelyet Révész Máriusz "Aktív Magyarországért felelős" kormánybiztos kezdeményezésére, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával végeztek el, illetve folytatnak a későbbiekben is, egyrészt a fenti célt szolgálja, másrészt elősegíti, hogy az MK hatékonyabban, az igényeket jobban kiszolgálva és gazdaságosabban gondozhassa a kezelésébe került, közel ezer kilométernyi külterületi kerékpárutat.

Az MK idén tavasztól folyamatosan vette át a főutakkal párhuzamos, lakott területen kívüli kerékpárutak, illetve az országos kerékpáros törzshálózat lakott területen kívüli létesítményeinek üzemeltetési és karbantartási feladatait. Ezáltal egységes szemléletű, szakszerűbb és hatékonyabb lesz a kerékpárutak fenntartása. Az átadás-átvételt követően valamennyi helyszínen megtörtént az állapotfelmérés és gondoskodtak a legsürgősebb beavatkozásokról. Egyedül idén több, mint kétmilliárd forintot fordíthatnak minderre és a szükséges gépek beszerzésére, 2019-ben szintén 2 milliárd forint áll rendelkezésre. A nagyobb volumenű felújítási projektek már idén ősszel elindultak és jövő tavasszal folytatódnak.

kerekparos szamlalo01

Révész Máriusz kormánybiztos és Szilvai József Attila a Magyar Közút vezérigazgatója sajtótájékoztatón jelentik be a kerékpáros számlálók által rögzített mérések első eredményeit.

Kétszázezer kerékpáros

Korábban csak annak alapján lehetett következtetni a kerékpáros forgalomra, amit a gátőrök striguláztak a házuk előtt. Idén viszont 95 helyszínen számolták kézzel vagy géppel az áthaladó kerékpárosokat. Az előzetes adatok alapján 4275 mérési óra alatt összesen 202.539 biciklistát regisztráltak, a legtöbbet Békéscsabán, az Andrássy úti mérési ponton, három mérési nap (nyári hétköznap, nyári hétvége, őszi hétköznap, 6-tól 21. óráig) alatt összesen 15.442-t. Az egy napon mért legnagyobb forgalom szintén Békéscsabához kötődik: nyári hétköznapon 6031 kerékpáros, egy óra alatt 590-es maximummal. Magától értetődik, hogy a hétköznapi és őszi adatok inkább a munkába járásra engednek következtetni, míg a nyári hétvégiek sportolásra, túrázásra. Érdekes az őszi hétköznapi bringázás enyhe visszaesése, ennek egyik oka a fokozott autóhasználat lehet – amit éppen visszafordítani igyekszik az "Aktív Magyarországért felelős" kormánybiztosság. Ilyen szempontból jó jel, hogy közel megduplázódott a nyári hétvégék kerékpáros forgalma.

Növekedett a kerékpáros turizmus

Az idei forgalomszámlálás elemzéséből kiderül, hogy a turisztikai szempontból jelentős nyári kerékpáros hétvégék aránya jelentősen, mintegy négy százalékkal nőtt a legutóbbi, 2015-ös országos felméréshez képest –, azaz többen kirándulnak, sportolnak biciklivel. A szabadidős kerékpározás erősödéséhez hozzájárulhatott, hogy az elmúlt időszakban több kerékpáros túraútvonalat jelöltek ki, például Fertőd-Keszthely, Pannonhalma-Veszprém-Balatonfüred, Nagykanizsa-Szepetnek-Semjénháza-Murakeresztúr, Tokaj-Mád-Sárospatak, Dunaföldvár-Kecskemét-Békés, valamint az Eger-Mezőkövesd-Poroszló összekötésével. Ezek kis forgalmú utakon vezető, kitáblázott útvonalak, ahol tévelygés nélkül lehet, előre ismert körülmények között karikázni.

kerekparos szamlalo0311

Folyamatos a számlálás magyar fejlesztésű eszközzel

Az MK kezelésébe került kerékpárutaknál, 19 helyen telepítettek gépi forgalomszámláló eszközöket, melyek a nap 24 órájában, egész évben mérnek. Ezeket a magyar Veloclass vállalkozás fejlesztette ki és állítja elő, az időjárási adatokat is rögzíteni tudják, ezek alapján elemezhető a kerékpározás függése az időjárástól, ráadásul a napelemes rendszer meg tudja különböztetni a kerékpáros és gyalogos forgalmat, valamint a haladási irányokat is. Jelenleg tesztelik a rendszert, és ellenőrzik a mérőeszközök pontosságát.

A társaság szándéka egy olyan mérőhálózat és mérési terv kialakítása, amellyel egyre jobban feltérképezhető a magyarországi kerékpáros forgalom. Szeretnék évente megismételni a kézi kerékpáros forgalomszámlálást, és elindították további 32 gépi mérőeszköz beszerzését. Az egyik feladat szorzótényezők megállapítása, hogy rövidebb ideig tartó mintavételből is következtetni lehessen a forgalom összességére.

A nyert forgalmi adatok – melyek a www.veloclass.hu oldalon elérhetők – segítenek megalapozott, a kerékpározók igényeit kiszolgáló további fejlesztéseket megvalósítani. Az egységes, országos szemlélet, az egyes beruházások tervezéséhez rendelkezésre álló új adatok, a Kormány által biztosított plusz források, és az így megvalósuló koncepcionális fejlesztések rövid, közép és hosszú távon is a kerékpározni vágyók érdekét szolgálják.

Téma támogatás. Készült Magyarország Kormánya támogatásával.