Kérjük támogasd azzal az oldalt, hogy a reklámblokkolókat kikapcsolod. Köszönjük!

Jajj KULLANCS!!! Mit csináljak?
A kullancs talán a legközismertebb "rovarok" egyike, amelyet tévhitek öveznek.
Gravel túra a Velencei tó körül.
  Egy szuper 70 km-es karika a térségben.
Képriport a Budai-hegység MTB kerékpáros körtúráról
  Egy vagány útvonalon fedeztem fel a Buda környéki hegyeket.
Kerékpárlánc waxolása 3. rész
  Hogyan kell bánni a waxolt lánccal.
Képriport a Naprendszer túráról
  Avagy a sülysápi karika.
prev
next

KivvekerkprMiért is indult el ez a folyamat?

A kerékpár nagy előnye, hogy kerülőutak nélkül, gyorsan célba lehet vele érni. A mellékutcák egyirányúsítása viszont kerülőutat jelent, így a bringás közlekedés veszíthet a vonzerejéből, holott nem minden esetben szükséges, hogy az egyirányúsítás a kerékpárosokra is vonatkozzon.

Mi az utcák egyirányúsításának leggyakoribb oka?

  • a parkoló járművek mellett megmaradó útszélesség már nem teszi lehetővé, hogy két személygépkocsi egymás mellett elférjen, és félrehúzódásra sincs lehetőség,
  • a mellékutcai átmenő forgalom csökkentésének egyik fő eszköze is

Kutatások szerint a szembejövő autó kevésbé veszélyes, mint az előzésben lévő, hiszen szemből érkezve a járművezetők kölcsönösen látják egymást. Brüsszelben 2004 óta, Párizsban 2008 óta rendelet írja elő, hogy minden olyan egyirányú utcát meg kell nyitni a kerékpáros forgalom számára, ami azt lehetővé teszi.

A magyar KRESZ 2010 óta teszi lehetővé az ellenirányú kerékpározás kijelölését önálló kerékpársáv nélkül. Azok az egyirányú utak kerülnek a kerékpárosok számára mindkét irányból átjárhatóvá, amelyek elég szélesek ahhoz, hogy a kerékpár elfér a szembejövő járművek mellett. Azóta egyre több helyen jelenik meg a Behajtani tilos! tábla mellett a „kivéve kerékpárral” kiegészítő jelzés.

A kerékpárok számára engedélyezett kétirányú behajtásra minden esetben jelzőtábla, illetve útburkolati jel is figyelmeztet.

6 Tipp kerékpárosoknak egyirányú utakon szemben történő kerekezéshez:

1 Tartsd be a jobbkéz szabályt és az elsőbbségadási kötelezettséget a kereszteződéseknél!
2 Akkor is lassíts az útkereszteződéseknél, ha KRESZ szerint egyébként előnyöd van. Előfordulhat ugyanis, hogy az autós nem veszi észre a neki szóló jelzést.
3 A jobbra tartás szabálya alapján halad a menetirány szerinti oldalon!
4 Mérd fel időben, hogy a szűk egyirányú utcában jön-e szemben autó (pláne kamion), és szükség esetén húzódj le!
5 Mivel a kerékpárod (optimális esetben) hangtalanul halad, figyelj a járdáról lelépő gyalogosokra!
6 Vedd fel a szemkontaktust az autóssal, és előzékenyen oldd meg az esetleges konfliktusokat!

kerekparrAutvezet

6 Tipp a gépjárművezetőknek egyirányú utakon:

1 Egyenrangú utak kereszteződésénél mindkét irányból számíts kerékpárosra!
2 Figyelj a kerékpáros mozgására, esetleges váratlan irányváltására! (Sajnos az irányváltás jelzése nem jellemző rájuk, ahogy a budapesti autósokra sem.)
3 Tartsd be a sebességkorlátozást! (Hidd el nem véletlenül felejtették ki azt a fránya táblát.)
4 Ne gyorsíts, ha közeledő kerékpárost látsz! (De az esetek többségében megijedni sem kell.)
5 Óvatosan előzd meg a kerékpárost! Figyelj az oldaltávolságra.
6 Vedd fel a szemkontaktust a szemből érkező bringással, igyekezz lehúzódni, és előzékenyen old meg az esetleges konfliktusokat!