FolyadksAKaka01Köztudott, hogy a sportteljesítményt a szervezet glikogénraktárainak feltöltöttsége limitálja. Szénhidrát hiányában az állóképességi teljesítmény jelentősen csökken.

Az edzés utáni glikogén újraképződés akkor a leggyorsabb, ha edzés, ill. verseny után fél-egy órán belül megkezdődik és befejeződik a szénhidrátok pótlása.

Számos olyan sportital kapható, amely a szénhidrátraktárak újratöltésére, ill. folyadékpótlásra szolgál. Bármennyire különös, de a csökkentett zsírtartalmú tejből készült kakaó szénhidrát- és sóösszetétele nagyon hasonlít a folyadékpótlásra alkalmazott izotóniás ital összetételéhez.

2006-ban végeztek egy vizsgálatot kilenc országúti kerékpáros részvételével. A sportolók szénhidrát megvonásos (glikogéndepléciós), váltakozó intenzitású (intervall típusú) terhelést kaptak. A terhelés akkor ért véget, amikor a sportoló már nem tudta a standard sebességet tartani az 50 %-os maximális pulzustartomány mellett.

FolyadksAKaka02A terhelés végeztével azonnal megkezdődött a szénhidrátfeltöltés, amely a következőképpen zajlott: Három egyforma külsejű ital közül kellett egyfélét választani, melynek tartalmát nem ismerték a sportolók. Az egyik üvegben kakaó, a másikban szénhidrátital, a harmadikban folyadékpótlásra alkalmazott izotóniás ital volt. A regenerációs periódus két órán keresztül tartott, mely alatt az étkezés nem volt engedélyezett. A pihenő elteltével ismételt terhelésre került sor.

Az eredmények szerint a kakaót és izotóniás italt fogyasztó kerékpárosok lényegesen magasabb teljesítményt értek el és később fáradtak el, mint a szénhidrátitalt fogyasztók. A kakaót fogyasztók 49 %-kal hosszabb ideig tudtak kerékpározni és 53 %-nak nagyobb összteljesítményt értek el, mint a szénhidrátitalt fogyasztók.

Mivel a megfelelő regenerációhoz nélkülözhetetlen az elvesztett folyadék és a lemerült szénhidrátraktárak pótlása, ezért olyan italra van szükség, amely mindkét kívánalomnak eleget tud tenni. A fentiekben ismertetett vizsgálat bebizonyította, hogy az alacsony zsírtartalmú csokoládés tej eleget tud tenni a folyadék és szénhidrát együttes pótlásának. Mindezek mellett még egy harmadik, a teljesítményt kedvezően befolyásoló tulajdonsággal is van, ez a kakaó éberségi szintet fokozó hatása.

A teljes cikk a sportorvos.hu szakmai portálon